29 Mayıs 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

29 Mayıs 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

Mahkemede şiddetli münakaşalar oldu! “ Arif Oruç efkârı umumiyede beraet etti. Mahküm edilemez,, (Birinci ye noktasından her madde tayini suretile tahkır edildiğinden Arif ve Süley- man Beylerin hakareti mev- sufedon terciyelerini - istedi. Vekilmiz Ömer Fuat Bey söze başlayarak — ezcümle: Arif Oruç vatanperver bir vekilleri zımmında iki. lera heyetini tenkit malüm olan makaleleri mü- nasebetile tarihte bir yer işgal edecek şahsiyettir. Bu makalesinden dolayı hükü- metçe takibat yapılarak be- raet ettirildiği bhalde İzmit mühitinde büyük bir dedi kodu uyandıran vali mese- lesinden uzun bir müddet tahti tevkifde bulunduru. lmuştur. — Halbuki — nüfuz ve şerefini tezelzüle uğ- ratacak derecede karşısın- da kalınca Arif Oruç B. devlet nüfuzunun nazarı millette kırılmamas! ve işin haddei tetkikten — geçirilmesi için alâkadar mercide tahkikat yapılması zımnında maznu- gazetecidi niyetini mucip olan makale- yi yazmıştır. Vali bey bu isnadat karşısında yüksek bir izzeti nefis ile hareket etseydi derhal istifa etmesi Tâzımgelirdi. Halbuki — vali verdiği istidada Arif Oruç B. | aleyhinde bir kanaat uyan" dırmak için devlet otori- tesinin zafa düşürüldüğünü ileri sürerek tesir yakmak istemiştir. Eevvelkilmuhake- mede muavin Baha Beyin müekkilimi haini vatan ka lemli şakı, seciyesiz şahsiyet olarak tavsif etmesi esefle karşılanır. Halbuki müekkilim mem- leketteki ıstırabatı umümiy- yeyi açık ve sşamimi bir sürette ifade eden ve riya perdesini ortadan kaldırıp mütecellidane hareketle Hü- kümeti ikaza çalışan bu mefküre sahibi kabul etmek lâzım toşrinisani — tarihli yazıldığı — zaman fırka hali faaliyet- adamın ol. duğunu dır. 12 makale Serbest te idi Fırkalarla idare - edilen | memleketlerde bütün mütemeddin milletlerde mat - buat bu gibi rezaletleri mey- alâkadar merci derhal harekete ge- ve dana çıkarır ve sahifeden devam) | | hsana tecavüz etmiş değildir — beyin hareketi heyecanı u- | mumiyeyi mucip olmuş, gül- | nizden sâdır olacak kararın çer. Maalesef ciddi hareket edilmemiştir. Yalnız maka- matı askeriye bu hususta | Balon yükselme re- fartı hassasiyetle alâkadar olmuş ve hadisenin mahiyeti tecellietmekte bulunmuştur.,, Bu esnada müddelumu- mile vekilimiz arasında bazı münakaşalar olmuştutur ve vekilimiz mahkemenin tesir altında olmadığını ve fakat sonrada bazı idari ve inzi- batl tesirlerin derkâr oldu- ğunu söyleyerek müdafaasına devamla : * Devlet düşünülürse müddeiumumi- nin, her dediğinin doğru ola- cağını fakat devlet ve millet ahniyenle |Örfiidare kaldırıldı.