24 Haziran 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

24 Haziran 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

dare BraR AY e DA A Veznedar * ”$ v Neş'et B. “Ben mahküm olursam baklayı ağzımdan çıkaraçağım,, diyor Ankara, 23 (Hususi) — 29 bin lira ihtilâstan maznun Tayyare cemiyeti veznedarı Neş'et B. verdiği ifadede şunları söylemiştir : “— Eğer ben bu işte mahküm olursam baklayı ağzımdan çıkaracağım. Bütün kirli çamaşırlari ortaya atacağım., Dairelerde işlerin çabuk görülmesi için ne yapılacak? - Ankara 23 (Hususi) — Devairde işlerin çabuk görülmesi için Dahiliye vekâleti tedbir alıyor. Bunun için kayıt muamelâtını azaltmağa karar vermiştir. Iki maskeli haydut! İzmir köylerindenbirinde bir kız nasıl evinden kaçırıldı? İzmir, (Telgraf) - iki mas- keli şabıs Seydiköyde Bekirin evine merdiven kurmuşlar ve içeri girmişlerdir. Bu suretle evin kızı Fat- mayı yatağından kaldırmışlar ve kaçırmışlardır. Fatmanın babası, uyanmış ve pencereye koşmuştur. Baba kızının bir merdivenle gayet sür'atli bir tarzda aşağı indiril diğini görmüştür. Fakat haydutlar o zamana kadar savuşmuştur. Jandama iki meçhul adamı şiddetle aramaktadır. Bulgaristan'da intihap Hükümet bloku akalliyettedir. Kabine, istifa edecek! Safya, 22 (ALA.) — Zannolunduğuna göre yenl mecliste muhalefet blokuna mensup 145 ilâ 150 meb'us, 65 ilâ 70 kadarda hükümet blokuna mensup mebus, Makidonyalıların sekiz, komünistlerin yedi mebusu bulunacaktır. Bu neticeler hakkında tefsirlerde bulunan nim resmi Svo- bodaa Rotah gazetesi yaziyor: Hükümetin, Parlamento annelerine tevfikan İstifa etmek içtimaâ davetini beklemiyeceği kanaati vardır. ihi bir ehemmiyeti olan vazifesini ifa etmek ve tın tama bir serbesti içinde cereyanını temin eyle- mek süretile şimdiye kadar yaptığı gibi vazifesini ifa edecektir. Sanayi ve maadin bankası idare azal ıkları Ankara, 23 (A.A.) — İnhilâl eden sanayi ve maadin ban- kası idare heyeti azalıklarına İktisat Vekâleti Ticaret Müste- şarı Şakir, Esbak Hariciye Nazırı Asım Turgut Beyler tayin edilmişlerdir. #resesesanerananeaAaA SEAASRARE SERERAELALANAFAŞLASANNAAAA ELRSEASURARLAKARAEADELERAAE LA KAnALAŞALcADA! H. Fırkası gurubunda irtikâp ve irtişa nasıl münakaşa edildi? (Birinci sahifeden devam) * hane mebusa Şevket Beyin takriri, idi. Birinci sunle Başvekil Pa- şa ve İktesat Vekili Bey cavap vererek ötedean beri afyon meselesi hakkında hü- kümetin takip ettiği hattı ha« reket ve mesatsini ve bu defa Cenevreye gönderilen mura: haslarımızın faaliyetlerini ve memleketin menfaatlerini te- mine matuf olarak — kendi- lerine — tallınat verildiğini ve korferansın devam etmekte olduğunu mufassal bir (surette izah etmişlerdir. Hükümetin bu hattı hare- | keti grupça müttefikan tasvip edilmiştir. İrtişa ve irtikâp Diğer süale adliye, dahk liye ve maliye vekilleri Bey:« ler teralından vap — veril. miştir. Ailiye Vekili Bey son Üç sene zarfında adliye mü- essesesinde haklarında takibat yapılmış olan memurlardan 7 isi müstantik, üçü