24 Haziran 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

24 Haziran 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

M Rlüfe Matbuat dolandırıcısı Yunus Na Nasıl milyoner oldu? Hamit devrinde üç beş pula namusunu satan Jjurnalcı... y aa İşte Yunus Nadinin, Babı- âli muhitinde ilk - bırıktığı tesir bundan ibarettir. Baba Tahirin yanında epice zaman çalışan Yunus Nadi, - velini- meti efendisinin sahte nişan- lar sattığını üç beş İira ihsa- ni şahane alsın diye, bizzat Dabiliye nazırı Memduh Paşa- ya Jarnal etmişti. Bundan sonra, Babiâli caddesinde Reşit efendi hanın- daki matbaaların müretlipha- nelerinde yatıp kalkan Yu- nus Nadinin, bir ay ;kadar kılığı kıyaleti düzdüğü görül> Müş, 0 zaman saray muhbi- Ti Münir beyle meşhur Cev” det Paşanın kâtibi Rıza bey bu değişikliğin farkına — var- mışlardır. Meğer, Yunus Nadi, baş- katip Tahsin Paşadan elli lira ihsanı şahane almiş. Bir müd- det için kelleyi kulağı düzelt miş. Efendisi Baba Tahir de, Sultan Hamidin hışmına uğ- ramıştı. Şimdi Yeni Gün gazetesin- de uydurma tefrikası yapılan Zapliye nazırı Hüsnü Paşa da bir aralık Jurnalcılık yaparak geçinmişti. Çünkü, Baba Tahiri jurnal ettiği Babıâlide şayi olunca, kimseler Yunus Nadiyi mat- baalarına sokmamağa başla- mışlardı. Bir aralık, Balhkpazarı meyhanelerinde sızan bu ay- yaşa, İkdam sahibi Ahmet Cevdet bey pek ziyade acımış, kendisini üç beş mecidiye ay- lıkla İkdama almış, ahrkten (de: — Jurnacılığın? dünyada en menfur bir şey olduğunu ' söylüyerek efendisi Baba Tahi- | re yaptığı nankörlüğü yüzüne karşı ima etmiştir. Abmet Cevdet beyin Yunus Nadiyi İkdama aldığı zaman şiddetli bir kış gününe tesadüf ediyordu. Yunus Nadi İkdam- «da bir müddet çalıştıktan son- ra Ahmet Cevdet bey aleyhi- ne de Yıldız sarayında tahri- kâta bulunmağa başlamıştır. Hattâ, meşhur Sabahçı Mihran efendi, Ahmet Cevdet Beyin bir gün kulağımı bükmüş: — Azizim, Nadi efendiyi Yildiz. sarayı hademeler arasında yemek yerken gördüm. İhtiyatlı bulun! diye tavsiyede bulunmuştur. Hakikaten, Yunus Nadiyi başkaları da vaziyette görmüşlerdir. Yünus Nadinin, Malümat gazetesine —medresel — Süley- maniyeden (Yunus Nadi) im- zasile yazdığı yazılardan bir 19 Ağustos cülusu bümayun methiyeşinden — birkaç satır şudür: “Cenabı rabbı mütcal ve feyyazı mutlâk hazretleri velinimeti biminnet padişahi cihan zillullahülâlem efendi- miz hazretleri tehli hümayun bahtı hazreti mülükânelerin- de ilâyevmilkiyame berkarar buyursun âmin bihürmeti seyyidelmürselin.. Dünkü ruzu firuz, mahı Ağustosun on dokuzüuncu yevmine tesadüf eyleyor- duk kiz Hakanülbahreyni ve ber Peyn, halifei ruyi zemin pa- dişahi âlampenah essultan ibnüssultan — essultanülgazi Abdülhamidi hanı sani efen- dimiz hazretlerinin cüllsu meaymenet menusu hüma- yunları demektir. Bilâdi selâ- sei Darülhilâfetdizliyede mü- temekkin bilcümlea tebesi sa- dikaları... ve ilah...., Şeklinde yazılan uzun met- hiye için cebi hümayundan beş altın iksan almış ve ya> zının altına da: Mederesci Süleymaniyeden: Yunus Nadi imzasını atınıştı. (Devamı ver) Yunus akşam senin dün ayni vesesreaas eee AA AAA LA LAR AAA AA AA Konyalı mahkemede! Meşhur anam babamı dolandır- mışlar, ağzı yanmışta £. Konya Lezzet lckantası . hibi Konyalı Hacı Ahmet EF inin aleyhine açılan hakaret davasına dün ikinci cezada başlanmıştır. Lokanta sahibi, Anan ba- bam,, hâdiseyi şöyle anlatmış- ti — Reis B. “anam babam, © gün, tam öğle yemeği zamanı iki