| anın mutaleasının çürüklüğünü | | damdan düşercesine değil. ibniyeti ile telif edilerek mu- hakeme yapılırsa -muddei- umuminin noktai nazarının çürüklüğü meydana çıkar. Bunu iyi bilsinler ki Arif Oruç B. milletinefkârına ve mem- leket muhitine tercâman olarak yazdığı yazıda ne gazetenin sürümünü temin ve nede kimsenin şa- İşte bu sebepler makmı iddi- ” isbata kâfi delillerdir. Esa- sen Temyiz mahkemesi de arzettiğim şekilleri kabul et- miş ve hakareti mevsufeyi kaldırmış ve âdi hakaret şek- line sokmuştur. Suçta tehyici Mucip neşriyat yoklur. Veli dürmüş, bazılarınıda hayret- lere sevketmiştir. Yazılan başmakale dört vatandaşın tevkifi ve gazete mes'ul mü- dürünün sorguya çekilmesi üzerine — yarılmıştır. Yoksa Binaenaleyh beraetimiz için isnat keyfiyetinin isbat hakkı kullanacakları anlaşılmak ü- | zere Vali Beyin mahkemeye celbini ve Vali meselesin- den dolayı tahkikat yapıl- massa — safhasının Dör. düncü kolordudan sorulma- sının isterim, dedikten sonra daha bazı mühim müdafaada bulunarak demiştirki “Arif Oruç B. efkârı umumiyede beraet etmiştir. Efkârı umu- miyeyede berast eden hiç bir zaman mahküm edile- mez Mahkemei muhtereme- Cümhuriyet hâkimlerine lâyik surette adilâne olacağından emin bulunduğumu arz ile müvekkilimin |beraetini talep ederim.,, Mudafaasını tahriren vereceğini söylediğinden dava 13 hazirana talik olundu Siy&mettin Belçıkadal| Kab ih;—liuhra- nı devam ediyor Brüküsel, 28 ( A.A ) — Kral M. Renkin'i yeni kabi- neyi teşkile memur etmiy tir. M. Renkin, bilâhere ce- vap vereceğini söylemiştir. Rekor korunn Piricat kıracakmı? Berlid, 27 - (ALA.) — Profesör Picart bugün bir balona binerek — havalar- mıştır. M. Picart, — irtifa rekorunu kırmak — tasavvu- runda bulunmaktadır. Alicante Ve Valoncada Valencede, 28 (A.A.) — | Halil Beylerin belediye retsl Seyfi, heroin çekerek zehirlendi ve kaskatı kesilerek öldü! Beyoğlunda Yenişehirde olan facianın içyüzü- nü Behiye göz yaşlarile anlatıyor Evvelki gece Beyoğlun- | da Yenişehirde Gülbaş 10- kağında bir genç heroin içerek intihar etmiştir. Bu feci ölüm hakkında almış olduğum malümatı bildiriyorum. Seyfi Bey kimdir ? Kasımpaşada Çıkmaz ca- mi sokağında oturan 18 yaş larında Seyfi Bey Bahriye | Gedikli küçük zabit mek- tebi talebelerindendir. Bundan iki sene evvel mektebe girmiştır. Fakat son zamanlarda işi haylâzlığa vurmuş, ayni zamanda en“ var çeşit —işretler — kullan- maya başlamıştır. Alışmış Alışan bu genç, nihayet günün birinde bununla da kalmamış, üstelik bir de dost — tutmak — kevesine kapılark — Behiye isminde bir kadını da dost tutmup tur. Bu Zonguldaklı, 24 yaşın- da bir kadındır. Bunu bir | her zaman karşımda görmek sene evvel Feridiyede gör- müşve sevmeğe başlamıştır. | Muvaffak olmuş Nihayet günün birinde bu kadını mahut eve devam ede ede kandırmağa muyffak olmuş ve — dost sofrasını vearmiştir. birlikte gezmişler, —ıozmuşlar ve yaşamışlardır. Burasını biz- zat — Behiyenin ağzından dinleyelim . Gani gani rahmet eylesin diye söze başlıyan Behiye ağlıyarak diyor kit Çok — küçük çok güzel bir dostumdu. Hayatta kimseyi sevmerz, kimseye de gönül bağla- mazdım. Fakat bu küçük yaramaz nasılsa gönlümü çalmış, kendisine bendetmiş- ti. İşte bu çocuğu ciddi ve sonsuz bir aşkıla seviyordum Onu her daim yanımda; Bir senedenberi ve Dün millet meclisi toplandı (Brinci sahifeden devam ) Mazbatanın heyeti umumi- yesi üzerinde cereyan eden müzakerat neticesinde