17 Mayıs 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

17 Mayıs 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

17 Maya Be Müstesna bir surette tef- riş olunmuş çok geniş, lüks girdik. Duvar: vu- bir salona da en mahirane bir Bahrimuhit — kenarında birer kadını temsil eden iki tablo — nazarı — dik- katimi celbetti. Bir tanesi çok hüsranlı ve elemli idi. Baktığı sonsuz denizin için- den güya cehennem hal- kının ininlerini, diğeri altın iltimalarla öpüşen ufuklar- dan cennetin kopardığı hu- zur ve şaadet velvelesini duyuyor. Bu levhaların muvzuu (Sulli Prodom) un bir şii- rinden iktibas olunmuş imiş. Bana bu izahatı, kim bilir bu salonlarda kaç yüzüncü Ziyafette bulunan Ermeni kadını veriyordu. Tenha ve müstesna lon yavaş, yavaş 'misafirler- dolmağa başladı. Tanı- dık, tanımadık birçok genç r nazardan kaçmıyordu. A'llddıluıı göre bu ziya- fetteki davetliler, bir kısım €mektar Ermeni ve Amerl- n misyonerlerile genç kız- lara inhisar ediyordu. Şubemin reisi kıvılcım gibi yanan gözlerile salona tirdiği zawan bütün davetli; lerayağa kalktılar, hepsi 9hu hürmetlediler. Şubemin Feisi buradada en büyük il- Ufatı yanıma oturmak süre- tile yalnız bana — sösterdi. lonun geniş pencerelerin- den, şehrin gecelik hayatını Müjdeleyen titrek kandil Bibi işıklar görünüyordu. lerkesin münasebetinde tam bir resmiyet vardı. Yemek salonuna davet Olunduk. Bu gene mükellef Sürette tefriş - olunmuş bir Yemek salonu idi. Ortadaki $ok uzun yemek masasının Üzerinde hakikaten müştehi Meşrubat vardı, Likör, şam- Pânya, vermut, bol, viski, ün aşağı sıralınmıştı. Herkesin oturduğu yere İr Mini taşıyan birer kart br a lmaştı. Benim yerim şu- Müim reisi doktor Mister .) nun yanına konmuştu: bi yanyana oturduk. e Biz içmeğe başlayınca iki ti bir orğ da salonun ya” ::. isabet eden bir odanın 'inden inlemeğe başladı. edü* birde keman refakat İyordu. Biz içtikçe onlar ._"l'lu. onlar çaldıkça içiyorduk. Betliç rın Şopenin Bahın 'ven gibi birçok musiki :::“"Mn en dahiyane Ni iç kufla yapılmış tablolar vardı. Harap ve mümasili gibi içkiler Unutulmuş Bir Tekke bilhavzın Esrarı.. Manevi bir maktel... Beybilhavzda işe başlayınca ne garip şeyler gördüm? Iİşünuş âlemleri... Tuhaf bir tasnif: Her papazın yanına bir genç kız düşüyordu! — 15 — rini, her damarım bir | gibi titriyerek ruhumla lum, » İçtikçe doktor (N...)oin iMltifatı, ikrâmları artıyor , ilk evvelki vekarın yerini bir solkulganlık, laübalilik tu- tuyordu. Hemen her pusto- run yanına bir genç kız düşüyordu. Bu — ne tuhaf tasnifti böyle, bu, Beybilhavz tekkesine, dünyanın dört bir yanını saran bu karkunç irtica heyulâsına — mentuk dervişleri : İşünuş âlemi idi... Her zaman abus duran kıpkırmızi kanlı Pastorların yüzünde bu gece müral bi- rer hal vardı. Musiki meladilerinin mü- tevali heyecanı ve bilhassa keskin içkilerin tahribatile sarsıldığımı gören ve Beybil tekkesine düşlüğüm günden- beri arkamdan bir gölğe gibi ayrılmıyan doktor bana şen fıkralar anlatmağa, Davu- dun