23 Mayıs 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 3

23 Mayıs 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 3

23 Cumartesi I Siyasi Takvim Yeni intihap Münhal — mebusluklar meselesi yine — ateşleniyor. Alınan haberler Halk fit kasının pek bu münhalleri müstakillere kaptırmıyaca- ğını gösteriyor. Bu kadar - bol varken bu birkaç müstakil yeri de kendilerine mal et- meleri biraz fazla hasislik gibi geliyor bana. Öyle ya, evvelâ denildi ki: “İşte size meydan at oynatabilirsiniz !, Sonra “İşimize gelmedi,, demek tuhaf olmaz mı? Bu bana nasıl bir ziyeti hatırlatıyor - biliyor musunuz 7? Haniya çok hasis - biri- çıkarıpta nin — sigarasını Meclise “buyrun!, eiye eli- ni paketi üzerinden kaldır- maksızın bir — gösterdikten #onra — cebine benziyor. Fakat ne olursa koymasına olsun işin kolay tarafı bulunmuş | olacak, Ondan soarası rey tasnifine bile hacet kalmak- tızın mazbatasını yazmağa münhasır kalır gibi görünü- yor. Bu aralık şair Mehmet Emin Beyin ismi de söyle- niyor. Hatırlıyorum demişti ki: “ Şimdilik siyasi hayat- tan çekiliyorum., Mehmet | Emin Bey demek ümüd'ni kesmemekle hata — etmedi. Felek bu kimine kelek ki- mine çilek. Fakat şimdi an- laşılıyorki bazen kelek ye- dird!ğine çilek te yediriyor. Düşünüyorum da ya mü- şarünileyh “Büsbütün siyasi hayattan çekildim, deseydi bu sefer sözünden de döne- mez ve çaresiz Mecliste artık çiftçilik yapardı. Bir çok bütçelerden ten- kikat yapılıyor. Maarif vekâletinden de bir milyona yakın - tenzilât olacakmış.Eğer böyle bütçe- lerde çokçatasarruf yapılirsa bilmen ki emniyeti umumiye bütçesine de ilâve etmek lâ- zım gelmeyecek mi? * Safiye Hanım isminde bir kadıncağız “Ben ölüleri diriltiyorum!, diyor. Bu pek doğru bir şey olmasa gerek. Çünkü o dirilt- se bile kalkacak kim? Bilmiyorum amma dünya- nın altı üstünden daha rahat gibi geliyor bana. Sonra —Amerikada bir adam kedileri diriltiyormuş. Bu pek fena değil. Bizim memlekette de bu kabil olsa da şu tarlaları istilâ eden farelerden kurtulmak. Mahaza diriltmek modası epice artımış oluyor. Siya- sete de intikal edeceğe ben- ziyor. Meselâ Mehmet Emin Bey, Kavalalı Hüseyin Bey, Nuri Bey yine mebus olu- yorlarmış. İtalyan istikrazı Roma, 22 (A. AJ) -— 9 senelik yeni hazine bo- roları almak için halk ban- ka müesseselerine jtehacüm göstermektedir. va- | I Di Dinlediği - isim- leri bildirecek Paris, 24 (A.A.) — Ayan meclisinde, yüksek adalet divanının maarif matbuata hiçbir bulunmamağa, yalnız hergün dinlenen kimselerin isimle- rini bildirmemeğe karar ver- miştir. M. Briand döndü Cenevre, 22 (A.A) — M. Briand, M. Von Curtius'u ziyaret ettikten ve M. Hen derson ile görüştükten sonra saat 13-15 te Parise müte- buradan hareket encümeni tebliğde veccihen etmiştir. Mumaileyb, istasyonda Fransız murahhas heyeti azası ile, yüksek sahşiyetler Cemi- yeti akvam kâtibi umumisi ve sabık maharipler cemi- yetlerinin bir çok murah- hasları ve kesif bir halk kütlesi tarafından teşyi edil- miştir. etti ni 2 Hazirana kadar tatil etmiştir. sal nazırı biribirin müteakip Şimal mıntakası mensucat sanayil patron “sendikaları murahhasları ile amele mu rahhaslarını kabul etmiş, mü zakerat' saat'17 ye kadar devam etmiştir. Fransa'da grevler Lile, 22 (A.A.) Rouboix İve Tourcolng'daki grevcilerin miktarının 110 bin kişiden ibaret olduğu resmen bildi- rilmektedir. Hiç bir hâdise olmamıştır. Avusturalya da tasarruf Melbourne, 21 (A.A.) — I Herald gazetesi, hükümetin, | hükümete ait masarif ile memur — aldat — ve maaş larını “/, 25 nispetinde' en dirmek — tasavvurunda bu- lunduğunu haber varmekte- dir. Belçika kabinesinin istifası Brüksel, 22 (A.A.) — Jas- per kabinesi sağ cenah tara- fından askeri kredilerin ten- zili için yapılan toklif hak- kında liberallerle zuhur eden ihtilâf özerine İstifa etmiştir Meclisteki Lâyihalar Ankara, 22 (Telefon) — Ayrılan encümenler hazır- ladıkları lâyıhaları birer birer Meclise göndermişlerdir. Sa: yım vergisi lâyıhası vekiller heyeti içtimamda intaç edilk miştir. Yeni lüyıhada vergide 10 kuruş kadar bir tenzilât yapılmıştır. İktısat encümeni de ilk içtimamda kazanç vergisin” | de yapılacak — tadilâtı halle | çalışadaktır. Kalan diğer lâ'yıhalarda bugünlerde intaç edilecektir. Avam kamarası tatil | Londra, 22 (A. A.) — | Avam kamaratı içtimaları- | Paris, 22 - (A.LA) — Me- | Muğlada hareket! Arpa mahsulünun hasadına başlandı. Muğlalılar memnun Muğla, 21 (A.A.) — Ye- ni Belediye meclisi ilk içti. mamnı dün öğleden aktetmiştir. Bu içtimada bütçe müzakere edilmiş ve Muğlanın hayati meselele- rinden olan su meselesi de sonra görüşülmüş ve suların fenni bir surette şehre getirilmesi için kat'i karar alınmıştır. Yeniden su getirmek için 80-100 bin İiraya ihtiyaç hâsıl olduğundan bu para itibar ve iktısat sandığından istikraz ve diğer suretlerle | temin edilecektir. Meclis aza- mi tasarrufa riayet etmiştir. Muğla, 21. (A.A.) — Ye ni elektrik. fabrikasına ait projeler — Avrupadan — gel- miştir. Projeler tasdik edil mek üzere bugünlerde ve- kâlete gönderilecektir. Mağla, 21 (ALA.) — Vi- lâyetimiz #sahil — kısımlarile sahillere yakın bazı kalarında Arpa mahsulünün basadına başlanmıştır. Bu sene feyiz ve berketin fazla olduğu temin ediliyor. mınta- İspanya - Rusya bir mukavele imza ediyor Damping İspanyaya arzuları ile Madrit, 21 (A.A.) —El Sel gazelesi, İspanya — maliye nazırı ile Rüus petrol müstah- silleri, bir mukavelename projesi akdi husutunda mu- tabık kalmışlardır. Bu mu- kavelename mudibince Rus lar kendi petrollarını diğer petrollardan */,28 nisbetinde ucüz. yerecekler, | .. giriyor ! lar da başka memleketten petrol almıyacklardır. Buna mukabil, Rutlar damühim miktarda — İspanyol alacaklardır. Bütün münase- tarihinden Bu eşyası satın bunlar, diplomasi batının - iadesi itibaren başlıyacaktır. İspanyol- | da pek uzak değildir" ——— . ——— BiravoCemiyetej Ağaç koruma Cemiyetifidanlar hakkında bir katalok yaptı! Memleketimizdeki ağaç- ları artlırmak. cinslerini iyi- leştirmek; — hastalıklardan, tabripler korumak için te- şekkül etmiş olan ağaç ko ruma cemiyetinin bu güne kadar olan faaliyetine te- mas etmeği faideli gör- mekteyiz. Ağaçlarımızı ko- ruma ve ıslah yolunda | ce- miyet bu güne |kadar çok şayanı takdir mesi sarfet- miş vebu yolda oldukça geniş ve müspet işler görmüştür. Cemiyet halkımızda uğaç sevgisivi uyandırmak için her sene ağaç bayram ları tertip eylemekte ve bu günlerde yer yer muhtelif cins ağaç fidanları dikilmek tedir. Cemiyet tarafından