inti- habattağekseriyet kazanan Uşak Belediye Reisi Âlaettin ve Tavşanlı Belediye reisi bulunmaları dolayısile inti- hapları heyeti teftişiyece ke- enlemyekün addilerek yer- lerine Bacakzade Mustafa ve | Muallim Tevfik Beylere inti- hap imazbatası verilmesinin doğru olmadığına, bu husus- ta takdir hakkımn doğrudan doğruya meclise ait bulun- masına binaen esas ekseri- yeti kazanmış olan — Alâ- ettin Halil Beylerin intihap mazbatalarının gön- derilmesi ve bunlar hakkın- ve da da bilâhare M. Meclisin- * B. M. Meclisi... Riyaseti Cümhur. Divanı muhasebat.... Başvekâlet.... Şürayı Devlet.... İstatistik U. M. Diyanet işleri R. Maliye Vekâleti.. Düyunu Umumiye... Gümrükler U. M.... Tapu ve Kadastro... Dahiliye Vekâleti... Posta ve Telgri U. Jandarma K... Hariciye Vekâleti... Sihhat ve İçtimai muavenet vekâleti Adliye Vekâleti Maarif vekâleti Nafin vekâleti İktısat vekâleti M. M. Vekâleti Ka ü e Hava ö Ğ Deniz Askeri Fabrikalr Umum Müdürlüğü... Harita U. Müdürlüğü YEKÜN Başvekâletin teklifi üze- Valence ve Altincante'da örfi idare kaldırılmıştır. rine bilâmum kıt'alara mü- esseselere tebliğat yapılması | ce karar verilmesi kabut edilmiştir. İsmail Hakkı Bey hak- kındaki şikâyetler gayri va" rit görülerek mumaileyhin mazbatası tasdik edilmiştir. Müteakiben 1931 hazi- ran ve temmuz aylarına ait muvakkat bütçe kanunu müzakere ve kabul edilmiş- lir. devlet umumi hizmetlerinin Hazi- Buna nazaran ran ve Temmuz aylarında | ifan için bilâhare 1931 büt- çesi fasıl ve maddelerine göre tenzil edilmek üzere 31,629,550 lira muvakkat tahsisat verilmektedir. Bu tahsisat muhtelif vekâletler ve daireler arasında şu su- retle taksim edilmiştir: * 380. 53. 115. 149. 32. . 400 — Lira 580 » 760 » 630 650 530 108, 150 093. 040 . 520 » 580 188. 250 689. 260 . OZ0 499. 540 626. 210 662. 257. 122. 452. 525. 292. 180. 347. 810 650 360 140 010 910 670 970 561. 230 ” 108. 900 . 31 — 629. 550 zamana mütevakkıf bulun- duğundan ordu mensuplar- nin maaşsız kalmaması için isterdim. Evvelki gece İşte evvelki gece gene geleceğini bildiğim için gün- | düzden yemeğini ve sütünü | haziırlayarak beklemeğe bap- ladım. Saat tam sekiz olmuştu. Geldi. Kendisini her manki gibi gülerek : — Benim kahraman sev: ğilim nerede kaldın ? diye karşıladım. O da parlayan İgözlerini açarak : — Bir iki tek attım da onun için geç kaldım, dedi ve kanepenin üzerine otur: du. O ara cebinden Bir şi- şe çıkarmıştı, içersinde bu- lanan beyaz bir fenfiyeyi burnuna çekmeğe başladı. — Bu da ne biçim enfi- ye, dedim. Hayır enfiye eeğil hero- in, dedi. Şimdiye kadar bil. mediğim ve Işitmediğim bu şeyi anlamak için: — Allah aşkına | tey bu? dedim. da : içmiyeceğim, bundan çeke: vi kokaln gibi olduğunu ve insanı ondan daha iyi dal- gaya düşürdüğünü anlattı. Ben şişeyi elinden alıtm. Oara ayağa kalkarak elimden almak için üzerime hücum etti. Vermiyecektim, ısrar et- ti ve yalvararak: — Allah aşkına, para ile aldım, ziyan etme, dedi. Heroin - çekiliyor i, bi deniz, hava, aıkerl fabrika | lar va Haritan müdürlüğü bütçeler'ndeki