18 Mart 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 3

18 Mart 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 3

Memurin kanunu Bazı maddeler tadil edilecek Ankara, 16 — Memurin kanununun 9 uncu madde- sinin tadili projesi Perşem- be günü mecliste. görüşüle- cektir. Buna nazaran vali- let de tevbih ve ihtar ce- zası verebilecektir. Evelce valiler, kaymakamlar, sefir- ler gibi mahdut sınıf vekâ- let emrine alınıyordu. Şimdi bu vaziyet bütün Mmemurlara teşmil edilmiştir” Bunlardan 15 seneden aşa- ğ hizmeti olanlar üçte bir yirmiden fazla olanlar, ya- rım maaş alacaklardır. Bun- lar bir müddet için hizmete tayin olunmazlarsa tekaüt edileceklerdir. Bu müddet 15 seneden aşağı hizmeti olanlar için beş senedir. Bu seneki hayvan sergileri Ankara, 17 (A.A) — Bu sene yarış ve ıslah encümeni tarafından hayvan sergileri için elli bin lirayı mütecaviz tahsisat — tefrik edilmiştir. Ankara, — İstanbul, — İzmir. Uzunyayla, Adana, Erzurum Bursa, Diyarbekir, Kırklar- eli, Konya, Kars, Sıvas ser- gileri açılacaktır. Uzunyayla sergisinin ik- ramiyesi bu sene — 6,000 li- raya iblâğ edilmiştir. Keza bu sene memleketimiz atla- rının yetiştirilmesinde pek büyük âmil olan at yarışla- ri tekrar yapılacaktır. Bu yarışların en mühimleri An- kara, Bursa, İzmir ve İ- tanbulda olacaktır. Yarışlar için 300 bin İiraya yakın ikramiye ayrılmıştır. - Zahire Borsaları ve bir tasavvur Ankara,17 — Izmir, Mersin Samsun, Ankara, İstanbul zahire borsalarının varidat- larının azalması üzerine dü- çar oldukları mali buhran tısat vekâletinin nazarı dikkatini celbetmiştir. Bu borsaların zahire bor- saları halinden çıkarılarak alelümum Ticaret borsaları haline getirilmesi düşünül- mektedir. | Türk-Çek | AdIk tesviye, hakem, Ankara, 17 (A.A.)—Tür- kiye Cümhuriyeti ile Çekos- lovakya cümhuriyeti arasın- da aktedilen adli tesviye, hakem ve uzlaşma muka- welenamesi bugün saat 17 de hariciye vekâletinde Tevfik Rüştü Beyefendile Çekoslo- vak sefiri M. Kober tara- fından imza edilmiştir. Balıkesirde Lik maçları bitti Balıkesir, 17 ( A.A ) — İki buçuk ay evvel başlıyan mıntaka İik maçları bitmiş tir. (A| kümesinde Balıkesir ldman birliği ve (B) küme- sinde Ayvalık idman yurdu galip gelerek finale kalmış- lardır. İki kâmenin galipleri arasında bu Cuma final maçı yapılacak ve minta- kanın 931 sen2si şampiyonu taayyün edecektir. Serserilerin takibi İzmir, (Hususi) — Polis bura 'a — serserileri -takibe başladı. İlk ağızda bir ser- seri grubu mahkemeye ve- rildi. Sıvas hattı Ankara, 17 (Yarın)— Sı vas hattını yapan grupla hükümet arasında itilâf ha- sıl oldu. Bu itilâfa göre şirket beher kilametre ba- şında 800 lira istikşaf üc- seti talep etmekten vaz geç- miştir. yakında Nafıa vekâletile diğer meselelerin müzake- resine başlıyacaktır. Bir gemide iştial Viking ismindeki geminin arka — tarafında — bulunan barut fıçılarının ateş al- deniz kazasında ölümden kurtulmağa muvaffak ola- rak Wmite-Bay civarında buz parçaları üzerine sığı- vapuru kaza mahalline doğ- ru denize açılmışlardır. TYALİDE WUJRET. — Büyük annem arlık um'lrlıdı; İş göremiyor, her işi ben yapıyorum.. — Yemek filan?... ;I:mık. tahta, çamaşır. ik gayri — ihtiyari, ..nı""e baktı. onları İüzu: h ki lan fazla güzel bulma- İ hayretini gizliyemedi : — Fakat elleriniz şaşı: hacak İtı:iırlg:ıı:l ve zarif! —Öyle mi buluyorsunuz? ,..:(”"Il konuşa GPGYI:"' m sördü Z Dündar — Bir az, şu ağacın DA Böyekler istereeoiz? | - Tim, k. r, ve l;n::;ııldıınu mu, Ây- Ayşe ha: (Yarın Yın tefrikası : BA Oturduk.. Boğaz, erimiş zümrüt gibi,yeşil ve parlak, - karşı: mızda uzanup kıvrılıyordu. .