Efendi ellerinde küğıtlar geldiler. Senin cezan var ver paraları dediler. Anam babam, dedim be- nim okumam yazmam yok. Biraz oşağıya damadın dük- kânına git oradan kaç para ise al!.. Vay anam babam sen- misin bu lâfı eden, bilmem ben İcra memuruyum — şim: di haciz koyarım, sen ba- na ne hakla küfür ediyorsun? Diye bağırmağa başlamazlar mı? Sonradan anladım reis B. anam babam meğer çop Attık diye 143 kuruş verecek Mişiz. Ba vak'adan birkaç ay evvelii de yine böyle Efen- diler dükkâna — geldiler de benden 433 kuruş ceza aldr Tardı. Sonradan tahkik ettik böyle cezamız filân yokmuş O Çü Eaam babam, bu adamlar gün Başından muhakeme geç meşhur Konyalı anam babam bu memurları damada yok lamak istedim. Vallahi ReisB. tam bu ceza meselesi yüzünden o gün 55 Tira kaybettim. Bu memurların geldiği zaman bir müşteriye elli lira bozuyordum. Arada 10 Ura fazla vermişim! Sonra pa- tırdıdan gürültüden de müşteri- ler kaçtılar ondan da 55 lira zarar eltim. Ben 55 venedir bu memle- kette aşçılık yapıyorum kim- seye deba bir kere fena la- kırdı. söylememişimdir. Beni bütün İstanbul tanır anam babam. Heyeti - hâkime Hacının gösterdiği müdafaa şahitleri için muhakemeyi başka bir vi hümayonunda | Validei Hidivin Cenazesi Evvelki gün şehrimizde ir. lihaleden Valdei Hidivinin ce- nazesini Mısıra götürecek olan Seyrisefainin İzmir vapuru dün merhumun Bebekteki yalısı önünden cenazeyi hâmilen İs kenderiyeye hareket etmiştir. Mahtumları Hidivi sabik Abbas Hilmi ve Prens Meh- met Ali Paşalar da merhum valdelerinin maiyetile birlikte İt vapuruna râkip olmuş- lardır. Cenazeyi bir çok — zevat, islimpotlarla — vapura kadar takip etmişlerdir. Mezkür zevat — vapurun hareketinden beş dakika ev- vel, Paşalara tekrar arzı ta- ziyet ve veda ederek mışlardır. Abbas Hilmi Pp. -Pireden ayrılacak ve Cenevreye ha- reket etedecektir. Kartal'da ayrıl- Çırçıplaâklar cemi- yetimi var ? Dün belediyeye biri garip bir şekilde müracaatta bulun- muşlur, Bu müracaatında kendisi- nin Kartalda oturduğunu ve sahilde kadın erkek - bir çok kimselerin — çırçıplâk denize girdiklerinden şikâyet etmiştir. Bu gikâyetine şu cümleleri ilâve eylemiştir : * — Kimsenin denize gir- mesine bir şey denemez. Fakat mayo ile olması şart değil mi dir ? Bu şikâyet tetkik edilecek» Vr. Sırp mektepli gemisi geldi Dün Hmanımıza, Ticareti bahriye — talebelerini hâmil bulunan Siırp gemisi gelmiştir. Gemi, Boğazda bir ceve- | lân yapmış ve Dolmabahçe önünde demirlemiştir. Tacirler seyahati Harici Ofis bir seyahat tertip ediyor leri Avrupadaki ithalât ev. lerile doğrudan doğruya te. masa — getirmek — maksadile terlip ettiği seyahate mü- him miıntakalardaki — ticaret odalarından birer zatın İş Urakini — faideli görmüş ve ticaret odalarına müracat et- miştir. Bundan başka İş limited şirketinin, Ziraat bankasının seyahate iştiraki için mücsse- selere müracat etm ştir. Tazminat kimler alabilecek? Traktör sahiplerine kanun mucibince tazminat verilmek- | tedir. Fakat bu tazminat atla ziraati kabul edenler için mü- temmim olarak verilmektedir. Bu sebeple İktisat vekâ- leti, Traktör sahiplerinden ©- lup Traktör işletmekten vaz geçerek atla ziraati kabul edenlerin miktarını ziraat mü- diriyetinden sormuşlur. | teftişata Harici Ticaret Ofisi, tacir. | ü Yumurta konferansı! Brükselde yumurta konferansına biz de davet ediliyoruz ! Harici ticaret ofisinden ve- zilen habere göre, Romada W Hhaziranda yumurtaların damgalanması