27 Haziran 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

27 Haziran 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

Ziraat bankası Bundan sonra kazanç verğisi me- | murlardan kesilecektir. Ankarü, (Husust)— Ziraat bankasının tasarruf kararını — göyle hulâsa etmek mümkündür 25 lira olarak verilen mos- Yen bedelleri 10 Hraya 25 lira olarak verilen meken bedelle- ti 15 liraya S0 ilra olarak ve- B a Evlenme talimatna- mesi yeniden tetkik ediliyor Ankara, 26 ( Telefon ) — Evlenme muayenesl talimat- mamesi yeniden bazı madde- lerinin tetkikiiçin Şurayı dev- lete verildiği haber alınmıştır. Almanya ve Sovyet Rusya muahedesi Morkova, 25 (A.A.) — Al- manya ile Rusya ile Rusya arasındaki bitaraflık — mu- rilen mesken bedelleri 25 Hira- ya indirilmiştir. Bunlardan başka banka memurlarının ka zanç vergisini şimdiye kadar kendisi tediye etmkte — iken şimdi bunu memurların ma- aşından kesecektir. Bir Japon tayyarecisi devriâlem seyahatine çıktı Londra, 25 (A.A.) — Dev- riâ'em seyahati yapmağa çık- miş olan Japon tayyarecisi Sutemaru Cbhingu Southamp- ton'da karaya çıkmış ve saat 15,45 te Londraya muvasalât etmiştir. Mumaileyh |hemen Croydon tayyare karargâhına gitmiştir. Oradan saat 17 de Paris'e Harp malullerımızm dünkü ıîtm;ıaı Malüller içtimaı pek gürültülü oldu Bir salname meselesi şiddetli itham- lara, polis müdahalesine sebep oldu Düna saat ikide harp ma- Tülleri Darülfünun konferans salonunda bir içtima — yaplı. Bu içtimada istila eden heyeti idarenin yerine yeni heyeti idare intihap edilecekti. Evvelâ iki kâtip ve bir kongre reli intihabndan sonra on seneden- beri dedi kodusu devam eden bir salname meselesi meyda- na çıktı. Bu salname meselesi şüdur? Salâhattin efendi isminde bir genç, —cemiyet namı- na bir salname neşrediyor. Bu salname yüzünden bir çok paralar kazanıyor, hattâ ce miyetin şerefini tehlükeye dü- gürecek vaziyetler ihdas edi- yor. Bunun aleyhinde — son heyeti idare uzun bir repor da hazırlamış. Müdafaayi dinlemediler Şimdi bu zat bu salname meselesini heyeti umumiyeye anlatmak, kendisinin haksız yere ilhamj edildiğini isbat etmek için çırpınıyordu. Fakat bir türlü heyeti umu miye dinle aek istemiyor, ma- Fal dinlemiyeceklerini her kör gede haykırıyorlardı. — Buna rağmen zevallı adamcığaz yır- tılırcasına sözlerine devam edi- yordu. Hettâ bir aralık : — Cemiyetimiz 50 bin lira ile çalışıyor, halbuki millet vekil'eri millet ve hükümet bize dalma muzaheret eder. Biz 300 bin Hiradan çalışabile- cektir, dedi. Bu söze evvelce malüller: —Milleti aldatmamak sartile, diye haykırdılar. Yavaş yavaş içliman tadı kaçıyordu. Her köşeden reisin masasına hücum edenler, aya- ğa kalkamıyanlar bütün kuv- vetile yırtı arcasına bağırıyordu. Mevzu orlada yoktu. Gelişi güzel kimi (bravo), kimi(rezil) kimi (dolandırıcı ), kimi (sizin gibilerln çoğunu cebimden ç» karızım) gibi sözler... Polislerin müdahalosi Araya polisler giriyor, biri- birine karışan malülleri güç- lükle ayırıyordu. Bu arada Salâhattin efendi yine sözleri- ne devam ediyordu: — Benim aieyhimde rapor hazırlayan rets bana cemiye- — Kin reisliğini teklif etti, dedi. Gene her taraftan: — B-avo Nafiz bey (e.ki geisi) vah