5 Temmuz 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

5 Temmuz 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

“' n " İrak kralı Hazretlerinin istikbal programı Ankara, 4 (A.A.) — Irak kralı Faysel Hazretlerinin An- karayı ziyareti münasebetile tertip edilen program şudur : 9 Temmuz, İrak — Kralı Faysel Hazretleri ailesini ha- mil olan hususl tren Ankara- ya saat 11 de gelecektir. Reisicömhur Hazretleri ve maiyeti Türkiye Büyük Mil- let Meclisi Reisi Kâzım ve Bap vekil İsmet Paşalar Dahiliye ve Hariciye vekilleri Beyler An- kara valisi ve Hariciye vekâ. leti birinci datre protokolu umum mücü'leri Kral Hz. lerini i- tikbal edeceklerdir. Reisicümhur Hazretlerinin istasyona muvasalâtında muzi- ka tarafından İstiklâl marşı çalınacaktır, bir piyade tabu- rü istasyonda merasimi ihti- ramiye ifa edecek ve muzıka İtrenin vusulünü müteakip İrak milli marşını çalacaktır, Kral Hazretleri -trenden Reaisicümhur hazretlerine mü- Tâki olurken 21 atım topla ve- lâmlanacaktır. Muhbafız alayından mızraklı bir süvari müfrezesi istasyon karşısında kordon yapacak ve bir miktar piyade efradı istasyondan Ankara palasa ka- dar olan yol üzerinde aralıklı olarak mevki alacaktı.* Reisicümlur hazretleri Kral Hazretlerini Ankara palastaki dairesine isal ve bir müddet istirahat buyuracaklardır. Kral Hazretleri öğle yeme- Hini hususi surette yiyecekler- dir. Saat 15 ile 15,30 arasında kral Hazretleri B. M. Meclisi Reist Kâzım Başvekil İsmet Paşalarla Hariciye ve Dahi iye vekilleri Beyleri kabul buyu: racaklardır. Diğer zevat tarafından kral Hazrellerine yapılacak ziya- retler defteri mahsusuna isim- lerini kart vermek suretile vu" kubulur. Saat 16 da kral Hazretleri Ankaraya azimetle Reisicüm- hur Hazretlerini ziyaret ede- cektir. Müşarünileyh mu' latında ve avdetinde bi kıt'ayı askeriye ve muzika ile selâm- İanacaktır. Saat — 20,30 da Reisicümhur Hazretleri tara- fiından Ankara Palasta verile- cek akşam ziyafetinde nutuklar teati olunacaktır. Ziyafeti saat 22,30 da bir suvare takip ede- cektir. 7 Temmuz : Saat 13 te Başvekil İsmet Paşa kral Hazretleri şerefine bir öğle ziyafeti verecektir. Saat 17 de kral Hazretleri ve maiyetleri çiftlikte bir te- nezzühten —sonra Marmara köşkünde çay içeceklerdir. Saat 20,30 da İrak sefiri Beyfendi tarafından Ankara Palasta — verilecek — akşam ziyafetini saat 22,30 da bir suvare takip edecektir. 8 Temmuz: Saat 13,15 de Hariciye vekili — Beyfendi - tarafından Ankaradaki köşklerinde« bir öğle ziyafeti verilecektir. Saat 17 de Ankara Palasın taraçasında çay içilecektir. Kral Hazretlerinin Ankara- dan hususi trenle müfareket- leri saat 9da vukubulacak ve müşarünlilevhi Reisicümhur Hazretlerile istikbalde hazır bulunan zevat teşyi edecekler- dir. Hareketi esnasında muva- saletinda olduğu gibi ihtiram merasimi yapılacaktir. 