feramirinden aşıkane beyitler nakletmeğe başladı. Ve bu umuma sirayet etti. (Devamı var) Bir hâdise Tophanede oturan Darül- fünun talebesinden Nedim Efendi, arkadaşı Sadi Efen- di ile kumar yüzünden kav: ga etmişler, neticede Nedim Efendi, Sadi Efendiyi bıçak- la yırılıııııtır_. —at Behçet Bey Ankaraya gitti Tütün inhisarı umum müdürü Behçet B. dün An- karaya hareket etmiştir. Behçet bey, iki aylık muvakkat bütçeyi beraber götürmektedir. Mayıs sonu- na kadar avdet edecektir. İtalyada hububat yüksek İtalya ticaret mümessil- liğimizden şehrimiz - ticaret odasına gelen haberlere göre İtalyada hububat — fiatları çok yükselmiştir. Asım Beyde gidiyor Müskirat inhisarı müdü- rü Asım B. bugün Ankara- ya .ıdeceıı:ı:. SAA Danimarka sefiri gitti Danimarka sefiri M. Şu dün memleketine mütevec. cihen hareket etmiştir. ü Sadullah B. geldi Seyrisefain umum müdü- rü Ankaradan gelmiştir. Çarşamba günü tekrar Ankaraya gidecektir. Tahran sefareti müsteşarı Tahran sefareti müsteşarı mezunen şehrimize gelmiş tir. — —o..— —a — ——— YARIN Manifaturalarda * Tarife ediliyor ? Dün manifaturacılar ce- miyetinde bir içtima akte- dilmiştir. Bu içtimada güm- rük — tarifesinin — 381 inci maddesinin — yanlış tatbik edildiği ve bu yüzden bütün manifatura tüccatının mü- him zararlar görüldüğü an- laşılmış ve İmezkür madde- nin gümrük idaresince tef- siri için İktisat vekâletine müracaate karar verilmiştir. Manifaluracıların iddia tna göre gümrük idaresi desen kumaşları da nakışlı addetmekte ve tüccardan yüzde yirmi beş fazla resim almaktadır. Fuhuş Fuhuşla mücadele edilmek isteniyor Fuhuşla mücadeleye faz- la ehemmiyet veriliyor. Bu yüzden yeni yapıl- mak ta olan talimatnamede bundan sonra her doktor tedavi ettiği hastayı hüvi- yeti ve adresile beraber Sıhhiye müdiriyetine bildir- meğe mecburdur. Haber vermeden zührevi hastalık tedavi eden doktor- lar şiddetle tecziye edileceği gibi tedavi olunan şahıs ta ayni muameleye tâbi tutu- lacaktır. Maarifte teftiş İstanbul Maarif müdiri- yeti emrinde bulunan 21 ilk tedrisat —müfettişi arasında bir mıntaka taksimi yapıl- mıştır. Bunlardan 9 u şehri- mizdeki ekalliyet ve ecnebi mektepleri teftiş edecekler- dir. Diğer 12 müfettiş ise resmi ilk ve köy mekteple- rini teftiş edeceklerdir. Lokantacıların şikâyetleri Lokantacılar son günler- de gene Belediyeden fazla şikâyete başlamışlardır. Belediye memurlarının en küçük sebeplerle bunla- rı tecziye ettikleri ileri sü- rülüyor. Çiçek sergisi açılıyor 20 mayısta Tuksim bah- çesinde açılacak olan Çi- çekçilik ve Tavukçuluk ser- gisi hazırlıkları ikmal edil- mektedir. Bunun için dün de Zira- at odasında bir içtima akte- dilmişiir. Bu içtimada ban- kalar ve Ticaret odası tara- findan sergiye iştirak ede- cek olan çiçekçilere tevzi edilmek üzerp teberrü edi- len paraların sergide kaza- nacaklara ne surette verile- ceği tesbit edilmiştir. Dıvar ilânları bugünden itibaren asılacaktır. Teberrü miktarı 1525 li- rayı bulmuştur. Sergi gününe kadar bu yekünun