müddei- umumi hâkim ve aza olmak üzere ancak 10 kişinin mah- küm olduğunu, bu hususta icap eden esasi tedbirlerin ittihaz — kılınımış — olduğunu , Türkiye Cümhutiyeti adliye- sinin adaleti temin ve kava- nni tedvire kâfi ehliyet ve liyakatta oldukları etrafında izahatı kâfiyede bulnamuştur. Dahiliye vekilinin iddiaları Bilâhare Dabiliye vekili Şükrtü Kaya bey dahi mün- hasıran küçük idare inzibatı memurlarında görülmekte ol- duğu dermeyan edilen - sulisti- mal mesaili etrafında ittihaz kılınan tedbirleri ve tatbik edilen kanuni icraatı. tadat ederek cümhuriyet devrinin her devirden daha temiz ol: duğu w ve memurlarımızın muvaffakiyetle âmfne işlerini ve zi ul " ya muktedir. olmakta bulun- duklarını bir madde ve delile istinaden beyan etmiştir. Müteakıben Maliye Vekili Abdalhalik Bey, Maliye heyeti teftişiyesinin çok temiz ve faal bir heyet olması itibarile muvaflakiyotli teftişler yapıl- makta olduğu ve geçen sene mevkil tatbika konulan Maliye memurlarının idareten azilleri hakkındaki kanunun çok mü- fit neticeler vezmekte bulun- Eduğu ve tahakkuk memurla- rının da yeni kanunlara tev- fikan vaziyetlerinin islah ve tıhtı temine alınacağını beyan etmiştir. Bütün bu izahlar takrir sahibt grup tarafından kâfi görülmüştür. Üçüncü takrire Tayyare Cemiyeti reisi Fuat Bey tara- fından cevap verilmiştir. Fuat Bey bu cemiyetin bir milli heyecan ve yatani hisle teşekkü! ve inkişafa başladı- ğinı ihtiyar olunan fedakârlhık ve mesainin milli mevcudi- yette şerefli bir mücssese haline — geldiğini ve — vaz ve — tahsil - edilmekte olan iane — ve resimler — vakit vakit halkın gösterdiği alâka ve gayreti vataniyeden doğ- duğunu izahattan sonra şura- da burada vukua gelen bazı yolsuzluklar ve sulistimallerin şiddetle takip ve mahkeme- ye tevdi edilmekte bulunduğu- nu müessese teşkilâtı ve mü- Fettişleri vasıtasile herzaman takipten geri durulmadığını vakalara isinat ederek —uzun uzadıya ahnlatılmıştır. Bu izahata mukabil tak. rir sahibi Şevket B. (Gümüş- hane), —müessesinin bünyel asliyesinde değil, bazı mahal- lerde mevzii olarak vukua gelen hâdiselerin matbuatta ve halk lisanında mübaliğalı bir surette dedikodu mevzuu yapılmasına meydan verilmi. aet ğğ . Menfur ric'at ediyor! LAT AAEARL T DCERK WE ( Başmakaleden devam) Acaba, Arif Orucun îeıkoı Etem isyanında zerre ka- dar alâkası bulunsa idi, İstiklââ mahkemesi onu bu suretle boşlarını idi? Menfur adam bu cihetleri gayet iyi bilmez mi? İstiklâl mahkemesi, yalnız bizim Ankarada oturmamak- hğımızı istemiştir. O da (Yeni Dünya) gazetesinin neşredilme" mesi için. Fakat, menfur herif pek alâ hatırlar ki, Arif Oruç bir ay sonra Büyük Millet Meclisinin kararı ile tek- rar Ankaraya gölmiş, tekrar (Yeni Düaya) gazetesini neşretmiş, İzmir istirdadında da İzmire giderek (Yeni Turan) gazetesini çıkarmıştır. O, İstiklâl mahkemeleri devrinde, o dehşet zamanında haini vatan Arif Orucun Ankara ve İzmirde gazete çıkar- masına nasıl müsaade edilmişti? Soruyoruz. Demek oluyor ki; Arif Otucun zerre kadar (fenalığı, herhangi bir bulaşıklığı görülmemişitr. Menfurun şu cümle- leri okuduktan sonra, başı önüne düşeceğini zannetmiyoruz. Çünkü, onun, hicap, haya denilen şeylerden nasibi yoktur. O, bir taraftan istediği kadar, nâra atadursun, biz tekrar soruyoruz! 