meselesi görü. şülmek Üüzere bir konferana toplanmıştır. Bu konferans — mesaisini bitirmişlir.. — Gelecek konfe: ransa tevdi edilmek üzere bir rapor hazırlanmıştır. Bu —birinci konlferansa Tezvirler Türkiye davet edilmediği için Ofis müzakerata ait zabı- taları celbetmiş ve yaptığı teşebbüs üzerine Brükselde toplanacak olan ikinci konfe- ransta Türkiyeyi de davete karar vermişlerdir. Yumurtaların — damgalan- ması hakkında Ofisten bir de rapor istenmiştir. başladı! Rum mütevelliler reisi bir takım tezvirlere Balıklı hastahanesi heyeti Mütevelliyesinden Jki azanın Türklüğü tahkirle zamaltında kakdıklarını ve — Manuiloğlu ile Karamanoğlunun - içtima- lara girmekten menedildiğini yazmış ve buna reis Kömür- cüoğlu Stilyanas Ef.nin emir bilâfına hareket ettiğini ilâve etmiştik. Bu mesele hakkında Po- ls müdürlüğünce — tahkikat yapılıyor. Diş doktorları Levhalar dün kaldırıl- mağa başlandı Diş — tabiplerinin kendile- rine di doktoru ünvanı ver: meleri menedilmiştir. Bazı diş tebiplerinin hâlâ muaye- ne haneleri üzerine “Diş dok- ( torü,, yazılı levha — astıkları görüldüğünden Sıhbiye mü- diriyeti, Sıhhiye — vekâletine müracaatla bu hususu - bik dirmiş, vekâletten gelen emir üzerine kanunu mahsus mu- elbince bu gibi yazılı lew. haların — kaldırılması zabıtaya bildirilmiştir. Zabıta da dünden itibaren bu Tevhaları kaldırt- mağo başlamıştır. Adliyede - teftiş Adliye mehakim veznesin- de sene sonü münasebeli'e başlanmıştır. Müddetemumi — muavinle- rinden Bürbanettin B. in ri- yasetinde Belediye ve Def. terdarlıktap — istenilen — ibişer mwhasple vezne başkatibinden mürekkep altı kiştlik bir tet- kik heyeti teşkil edilmişti. Bu heyet bir aydanberi bütün hesabatla meşgul bulun- maktadır. Veznede 10 lira kadar bir hesap farkı olduğu unlaşıldı #ından bu teftişe lüzum gö rülmüşltür. z Kumkapı kulubünden: Kumkapı Terbiyei bedeni- ye kulubü riyasetinden : 1 — Yunanistana vaki elacak seyyahat için 56 - 61 ktolar arasında 26-6-931 Cur ma günü sabah saat dokum da seçme müsabakası yapıla- caktır. Güreşçilerin vakti muay- yeninde kulüpte buluamaları. 2 — Hakem heyeti: Maz. har, Ahmet, Fetgeri, Kemal, Seyfi, Kadri, Saip, Rasit B. Terden mürekkeptir. Bizden söylemek... *Günün işaretleri, ni bor yundan büyük sözlerle göstermeğe çalışan bastı bacak “YENİ FIRKA, için yazdığı bir yazıda diyor kit “Maruf bey bundan daha moakul aslahot — projesi yopardı.., Espiri züğürtlüğü bu kar dar olur. Mebus olmak — hülyası | suya düştükten sorra, işaretçi dalgaya düşmüş olacak ki cevherler yu- murtlamağa başladı. Hattâ merhumun proje- leri de aynı sül çıkardı. Şuhalde Maruf Beyin kakusu sinenbir sütunda yazılan bu masalları İster dinle İster dinleme! başladı Diğer — taraftan, etekleri tutuşan — rels — Kömürcüoğlu Stilyanos Ef. kendine taraftar heyeti mütevelliye azalarını şuna teşvik ediyor: B. M. Meclisine müracaal eteğme! Fakat, bu hususta malü- matlarına müra: ettiğimiz heyeti müteveliye azaları süküt etmek şeklini tercih ediyor- lar! . , . İbrahim Tali B. Dün Ankaradan şehri- mize geldi Birinci umumi müfettiş İb- rahim Tali B. dün ankaradan şebrimize gelmiştir. İbrahim Tali B. doğruca berayı islirahat Erenköyünde ki köşküne git- miştir. Mumaileyh, bir bafta kadar Istanbulda kalacaktır. Behçet B. Ankaraza gitmiyor Dün, bazı gazetelerde Tü- tön İnhisarı umum müdürü Behçet Beyin Ankaraya gi- deceğini — yazıyorlardı. Hal- buki Behçet B. dün ak- şçam Ankaraya değil, bermu- tat