9 Mart 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

9 Mart 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Tütün cemiyet amelelerı bır yaptılar Bundan sonra ameleler işsiz kal- mıyacak, işten de çıkarılmıyacak Tütün amelesi, öteden- beri, bazı tütün şirketleri- nin ellerinde bir oyuncak halinde . kalmıştı. Zavallı işçinin bütün hukuku, pat- ronlaranın ellerine bırakıl- mıiş, — vicdanlarına havale edilmişti. Bu suretle, şimdiye ka- dar oyuncak halinde oyna- nan bu kabil işçi son gün: lerde, — kendi hukukunu kendi eline almak, düşkün arkadaşlarına, hastalara yar- dıim etmek ve sair suretlerle biribirlerine müfit olmak gayesile bir cemiyet, bir birlik tesisi lüzumunun bir zarüret halini aldığını gör- müşler ve 70-75 kadar mü- teşebbisin — teşebbüsile bir teşekkül getirmiş- lerdir. Müteşebbislerin — “İstan- bul ve mülhakatı tütün i- çileri cemiyeti,, ismini ver- dikleri bu teşekkül, ilk kon- vücuda gresini, 11 Mart Çarşamba günü, cemiyetin, Ga'atada Topçular caddesinde Kasım bey hanının birinci katında- ki idare edecektir. merkezinde akt- Bu içtimada, idare heyeti intihabı yapılacak, cemiye- tin hattı hareketi tesbit edi- lecektir. Bundan sonra, faa- Hiyete geçecek olan cemiyet çlıaşanlarla çalıştıranlar ara- sında çıkacak — ihtilâfları, tarafeynin rızasile ve kanuni mevzuat dairesinde halle- decek; yardım sandıkları vü- cuda gelirecek, hastalarına baktıracak olanları, muhtaç:- ları, malülleri ve çocukları korumak üzere tedbirler ittihazına çalışacaktır. Hu- Iâsa, cemiyet, bütün tütün işçilerine azami yardımı ede- cek, işci üzerindeki hayat yükünü mümkün mertebe hafifletmeğe uğraşacaktır. o oraama ——— — Üç küstahın yaptıkları Arşaloz isminde bir kızı kaçırmak istiyen üç adam yakalandı Evvelki gece Koca Mus- tafa paşada madam Takuhi isminde bir kadının evine üç kişi taarruz ederek zorla eve girmislerdir. Vak'a şudur: Koca Mustafa paşa cad- desinde 145 numaralı evde madam Takuhi ile kızı 17 yaşında maltmazel Arşaloz beraber oturmakta ve dikiş dikerek kazandıkları para ile geçinmektedirler. Eve'ki akşam — matmazel Arşalos Samatyadaki sinemaya git- miş, madam Takuhide ev- lerine yakın olan aşureci dükkânın önüne çıkmıştır. Saat 8 büçüğa doğru madam Takubi dükkândan eve dönerkenni aynı mahal- lede —Hüsrev — sokağında oturan üç kişi Takuhinin arkasına takılarak — takip Latmişler, evin önüne gel- dikleri vakit Takuhiyi dur- durarak: — Şimdi kızın Arşalozu gönder, bu akşam Arşa'uz bizimle beraber gezecek, demişlerdir. Madam Takuhi bun'ardan korkmuş, titre- Sen nehri taştı Paris, 7 (ALA) — 'Selne havzasında — suların kabar- masından mütevellit vaziyet tehlikeli bir hal almıştır. Parisin Oyukarı — tarafında bir çok noktalarda yatağın- dan çıkmış ve sahil boyun- daki arazile emlâk arasın- dan geçen yolları su altın- da bırak mıştır. Buğday konferansı Cenevre, 7(A.A.) Ro: mada ioplanscak buğday konferansında Cemiyeti Ak- vamı kâtibi umumi muavin- lerinden M. Avcnol temsi! edecektir. yerek Arşalozun evde ol- madığını söyliyince bunlar bıçaklarınıği çıkarmışlar, bi- risi kapının onünde madam Takuhiyi' tutmuş, diğer iki- side kapıyı zorla açarak eve girmişlerdir. Evde Arşalozu