9 Temmuz : Kral Hazretlerini hâmil olan tren saat 9 da Haydar Paşaya muvasalat edecek ve Mmüşarünlileyh istasyonda İstan- bul Valisi Beyle 3 üncü Koldrdu kumandanı Paşa tarafından selâmnacaktır. Bir kıt'al aske- riye ihtiram merasimini ifa edecektir. Kral Hazrıtleri Ankara mo- törüne binerek Haydarpaşadan gehre çıkacaklar ve Perapa: lasta hazırlanan dairelerine gideceklerdir. Kral Hazretlerinin İstanbul- daki ikametleri hususi mahi- yettedir. g a B.E.H. Reisi Kastomoniye avdetetti İnebolu 3 (A.A.) — Büyük erkânı harbiye reisi Müşir Fevzi paşa dün şehrimize gelmişler ve hararetle karşılanmışlardır. Şerellerine Belediye tarafından verilen ziyafette hazır bulun: muşlar, C. H. fırkasında gençlerle konuşmuşlardır. Bugün Kastomoniye avdet etmişlerdir. Komitenin kararı — Moskova 4, (A. A.) Tap kentten bildiriliyor. Kızıl or- dunun hudüt kit'atı Taciki» tan hallanın fili yardımı ile Basmacı İbrahim Beyin riya- setinde hudutu geçen çetele- rin bakiyesini çevirmeğe mu- vaffak olmuştur. İbrahim B. ile en (yakın muavinleri ya- kalanmışlar Taşkende getiril- mişlerdir. Moskova, 4 (A.A.) — Mer- kezi tcra komitesi riyaset di- vanı tarafından: Köylerinden tahliye edilmiş olan Kukozla- tın memnu haklârının tadesi tarzına dair ittihaz ettliği ka- rar neşredilmiştir. Buna na- zaran köy sakinleri heyeli w mumiye İçtimar 've mahalli makamatı tarafından — Sov- yet ve Kulkoz aleyhtarı — 1tc- raatlarından — dolayı köyle. rinden — çıkartılarak intihap haklarından mahrum edilen Kukozların 5 sene zarfında Kukozlar — tarafından - teşkil edilen köylü teşkilâtı ve na- imusk ârane çalıştıkları takdirde bütün hakları iade edilecektir. vererersererAA AA LAAAA Yeniicra ve iflâs kanunu (Birinci sahifeden devam) Bu hüküm her ne kadar eski kanunda varsa da encüme- nin yeni tespit ettiği şekil daha emniyetli ve daha kolay bir surette tatbik olunacak ve ic- raâ İşinde en mühim bir müey- yede olacaktır. Bu kanun mevkil mer'iye- te girdikter sonra icra mu- amelelerinin çabuk neticelendiri- Tebilmesi maksadile hervilâyet ve kaza merkezinde ihtiyaç nisbetinde icra daireleri tesis edileceği ve bu dairelerin me- murları maaşlı olmayıp noter- ler gibi hasılattan aldat almak suretile çalışacaklardır ve yan- larında çalıştıracakları memür Ücre'| vin kendileri vereçektir. Escümen eski kanunun 25linci maddesini tetkik etmiş ve geriye 100 maddenin - tet- kikatı — geçeceğinden — yeni kanunu meclisin Teşrinievvel içtimaında müzakere edilecek- tir. Ve çokşayanı dikkat olacak bu müzakere sırasında Adliye yekili Yusuf Kemalbey uzun izahat verecektir. Teşekkür Hasta bulunan refikamı tedavi eden Beyazıtta kabile Cenan Hanıma — teşekkür ederim. Beyazıtta sakin Ahmet Bizlerde — — Bekliyoruz! (Başmakaleden devam) Meclis bugün müstacel kay- dile hazırlanan Matbuat kanu- nunu müzakere cdecek, hükü- metin noktal nazarını öğren- dikten sonra da kararını vere- cektir. Bu karar ne olursa — olsun bizleri ne memnun, ne de mü- tessir edecektir. Mukadder ne- ise © olur. Şayet kendi pten- siplerinden ayrılan gazetelerin kapatılmasına karar evrilecek olsa bile, bu karardan bizden | ziyade kendilerinin müteessir olacaklarına şüphe edilmeme- lidir. Tabit — bundan — tonra vatan hainleri — susturul- muş bulunacak, vatanın dört köşesi de muhterem vatanper- verlerin sâf, nezih, temiz ve asil fikir bavalarıyia geniş bir nefes alabilecektir. Muvafık gazetelerin iste- diklerinin olmaması için ortada mâni bir sebep te bulunmuyor. Vücutlarından bu kadar nefret edilen bir buçuk gazetenin ne Mecliste tek müdafii, nede tutarları yoktur. Küfürbaz muharrirlerden birinin dediği gibi, bunlarla beraber bütün mensupları ancak yirmi beş, otuz