vah... Bravo ses | zeis bey Bravo... cum varmış. Borcum olsaydı bütün — dosyalarımı — huzuru- nuzda önüme dökerlerdi. Ma- lüllerden biri: — Demek bütün malülleri kandırıyordunuz. Tecssüf ederiz reis gürültü kıyamet kopuyordu. Salname işi bu gürültülere ledevam — ederken polis - işe karıştı. Bir az sükünet temin edi'di. Bu / salname işini yeni intihap edilecek heyete bıra- kalım diye bir teklif vakg oldu. Pek çok kürültü ile, bu kabul edidi - Fakat gürültü tekrar başlamıştı. Bir türlü intihap yapmak için sükünet temin edilemiyordu. Şahsi menfaatlerin kokusu.. Bu arada eski heyeti idare- den Galip Bey. — Şahsi menfaatlerin ko- kusunu hissediyorum. Buna ben cevap vereceğim diye bağırıyordu, her taraftan: — Yalancısınız, diye ce- vaplar yağdı. Hattâ muma- YMeyhin üzerine yürüdüler, po- lisler güçbelâ yine bu gürük tünün de önünü alabildiler. Nihayet yeni idare heyeti intihabına başlandı. Bu - içti mada iki parli nazarı dikka- ti celbediyordu: 1—Eski heyetitdare kısmı ki malül zabitandan mütcşekkildi. Bunlar ( bugün erki — idare heyetinin raporunu — dinleye- lim) diyorlar. 2 — Aynt parti hayır in- tihap yapalım diyorlardı Ek- seriyet te bunlarda idi. Hem de hepsi köylü ve asker kıs- miki salname meselesinden itiham — edilen Salâhattin Efendi bu partiden gürültüle- re bir türlü nihayet verilemi- yordu. Polis yardımile İntihap Polislerin yardtmile heyeti idare Inlihabım isteyenler sa- Tonun bir tarafına çağrıldı. Ve ekseriyet olduğu icin intihaba başlandı. Kongre reisi Ahmet efendi Mehmet çavuş, Kâmil bey gibi isimler okuyordu. İsimlerin işi- tilmesine imkân olmayan gü- rültüler içinde her taraftan kabul kabul biravo... denili- yordu. Bu şekilde on beş kişi intihap edilmiş oldu. Yeni ida- re heyetinin' isimleri — sunlar. dir: Binbaşı Sitki, — yüzbaşı Ahmet Faik, İbrahim, Abdür- rahman, mülâzim evvel Zeki, Cevdet, Cavat, Celâl, Sadettin Mehmet Ali Beylerle " Musa çavuş, Çemil çavuş, Binbaşı Muvahkgazeteler (Başmakaleden devam ) pie kargılandığı ilân edilen Çif- çi ve İşçi farkası - teşebbüsü- nün, program neşredildikten sonra en şiddetli hücumlara hedef olacağı tuhmin edilme- mişti. Yeni fırka henüz resmen teşekkül etmiş değildi. Sade- ce muvakkat bir program 'neşredilmişti. Halk fırkası ga- zetelerinden beklenen şey dej: onu kurmağa çalışanların şa- haslarına, vatan hainliklerine ve sairelerine hücum etmek- ten ziyade, akıl ve manlık daizesinde ortaya atılan prog. ramın maddelerine dokunmak olabilirdi. Onların, — nedense bu cihete yanaşmadıkları gö- rüldü. — Vatan halni, fırka ya- pamaz! dediler. Alçaklar boz- gunculuk yapıyor diye yay- garalar koparıldı. Bilâkis or. tada ne bozğunculuk yapma- ya çalışan vardı, ne de, yı- kıcılık.. Her — siyasi - fırkanın tabii memleket idaresinde bir telâkkisi, bir noktai mazarı olmak şartlır. Her vatandaş pek tabil olarak, Halk fırka- *1 gibi düşünemez, onun ida- re tarzlarını beğenmeğe mec- bur. tutulamazdı. Cehalete bakılsın ki, — yeni” programı görenlerden bazıları derhal: Türkiye Cumhuriye. tinin yıkılarak yeni baştan yapılmak istenildiğini haykırdı. lar. Programa göre Cumhu- riyete, —onun — değişmesine imkân olmayan ana halları- na değil, idare şekillerine