evine gitmiştir. Nasrettin hocanın he- disi gibi! Belediye düşünüyor Belediye vapur ücretlerinin cokluğundan şikâyet eden hal- kın fikirlerini nihayet makul bularak yeni bir takım ted- birler düşünmeğe başlamıştır. Şimdi ilk batırına gelen fi kir şudur: Limanda veyrüseleri icra eden Haliç, Seyrisefain, ve Şirketi hayriye idarelerinin birleştirilmesi, hattâ — kabil olursa — Belediyeye — devrinin daha muvafık olacağı zımnın- dadır, Bunun için yakında hü- kümete müraçaat edilecektir. öç fabrika tesisine karar ver miştir. Bu fabrikalar, — İtalyada, Yugoslavyada ve Belçikada açılacaktır. Bu fabrikaların ihtiyacı olan afyon miktarı- nin yüzde BOt Türkiyeden | satın alınacaktır. Bu da, umum dünya afyon sarfiyatı tahminen Öç bin san- dik oliluğuna nazaran mem- leketimizden — satın alınacak afyonun 2400 sandık olduğu anlaşılmaktadır. Halbuki, Tür- kiyenin umum afyon istihsa» Vâtı 4-5 bin sandık arasındadır. YAK İ Belediye de ümit yok! uavîŞ;üf B. neler söylüyor ? Kuru çeşme kömür depo» Tarının kömür - tozlarından şi- kâüyet eden halkın şikâyetleri Belediye tarafından ehemmi- yetle nazarı dikkate alınması lâzım geliyordu. Dün bu husus için Belediyenin fikrini öğren- mek istiyen bir muharririmize Belediye reis muavini Şerif B. demiştir ki: — Halkın şikâyetini na- zarı dikkate almıyacağız. Çün- kü Heyeti vekilenin “ Mevcut müesseseler oldukları yerlerde kalacak, — yeni — yapılacak olanlar şebir haricine yapr tırılacaktır, diye bir kara- rı vardır. Bu karara göre bizim çi- kâyetleri nazarı dikkate alma- mıza imkân görülemediği gibi imkân görülemiyecektir de. Belediyede nezafet icraaatı! Nezafeti fenniye amelesi sakallarının kestirilmesi Bele- diyece düşünülmektedir. Mecmua toplatmak Kitapçıların rahat bıra- kılması tebliğl edildi Allo Allo mecmuasının buündan evvelki dördüncü nüs- hası müstantiklik kararile ve polis — marifetile — toplattırıl- mıştı. Mecmuayı satan . kitap- çılar karakollara götürülerek zabıt tutulmuş ve ikametgâh senedine rapten tahliye edil- mişlerdi., Vaki olan şikâyetler üze- rine dün Müddeiumumilik ta- rafından şu yolda bir emir ver- rilmiştir: Badema bu ustül tatbik olunmıyacaktır. Yani, kitapçı- ların böyle bir hat vukuunda karakollara götürülmesine ve ikametkâh senetleri tanzimine lüzumu kanuni yoktür. Yalnız Müddel umumilikçe her hangi bir gazete için böyle bir emir verilsebile o gayetelerin top- Tattırılmasile iktifa edilecektir. Her kitapçı, serbestçe gazetele. ri satacaktır. Ihracatımızı arttırmak çaresi bulundu! Ofis tacirlerimizin, ihraca- ti arttırılmasını teşvik için tep- vikkâr cümleleri ihtiva eden tablolar yaptırılarak bunları Ticaret oda ve borsalarının ko. ridorlarına talikına karar ver- miştir. Sabık Giresun noteri Fehmi Bey namında birisinin 5000. lira iltilks edip şehrimize gek diğini ve P. ikinci şube memur. ları tarafından derdest edilip Adliyeye verildiği haberi hak- kındaki neşriyati üzerine bir muharririmiz bu hususta po- Hs müdürü ile görüşmüş, böy le bir kimsenin ne geldiği ve nede Adliyeye verilmiş oldu. gunu bildirmiştir. e— a— sonunda ve Mayış ı)ıM sında yağan yağmurlar zür Erzurumda Sürekli yağmurlar devam ediyor Erzurum mıntayasında he- men her gün yağmür yağ- maktadır. , ZN rain ekin ekmesine kumen mani olmuş isede aradaki fasılâlardan — istifade ederek zeriyatını ikmal eylemişlerdir. Son iki bafta zarfında yağan devamlı yağmurlar ise bu mezruat için foyiz ve be- reket temin etmişlir.