27 Haziran 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

27 Haziran 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 ünya piyasasında düşkünlük devamda! Pamuk ve yünlerimiz için tehlüke var! Pamuk - piyasası dür. Adana havalisinde yetiş- tirilmekte olan pamuğun mü- him bir kısmı stok Hariç piyasaları ise sa- tın almakta nazlı davranıyor: lar. Maamafih, son haftalarda biraz satış olmuştur. lü dir. Liverpul ihalât 10,188 balya ve sa- tış 4000 balyadır. Amerika Pamuğunda */, Brezilya Misir tenezzül kayedilmiştir" Haver borsasında ise pamuk | Piyasası durgundur. Satış 2850 balyadır, Yün piyasasıda düşkün Yün piyasası geçen seneye nisbetle düşkündür. Son hata- larda fevkalâda bir satişta ol- | Mmamıştır. Esasen hariç piya-? salarında da Yün üzerinde faz- la muamele ol! memleketimizden harice düşkün- Hariç halinde- | bir yadan lüğüne binaen piyasasındaki almnaktadırlar. malinde yün b sında Marsilyaya ya satılmışlır. tur. muyor. Nitekim, son piyasalar görüşle bakarsak; Maesil | yün satışında dikkate şayan bir tahavvül yoktar, umuml Alıcıların fiatların düşkün- müşkülpesent davranmakta ve iyi cins mallar Fransanın Fabi devam eden grev yün pi tesirini göstermek Cezairden 2390 balya yün gelmiş ve' 1990 bal- Alıcılar, alâka göstermektedirler. Tunusta 73 balya yün gel miş ve 110 balya satış olmuş- Suriyeden 306 balya yün gelmiş ve 586 balya satılmıştır. Havr borsasında yün flatı baziran ilâ teşrinisani kilosu 5,90 fransız frangıdır. 000 00AeeAAAARAARAAAAAAAAAAAAAAAAA AAA AAMAAAAAAAEAAAAAE | teslimi Çukurbostan Halk - stadında Dünkü maç! Karagümrüklâğr Edirnekaı;ı Olimpiyakos takımını 7 - 2 mağlüp ettiler Edirnekapı Ol'mdiyakos takımını 9 -2 mağlüp eden Kara- Dün Halk him maç Karagâmrük idman yurdu ile Olimpiyakos arasında olan maçtır. Saat haya çıkdı. Karagümrüklüler dün eksik bir kadro ile Maç heyecanlı oldu. İlk devrenin 5 inci dakika- sında Karagümrükler güzel bir akınla Olimpiyakos ilerl di, bir kargaşalık esnasın- da sol iç güzel tayıyı kaydetti. Kaçırılan dan Karagümrüklüler daha yaptılar. Harekete kos takımı birbiri sıra kurnadan 2 gol yaparak beraberliği temin ettiler. altıyı beş gece al- kışlar arasında takımlar gümrüğün Fıymetli on biri stadında en mü- | oynamıştı. lüler 8 sayı çıkmışlardı. kalesine yolladı.. Sayı.. bir şütle ilk Lütfi dün birçok fırsatlar- 1 gol t gelen Olimpiya- | **? güzel oynadı 25 inci ve 40 ıncı dakika- Kundnracılar kooperatifindeki üç bin lira Kooperatifin 3000 lira | daha larda güzel bir oyunla bizinci devreyi 4-2 galip gelen Kara- gümrüklüler doğrusu çok güzel ’ * I İkinci devrede iki taraf ta | gayretli oynuyor Karagümrük: | durğun olma- sına rağmen ,pek güzel müda- faalar yaptı iki golü son da- kika çok mahir bir tarzda Heyeti umumiyesi itibarile Karagümrüklüleri Defans hat H kusursuz hucüm hattı pek K. Saim sını kim ödeyecek? (1 inci sahifeder deram) Kunduracıların evvelce yap- tıkla » kcoperatif halen faali- yetien sakıt olmuştur. Fakat, decikodusu bitmel Sabık rels Bamana yaplığı Şahten — zarar edeceğini an- layınca — ki Yüklediğini ve bundan sabık idare heyeti aza Ti olmadığını Tine, yazmıştık. Bu hususta nasıl bir cevap vereceğini öğrenmek İstediği- miz sabık re muherrirlmize atideki cevabı vermişti — *İdare Yardır. Bunlar düşmenlarım ta- ndan :Mh” Kâtibi Omal Reyde bunu umun bilize kaya olan ı Ze bhesabile. di. | Halil Sıtkı B. in