kişiden ibaret bulunuyor. Bütün millet ve bütün vatan- daşlar, hep bu yirmi beş, otuz baykuşu bir araya toplayıp getiren bir Iki gazetenin orta- dan kaldırılmasını bekliyorlar. Bütün sefaletlere, buhranlara. felâketlere sebep olanlar da esasen onlar değil midir? O halde, durmaya, kendi- lerini susturmamaya sebep ne? Ancak, baykuş sesleri kesil diftten sonra herşey düzelerek bütün işler yoluna girecek değilmi ? İnşaallah öyle olur. Bizim temennimiz de budur! Tıpkı onlar gibi, bizler de bekliyoruz! Arif Oruç / GT Nafıa işleri ne halde? İstanbul Nafıası, bu sene bir kaç böyük yolun ikmali ile meşgul olmaktadır. Nafıa ve Vilâyetin fikir. lerini öğrenmek — istiyen bir muharririmize Vali muavini Fazlı Bey yapılmakta ve yapılacak olan yolları şu şe- kilde tarif etmiştir: —Topkapı-Çekmece, Yalova Hamamlar, Yalova - Karamür- sel yolları bu sene ikmal edil- miş folacaktir. Ayni zamanda Yalova - Bursa yolunun inşasına da bu sene başlanmıştır. Yakın bir zamanda ikma- line azami gayret edilecektir. Öperatör Emin bey “ne diyor? (Birinci sayfeden devam ) Ortaköye ve Anadolu sahilin- den Beylerbeyine kadar o ha- valinin sanayi mıntakası haline getirilmesi.Böylece imalâthane- lerin teksifi — ve — halkın orarala yerleştirilmesi — temin edilmelidir. Söylediklerim, esasi fikir. lerdir. Bunlar yapıldıktan sonra şunlarıda düşünebiliriz. Tram- vayın temdidi, otobüs servisle- rin ihdası, Çamlıca ve Yuşanın mükemmel — birer — mesire haline getirilmesi, Kilyosun ve Belgrat ormanlarının ihzar edilmesi. Fikirlerini serdederken büt- çemizi nazarı dikkate alıyorum. Zengin bir millet olsaydık, daha neler yapabilir ve Boğaz içini bir cennet haline getirirdik | Bir tayyare kazası Villagonblay, 3 (A.A.) — Öç motörlü - bir tayyare tec- wxübe uçuşları esmmasınd yere düşerek — yanmıştır. Bir. kişi ölmüştür. seskessasasa A BAA LA LA AAA LA AAA AAA AAA AAA Takrirler ve matbuat kanunu lâyihası Bugün Meclis içtimaı çok mühimdir! (Birinci sahifeden devam) Dahiliye ve Adliye - vekil- lerinden başka Başvekil İsmet Paşanın hükümetin noktaina- zarımı izah edeceği tahmin ediliyor. Lâyiha pazar sabahı alâ- kadar encümenlerde müzakere ve öğleden sonraki beyeti amumiye içtimamda istizah- tan sonra kabul olunacaktır. Lâyıhanın esasları bakkında sıkı bir ketumiyet vardır. Şunlar söyleniyor: Neşriyattan tahrir müdür- leri ve yazı muharriri müşte- reken mesuldürler. Herhavgi bir şahıs hakkında hakaret- amiz neşriyat yapan gazeteyi hiç bir şikâyet vaki olma: dan müddel umumi resen kapamak ve takibata geçmek salâhiyetini haizdir. Büyük Mült Meclisi, Re- s1 cümhur aleyhine resim ve yazı Ve neşriyat ta aynı sa. lâhiyet dahilinde olmakla be. rabeç şiddetit cezalarda — ta bidir. Lâyihada erki matbuat ka- mununun ahkâmile Türk ceza kanunu ahkâmı Ve Bazı yeni cezal ahkâm — Mmezcedilmiştir. Bilhassa şantaj için çok şedit cezalar konmuştur. Şu suretle lâyihanın mev- çut matbuat kanunundan farklı noktaları vatandaşların hay- siyet, şeref, sâyı gibi şahsi haklarının himayesi altında olması milli ümsallere hürmeti mecburi kılması hükümetin gazete kapamak salâhiyetini biraz tevsi etmiş olmasile mes- uliyetin de müdürü mes'ullar- dan kaldırılmış bulunması key- fiyetleridir. Matbuat kanunu müzakere- si çok münakaşali