itiraz edildiğini bile düşüne- memişlerdi. Bunun sebebi de açıkça: Bilgisizlik, görğgüscüz- - lük ve ıktan ileri geliyordu. | Bize göre, mesele basittir: Fırkanın ne ya mü-<? sande edilir, yahut edilmez. di. Edilmemek içtn de, mutlâka onu kurmağa azmedenlerin | abaanceddin yedi — silsilerine: küfretmek mi icap ederdi? * — Müsaade edilemiyecek- tir. denilir, geçilirdi. Fakat, hayır, Böyle yapılmaktansa, © erki, o köhnemiş şahsiyat siyasetine sarılmak daha mü- nasip görülmüş olmalı ki, hep bir ağızdan küfürlere ve hü. cumlara başlanıldı. İşte sakat- lık buradan çıkmıştır. Halk fırkasının, kendi. saf- ları haricinde kalanları vatan | hainliği veyahut serserilikle Dütham etmek süretile milleti | kendi etrafında topliyacağını | zannetmesine çok — hayretler edilir. Hissiyata hitap edilecek zamanda bulunulmuyor. Bilâ. kis maddeler, hakikatler ara. niliyor. Bu günün vaziyeti kat'iyyen böyledir. Dünkü Halk fırkast gaze. telerini okuyan vatandaşların, verdikleri hükmü bilemiyoruz. Bunun fırka ve hükümet lehine olmadığında da ittifak vardır, Asıl bizlere hücum ederek küfür savurdukları halde, yine , bizleri küfürbazlıkla — itham eden bu gazetelerin yazıların. dan sırasile fıkralar alıyoruz, Vatandaşlar okusunlar ve ib. ret alsınlar: Milliyetten: His süphe etmeyiniz, bütün bu muhalif gazeteler, hep bir kelime ile alçaktır. Ve ilâ,. bizdeise Çer. kes Etemin uşağı ve ilâ... Yok. sa, hürriyetin sokak köpekleri tarafından — kemirilmek — için kaldırım üstüne atılmış kemik parçası olmadığını herkes bi. het Vakitten: Mücadelei mil. liye devrinde memlekete - sui. kast etmiş clan — bir çeteye hizmet etmekle (!) itham edil- miş bir kimse ortaya çıkar.. ve ilâ.. böyle —bir küstahça' cür'et.. ve ilâ.. Cümhuriyetten: Müsec. cel vatan haini Arif Oruç mem- lekette muhalifet mi yapacak? Henüz kefaletle tahliye olun. duğu en s«on hapishane hesabı tasliye edilmemiş olan bu unueululııhılıl vılllh.. AİĞR Sayee peebisilü A n a Dünkü maçtâ ğ Galatasaray 3 - 0 galip Geçen hafta berabere ka- lan Galatasaray - İstanbulspor dünde tekrar karşılaştılar. Galatasaray Avni — Vahyi — Suphi, Nihat, Zarif — Mehmet, Ahmet Kemal, Necdet, Kemal Faruki, Rebi şeklinde sahaya çıkmıştı. İstanbulspor ise : Kâzım — Tevfik, Sami-- Ali, Hasan, Murat — Salâhattin, Nevzat Safa, Şerif — şeklini muhafaza ediyordu. Oyuna beşi on yedi geçe Galatasarayın hücumile baş: landı. Bu hücum İstanlspor müdafasından forvete — geç- ti ve soldan ilerliyen akın Galatasaraya ilk teh'ükeyi- geçirtti. Böyle bir — teh- lüke — İstanbulsepor da — ge- çirdi. Arkadan İstanbulsporun ikinci ve daha tehlükeli bir akını. Muhakkak gol olacak Fakat Tevfik yetişmede gecik- medi. Top kornerde. Böylelikle' tehlüke atlatıldı. Oyun bir müddet müteva- zin bir şekil aldı. Bir aralık Salâhattinin — güzel bir orta pasını neticesiz. görüyoruz. Oyun gene bir müddet mü- tevazin devam ediyor, top iki muavin" hattı arasında netice- siz dolaşıp duruyordu. Bir aralık İstanbulspor akı- nını durdurmak isteyen Vahyi topu elle tuttu. On sekiz pa- sın bir kaç metro ilerisinden intbol cezası. Salâhattin çok — sıkı bir şüt çekti. Top kalenin sağ üst köşesinde avuta gitti. Ga- latasaray da