bir ihaleyi ya değil !, ralif — üzerine yukarıya burada şayanı het var: nn hübe- vaki ihbar üze- Halil Sıtkı B. lemiştir: diyede ızharı aczettiği borcunu dedim. Bu para da 900 lira tutuyor. Borcum */,30 Fakat, mezküru yalnız değil, kâtibi umumi Cemal beyle beraber vereceğim. Amma yarı yark | meblâğı dikkat bir. el- Kâtibi'umumi Cemal B. de bir gün evvel matbaamıza ge- lerek “yine hakikati ifade edi- yorum, cümlelerile gunu söy- — Heyeti idarenin malü- heyetinin haberi “ban- Bi buluni matı haricinde bu iş yapıldı!, Reis Halil Sıtkı B- Cemal B.c istinat ediyordu. Cemal B. ise, tenakır bir ifadede yaparak 72 golile sahayı alkışlar ara- sında terkettiler. Dün Karagümrükluler na- sıl oynadılar : Kerim çok güze gütler attı ve üçünü kalesine günlerde 167 balya yollanmış | ve 60 balyası satılmıştır. Halil Sıtlı B. in sözlerini | dercettik. — Fakat, | | | leri Boğaziçi vapur . seferlerini | hususta müsbet karar vermiştir: | edilerek Anadolu yakasındada | kanuni yoktur. Firkanın şah- |Darülfünunun Ro- manya seyahatı Temmuz ortalarında Ro- manya Darülfünun!lularından bir grup şehrimize gelecektir. Bunal iadei ziyaret olmak üze- re bir talebe grupu da bizden araya gideçektir. Bundan başka temmuz nihayetinde Polanyaya da bir heyet gidecektir. Müstahdemin Idarehaneler gittikçe artıyor Gittikçe müstahdemin ida. rehaneleri artıyor. Son günlerde bunlar on ikiye baliğ olmuştur. Boğazda Şirketi hayriye otobüs işletecek Şirketi hayriye Cuma gün- sıklaştırmıştır. Şirket aymı za- manda Boğaziçinin Rumeli ve Anadolu sahillerinde de olobüs işletecektir. Otobüslerin sefer. | leri vapur saatlarına göre tan- zim edilecektir. Eğer başka otobüslerde İş- lemek isterler ve bunun için bir teşekkül vücuda getirilirse girket bu — teşekküle | istirak edecektir. Esnaf bankası karar verdi Esnaf bankası Belediye me- murlarından başka diğer me- Umurlara da ucuz faizle ıkra- zatta bulunmağı tasavvur et tiğini — yazmıştık banka bu Adalar, çlektriği de vı- Adalar elektrikinin tevsi elektrik verilecektir. Bunun için elektrik şirketi | faaliyete geçeceği haberini daha evvel yazmıştık. Arasın dan günler geçtiği halde he- büz şirket faaliyete geçmemiştir. Kiliste de hâdise (Birinci sahifadan devam ) met Emin, Kemal, Isa, Ahmet ve İzzet) imzalarile zikredilen makamata çektikleri telgraf- larda hâdiseyi aynen şu su- retle bildirmektedir: *Cümhuriyet Halk fırkam tarafından namzet gösterilerek belediye azalığına intihap olun- duk.Ne intihabın feshini ne de tstilamızı mucip hiç bir sebebi siyeti aliyei maneviyesine kar« gı samimi irlibatımız bakidir. Gerek buna ve gerek demok- rasi halkın en mükaddes hu- kukt esasiyesinden olan - inli- hap hakkına rağmen dünkü gün hodbehod Belediye riya- ÜCseti vekâletini işgal eden kay- makam - tarafından — istilaya davet edilmekteyiz. Bu davete tcabet etmiyor. vaziyetin ısla. bini tazimatımızla — istirham ediyoruz. efendimiz hazretleri., Yeni Günde bir kari- katür var. Yunus Kadi pençereden bakıyor, Arif Oruç Bey de, sözüm ona köpek kıyafetinde, Yunus Nadinin pençeresinin du- varına kirletiyor. Üzerinde ( Eceli gel- miş şafüi köpeği) yazılı Meşhur darbı meseldir. Altıda şöyle nihayetlenir. (cami dwarına siyer ). Şu hale nazaran Yar Ofis ofisinin ta- mek. Harici ticaret cirlere gönderdiği bir | tep alâkadarlar arasında hay- Tet ve birazda alayla karşılan- mıştır. Mektupta bulunan cümleler