olacak ve Dahiliye vekili Şükrü Kaya B, Adliye vekili Yusuf Kemal Beyler izaha vereceklerdir. Hazırlanan matbuat - ka- nunu İâyıhasını bazı mevadı mecliste tebeddüle — uğraya- yacaklır. Tenkitlerin ilmi ve (fikri alanlarında geniş hürriyet esası kabul edilmiştir * Matbuat kanununun meva- dı mahtusası ile ceza kanunun bu ahkâma taallukeden ak- samı tevhit alunacaktır. Mat- buat münasebatı E'âziz. me- busu Fazıl Ahmet Bey tara. fından verilen takrir de mü- zakere edilecektir. İstanbuldan hareket eden dahiliye vekili Şükrü Kaya B. Meclise iştirak etmek üzere acele etmiştir. Meclisin bu içtimaına çok ehemmiyet atfolunmaktadır. Kanun mesu'liyetler, yazı- lar ve set maddeleri üzerinde bilhassa — tebeddüller olacak imtiyaz maddesi de değişecek- ür. Haber aldığıma göre hü- kümete verilen 500 lira emni- yet parası üzerindede mikdar itibarile taha vvül olacaktır. Banun etrafında büyük bir ketumiyet muhafaza edil- diği için şimdilik her şey bu tahminden ibarettir. Vaziyet Meclisin içtimaında sarahat kesbedecektir. İstanbulspor şilt birincisi olduktan sonra Haksızlık emeyin! Yapılan dedikodular boşunadır. Fut- bol heyetinin verdiği karar dürüstür Futbol hey'eti dün bir teb- liğ ile Galatasaray ve Fener bahçe kulüplerimin haklarını kaybettiklerini H'dirmiş, İstanbul sporun da 1930- 1931 senesi Hİt birincisi — olduğunu ilân etmişti. İşte bu verilen karar hak sız bir çok dedi kodulara se- bep olmuştur. Bazılzrı Galatasaraya mağ- lup olan bir takımın şilt şam- piyonu —olmasına tahammül edemeyerek; futbol heyetinin Yunanlılarla yapılacak maç- lar arefesinnde Galatasarayj- la Fenerbahçeyi çarpışlırmak basiretsizliğinde bulunduğunu ve kararın nizamnameye uy- I[Iıl olmadığını ileri sürüyor lar. Yekten İstanbulsporun Ga- Tatasaraya mağlüp olduğunu söylemek bilmem ne dereceye kadar muvafıktır. Evet ortada bir mağlubi- yet vardır. Fakat daha çok değil, bu mağlubiyetten bir hafta evvelini de nazarı itibara almak lâzımdır. O zaman netice ne idi ? Bunn söyliyen yok. Çünkü O zaman İstanbul. spor Galatasarayla ikinci defa olarak berabere kalmıştı. Bu kadar — iyi neticelerle karşılaşan İstanbulsporun şilt birincisi olmam her halde izân edilecek kadar bir hâdise olma- sa gerek. Yunan muhtelitinin gelece- ğini bahane etmek ise büyük bir hatadır. Çünkü Yunan fedarasynu gelmiyecelerini bu kulüplerle fütbol hevetine bildirmiştir. Bu böyle olduktan sonra maçın tehirine başka sebep ne olabilir ? P Bu cihetleri bu kulüpleri- miz bizden çok iyi bilirler. Yalnız benimde hatirlat- mak istediğim bir şey varsa oda her iki kulübün de bir birlerine karşı olan eminiyet- sizliğidir- Sonra bu maçların milli mahiyett- olduğunu söylemek- te ne dereceye kadar doğru- dur bilmem . Neticede bir maçtır. Her yatandaş galibiyet ister. Buda çalışmakla olur. Fakat maçın tehirini isteyen bu kulüpleri- miz bundan iki hafta evvel antrenmanlara davet edildik. leri halde iştirâk etmemişlerdi!r. Bu yapılan telâşlar o za- man gerekti Heyetin kararına gelince : Verilen karar nizamname:- nin75 inci) maddesi mucibin- cedir. Bu maddenin bazı vsa- tırlarını yazıyorum. Sebebi mücbireden maada hiç bir sebeple bir müsabaka yev- mi ahare talik edilmez. Her hadisede sebebi müc- birenin tayinini mintaka