artacağı tahmin edilmektedir. İstanbul - Sofya telefonu İstanbul - Sofya telefonu nun son tecrübesi dün yapıl- mıştır. EKÜĞMk5 a . L ü |Poliste: 137 vaka Yanlış mı tatbik! Ön beş günde bu ne yekün? iplidasındanberi İa Mayıs geçen 15 gün zarfında tanbul'un muhtelif semtle- rinde 2 cinayet, 21 vesaiti nakliye kazası, 19 cerh, 57 sirkat, 27 eve taarruz ve 11 intihara teşebbüs vakası ol- muştur. — İntihar — vakaları geçen aylara nazaran hiç azalmamıştır. Yankesicilik Sinem köyünde oturan İspiro, dün tramvayda — git- mekte iken Şakir ve Hilayet tarafından on beş lirası ça- hınmıştır. Cerh Liman şirketinde 227 nu- maralı mavna reisi Cideli Mehmet, dün gece Hacı kadın hamamı önünden ge- çerken önüne çıkan meçhul bir şahıs tarafından çakı ile sol kolundan yaralan- maışlır. Otomobil kazası Sirkecide oturan Afife Hanım dün Kemal B. sine- ması önünden geçerken, şoför Saminin idaresindeki 1878 numaralı otomobilin sademesine maruz kalarak tehlikeli surette yaralanmış- tır. l Sukut Moda caddesind oturan tütüncü İranlı Baki efendi- nin 3 yaş'ndaki kızı | üruzan dün evinin üst katından aşa- ğiya düşmüş, ağır surette yaralanmıştır. Mantı rcılık Mantarcı Sarı İhsan dün Süleymaniyede Tokatlı Os- man Efendinin 73 lirasını mantarcılık suretile alırken yakalanmıştır. Kadın kavgası Fatihte aturan Emine kanım, komşusu Merzuka hanım ile kavga etmişler, ne- ticede Emine hanım taşla Merzuka hanımın başını ya- rmışlır. Kumar Kuzguncukta ve Bünya- min, Salamon ve Etem is- minde üç kişi kumar oynar- ken yakalanmışlardır. Borsa Öğleden evvel de açık bulundurulacak İngiliz lirasının bundan bir müddet evelki yükselişi esnasında kambiyo müra- kabe heyeti iş başına ge- çince borsada muamelât sa- atlerini tahdit etmişti. O vakte kadar kambi- yo ve esham borsası sabah- ları saat ondan akşam on altıya kadar açık bulunur- ken borsanın yalnız öğleden ”uınıl sant 14 ten 16 ya ka- idar açık bulunması tasvip edilmişti. K Borsa komiserliği ” artık tabii devre avdet etmiş ve borsada muamele fazlalaş- mış olduğandan borsanın öğleden evvel de açık bu- lunmasını tasyip etmiştir. Hikmet Beyin beraeti Bandırma ağırceza reisi Hikmet, aza Tevfik, aza mü- lâzimi Ali Beyler beraet etmişlerdir. n Edirnede su işi Yeni projede seksen bin kişinin su ihtiyacı temin ediliyor Edirneye isale edilecek suyun projesi yapılmasının bir #irkete ihale edildiği malüm- dur. Bu hususta Belediye reisi Ekrem B. şu izahatı vermiştir: — Müttehit Türk ano- nim şirketi tarafından yapıl- makta olan şehir su projesinin 15 Eylülda teslim olunacağı anlaşılmıştır. Proje 80,000 nüfusa kâfi gelebilecek mi- ktarda yani yevmiye beş bin ton su ihuyacına göre hazırlanmaktadır. — Suyun Meriç nehrinden veya mem Türk- Yunat: Hudut pazarında alış veriş Türk-Yunan hududu üze- rindeki Çörekköy civarında | açılan pazar her pazar gü- nü muntazaman kurulmak- tadır. Bu pazar fazla bir rağbet meycutsa da ehem- | miyetli bir alış veriş olma- maktadır. Bellibaşlı alım satım hayvan üzerindedir. Sığır