1 — Çerkes Etem biradorlerden aldığı (1000) lirayı neden inkâr edemiyor? Çerkes Etemin parası ile gazete çıkaran adam, 'efendisinin velinimetliğini inkâr edecek midir? Cidden görmek istiyoruz, 2 — Turkuvazlar , İttihat veterakki merkezi umumi binaları, meşhur Almanyaya sevkedilen halılar, Ruslar- dan alınan “ zeytinyağı vesikaları, buz fabrikaları, bo- monti hisseleri, zingal orman şirketi ortaklığı, emvali metrukeden alınan matbaalara cevap bekliyoruz. 3 — Geçen sene Terkos şirketini yerin dibine geçi- rirken, birdenbire Son posta gazetesine — tulumbacı İisa- nile hücum etmenin manası nedir? Yokgt Molho Efen- diden aldığı (6000) liranın hatırı için mi? Memleket iş- lerini parayla satan seciyesiz adam, gazetesinde yazdığı her havadisten haraç almıyor mu? Biçare Türk milletinin menfaatlerini bu suretle dolan- dırmıyor mu? Para çekmek için kurduğu yazı tuzaklarile halkı al datmıyor mu? Vatanına muhabbeti olan, bu adamın gazetesini eline almamalıdır! 4 — Geçen sene meşhur şeker tüccarı Musevi (Amar)- ın ihtikâr yaptığını söyliyerek idam sehpasına çıkarılma: sını bağıran adam, istermi ki ertesi gün başmakalesi altın- da ayni idama mahküm ettirmek istediği adamın namus. lu tüocarlardan olduğundan, ihtikâr yapmadığından bah- settıği yazısının klişelerini aynen neşredelim. Bu Musevi tüccarı bir gün idam seehpasına, ertesi gün namuslu vatandaşlar payesine çıkaran Yunus Nadi, rah- metli pederinin hatırı için mi bu işleri yapmışlır? Soruyo- ruz. Önümüzden kaçmaşın. 5 — Meşhur eger, semer, dürbün dalavereleri dolayı- sile bu adamın şeriki devlet münakasalarına girmekten res: men menedilmiş değil midir ? Hükümet merkezinin devlet dairelerine resmi tamimleri yok mudur? Yunus Nadi, eğer şu beş suale cevap verirse, kendine aşkolsun diyeceğiz. Yoksa davayı mugalâtaya boğarak Gazi Hazretlerinin şayanı hürmet ve tazim şahsiyetlerini karıştırmak küstah- lığında bulunmakla mesele halledilmiş olmaz. Biz, Mustafa Kemal Hazretlerinin yüksek şahsiyetlerine bürmetlerle meluf adamlarız.'Hem bu küçük işler: o büyük adamı sokmak çok ayıptır. Ancak menlurların, küslahla- rın . işidir. (Yarın) da Falih Rıfkı Beye cevaben çıkan yazıda, Yunus Nadi habisinin jJurnal etmek istediği şekilde fikir yürütülmüş değildi. Ceneral ( Foşler ), Ceneral (Hayklar) ın başvekilliklere üzenmedikleri yazılmıştır. Bunun manasını da menfur pek alâ bilir! Şimdi anlaşılıyorki, millet bzbası olan Gazi Mustafa Kemal hazretleri bilâtefrik bütün matbuatın hâmisidirler. İşte bu muzır ve ah- lâksızlar o Büyük reisin ulüvvü cenabını karşı- lamak için, el altından tahrikât yapmağa çalı- şıyorlar! Bu son ve büyük hakikati, gene menfurların neşriyatından öğrenmiş oluyoruz, Yalaız gayri mes,ul Dev" let reisinia