birinci- liklerinde" mıntakanın alâka- dar idman heyetine ve Türkiye birinciliklerinde federasyonu; na aittir. Bir müsabakada alükada- ganının ittifakı dahi- talike sebep teşkil edemez.... Bu satırları okuduktan sonta futbol heyeli yanlış bir karar vermiştir. demek abes- F kiş Vat di * bmedaği. dan, heyet maçların katiyet- le yapılacağını biribiri arka- sına alâkadarlara bildirmiştir. Fakat bizim bu güzide kulüplerimiz, biz maçları Ey- lüle bıraktık diyerek maçlara Aştirak etmemişlerdir. — Bu yüzden bittabi mağlüp a . Bu vaziyet karşısında İs- tanbul spor finale kalmış olu. yor ve pek haklı olarak da gilt kupasım bak etmiş oluyor. Fakat hâla buna haksızlık- tır deniyor. Fenerbahçe — Galatasaray kulüplerinin hatasını kapatmak için heyetlere çatmak doğru olmaz. Hakazlıkları doğru nokta- larda vurmak lâzımdır. Ali Ridvan Liman hududu Bi a .,»* tevsi mi ediliyor (1T inci sahifeden devam) 2 - Galata limamı 3 - Dışliman. Yalnız bu liman mıntakala. rının - Liman şirketi kendi keyfine göre tayin ederek im- tiyaz dairesi dahiline almıştır. Malümatına müracant et- tiğimiz Mavunacılardan cemi- yetine mensuç salâhiyettar bir zat diyor ki: — İstanbul limanı talimat- namesine nazaran, — İstanbul Himanı, Haliç ve Boğoziçinin heyeti — mecmuasını — ihtiva eden şimalen Rumeli ve Anas dolu fenerleri ve cenuben Ye- gilköy fenerile Fenerbahçe arasına vâsl olan hatlardır. Ltman şirketinin imtiyazı da bu saha dahilini tecavüz et. miyeceği kanaatındayız. Hal- buki, İnhisar şirketi, Bostancı ve Adalar ve hattâ Pendiğe kadar imtiyaz sahasının geniş- letmekte olduğumu anlhıyorum. Çünkü bu muntakalarda neşrek tiği tariflerde gösterilmektedir. İnbisarın datrel şümulünde olmayan mahallerin tarifeye dercolunmasına |bundan başka bir mana verllemez.. — Ke- zalik mezkür talimatnamenin ikinci maddesinde İstanbul li- mani içlimam olmak üzere üç kısımdan ibaret olduğu sa- rahaten yazılıdır. Dışliman, Sarayburnu ile Kabataş iskelesi arasında Mar- mara tarafında kalan sahadır. Galata limanı,Sarayburnu ile Ka- bataş iskelesi arasındaki hat ile Galata köprüsü — beynindeki tünden itibaren Kâğıthaneye kadar olan sahadır. Dışliman da serbest demir mevkileri Sarayburnu ile Kız- külesi — beynine — vaslolan hattın cenup tarafile Anodolu ve Rumeli fenerlerile Yeniköy feneri Paşabahçesi — iskelesi beynindeki sahadır. Bu mev- kilere, sefain — bilümüsaade demirliyebilirler. Ancak İstan- bul Timanına bilâ müsaade girebilirler. Şu halde, asıl İstanbul İl- manı, Galata ve iç liman ol- mak lâzım gelmez mi? Halbuki, Liman şirketi daireci inhisarını İstanbul be- lediyesi hudutlarına kadar tevsi etmek hevesindedir. Liman — denlidiği zaman berkesin hatırına gelen bir şey vardır. Oda, limanın manam, gemilerin — fırtınalı havalar da barınabilecekleri, kömür, sa — ihtiyaçlarını tedarik edebilecekleri, eşyayı tahmil ve tahliye — eyliyebilecekleri mahaldir. Halbuki, şirketin inhisarı altına al nak istediği yukarıda söylediğimiz mahaller bu evsa- fın hiç birini haiz değildir. Şu halde, ıstanbul Limanından gayri madat ve — şirketin imtiyazı haricindedir.. Orsa 4 - 7 1931 «FPr. VX 1 1 « Liret 9 , I| Çeki. KS , 1 Drahmi 36 , 1|Ley 9 . | Üa eei 2 - 1 İDinar &8 » ) —a Bir İngiliz lirası da 1030 kuruştan muamele görmüştür. eva