bulamayın- ca bu defa: —Çabuk Arşaloz bul yok- di- ye madam Takuhiyi sıkış- tırmaya başlamışlardır. Bu esnada matmazel Arşalorda sinemadan dönmüş kapının önünde kalabalığı korkusundan olduğu yerde kalmıştır. Raşit ile arkadaşları ellerin de bıçaklar olduğu halde Ar- şaloza hücum etmişler ve kızı kucaklıyorak : - Haydi hizimle bera- ber gel! diye zorla sürükle- meye başlamışlardır. Gürül- tü büyümüş, o civarda do- laşmakta devriyeler yetişmişler ve Mehmet, Ce- mal ile Raşidi yakalamış- lardır. Diğer — arkadaşları Firar etmişlerdir. Tahkikata devam edilmektedir, sa seni burada keseriz.. görünce olan Peru ihtilâli Lima 7 (A.A.)— Muvak- kat askeri meclis, miralay Gustavo Gimenz'in riyase- tinde yeni bir hükümet tep- kil etmiştir. Sükün ve nik- binlik hukuın sürmeğe baş- lamışlır. Fransa meb'usan meclisinde Paris, 7 (A.A.) Meb'usan meclisi maliye kanununun Engh'en gazinosunun tekrar açılmasına — müsaade - itası hakkıdaki maddesini kabu! etmiştir. YARIN ŞEHIR HABERLERİ Haa — Şirketler Türk memur istihdam edecekler Sigorla şirketlerinde ça- lışan ecnebi memurların va- zifelerine nihayet verilcekti. İktısat vekâletin bu hususta | tcaret müdüriyeflerine lâzım gelen emri vermiştir. Sigortalar hakkında bun- dan iki sene evvel bir ka-* nun çıkmıştı. Bu sigorta şirketlerinde çalışan- ların Türk olacağına dair kayıt vardır. Yalnız hükü- met ecnebi memur adedini nazarı itibare almış bunların iki sene daha çalışmasını kanuna ilâve etmişti. Bu müddet son günlerde bit- miştir. Bundan sonra hiçbir kanunda sigorta şirketi ecnebi tebaas olan bir memur kullanmı- yacaktır. Bunların yerine Türk memur alınacaktır. Cemiyetlerde: Hamallar Dün idare heyetini seçtiler İki gündenberi devam eden Hama!'lar Cemiyetinin yeni sene idare heyeti inti- habı nihayet dün bitmiştir, Hamallar, dün geç vak- te kadar rey vermişlerdir. Akşam üstü 6 bine yakın hamal reylerini istimal et- miş bulunuyorlar. Bugün, intihap heyeti huzurunda sandıklar açıla- rak reyler tasnif edilecektir. Limanda: Malzeme almak isti- yen gemiler Limanımızdan bahri mal- zeme almak istiyen gemiler- den gümrük resmi istendi- ğini yazmıştık. Bu sebeple gemiler ken- dilerine lTâziım olan bahri malzemeyi gümrük resmi al- mıiyan ecsebi İlmanlarından tedarike başlamışlardır. Bittabi bu netice gerek vapurcularımızın ve gerek bahri — malzeme — Ucareli - mizin aleyhine olmuştur. Çünkü limanımızdan bahri malzemelerini tedarik eden yâlniz Türk gemileri değildir. Vapurcuların — şikâyeti üzerine Ticaret odası deniz- ciler komisyonu bu mese'e ile alâkadar olmağa başla- mıştır. Denizcilik komisyonu dün toplanarak bu messleyi mü- zakere etmiş ve bu hususta ki ecnebi hükümetlerin nizamatını tetkike karar ver- miştir. Evvelâ Yunan hüküme- tinin bu husustaki nizamatı lucnlleczklir GLüdü soğuk Londra, 7 (A.A.) — Kış başladığı vakittenberi misli görülmemiş derecede şid- detli soğuklar hüküm sür- mektedir. Bir met dalğası esnasında — denizin — suları fevkalâde surette yükselmiş, bütün sahil boyunca hasa- rat yapmıştır. Tamise neh- rinin sularıda 1922 afetinden beri görülmemiş bir surette kabarmış ve Londranın için- den geçen sahil boyunca uzanan evleri bırakmıştır. su altında | rinde bazı - | Kahvehane kumar oynattıkların- dan seddedildi Şahrin muhtelif semtle- kıraathanelerde kumar oynatılmakta o'duğu anlaşıldığından polis müdi* riyeti bu hususla ehemmi- yetli tetbirler almıştır. Şüphe edilen kıraathanelerde ani taharriyat yapılmaktadır. Son birkaç gün zarfında Sultan Ahmet — civasında 2, Beyazıtta 2, Beyeoğlu cihetinde 9, Arapcamiinde 3, Kasımpaşada 2, Or- taköyde 1, Galata ve Top: hane civarında 3 kıraat- hanede taharriyat yapılmış poker ve oöy- nanirken cürmü meşhut ya- Zabita bu 21 kı- kahveleri ka- buralarda fişlerle diğer kumar oyunları pılmıştır. raathane ve pattirmiş, sahipleri hakkın- da kanuut muameleye te- vessül olunmuştur. Yağmurlar Mezruat işini güçleştirdi Geçen halla mülemadi- yen karlı ve yağmurlu ge- çen havalar mezruatta fena yapmıştır. — Tarlalar içinde olduğundan çifçiler çalışmıyorlar. Bağ timar etmek, tütün dikmek gibi Işler yüz Üstü kalmıştır. Bilhassa İzmir havalisinde çifçi yağımurdan çok müle- essir. olmuşlur. Bu havalide bir kısım hububatın çürümesinden kor kuluyor. Çiçek açan bazı meyva ağaçları da dondan müteessir olmuştur. İki gündenberi hava'ar düzeldiği için tarlalar bir derece kurumuşlur. Güneşli havalar bir. hafta kadar sürerse tarla işlerine yeni* den başlanabilecektir. Çifçi kaybettiği zamanı telâfi edebilmek için hava- ların iyi gitmesini temenni ediyor. Poliste: Vayküstah vay Selâmi Ali mahallesinde Etem ağa sokağında ikamet eden Sabri ile misafiri Cemil ile aralarında bir münazaâ çıkarak Sabri iki el silâh tesir çamur atmış ve Cemili cerh ile 1304 Tirasını almıştir. Sabri polisçe yakalanmıştıt. Savuk hırsızları Çinilide Selâmi Ali ma- hallesinde mantar sokağın- da 25 numaralı hanede ika- met eden Pervin hanım bahçesindeki kümesi kırıla- rak tavuklarının çalındığını iddia etmiş ve bu hususta tahkikata başlanmıştır. Yıkılan ardiye Asma altında Tahmis sokağında — Beyoğlu — sulh mahkemesi mübaşiri Meh- met Ali efendinin mutasar- rıf ve Ali efendinin müs- tecir bulunduğu küçük bir ardiyenin yağan ye ğımurla- rın tesirile harap bir hale gelerek üst katının bir kısmı çökmüş nufusca zaylat ol- mamıştır. Diğer kısmı da Belediye tarafından yıktı- ralacaktır. İtfaiye hakkı (Sigorta Ş. 100 bin lira verecek Yeni belediye kanununa göre belediyenin itfaiye için tahsis ettiği masrafa sigorta şirketlerinin iştirak etmeleri lâzımdır. Sigortacılar bu masrafa işlirak etmek için, akşap mahalle aralarında da bazı yollar açılmasını teklif et- mişlerlir. Bu teklifin tatbiki, belediyenin sigortadan ala- cağı paradan daha külfetli olduğu için belediye bunu reddetmiştir. Şehir meclisi daimi en- cümeni sigortalardan alına- cak itfaiye masrafına işti- rak hissesini tayin etmişti. Belediye itfaiye'için senede üç yüz bin lira masraf ya- pıyor. Bu paranın üçte bi- inrin temini sigorta şirket- lerine bırakılmıştıs. Yani sigortalar ilfaiye için yüz bin İira verecek- lerdir.. Daimi encümenin bu kararı yakında ilân edilecek tir. Her sigorta müessesesi, kendi sermayesi nisbetinde- ki hisseyi muayyen bir müd- det içinde verecektir. Şayet bu müddete rağmen sigorta şirketleri bu parayı ver: mezlerse o zaman daimi en- cümen yüz bin İlrayı ceza olarak