namınıa, Jurnalcı heriflerin kalemlerine ka: rışmasina alenen teessürlerimizi beyan ederiz. Ne istiyorlarsa, doğrudan doğruya bizi istihdaf etsinler. İşte o kadar ! Arif Oruş Çiftçiler! İşçiler! Esnaflar! Dertlerinizi, şikâyet- lerinizi, dileklerinizi A şahsiyat olmamak “şartile) “YARINA,, yazınız! Sütunlarımız. tamamen sizindir ! Tni karteylediğini bildirmiştir. Neticede müzakereye mev. zu olan mes'eleye dalir tayyare Cemiyeti Reisi Fuat Beyin ver- diği izahatın tatminkât oldu- ğunun cemiyetin idaresini mu- valfakıyetle tedvir, sülistimali görülen memurların pençel ka- nuna tevdi edilmiş ve edilmek te oldukları hakkındaki iza- hatın kanaatbahş — olduğunu reye konulmasına dair Edirne mebusu Mazhar Müfit Bey tarafından verilen takrir reye vazolunarak kabul e e nihayet ver ea TÜRKÜYE CN M AFI 'NE İSTEYOR? Berber reisi İPerukârlar tarafından itham ediliyor, idare heyetinden bi Berberler cemiyeti beyeti idare azasından Süleyman B. Cumartesi günü istifa etmip tir. Mumatileyh eski reis İsmail Hakkı Ef. zamanındaki vuku- bulan İspirto yolsuzluğu hak- kında gazetemizin neşriyatını teyit ve tasrih etmiştik. Şimdiki rels Mustafa Ef- dinin, Süleyman Beyi, cemi- yet binası dahilinde maziye ait bir meselenin ifşası doğ- ru olamaz, tarzında muahaze etmesi, istifasına sebep teşkil etmiştir. Ayni gün eski Rels İsmall Hakkı Ef. ile birlikte matba- amıza gelen Mustafa Ef, güya bu iddianın yalan olduğunu risi istifa etti makamı tastikte beyan etmişti. Halbuki — berberlerin bir çoğu © meseleye ait ve eski reisin imzasile verilmiş mak- buzları irae etmektedirler. Etki rele, riyasetten infisal etmekle beraber, halefini de tahtı tesir ve mürakabesinde bulundurmakta imiş ! Bir berber, yeni reis Mustafa efendinin yeni türkçe- ye lâyikile vukufu olmadığı gi- bi, halk mekteplerinden ehli- yetnameyi de haiz olmadığını Yeni Türkçeyi okuyop yaz- mayan bir berber kalfasının, daha haizi ehliyet olanları mevcut iken cemiye riyasetine intihap edilmesi, murakıpli- ğin nasıl nazarı dikkatini celbetmemiştir. Seyyah talebe gitti İlk Avrupa seyahatine çıkan kız - talebe dün gece yarısı gittiler — * (Birinci sahifeden devam) Dün şehrimize gelen İtal- ya bandıralı “İtalya, vapu: rile seyahate çıkan Amliral Orsini, 46 kişilik maiyetile birlikte saat 24 te Hmanımız- dan hareket etmiştir. Arairalın beyanatı Amiral, kendisile görüşen bir muharririmize şunları söy- lemiştir: — İstanbulu pek beğen- dim. Gelecek sene daha kala- balık geleceğiz. Bu güzel şehrin mutena yerlerini ziya- ret edeceğiz. Bilh; manzarası bizi melftun etti. Muhterem halkın — göşterdik- leri hüsnü kabulden dolayı teşekküratımızın iblâğını rica ederim, İtalya Sefiri dün saat 12de gemiye giderek Amiral Orsini: yi ziyaret etmiştir. Amiral çenapları saat 13te İtalyan sefareti yatıle Boğaz- da bir tenezzüh icra etmiştir. Kız talebe gitti Nata kumpanyası tarafından tertip edilip Amerikan kız kollej Türk talebesinden mü- teşekkil 36 kişilik ilk sey- yah kafilesi, dün sabah şehri- mizden hareket