| Bir zaman, İstanbulun gür zelliklerinden bahsettik. O, 'o'dî:hunbu.ldl Böğlüki bir ördünüz mü? Y Mafifçe tereddüt ettim: — Hayır, Dündar Ğ Siz ? Z b — Ben, Ankara ya, * mir'e, Edirneye gittim" — Edirne'ye mi?.-. İzmi- re de, Ankara'ya dâa- alâ! ne vakit gittiniz? vüğ AM.’.HM ttim. İzmir'e yap .'ıı.nııı gider gelirim. Grup raümesilleri Waşington, 17 (A.A) — ması yüzünden vuku bulan nanların imdadına yetişmek için iki kanada tahlisiye | ı müteakip gitmiştim. | Sovyet Elçisi Reisicümhur Hz. uzlaşma mukavelename tarafından kabul edildi Ankara, 17 (A.A.) - Dün 16 martta Sovyet büyük elçisi Reisicümhur Hazretleri tara- fından kabul olunmuş ve sov- yetler ittihadı Reisicümhur M. Kalenin'in Moskova mua- hedesinin 10 uncu yıldönümü münasebetile samimi dostluk hisleri hakkında maruzatta bulunmuştur. Moskova büyük elçimiz Hüseyin Ragıp bey dün Sov, yetler ittihadı reisicümhuru M. Kalenin tarafından kabul olunmuş ve Reisicümhuru. muz hazretleri taralından samimi dostluk hislerini ar- zetmiştir. Ticare? muahedesi Moskova, 17 (A.A) — Hariciye komiserliği Türk- Sovyet ticaret muahedesi. nin imzası hakkında ati- deki tebliğ neşretmiştir: Türk - Sovyet dostluk ve kardeşlik muahedesinin onunsu yıldönümünde Tür- kiye ile Sovyetler arasında ticaret ve seyrisefain mua- bedesi imza — olunmuştur, Muahedeyi Türkiye tarafın- dan Büyük elçi Hüseyin Ra- gıp ve sovyetler tarafından da hariciye komiser muavini Karahan imza etmişlerdir. Bu muahede 11 Mart 1927 de imza edilip 19 Teşrinievvel 1930 da Türk- sovyet ticaret muahedesi yerine kaim olmaktadır. Bu yeni muahede iki âkiı taraf vatandaşlarının yekdige : rlarzisinde ikameti mes'elesini hukuki şahsiyetler ve Türki- yedeki Sovyet ticaret mü- messilliği ve şubeleri rejim- lerini bir memleket arazi- sinden diğerine emtla Ihraç ve ithali, transit ve seyrise- fain mes'elelerini hal ve tas- viye eylemektedir. Muahede en ziyade maz- hari müsaade millet e- sına istinat etmektedir. İki âkit taraf yekdiğeri ticare retine kargı bütün devlet lere teşmil edilmediği tak- dirde memnuniyet ve tah- didata müracaat etmemeği taahhüt etmektedir. Sovyet Rusya mengşeleri Tür- kiye olan emtianın Batum- dan transiti hususunda Tür- Edirne'ye de — istirdadı İlk aklıma gelen şey? “Acaba Türk ocağında ki konserde bulundu mu?.. Su- ali oldu. Ne yapsam da anlasam?... Bugün olmazsa bir baş ka gün her halde bunu anlarım. Delikanlı, tekrar ne vakit — buluşaçağımızı sormağa başladı bile. Bilmem ki... Ben Per- şembeleri ut dersi almak için çıkıyorum. Sevindi: — İyi ya, işte. Ben de Perşembeleri mektepten çı- kıyorum. Gelecek Perşem- beye saat dörtte, Nerede ? Nerede — buluşalım, Ayşe hanım ? Bilmem ki.. — saat dörtte... saat dörtte... dörtte olmasında dört buçukta, be- ehi Ne kadar para ikraz etmiş Vaşington, 16 ( ALA ) — Ticaret nezaretine nazaran Amerika tarafından 1930 senesinde ecnebi * milletlere yapılan — ikrazat miktarı 862,200,000 dolara baliğ ol- muştur. Bu miktar İngiltere tara- fından yapılan — ikrazattan 300 milyon dolar fazladır. Bu fazlalık İngiltere tarafın- dan cenübi. -Amerikanın muhtelif hükümetlerine ikra- zatta bulunmuş olmasına rağmen hasıl olmuş olmak