18 Mart 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

18 Mart 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

Türkiyenih ğ Darülfünun siyaseti (Başmakaled. 'en devam) siyaset, ne mektep gibi, mem- leketin bir iki noktasında temerküz etmekti, ne de bu fikrin edebiyatını ihmal ey- lemekti. Bilâkis, beş on bin kişinin bulunduğu yerlerde, medreselerini açıyor, kütüp- hanelerini yerleştiriyor, ders- lerine devam ediyordu. Medresenin bu tesiatı, kendi harsının darülfünunu mahi- Demek oluyor hal. kın içine yerleştirmiş, med- yetinde idi. ki, darülfünüun ruhunu rese manlığını da esen Tüz- mahiyetine getirmişti. Bunun için, istediği terkibe muvaffak oldu. Türk mille- hükmü gâr tinl beş on asır altına aldı. Şark medreselerinin bu teşkilâtı, Garp kilisesinde de vardı. Renesans, garpte yeni bir fikir tazyiki yapar- ken, bu medreselere yerleşti, bu hıristiyan Medreseleri, yeni — fikrin darülfünunu oldu. Yenifikir, bu teşkilât ile yeni zihniyeti meydana getirdi ve hükmü altına aldı Bugün, Almanyada kırk eski darülfünun bulunması da bu sayede kabil oldu. Lâik papat muallimin yerine geçti. Halbuki, — bizde böyle olmamıştı. Yeni fikir, İstan- bulda temerküz eden bir “Âli tahsil teşkilâtı,, fından harekete getirilmişti. Ancak, bir iki asırda med:- resenin terkibini bozabildi. Fakat, yeni terkip için asır- larca ; beklemeğe vaktımız kalmadı. İstanbulda temer- küz eden bu âli tahsil teş- kilâtını memleketin her ye- yaymak, medresenin muallim, bu suretle tara- rine vazifesini yaptırmak lâzımdır Türk selâmeti, darülfünun şubelerini İzmir, Konya, Adana, Kastamonu, Sivas, Erzurum, Bitlis, Diya- rbekir gibi şehirlere taksim etmekle temin ol'mabilir. Bu fakültel beleri, kütüphaneleri ve neş- riyatlarile asri fikrin hava- irirler, halkta da bu inkılâbının , profesörleri, tale- eni mantıkla hareket ey- lemek kabiliyeti hâsıl olur! NACİ İSMAİL ——— Cetvellere itiraz eden yok (Birinci sayfadan devam) Bütün bu işler bittikten son- va meb'us mazbataları tan- edilerek intihap Olu- verilecektir. Dün de mız veçhile İstanbul- 15 meb'us çıka- im dan ancak küur. Buna sebep müntehip- lerin az olmasıdır. İki gün- denberi asılı duran cetvel- hiç kimse iti. İntihabata 200 lira kadar tutacaktır. 200 bin li t, tef- tiş heyeti emrine verilmiştir. Liste hazır mı? Dün bazı farkasının şehrimizden çıka- lere hemen raz etmemiştir. sarfodilecek masraf'ar bin gazeteciler H- racağı mebusların İistesinin hazır olduğunu hattâ Jistede bazı avukat ve tüccarların EHİR HABERLERİ Açık neşriyat Bu husustaki tahkikat henüz ikmal edilme miştir Gazetelerin açık resim ve neşriyatta bulundukların- dan aleyhlerinde dava ika- me edildiğini yazmıştık. tahkikatta dordüncü İstintak hâkimliği elan tahkikatını | bitirmemiştir. tahkikat biter bitmez ceza mahkemelerin- den birisinde dava edilecektir. N Beyoğlunda Bir firari evi daha Beyoğlunda sefer soka- büyük bir binanın bir erme- ni firarisine ait olduğu ta- hakkuk etmişken, bu bina | Nişan namında birine aitmiş | Bu hususta bulunan rüyet gibi gösterilerek epey müd- detteberi kirasının verilme- diği anlaşılmıştır. Dün Emvali metrüke me- murları bu binaya giderek tahkıkat yapmışlardır. Binay vazıyet edilecektir. Ayasofya Telsiz istasyonu mu