etmişlerdir. Talebenin başında — bulu- nan Ziya bey bir muharri- rimize şu malâmatı vermiştir: sererereerARAAA Bütçe gene kısalıyor ! (1 inci sahifeden devam) berini tahkik için Darülfünun emini vekili M. Hakkı Bey le görüşen bir. muharririmize Hakkı B. şunları söylemiştir: — Hazırladığımız — *890, bin liralık bütçe Maarif Vekâ- letince aynen kabul edilmiş- ti. Maliye Vekâleti bu “800“ bin lirahk bütçemizin “80, bin lirasını tenzil etmişti. Bu sefer Heyeti Vekile bu 80 bin liranın 50 bin lirasını başka bir yerden bulmuş. Bütçemizden ayrılan 80000 Hra bu suretle 30 bin liraya sa Boğazın doyulmaz | ündirilmiş. Bize henüz bildiril- medi. Biz öyle zannediyoruzki. Bu 30 bin lirada başka bir yerden bulunarak bizim büt- çemiz gene 800 bin lira ola- rak kabul edilecektir. Çünkü: Biz dalıa evvel tasarrufu nazarı dikkate alarak bütçe- mizi en az yekünle göstermiş tik. Tıp fakültesinin nakli — Tıp Fakültesinin İstan- bula nakliı; burada konuşul- muş bir şey değildir. Benim Ankaraya gideceğim haberi de yanlıştık, ; geç vakit bir 'onu bilmem. b — Istanbuldan Pire, Napoli, Marsilya tarikile Parise gide- ceğiz. Altı gün Pariste kalaca. ğız. İki gün Lüsernde bir gün Zürihte, dört, gün Viyanada üç gün — Büdapeştade, | üç gün Tunadan aşağıda dört gün de Varnada kalıp Istanbula avdet edeceğiz. Seyahatimiz bir ay devam edecektir. Vali Muhittin Beyin keri. mesi de bu kafile meyanında. dır. . : : Musliheddin Adil B. nediyor? ( Tinci sahifeden devam ) vaddı alıp onu derhal malüm bir hale koyan ve eserini der- halsatışa çıkaran bir imalât- hane değildir. Onun cemiyete verdiği te- sir gayri mer'i, fakat her za- man ve her sahada mahsus- tur. Darülfünun gençliğini ru- hunda meknuz heyecanları her zamıan zinde tutmağa ve onu başarıcı ve yaratıcı bir kuv. vet haline ifrağ etmeğe çalış- mıştır. Darülfünan — gençliğinin bugünkü zindeğisinde onu ye- tişriren müessesenin hiç mües. siriyeti olmadığını iddia etmek hakikate karşıdır. Darülfü. nun bir müstehlik değildir. Darülfünun, fikirler amili olmak itibarile en büyük bir müstahsil müessesesidir. — Darülfünunun koope- ratifçilikteki mevki 7 — Ben bu kanaattayım ki Darülfünun — memlekette yeni doğmak ve inkişaf et- mek kabiliyetini sezdiği ve bü- yük Gazinin irşadından ilham aldığı bir iktisadi cereyanı yükseltmek ve teşçi etmek emelinini takip etmiştir. Da. rülfünunun — kooperatifçilikle alâkası bir nevi teavir ve ir. şat vazifesini görmektir. Yeni ve eski türkçeyi iyı- ce biliyorum, Sabah saat 9 dan akşam saat 7 ye kadar çalış- mak için müestsesat ve tica. tethanelerde ayda 30 lira ma- aşla çalışabilirim sihhatım tam olup henüz askerliği mi yap- madım. Her iş elimden gelir, Beni kabul edecek zevatı muh- teremeyi memnun edeceğimi sözümle temin ederim! - Sultanahmet. Alemdar sine- masiyazıcısı M. Kadri * Satılık j Cihangirde Kumrulu cad- j desinde 343 arşun arsa sa!şbi | tarafından saksdlıktır Müragaati Beşiktaşta Azizb ye caddesinde 132 numaralı dükkânda tütüncü Âsım lgeye müracaa! L İ piT y n