itibarile değildir. Ço kiyenin malik olduğu hakkı teyit etmekte, bundan bap- ka Şark vilâyetlerinden ge- lecek ve menşeleri, sovyet Rusya ile ticaret itilâfname- lerine malik olan memle- ysıdb emtianın transili hak- kını da Türkyeyr vermekte- tir, Muahede Türkiye ile Sov yet Rusya arasında seyrise- fainin inkişafına hadim bir çok noktaları ihtiva etmek- tedir. Muahede bir sene müddetle aktedilmiş olup bir senenin hitamında iki taraf- tan biri fes etmezse kendiliğin- den imtidatecdecektir. Fesihha- linde feshedildiği günden iti- baren daha altı ay meriyette kalacaktır. Muahede tasdik olunacaktır. Muahedenin tas- dikini mübeyyin vesaik An- karada taati — edilecektir. muahede Türkiye ile Sovyet Rusya arasında iktısadi mü- nasobetlerein inkişaf ve te- vessüüne müsatt bir esas kurmaktadır. Sovyet Rus- yanın Türkiye arazisindeki ticareti Sovyet teşkilâtları tarafından yapılacak yeni muahede sayetinde gerek Sov- yete mtlasının Türkiyeye ihracı gerekse Türkiye emtiasının mübayaası sahalarında iki memleket arasındaki - tica- ret muamelâtının — tezyidi imkânı hâsıl olunacaktır. Bu muahede Türk-Sov- yet dostluğunun ileri de in- kişafının temin ve meriyette , bulunan diğer muahedeler ile iki memleket arasında- ki münasebatın derinleşme hususunda sağlam bir esas ihdas etmektedir. bektetramvay muvakkıfında buluşalım. Peki... ama... peki peki, Ayşe hanım! birde, Mmüsaade edermisiniz, — size ben Ayşe hanim demiye- yim de “ Ayşe gül , diye hitap edeyim ? eğer müsaa- de ederseniz tabil. Teklifsizliğe diyecek yok maamafih kızmadım: Nasıl isterseniz... Dedim bu munis cevabım, çocuğu sevindirdi. Hemde Ona cerzaret verdi; elimi tut- tu: — Bu ellerle iş gördü- #ünüze ihtimal veremiyo. rum! Dedi. Elimi — yavaşça elinden çektim; yüzüme bir kan dalgası çıkmıştı; Cevap vermedim. Şaşırıp bozuldu- ğunu his ediyordum. Yavaş sesle ; — AF edersiniz, dedi, incittim mi ? Etniki Eterya teşkilâtı oe Muharriri: Arif Oruç Gvoyp KSi VP ( Sadrazam Yusuf Paşa, bilâhara bu esir kızlar yü- zünrden azledildi. Yusuf Paşa- ya isnat edilen cürümler- den biri: Esir kıları - satup ticaret etmek maddesi idi.| (O) Bulgaristanda — tutulan bir Sırp casusu Bulgarları isyana teşvik ederken cür- mü meşhut halinde yaka- landiı. Bu adamın adı (Koçu) idi. Derhal idam edildi. |2)| Rusların her yerde casus kullandıkları ötedenberi malüm idi. Ordu ne tarafa gitete — çobanlar ve — bir çok yerli hıristiyanlar casus- luk ediyorlardı. Hattâ, geçen harplerde Türk ordusu içinde iki yüz kadar casus varken ancak bunlardan ikisi seçi- lerek idam edilebilmişlerdi. (3):Ba,ihâdisi. Sultan Muz tafa zamanındaki Rus har- binde — vaki olmuştu. (4) Yeniçeri ortalarına bir kaç bin kişi doluyor, kimse kimseyi bilip tanıyamıyordu. Casuslar hemen hergün Türk ordusu- nun harekâtını saati saatine pek sıkışırlarsa geceleri girip Rus!'ara haber veriyorlardı. Türk ordusu düşmana bas- kın yapmak hususunda bir karar verecek olsa beheme- hal Türklerden evve! Rus- lar baskını yapıyorlar, Türk- lere göz açtırmıyorlardı. (5) Casuslar yalnız orduda de- tercümanları casusluk edi- yarlardı. Divan tercüman- ları Fenerli rum beylerinin oğulları idi. Nitekim Mah- mudu evvel zamanında Âvut- taryalılarla Belgratta sulh aktedilirken (1793 - 1152) divanıhümayun — baştercü- manı ( Aleksinare ) on beş senclik tercüman olduğu ha"- de tercümeleri yanlış yapmak, | bazı maddeleri tagyyir