oluyor? Viyana'da her hafta çık- makta *Radyo velt, ismindeki mecmua Ayasofya camisinin telsiz olacağını yazmıştır. Bu mec- muaya göre burada verile- cek konserler her tarafından tir. Bu haber kadar — mehafilince; tekzip edilmektedir. Fareler Bir çocuğun burnunu yediler Kumkapıda oturan Mih- ağanın 20 günlük çocu- ğunun burnu ve kulakları fareler tarafindan yenilmiş- tir. Çocuğun hayatı tehlike- dedir. Adliyede teftiş Adliye müfettişlerinden Selim Nafiz B. şehrimizde teftişatta — bulunmakta İdi. Kendisi vazifesi bittiğinden Perşembe günü Ankaraya bareket edecektir. Ticaret odası meclisi bugün toplanıyor Ticaret odası Meclisi bu gün toplanarak satın alınan olan istasyonu Avrupanın dinlenilecek şehrimiz alâ- ran vapurların Gümrük resmi üzerinde görüşecektir. Ticaret odasından İs- tanbulu soruyorlar Amerikalı bir Misten ticaret odasıma bir Mektup gelmiştir. Amerikalı mis bu mek- tubunda İstanbulun çografi vazivetini sormaktadır. bulunduğunu yazmış: Halk - firkası yaptığımız listenin İsmi lardı. kezinde kikatta mer- tah- henüz hazırlanmamış - olduğu mevzubahsolan avukat tüccarların — fırka — taralfın dan namzet gösterilmiye- ceğini öğrendik, H. fırkası meb'us — namzetleri — listesi ancak müntehibi sanilerin intihabından sonra anlaşı- lacak ve gazetelerde — ilân edilecektir. İ ve ve YARIN Berberlerin Cuma Tatili Karardan Cayıldı Mı? Dün bazı gazeteler berberler cemiyetinin bundan evvel | verdiği Cuma tatili kararından vazgeçtiğini Gerek berberler cemiyetinde bu hususta yaptığımız tahkikatta, | Bir Berber Tatil Yapmamıza | Sebep Ruhsatiye Resmi Diyor yazmışlardı. ve gerek berberler aratında verilen haberin değru olmadığını öğrendik. Berberlerin Cuma tatili yapmalarına sebep Belediyenin ruhsatiye resmi istediğinden ileri geldiği Bu buhranlt tüccarların bile böyle fuzuli malümdur. olamıyacağını zamanda değil berberler söylüyor. berberler, hattâ muktedir Esnaf arasında en az resimler vermeğe kazanan ve buhrandan en fazla müteessir olan berberlerdir. Dün dir berberle görüştük. dedikodulara (şöyle ceva verdi: — “Biz Cuma tatili etrafında yapılan en az işleyin ve en az kazanan esnaflardanız. Karağümrükte dükkânı olan pir berber günde ancak yarım Hra kazandığına göre Cuma ruhsatiyesi için kazancının on misli resim veremez. Vermesi de kabil değildir. berlerin Cuma tatili hakkındaki kararlarından vazheçtikleri, | Ber- nadim oldukları hakkındaki neşriyat ve şaylalar da kat'iyye doğru değildir. Gürünen köye kılavuz istemez. , Berberler cemiyeti reisi ne diyor ? Bu mesele etrafında berbe B. de şunları söylemiştir: — “Berberler pişman oldular , rler cemiyeti reisi Mustafa serlevhası altında bir gazetede neşrolunan havadisi okuduk. Bunun üzerine muhtelif mıntakalardan cemiyete müte- addit telefonla müracaatlar vuku bulduğunu gördük. Halbuki, berberler arasında Cuma tatili hakkında verilen kararın değiştir!