tan, zim edilen bir talimatname ile yapılan bu bayramların cemiyetin gayesini temin yolunda ne kadar iyi neti> j celer verdiğini göstermiş ol- | mak için bilhassa şunu kay- dedelim ki bu sene bugün kadar ağaç bayramı ya- pılmış olan 18 vilâyet, ka- za köyde 27113 ağaç di- kilmiştir. Bunlardan maada bu sene cemiyetin delale- tiyle memleketin muhtelif yerlerinde — dikilen ağaç miksarı 229 257 dir. —— —at ae — — Akvam meclisi ve zirai şirket tesisi Cenevre, 21 - )A.A.) — Cemiyeti akvam meclisi, cemiyetin akdetmit — oldu. gu mukavelenamelerin im- zasına ve tasdinkına müte- allik noktai nazarlar teatisin Bize verilen malümata göre, cemiyetin bu güne kadar 40 vilâyet 128 kaza | 81 nahiye ve 1020 köyde şübeleri teşekkül etmiştir. Ağaç koruma cemiyeti memleketimizin bazı aksa- mında yetişen eyi cins mey- velerin her tarafta taam: mümü, yabani ağaçların eyi nevilerle aşılanması için ge- niş bir surette aşı kalemle- ri tevzi etmiştir. Bu maksat: la geçen senetevzi edilen apı mıktarı 3300 iken bu sene bu miktar 70,360 kaleme iblâğ olunmuştur. Bu aşı kalemlerinin her - biri iki ve hattâ üç kısına ayrılabi- leceğine nazaran tevzi edi- len miktar 20 bine yakın olarak kabul edilebilir. Bundan maada, bilhar- sa cenup sahillerimizde ye- tişen sakız ağaçlarının Ayın- tap fıstığı aşısiyle aplan- Masını temin için buralarda 7750 'aşı kalem dağıtılmıştır. Cemiyet fidanlar ve fi-- dancılar hakkında bir ka> taloğ tabettirmiş ve tevzi etmiştir. Diğer taraftan aşı- cılığın fennt usüllerini görz- terir 700 sabhifelik bir eser mış ve dağıltmıştır. Buğday konferausında Londra ,21 - (A.A.) — Buğ- day konferansında, Sovyet murahhasları piyasadaki ke sadın sebepleri hakkındki umumi mütalealarını söy- lemişler ve tekliflerini” tev di etmişlerdir. de bulnmuştur. Hapisane birdenbire ba;iı!ı Kalp para bulundu! Mahkümlar tarafından basılmış ve çıkarılmış 9000 lira var Kalp para maznun yeni bazı adamlar | yakalanmıştır. Bu adamlar | 5,10,50,100 liralık sahte pa ra yapınışlardır. Bu hâdise şu şekilde ce- reyan etmiştir. Sinop hapishanesinden İstanbul hapishanesine sür- gün edilen 10 seneye mah- küm Lâz kaptan İlyas Ef. BO yaşlarında zeki ve san- atkâr bir adamdır. Hapis- hanede ikinci koğuşta misa- firdir. Daha evvel de dör- düncü koğuşta bulunuyordu. Burada kalp para yap- mak teşebbüsünde bulun- duğu için daha emin adde- dilen ikinci koğusa veril- mişti. Halbuki o, ikinci ko- ğuşu san'ati için di mü- sait bulmuştur. Burada, tam bir emniyet içinde 5, 10, 50 ve 100 liralık paraların kli- şelerini, resimlerini ve ya- zılarını tamamen - hazırla- mış ve ihtimal haplshanen matbaasında da bunları basmak imkânını bulmuş- tur. Paralar taklit edilmiştir Yalnız yazılarda biraz tuhaflık vardır. Fakat — bunun da kusurlu olmadığı söyleniyor. Bu para işinde iki isim de mevzuubahis oluyor! Kadir, Pehlivan ve Mi- sak... Bu iki mahkümun ziya- retçileri — vasıtasile (9) bin lirası da Zonguldak havali- sinde sörülmüştür. Nihayet geçen pazar günü bapis- hane idaresi, işi haber al mış ve saat (2,5) ta koğu- şa bir. baskın yapmıştır. İ- yas kaptanın yatağı ve yor- ganı arasından (10 - 15) ka- dar klişe, kâğıt ve boya elde edildiği gibi Kadir pehlivan ve Misakın torba- çok yapmakla | larımda