büyük bir tehlüke atlatmış oldu. Otuzuncu dakikada Rebi- . n » Galatasarayın kongresi toplandı Dün sabah Galatasaraylılar fevkalâde olarak toplanmış- lar ve yeni idare heyetlerini seçmişlerdir. Tahir Kevkep bey riyasete Fethi bey reisi saniliğe, Vamık bey umumi kâtipliğe, Sermet, bey veznedarlıga Suat bey de muhasebeciliğe intihap edilmiş- lerdir. Bekir geliyor Yunan maçları — için Be kirin Almanyadan gelmesine muhâkkak nazarile bakılıyor. Samatya sahasında Samatyada şimendifet sa- hasında Haliç fenerin Yılmaz takimile şark — şimendiferin ikinci takımları arasında yapır ——— etmiş imiş. Yoksa bâlâ ika olunmak istenilen yeni bir ci- mayetin.. ve ilâh... Yeni Günden: İyi kötü samimi fikirler cesaretle, açık. mertçe müdafaa edilir. Muha- lefetlerini Arif Oruç gibi hain- lerin gölgesine sığınarak onla- rın dili ile yapanlara.. Ve ilâh. (Atlah Allah bunlar da kim, imiş!) İşte, Halk fırkasının dört gazetesinden alınan fıkralarla küfürler şunlardır. Bütün bu açık hakikatlere rağmen de, küfür ve hücum edenler gene muhalif gazeteler olarak gös. terilmektedir,| Bu gazetelerin bepsine birden aynı nezahet- sizlikle cevap vermek imkânı olsa da, vatandaşların temiz hisleri ve vicdanları rencide edilmiş olacağı bilindiği için, mukabelede mazur bulunuyo- ruz. Temenni edilir ki, kendi huysuzluklarından — kendileri hicap duysunlar da, karşıların- dakilerin sabırlarını bir defa dıh ııçırııuıılul inin hücümü ve Necdet pası- nı görüyoruz. Necdet bu pası durdurmadan — topu güzel bir İstanbulspor Diğer on beş dakika netice- sİz geçti. İkinci devrede Galatasaray İstanbulsporun fena oyunun- dan istifade etmesini bildi. Rebil kornerden gelen topu ikinci defa olarak İstanbulspor ağlarına taktı. Üçüncü golüde Ahmet Kemal kazandırdı. Bu svretle İstanbulsporu fena bir oyunundan istifade eden Galatasaray bir çok fır- satlar kaçırdıktan sonra 3-0 maçı kazandı. Büu suretle de bir Galata- saray Fener müsabakası zey- retmiş olduğu, Şunu birkaç satırla söyle- mek isteriz ki hiç bir hâkem hatadan münezzeh değildir. Başri Beyin biraz daha dik- katli durması lâzımgelirdi. Fakat — halkımızın çirkin yaygaralarile buna mani olu- namaz. Ayıptır. Spor terbiyesi bu değildir. Sedat tenisi bırakıyor Çok kıymetli tenisçimiz Sedat ahvali sıhhiyesine binaen çok sevdiği bu sporu teessürlerle terketmek mecburiyetinde kalmıştır. Sedadın tecssurüne bizde iştirak ederken, onu yakın bir wakitte yine muvaffakiyetler peşinde koşarken görmek isteriz. A R. lan maçta Yılmaz 1-3 galip gelmiştir. Birinci takımlar maçında da Şark şimedifer — takırm 5-1 galip gelmiştir. Kayık mukavemet yarışı Dün Çınkogıraf Kenan bey- le Syret bey arasında Paşabah- çe iskelesinden — başlıyarak Anadoluhisarı dubası — Rumeli- hisarı ve Yeniköy dubası ve tekrar Paşabahçesine muva- Satılık evler: TKadiköyünde satılık mü- ceddet kâğir hane — Kadı köyünün en eğlenceli yeri olan Yoğurtçu Parkı yanında Çam- hca, Fenerbahçe, Kalamış Ko- yuna nezareti fevkalâdesi olan, üç daireli apartıman tarzında inşa olunan gayet havadar hane satılıktır. Taliplerin Ga- latada Mehmet Ali Paşa ha- mında âl numaraya müraczat. ları. () Büyük derede satılık hano — Piyasaya iki, iskeleye üç dakika