İmesine dair hiç bir temayül yoktur.,, 180 Bin l;;;î—î—ö—iimrüklerde 1 Verem mücadele Cemiyetinin bir Mektubu Verem mücadele cemi- yeti —neşretmekte — olduğu Yaşamak yolu mecmuasının nüshasında Belediye sıhhat işleri müdürü Neşat Osman Beye bitaben bir açık mektup neşretmişlir. Mektupta veremin baş- hca sirayet vasıtası olan ye- re tükürmenin Belediye ni- zamnamesi mucibince mem- nu olduğu halde bu mem-' nulyetin tatbik edilmediğin-| den şikâyet edilmektedir. mektubu cemiyetin kâtibi umumisi Dr. Tevfik İsmail Bey yazmıştır. Tevfik İsmail bey birtü- kürüğün cezarı iki lira ol- duğunu hatırlatarak beledi- ye zabıtası vazifesini yap- tığı takdirde belediyenin yal- nız bu cezadan asgâri bir hesapla senede 180 bin lira varidat temin edeceğini ya- zarak diyor ki: — Masrafı gene bu pa- ranın içinden çıkmak şartile tayin edilecek memurlar belediye — nizamnamesinin bu maddesini tatbik edebi- lirler. toplanacak - para ile de verem sanatoryomları yapılabilir. İstanbul futbol heye- tinden 20/3/931 Cuma günü icra edilecek Lik maçları : İkinci küme, Kadıkö- yünde: Beylerbeyi - Kurluluş sa- at 11 Hakem Necmi Bey Kasımpaşa - Kumkapı saat 12,45 H. N. B. Tötünya- Eyup saat 14,45 H Mösyö Simo Birinci küme Taksimde İstanbul Spor - Beykoz saat 12 Hakem Sait Salâ- hattin Bey Vefa - Beşiktaş saat 13,45 H. S. S. B. Galatasaray- Fenerbahçe sa- at 15,45 son Tüccar malını çeke- miyor Antrepolar Doldu İthalât — Tacirleri rüklerdeki mallarını güm- çeke- mediklerinden gümrüklerde pek fazla mal toplanmıştır. Bu vaziyet karşısındaj Rüsumat idaresi bu mallar- ?dan bir kısmını antrepolar: dan anbarlara nakletmek mecburiyetinde kalmıştır. Fakat gümrüklerden çe- kilemiyen malların fazlalı- ği şimdi Aanbarları da dol- durmuştur. Gümrük idaresi yeniden Hasköy ve Ayvansaray an- trepolarını açacaktır. Haliç şirketi 40,000lirayı geri verecek mi İktisat — vekâleti Haliç şirketinin harbıumumi! içinde İngilizler tarafından müsa- dere edilen 14 numaralı va- pur meselesi hakkında tet- kikat — yapmaktadır. Haliç şirketi bu vapur için o vakit hükümetten 40,000 lira al- mıştır. Şimdiye kadar varı lan neticeye göre vapurun kaptanının hatası yüzünden müsadere edildiği anlaşıl- maktadır. Şirketten bu pa- ranın istirdadı muhtemeldir. 1000 Şirket Ticaret mahkemesine verildi Şehrimizdeki şirket ve müesseselerden (1000) taner Si tesçil için geç müracaat ettiklerinden Birinci ticaret mahkemesine verilmişlerdir, Bunların her birinden (250) liraya kadar muhtelif ceza- lar almacaktır: İtizar « Bir kaza münasebetile ka- ragöz karikatörümüz bugün ı naîadmmadı; özür dileriz . | Mahmut ı olduğunu |Bekâr Süleyman Evli Süleyman zanne-| dilerek hapsedilmiş! Bir gencin başına çok tuhaf bir hâdise gelmiştir. Mahmut oğlu Süleyman isminde olan ve Şibinkara- hisarlı bulunan bu gencin geçirdiği garip hâdise şudur: Mahinüt öğlü Süleymanın olan Görecede bir oğlu — Süleyman daha vardır. köyü Geçenlerde bu Mahmut oğlu Süleyman köyünden kalkmış İstanbula gelmiştir. Beraberinde karısını da | getirmiştir. burada oğlu Sü Yalnız evvelce bulunan Mahmut | leyman bekârdır. ve 21 ya- şındadır. İşte hâdiseyi de bu isim müşabeheti ve evlilik, be- kârlık meselesi doğurmuş- tur. Mahmut oğlu Süleyman bir gün karısıyla kavga et- miş ve adam akıllı döğ- | müştür. Bunun üzerine kadın dava etmiştir. Süleyman da bu dava yüzünden Üüç gün mahküm edilmiştir. Hapis - cezası Mahmut öğlu Süleymana polisler gelmişler Tekke kara- hapse üzerine çağırmışlar ve ken- karısını döğdüğünü söylemişler. Halbu ki, bu Mahmut oğlu Süleyman be- kâr olan Mahmut oğlu Sü- leymandır. Kendisi bekâr