ise Yunan baytarl- arının memleketimizde ve- bayi bakari bulunduğu bak- kındaki iddiaları üzerine maalesef muamele' görmek- tedir. Alış verişle alâkadar ol- mıyanlardan ve bilhassa musevilerden ekterisinin pa- zara ancak Yunanistanda bulunan akraba ve bildik- lerile görüşmek için git- mekte oldukları anlaşılmak- ladır. balardan alınacağına göre iki proje yapılacaktır, bun- lardan en münasibini Bele- diye tayin edecektir. Gelecek sene içinde işe başlamak başlıca 'tasavvuru- muzdur. Yeni proje caddenin taz- yik ile sulanmasına ait te- sisatı ve şehrin —muhtelif mahallerine inşa edilecek büyük yangın havuzlarını cami bulunmaktadır. Projenin bize tesliminden sonra inşaat ve işletme şe- raitini düşüneceğiz., di c | Keşanda Merasız kalan köylüler Keşan ve mülhakatında- ki bazı köyler cıvarındaki hükümete —ait moeraların işletilmesi — için — mütcah- hitlere icar edildiği malüm- dur. Bu yüzden bu gibi köy lerin merasız kaldıkları iddia edilmektedir. Bu — hususta alâkadarların hükümele mü- racaat ederek ihtiyaçlarına mukabil meranın köylerine terkini rica etmişlerdir. Edirne tren tarifesi Şark demiryolları idare- sinin hareket tarifesi değiş- miştir. Yeni tarileye göre Lstanbuldan hareket eden konvansiyonel — saat 7 de Edirneye gidecek ve Edir- neden 22,32 de hareket edecektir. Bir tepe yıkıldı! Isparta heyelânının mahiyeti hakkında son haber Isparta 15 (Hususi) — le- partanin Başdeğirmen mev- kiinde bir küçük tepe yağ- murların tesirile yıkılmıştır. Tepe gece yıkıldığı için o civardan hiç kimse geçme- miş ve nüfusça hiç bir za- yiat olmamıştır. Yalnız tepenin enkazı Paşasuyu, Kepeci, Bereket ve Kanaca sularının mec- ralarını kapattığı için şehir susuz kalmıştır. Yıkılan tepe 500 metro uzunluğundadır. Tepe enkazının Ağlasun çayı üzerine düşmesi lâ- zim gelirken muhtelif par- çalar halinde etrafa dağıl- ması hayret vermiştir. Tepe enkazı 15 kadar meyva ve kiraz bahçeleri- ni kum içinde bırakmıştır. Vak'a gecesi tepenin ko: pardığı gürültü civar ma- halle halkını büyük bir heyecana düşürmüştür. Kapanan mecralarda yü- zden fazla amele mütema- diyen çalışmaktadır. Gönlerdenberi mecrala- rın temizlenmesi için uğra- şılmaktadır. Bu İş için İzmir- den bir su mübendisinin ge- tirilmesine karar verilmiştir. Bunun için İzmir vilâyetine ve Dabiliye vekâletine mü- racaat edilmiştir. Halk su ihtiyacını kısmen başka membalardan temin etmektedir. Trabzon fındıkları Beş ayda yedi buçuk milyon kilo ihraç edildi 1 Ağustos 930 dan Ni- san 931 nihayetine kadar dokuz ay zarfında borsada satılan ve İlmanımızdan ih- raç edilen fındık, yumurta' fasulye, ceviziçi mıktarını aşağıya dercediyoruz: Satışlar : Mi vsimin iptidasından Ni- san nihayetine kadar borsa- da bir milyon 230 bin kilo iç ve 7 milyon 782 bin kilo kabuklu findik - satılmıştır. racat * 930 senesi mahsulünden 9Bayda 5 milyon 670 bin kilo iç ve 2 milyon 125 bin kito kabuklu fındık ve 11 bin sandık yumurta, 2700 çuval fosulye ve 739 sar- dık ceviziçi tir. ihraç edilmiş