tomazla sahte ban- knot zakalanmıştır. Evve: lisi gün hapishaneden çıkan ve hâdiseyi gören sabık ta pu memurlarından Celâl B. gördüklerini göyle nakledi- yori — İlyas kaptan sahte para yapmış; Kadir pehli- yan ve Misak ile bir diyan bu paraların münü derühte etmişler. (9) bin kadarını Zonguldakta sürmüşler. Fa kat İlyas kaptana menfaat göstermedikleri için ihtilâf çıkmış. Nihayet pazartesi günü an! olarak hapishane basıl- dı, İlya: kaptanın yatağın da klişeler, boyalar ve ban- knot kâğıtları çıktı. Kadir pehlivan ve Misakın çanta ve torbalarında da kâlp pa- ralar bulundu. Taharriyat esnasında orada bulunan mah- kümlardan Hilâliahmer sabık gar sürü- lira Muhnasebecisi Hakkı, Cerrahpa İ | | | şa hastanesi Sabık başkâtibi Celal ve şoför Sami Beyler le meydancı yamağı Osman Ef. de bulundu. Ve zaptı imza ettiler, Salı günü ha- pishanenin ziyaret günüdür. İlyas kaptan paraları salı ziyaretçilerine pehli- van ve Misaka vermiş, fa- kat bilâhare de aralarında iUilAF - çıkmış, — Hâdisenin patlak noktası budur. Müddeiumumi — Kenan Beyde bu hu dün şunları söylemiştir : — “İlyas kaptan bazı paraların klişelerini ve kâ- gatların resimlerini — hazır- lamış, boyamış vefakat he- nüz sürmemiştir. Sürülecek bir vaziyette de değildir. Kendisi dün Bursa bhapisha- nesine nakledilmiştir. Tahki- kat yapıyoruz., günü gelen vermek üzere Kadir sta 15 mily;nîîıîüisse se- netleri kâmilen satıldı Bankanın 15 milyon İiralık hisse senetleri halkın elindedir Cümhuriyat merkez Ban- kasının hisse kaydı muame- lesi miadında bitti. Ve Ban: kanın 15 milyonluk - hisse senetleri kâmilen — satıldı. Bundan sonra hisse almak isteyenler Banka hisselerini kıymeti asliyeleriyle Bunka- dan değil, rayiç kiymetle- riyle Borsadan edinebilirler. 15 Milyonluk hisseden; bir buçuk milyonunu ecnebi bankaları 8 milyon 200 bine yakin bir miktarını — milli Bankalar, 5 milyonunu"da hir- se şenetleri hâmilleri, ser- mayenin ; 15 ine muadil 2 milyon 280 bin liralığını da hükümet satın aldı, Hükümetin satın aldığı bu hişselerin mukabili te- şekkülü anında hükümet tarafından altın olarak Ban- kaya teslim edilecektir. Ecnebi Bankalar ilk tek- lifte 23,971 hisseyi satın al- mak istemişler ve tesis he- yetine bu miktar için tek- lifte bulunmuşlardı. Fakat Banka tesis kanununda ec- nebi Bankalara 'verilecek | hisse miktarı 15 bin htsse | olarak tesbit edildiği için VUNUYİ IUĞ Mİyenin | metinde Bankaların bu - talepleri bittabi — is'af — edilmemiş fazla olan 897.100 lira kıy- 8.971 histe talep- lerinden tenzil edilmiş ve keyfiyet kendilerine tebliğ edilmiştir. Merkez bankasına karşı gerek yerli va gerekse ec- nebi bankaların ve tarihi içtimaında İsmet Paşa bu neticeden: “Merkez bankasının 15 milyon lira sermayesi usulü veçhile ve miadında tediye ve teabhüt olunmuştur. Halkımızın bu meselede gösterdiği alaka, rağbet ve itimat memleket için ha- kikaten sevinilecek, öğünü. lecek bir muvaffakiyettir, diye bahsetti. Merkez Ban: kasının teessüsü, memleketi o milli paranın — istikrarına, kredi, para azlığının izalesine doğru atılan en kuvvetli bir adım olarak görülmektedir. Etrafında - gösterilen yerli yabancı alâka, Banka ser. mayesini teşkil eden 158 mil: yon Hiranın manasını İzah eder. İK& Gingingderair ve