söylemiş; — fakat bir. törlü — anlatamamıştı. Bunun üzerine bekâr © M. oğlu Süleymana karakol- Eda dayak atılmış ve kendisi Calatasaray merkezine sevk koluna disine olunmuş, tekrar eski kara- kola gönderilmiş ve Tekke karakoluna bu dönüşte de dayak yemiştir. Gittikçe te- kerrür eden bu dayaklar karşısında bekâr Süleyman evli olduğunu söylemek mec- buriyetinde kalmış ve bunun üzerine de üç gün hapistede yatmıştır. Şimdi bekâr Mahmut oğlu Süleyman bu hadise- den şikâyetçidir. (1 inci sahifeden devam) Hadiseler de neşriyatımızı — teyit ğe başlamış — ve daha — müsait başka — tâbiplerin anlaşılmıştır. Bunlardan bazıları tek- liflerinin nazarı itibara alın madığını söyleyerek alâka- dar yüksek makamlara müra- caat etmişlerdir.Bunların ara- sinda milli ithalât ve ihracat şirketi ile İstanbulda büyük büyük bir sermaye sahibide vardır. Bunlardan milli - it- halât ve ihracat şirketinin şikâvetine cevaben inhisar idaresi kendisine bir müh- let tayin edilmiş olduğu halde bu müddet zarfında müracaat etmediğini sebep olarak bildirmiş isede, şirket bunun o aralık Agopyan hanı yangını münasebetile bütün bizim bu etme- bu işe şartlarla çıktığı dosyalarının yanmasından tleri geldiğini ve esasen ortada münakasa şekli olmadığını idareye en ziyade menfaat temin eden bir geupla mü- zakere ayni zamanda idare- nin menfaatine de muvafık bulunduğunu söylemiştir. KUŞ BAKIŞ Kahve parası Çok yakından tanıdığım ve bürmet ettiğim bir ma- dama Paristen bir paket hediye gelmiş. Madam alelüsul muame- lesini yaptırmış, muayene faslını da bitirdikten paketi koluna almış güm rükten çıkıyormuş. —en xa sonra Tam merdivenin başınaâ geldiği arkasından kalın ve keskin bir ses işlt miş : — Madam, hişt Madami — Ne var?.. — Sizin memlekette böy" le mi giderler, akşama - bif kahve içeceğiz biz... zaman Kadın çantasını açmıı yirmi beş kuruş verm'g... Merdivenin son basamâ” ğinı inerken bir başkâ$ karşılamış: — Şey-.. affedersiniz mü” dam, bize de bir kahve p#” rası... demişl. Bir yirmi beşlik te bi' rada toka edildikten *00f amir bir ses duyulmuş: — Bu paket böyle çıktf mı, hiç.. Hani bunun pult Sekiz kuruşluk pul yap!? dıktan madam 1f müş: sonra ı — Paranın üstü yok #f — Ne yapacaksın canffi Zaten kaç para ki.. Bir kah' içeriz. sayenizde... Bir yirmi beşlik te or4 gitmiş... * Madam diyor kiz — Bune kahve ti kileri böyle. Bari ala lar fazla bir şey isteself Bu madam gazetefi ve ecnebidir. Eğer bunları gazetöf, yazarsa, yüzümüz maz mı? * Gümrük idaresi, bif giye gidip geri gelen mallarindan gümrük a) iş zannediyorsa asıl WW7 hallere nihayet verme duğunu öğretelim. BURHANETTİN) Suriye Mukavelesi Diğer sermayedat 7 Maliye Vekâletine kö' kâyette bulunmuştur: inhisar idaresinin mu* tını teftiş etmek Üf günlerde işe başlıyac* müfıltiglcl'”:; meseleyi tetkik © haber alınmıştır. Haber Aıd.qımıf',- Süriyede senede Z$ kilo tütün sarfedili" Halbuki yapılan mul";af senede 60,000 kilo tünü satın alınacağ! edilmiştir. Bu mik' ehemmiyetsizdir. Resmi inhisar küçük bir iş ıv"’ı kiraya verilmesi teb iştir. Kim taahhât *İÇ nede 60,000 kilo tünü işliyecek olA” başka milletleri? tünlerini alarak kiloluk — sigara ve bu sigaralar! ması — altında Evvelcede ıbv"'*,,/' bi Türk — tütün | verilir ne satılır maliye N gö