ganlardır. İhracat Türkiyeye hayati bir zarurettir. Bir memleketin ih- racatı arttıkça servel ve refa- hi da o nisbette artar. Türk taciri! Memlekette yetişen nefis mahsullerin ihracatını arttır- mağa çalış. Hem memleketini zengin et, hem de kendin kazan. İhracat ofisi hariçle ya- pacağın bütün işlerde seni tenvir ve sana müzahir olma- ğa âmadedir.. seesesecera A LA R e R ee Aamma Saraç esnafımız da şikâyetçi Saraçlar dikkatini celbediyor! Vergi tarhı usulünun yanlış ve ha- zine aleyhine olduğunu söylüyorlar Bugünkü iktısadi bubran- dan en çok mütı esnaf 'zümrelerinden biri de saraçlardır. Bilhassa gümrük tarifesi değiştirilmeden evvel dahili saraciye mamulâtı daha çok zarar görüyordu. Çünkü Lilka, Alm, üzerinde yap vesaire az gümrük resmile memlekete itbal ediliyordu. Gümrük tarifeleri tadil e- dildikten sonra vaziyet saraç- ir olan nvadan “Fiber, dlnoş bavul çanta larımızın lehine bir. cereyan | aldı. Fakat, böylece saraçla- mımızın şikâyetleri ortadan ka- Ikmış olmuyor. Bu husüsta görüştüğümüz saraçlardan biri muharririmize şunları anlatı. tiyor; — Bugünkü saraciye ma- molâtının Y 601 Fiber üze: rindedir. Yerli deriler daha az dayanıklıdır. Fakat |tabak. bane sahiplerinin ofak - bir himmetile bu düzeltilebilir ve © zaman Alman fiberlerine rekabet kabil olur. — İstanbulda (Birinci sahifeden devam) Şimdide Belediyeye yeni bir müracaat olmuştur. Ba mü- racaatta ahir sahipleri süt me- selesini muntazam — bir hale koymak için teklifatta bulun- muşlardır. Fakat Belediye resen meşgül olacağım ilerl sürerek bu teklifatı tetkike bile yanaşmadı. Fakat sıcaklarda süt sarfiyatında bulunan halkın sıhhati azami tehlükeye girmiş bir mevsimde bulunmaktayız. Dün bu süt meselesinin Bizden söylemek... nus Nadi hâlâ softalığın tesirinde kalmış demektir. Teşekkür — olunur ki zatı sıfat hakkımızda Fetvalar vermeğe kalkı- yor. Bütün kirli çamaşır. Tarından maada birde bu sölzerini dinledikten sonra — Onun doğru söyledi. ğini, İster dinle İster dinleme! ders mi veriyor! Ihracat servetmiş! Bilmiyorsanız harici ticaret ofisi- rnin bu dersinden istifade ediniz| | Maçka arasında işlettiği otobüs- | | görmüş madeni teferruat hem | * edilme! Ofista bu mektubu hak- kında bir tüccar muharririmize şunları söylemiştir: — Ofis tüccarlara bu gibi sözlerle edebi ders vereceğine bir az rasyonal çalışmağı ög- rense iyi eder. Ofisin başındakilerden çok | daha iyi olarak ihracat art- tkca © memleketin serveti artacağını tüccar biliyor. O halde bu çok gülünçtür. Tramvay şirketinin Otübusleri Tramvay şirketi, Beşiktaş- leri, bir taraftan — Taksim | meydanına diğer taraftanBeşik taştaki tramvay depesunun yanınma kadar temdit - etmiştir. eresareeseRARARARAALAAA hükümetin Yalnız saraciye eşyasını imâl etmek için hem nikelay de vesaiti imaliye Avrupadan getirtiliyor. Belki inanmazsınız bunların yerli olanları daha | adi olmalarına rağmen fiatları fazladır. İşte bu iki tadan kalkarsa yalnız bir şikâyetimiz kalır, o da vergi- lerdir. Hükümet vergi tarheder- ken müstecirin vermekte ol- duğu dükkân kirasını nazarı itibara alıyor. Halbuki bu çok yanlış bir usuldür. Çünkü ser- mayesi bin lira olan bir saraç ta ayni dükkâmı kiralıyabilir, üç bin lira olan da keza. Zira piyasa — yeri muayyendir. ve dükkân sahipleri kira fiyatla- rını kırmadan bize kiralarlar. Binaenaleyh vergi tarhedilir- ken konturatolar değil müste- cirin sermaye