maaşat ye. künları sene itibarile teca. 1930 senesi hazari — kadrolarının 1931 iptidasına kadar devamı meriyeti hak- kında bütçe encümeni' maz. batası kabul'edilmiştir. Muhtelif. vekâlet ve de- vair 1930 — bütçelerine 1.877.000 munzam tahslsat verilmesi ve 20 bin liralık münakale icrası hakkında kanun İâyıhaları kabul edil miştir. Hudut ve sahiller sıhhat umum müdürlüğünün 1931 senesi bütçesi müzakere ve kabul olunmuştur. Mezkür idarenin masrafı 531.088 vüz etmemek şartile Temmuz Hira tesbit ve varidatı 820,100 lira olarak tahmin edilmek- tedir. Tahlisiye umum müdür- lüğünün 1931 — masarifatı için 355 ,255 lira tahsisat kabul edilmiştir. Bu idarenin varidatı 400,000 "lira tahmin edilmiştir. Meclis Cumartesi topla- nacaktır. Ben artik rakı falan | 29 Lit Fırka ihtiyacı a Je kat'idir (Başmakaleden devam) retleri, Istitaatleri gözönün de bulundurularak gelişi gü- zel Bütçelerin masraf ve va- ridat; kısımları ona göre tanzim edilirdi. Ka Bunların hangisi şimdiye kadar yapılmıştır? Memleke- tin her sahadaki kabiliyeti, ölçüsüz biçkisiz israf edilme- miş olsaydı, içinde bulunulan müşkül vaziyetlere düşülmek ihtimali bile varit görülebilir miydi? | Devletçilikte en büyük esas, hezim ve ihtiyattır. Bunlar hâlâ Türkiye eşikleri dışından - bakıyorlar. - Halk- | fırkası yalnız kendisi kongre yaptı. Diğer taraftan mem- leketi sadece kendi gözü ile | görmek istediği içinde, kendi nDiİzamna'nesini tanzim etti. Programlar yapıldı. Acaba *“14 milyon, nüfus kâmilen ve hep ayni fikirde midir ? Başkaları ne düşünüyorlar? Onların fikirlerini, düşünce- lerini ızhar edecekleri yer neresidir ? Halk fırkası, eğer bir sınıf diktatör asına istinat etmiş olsaydı, ba hareketleri | makul değilse bile bir de- receye kadar mâzuür görü- lebilirdi. Kaldı ki, 6 da yok- tur. Fiırka umum için, her watandaş için çalışmakta olduğu iddiasındadır. Şu- halde, umumun, herkesin sesini İşittirebileceği — vazi- yet hâsıl olmak zaruretleri neden anlaşılmıyor? $imdilik Meclis haricin- de de olsa, zarari olara - bir |fırka teşekköl edecektir. İkti- ceğim, diyerek bunun bir ne- | dara asla göz dikmiyen ve fakat, onunla meşr sahada mücadele edecek şuurla Cüm- huriyetçi ve Bir — sınıfın fırkası !.. Bu günlük te bu kadar. ARİF ORUÇ kere çektidikten sonra şişeyi bitirip boş olarak — verdi. Aradan on dakika geçmişti. Yatacağım diyerek kalktı | ve yattı. Ben de yattım. Sabah Yerinde ne göreyim ? "Seyfi mosmor olmuş tıkanı- yordu. Hemen feryada baş- layarak mamayi çağırdım. Onlar da bu hali görün- ce feryada, bir taraftan da dok'ora koşmağa başladılar İki doktor gelmiş, mua- yene başlamıştı. Fakat ne çare ki zavallı çocuk ölmüy tü. Bu hali gören doktorlar oldüğünü söylediler. Bu söz üzerine biz, feryat ve figana başlayarak zabıtayı haberdar ettik, diye sözünü bitiren Behiye, hıçkırıklarına — de- vamla: — Ah bilseydim o şeyin öldüreceğini, içmesine mey- dan verir miyidim? A, $. Büyük meclis ne zaman? Cenevre 27 (ALA) — Cemiyeti Akvam — büyük meclisi 7 eylülde — 12 inci içtimamnı yapmağa — davct edilmiştir.