bir misli daha yük- seltecektir. Sigorta şirketleri bele- diyeye verecekleri itfaiye parasını halktan almaktadır. lkınıt vekâleti bu paranın ahnmaması için ticaret mü- diriyetine emir vermiştir. Bazı sigorla şirketlerinin bu emre riayet etmedikleri an- laşıldığından ticaret müdü- riyeti bu gibi şirketler hak- kında tahkikata başlamıştır. Diğer taraftan sigorla şirketleri — itfaiye parasını halktan almak için Ankara- ya bir heyet göndermişler- dir. Heyet Ankarada teşeb: büste bulunmaktadır. Borsada : Para ne halde Dün Borsada İagiliz 1030 Dolarz 212.25,20 Fransız Fran gı 168, Altın 921 kuruştan satılmıştır. Mahkemelerde : Müstehcen mi, değilmi? Muharrir - Selâmi İzzet eyin Akşam gazetesinde tefrika ettiği “Gönül ferman din'emez, romanının bazı yeri müstehcen görüldüğün- den dün gazetenin mesul müdürü Hikmet Feridun beyin muhakemesine üçüncü ce- zada başlanmıştır. Esnayi muhakemede Hikmet Feridun B. demiş- tir ki: Efendim bu romanın yalnız dört satırını müddei- umuümilik müstehcen gör- müş. Şuhalde bu dört satırı müstehcen farzatsek - bile rzomanın heyeti umumiyesi müstehcen demek değildir. Eğer takibat yapılmak lâzımsa şehrimizde çıkan ir çok mizah gazetelerin- deki, resimler nazarı dik- kate alınmalıdır.,, Heyeti Hâkime Selâmi İzzet Beyin mahkemeye cel- bi için muhakemeyi başka bir güne talik etmiştir. e — e KUŞ h Gazetelerde okudum: Halk fırkası bütün uslara birer mektup g rerek yeniden meb'us o') isteyip, istemediklerini * racakmış. * Kendimi eski meclif bir meb'usu farzederek" suale evvelâ ben cevap yorum: Suali hayretle kal dım. Bir kere ele geçet | yağlı kuyruk kolay, K? koyuverilirmi, hiç... Her kula nasip olm bu nimeti bırakmak insanın — Mazhar — Osff Beyle ahpaplığı lazımdi” Tahsisatımız her nek 150 lira eksilmişsede bü hiç bir tesiri yoktur. İki meclisi idare bir şirket hissedarlığı bü silen m.ktarı hissetti cek kadar fayda temift mektedir. Hem tramva! varıncaya kadar bedavi yahat ettikten sonrabul15” eksilmesini devede kabilinden addetmek (i dır. Binaen aley, mübi fırkamın savline kemi halük ve kemali hül beyan ederimki meb'W! tahdidi — sininme & kontrat etmek isterim Meclise gençlerin | nin mevzuubahsoldu bu ! | bu sebatımı bünyemirt ") vetine bağışlanmasınıı F görüldüğü taktirde C nof, aşısı ile de bit daha - tezyidi zindeği ceğim ihatimei kelâti rak arzederim, olbapt#')) BÜRHANETT BİR DOKTÜ Dün üç aya mak$” oldu Doktor Vensan Fi yanla — cinsi mdi bulunan nikâhlı bir Wy muhakemesi 'dün cezada neticelel yeti hâkime her üçer ay hapse etmiştir. —a Kornaz dola ' Ayazma kapıda maralı kahvane #” dün polise müracaatlt gün görse tanıyabile” şahsın kahvesine kendinin bankada P duğundan — bahisle mukabilinde, bir befl terhin edeceğini ) yirmi lira) aldığın! birliğin kaplama * iddia etmis poli kata bıılınııııçlır- İrtıhal Müddeti mdld’ mahkemesi baj bulunmuş ve İsta! kemei asliyesi AlUAT ( mahkemesi azasınf bık Bulgurlu d si imamı Hoca '“1# dün Haydarpaşa " y | tesinde tahtı tedâ'” irtihal eylemlıuf-ı.' Cenazesi bıılıı tesi günü saat " teden kaldırılarak camlinde öğle © edildikten — sonrt 4 mahsusuna de! Ailet kederdi? nı taziyet eyi BEREKRSİER - — CLELEİLEROLLOR> It;'.'-'E'