mesalede İspanya sefarethanesi sokağında bülbül- lerile meşhur Sefarethane hah- çesi karşısında iki daireye münkasem apartıman tarzında inşa edilmiş hamam, elektrik, terkosu havi (9) odalı 26 nu- maralı hane satılıktır. — Talip- lerin Galatada Mehmet Ali Paşa hanında â1 numaraya müracaatları. () Kalamışta satılık, kiralık mükemmel köşk — İskeleye, İstasiyona beş dakika mesafe- de plâjlar civarında, munta- zam bahçe dahilinde nezareti fevkalâdeyi haiz (24) odalı, müştemilâtı saireyi havi köşk satılık olduğu gibi toptan ya- hut dört kısım olarak kiralık- tır. Taliplerin Galateda Meh- met Ali Paşa hanında 41 nu- maraya müracaatları. a) Kadıköyünde mühürdarda satılk hane — Dört kattan ibaret on bir oda, mutfak, ku- yu, bahçe, elektrik, havagazi. banyoyu havi nezareti fevk- alâdeyi haiz hane satılıktır. Taliplerin Galatada Mehmet Ali paşa hanında 41 numara« ya müracaatları ) Aksarayda acele satılık hane — Tramvaya üç dakika mesafede dört kat, yedi oda, mutfak, koyu, bahçe, elektriği havi hane satılıktır. — Talip- lerin Galatada Mehmet Ali Paşa hanında 41 numaraya müracaatları. () Ev aliyoruz: Satılık hanesi olanlara — Pek şerefsiz yerlerde olmamak şartile, 1500 liradan 2000 li. raya kadar dört, beş odalı salat suretile bir baçuk saat- hık, kayık mukavemet yarışı yapılmıştır.. Kenan Bey pek büyük bir farkla müsabakayı kazanmıştır. Siyret Bey Ise yeni iskele- ler önünde kürekleri dümen tutan arkadaşma — terketmek mecburiyetinde kalmıştır. Askere davet Matbuan. umum müdürlü> günden : Piyade ve levazım ve sa- mayli harbiye sımıfına mensup 322 326 doğumlular ve bu do- gumlularla muameleye tâbi kısa hizmetliler mükellefiyet- lerini yapmak üzere orta ehli- yetnamelileri 1 Temmuz 931, tam ehliyetnamelileri 1 Eylâl 931 tarihinde hazırlık kıt'ala- rına sevkolunacaklarından bu gibilerin bemen askerlik yşube- lerine müracaatları, Bir tavzih Gazetenizin zabıta vak'ası sütununda aleyhime — zevcem Seher Hanım tarafından tertip olunan uydurma — beyanatın aal ve esastan âri olduğunu ve bu vak'anın ufak aile nizamdan başka bir şey olmadığı ve bu tezvirattan dolayı aleyhine ait olduğu mahkemede boşanma davası ikame ettiğimi beyan ederim 'I'*ıbııı_ gdercini rica eylerim. satılık hane, dükkânı olanların Galatada Mehmet Ali paşa hanında 41 numaraya müra- () Satılık emlâki olanlara — Galata, Beyoğlu, Şisli, Maç-. ka, Osmanbeyde satılık apar. tıman, hanesi, Galata, Beyoğlu, Eminönü, Sultanhamamında mağaza ve dükkâm, Sultanah- caatları. metten Beyazıda, Beyazıttan — Fatih ve Aksaraya kadar ha. nesi olanların Galatada Meh. met Ali Paşa hanında d1 nu- maraya ı_ııvınııılııı. () Satılık çiftlik, arazısı olanlara — Anadolu, Rumelinde satılık çifliği — olanlar ile — Boğaz. içi, Haliç marmara sahillerinde fabrika inşasına müsait weya arazisi olanların Galu ada Mehmet Ali Paşa banında 41 numaraya müracaatları (7) Taşdar Apartıman hana inşa etmok İsteyenlere — Apartıman, har o, dükkân inşa etmek isteyenler ile Üsküdar - Kısıklı tramvay gü- zergahında ve diğer soyliye — mahallerinde (Vil'e) tarzında - köşk inşa etmek isteyenlerin Ga- latada Mehmet Ali Paşa hanında 41 numaraya müracaatları. (İıı_ıııı parası nnlııııpiıı- aat