miktarı tetkik süt afeti sıhhi tehlükelerile yakından alâkadar bulunan bir zat çu şayanı dikkat hususatı anlat- Tatmıştır. —* Şimdi, Belediyenin ih- mal ve lâkaydisinden bertaraf, Sütün bu günki şekli teyzif | tamamen sıhhati umumiyeye muzir bir haldedir. Çünki, wh- hi tertibat noksandır. Bu nok- sanlık ise Belediyenin zannet- Ugl gibi ahır yapmakla telâfi edilemez. Dört duvardan ne çıkar? Sütün İneğin memesin: Hden çıktıktan sonra evlere gelin: ceye kadar elden ele dolaşması kâfi derecede mikroplanmasına ve bilhassa hasta ve çocuklar için temamen muzur bir hal almasına kâfidir. Bir kere açıkta satılan süt- ler, tamamen kirleniyor. Bu- Dün için yegâne çare sütü kapalı çişeler içinde ve takim edilmiş bir halde satmalı- yız: Avrupada olduğu gibi. Ayni zamanda fenni ahır yapmak, yani kargir binalarda inekleri yatırmak hiç bir fa: ide vermiyecektir. Zira inek- lerin besleniş tarzı değiştikçe ve sütün sütçüler elinde pi- z lenmesi bu hal devam edecektir. Limanda zıllüm! Mağdur mavuna- cılar akıbetlerini bekliyorlar Közim Pp. ya, İstanbulda bulunduğu sırada mavunacıla- rın mömessilleri Liman şirke- tinin yaptığı haksızlıklardan şikâyette bulunmuşlardı. Kâ- zım Pş. da Ankaraya gittiğin de bu işle bizzat uğraşacağını vadetmişti. Henüz bu hususta Anka- radan bir haber gelmemiştir. Şirketteki işlerinden çıka- rılan “7, mavunacı mümessi" lide henüz işlerine alınmamış- tır, Şirket istediklerinin ya- pılmasında israr ediyor ve iki günde bir yeni ve daha ağır — şeraitli - talimatnameler göndermektedir. Zavallı mavu nacılar da bu işin vahim akı- betinin neticesini beklemekte- dirler. Alçaklar (Birinci sahifeden devam) lediyesininde ötedeberide bil- vasita bazı tekzip yollu tözleri hiç mucibi hayret görülmeme- lidir. Zira bu hırsızlıklar öyle zannedildiği gibi ufak tefek değil, azim mikyasta — ve aylarca vapar doluları halin- de Avrupaya kaçırılmak su- retile yapılmıştır. Belediye, neşriyatımız üze- rine vakıa bir taraftan taki- kata başlamıştır. Fakat bu tahkikatın — bu işlerde ne kadar acemice ve şathi o'acağı gün gibi aşikârdır. Simdi mezarlıklarımızı ida- resine almış olan Belediye den temenimiz hiç olmazsa bundan sonra bu İâin ticare- tin önüne geçecek tedbir it- thaz etmesidir. Belki Belediyede de birçok zavtt bu kadar. külli miktarda kemiğin neye yarayacağını bu derece vasi bir Hırsızlığa değip değmi yeceğini da tereddüde düşmüşlerdir. Halbuki dünyanın her ta. rafında kemik; ve boynuz pi- yasası — son günlerde tereffü etmiştir. İstanbul mezarlıkla- rında kemik hırsızlığı yopil- dığı bir. sırada harici ücaret ofisinden aldığımız bu malü- matı dercediyoruz: “Marsilya borsasında kemik 100 kilosu 30 32 franktır.. Marsilya borsasında ke- mik satışı peşin ve İskonto- suzdur. Boynuz 100 kilosu * İstanbul 100 kilosu 40-45 fr. frangı, İzmir 100 kilosu 40-45 Fr. frangı, büyük boy- nuz 100 kilosu 60-70 Fr. fran- gı, küçük boynuz25 30Fr. Fran- gı, öküz 'tırnağı boş olarak 30 38 ,Fransız frangı, koyran tırnağı boş olarak 30:35- Fr. frangı, Satış peşin iskonta ,2 Bu fiatlar tetkik edilince derbal anlaşılır ki bu mel'ü. nane tcaret bitçok deni ve ctbilliyetsizi yüz binlerce lira- ya kavuşlurmuştur. Belediye iki üç bekçiye so- rup soruşturarak güya tahki- kat yapadursun! edilmedikçe men Belediyenin, şehsa umuml sıhbatl için bir afet mahiyeti- ni alan bu meseleyi bir an evvel | bi lâzımdır. Fa- düşünen