ve tahrif etmek ve düşmana casusluk eylemek töhmeti ile 1152 senesi( zilhicce )nin beşinci Salı günü İstanbulda (Alayköşkü) önünde boynu vurulmak suretile idam edil- miş idi. İdam hâdisesini Mahmudu evvel köşk pençe- Dündar Bey. gidelim. Geç — Hayır, Fakat artık oldu. — Henüz o kadar geç değil. — Çok uzağa gidece- ğgim Dündar Bey, biliyor- sunuz ya. Büyük annem sonra merak eder. Çocuk istemeye istemeye kalktı. Benden birşey anlame- mıştı. Her halde birşey anla- mamıştı. ve bunün için beni şayanı — dikkat buluyordu. Bu yaştaki haval gençler- den umulmaz bir. dikkatle | beraber idam beni tahlile uğraşdığımı his ediyordum. Tramvay tevakkuf ma- haline gelince dedim ki: — Siz ayrı bininiz. — Niçin efendim? ( Devamı var ) tramvaya f ğildi. Hassaten devletin divan | ; sizliği iki kalenin Ruslar ta- resinden seyretmişti. (Giyine (1770 « 1183) Kaynarca — muahedesile neticelenen meş'um harpte divan tercümanı (Nikolaki) de alayköşkü — karşısında idamedilmişti. Gariptir ki, biri casusluğundan idam ediliyor, yerine bir diğer (Fenerli) ge- tiriliyordu (7) Yine o sene Buğdan voyvudası (Ligor) zahire tedarik — etmemek, Rus esirlerile sıkı münase- bette bulunmak cürmünden çavuşbaşı mahesine tıkılıp çok geçmeden idam edil- miştir. (8| İşte, casusluk casuslar mese'elesi bu halde idi. Bir Sırp çobanının Bulgar - top- raklarında tutularak — öldü- rülmesi neye yarardı? İş- başlarının zincirleme suretile aşağıdan yukarıya halkala- nup eklendiği şüphesizdi. Harp işleri bu itratsızlıkta devam edüp giderken (1203 1288) senesi girmişti. Avus- turyalılar bidayette kaybet- tikleri kal'elerden bir ikisini tekrar elde etmişlerdi. Rus ordusu Baş kumandanı (Pot- emkin) ( Ozi ) yi muhasara etmişti. Kaptan — derya Gazi Hasan paşa Karadeni- ze yüz elli parça büyük kü- çük gemi ile çıkmışken (Ozi) ve (Kizon) önlerinde inhi- zama uğradı. Donanmanın bu mağlübiyeti ve becerik: Fena haberi alan Abdulha- f rafından zaptı ile neticelendi. midi evvel (1788-1203) Rece- binin on birinci günü ha- mamda terki hayat etti. Ve | yerine Selimi salis geçti (9) Selimi salis kaplanı der- ya Hasan paşayı İsmail ser askerliğine kaldırdı. Hasan paşanın kapısı halkı yalmz beş bin kişi vardır. Yerine Giritli Hüseyin beyi tayin etti. Giritli Hüseyin bey Selimi salisin kendi yetiştirmesi idi! (10) Hasan paşa İsmail ser askerliği' ile orduya - gittiği ande sadırazam Yusuf paşa- da azledildi. Yusuf paşanın azline sebep esir kızlarını satıp para kazanması Avus- taryalıların Eflakı ve Rusların Bender 've Buğdan- istilâ etmelerindeki gevşekliği idi. Abdulhamidin vefatından az evvel İngilizlerin Şark işlerini Ruslarla Avusturya- Hhların elleri bırakmamak hu- susundaki — isticalleri Rus (Devamı var) TI) Netayledivu: 41423 664 Müverrih (2) Nakdütter | Asımı efendi bu ba (Koço) maddesini şöyle tasrih edor: (Koço) namındaki serkerde Belgrat kalesini Avusturya hdara vermeğe taahbüt edip tutuldu gunda İnkâr ile ordu. hazinesine on bin kese vereceğini ve Tamşvar kale sinide Türki,; lacağını vadederek ganını kurtu İstedi isele sadra- zamı dini! P merkum avenesi ile edildi. Asım c 1 s 81 B) H düsülkelim tireddilârvam 643. TİR2 harbi olacak Sultan Murz- tafa menzelen vefat etti. B Hülüsetiikelâm & &. BI Suphi « 186-187. (E) Envori: yazma © İ verak Humaresı yoktor (husosl) . İT) Vasıt e.2 5 .9 Bİ Asım © 1 s 10 İ Cevdet © 4 « 146 VO) Muahedat medaması el 6161