11 Temmuz 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

11 Temmuz 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

YAK « aezakm ü elf beletüie Meclis bu, Matbuat kanunu şülmesi muhtemeldir! (Birinci sayfadan devam) Matbaat kanununun bil- hassa ceza kanunu ve yeni ahkâmı cezaiye ile imtizacı cihetine ihtimam — edilmiştir. Kanunun yarınki(bugünkü) Meclis içtimaında mevzuu mü- zakere olması muhtemel gö- rülmektedir. Yeni kanun mevaddı hak- kında tereşşuh eden malümata nazaran kanun bilhassa İsmet Paşanın — Mecliste iradettiği nutuktaki esaslara — nazaran tanzim olunmuştur. Kanunun mes'uliyet cihe- U evvelki matbuat kanununa göre çok - ağırlaştırılmış ve epeyce talil olunmuştur. Mad- delerin şu esaslara göre tadi- linin mevzuubahs olduğu töy- lenmektedir. 1 — Gazeteleri kapamak salâbiyeti Vali ve kaymakam- lara birakılmaktadır. 2 — Her hangi bir suretle Devlet otoritesi aleyhine neş- riyat görülünce mahallin en büyük mülkiye memurunu ten sibi ile gazete neşriyatı tatil olunacaktır. 3 — Ayrıca husuti ve şahsi dava ikamesine lüzun kal- maksızın Adliye ve yani müd- delumumi mahkeme kararı ile gazeteyi seddedecektir. 4 — Şahis — hüvviyetli hine vo Devlet otoritosi aleyhi- ne her hanği bir suretle neşriyat vaki olursa derhal o gazete aleyhine dava ikame olunua. caktır. 5 — Zabıta vukuatı kısa- ca yazılacaktir.Zabıta vukua- B elkârı tehyiç edici mahi- yette görülmektediır. Bu itibarla vukuatın tafsliktından içtinap olunması kanuna konacaktır. Ancak bunun müeyyidesi kanunu cezaya konacak ve bu moktalarla kanun maddeleri te- lif olunacaktır. 6— Gerek şahıslar tarafın dan, gerek hükümet tarafından ikame — edilen davaların bir n evvel hatta 15 günde ikmali mektası kanuna konmuştur. 7 — Gazete çıkarabilecek. ler hakkında da daha ağırev- taf şeraiti konmuştur. 8 — İstiklâl — mahkemesi tarafından mahküm olan ve ihaneti vataniye Ve ceza gö renler gazete — çıkarmıyacak- lardır. 9 — Büyük harpte, İstik- Kâl harbında düşmanla teşri- ki mesal ettiği sabi? olanlar gazete çıkaramıyacaklardır. Fakat bütün bunların tah- kik usulleri tamik olunacak- Mes'uliyet meselesi. Şehir haritası Yeni hudutlara nazaran yapı'ıyor Son zamanlarda İstanbu- lun Bostancı ve Bakırköy taraflarındaki hudutları ge- Nişlemiştir . Meselâ eskiden Fülurya plâjları şehir bodudu baricinde olduğu halde şimdi Yeşilköy ile plajlar beledi- yeye intikal etmiştir. Yeni Srazinin de haritalarını ah mak için belediye, harita şir- rlb bir mukavele yapmış- Bü mukaveleye -göre Bo- Höziçinin gayri meskün kı- sımlarının haritasından sarf- Dazar edilmiştir. Buna mi- kabil yeni Hâve edilen ksum- lııııı baritaları yapılacaktır. —0 eat u_A-hr-. 10 (ta.ıg..) - -ndnı;:rı hıııı_ı-::— AÇ Tacaklır. İsmet Paşa bir nutuk ivat edecektir, to; la görü- de müdürü mes'ullerden kaldı- | rılmıştır. Doğrudan doğruya gazete İmtiyaz sahibi ve tahrir müdi- Ti mesul tutulacaklardır. 11 — Teminat akçesi şim- diye kadar (5000) lira idi. Yeni matbuat kanunun da bu teminat akçesi (500) liraya yükseltilmektedir. 12 — Yazı hürriyeti beki kılacak fakat — zararsız ol ması için tedbir alınacaktır. Kanunun bunlara mütelerri diğer ahkâmıda tamamen te- beddül edecektır. Ancak komisyonca ihzar edilen proje Hükümetin tadi- diline uğramış ve Meclise son geklini alarak verilmiştir. Bura mehafilinde israr ile söylendiğine nazaran matbu- at kanunu projesi Mecliste çok münakaşalara sebebiyet werecek ve proje büyük tebed- düllere uğrayacaktır. Mecliste matbuat hürriye- tinin bütün şumulü ile muha- Ffazası taraftarları çoktur. Ken- dileri ile görüşmek — istedi- mi bir şey söylemek, iste miyorlar. Kanunun ancak mesuliyet bahsinde hükümetle hemfi- kirdirler, yani mes'uliyetin müdürü mes'ullerden alınarak tahrir müdürleri ile — sahibi imtiyaza verilmesine taraftar- dırlar. Ayrıca mesuliyet mevcut iken teminat akçesinin tezyi- dine de sebep görülmemekte- dir. Kanunun — müzakeresi esnasında ezcümle Ali Saip B. uzun beyanatta bulu- nacaktır. Bu hüküm mümai; leyhin söylediğine — istinaden bir rivayettir. » Mahaza bu vadi de bilhas- sa Adliye vekili Yusuf Kemal Dabiliye vekili Şükrü Kaya Beyler vekâletlerine taallük eden tadilât etrafında izahat vereceklerdir. Matbuat umum müdürliğini lâğvile Dahiliye vekâletinde ihdasedilen dahili matbuat şu- besinin esbabı ihdası da yeni matbuat kanunu'ahkârmı icral- yesinin — mülkiye amirlerine verilmiş olmasıdır. Mahaza bu kanun proje- *l yalncız. günün en mühim meselesi değil aynizamanda Meclisin de en hararetli cel- selerinden ve tarihi kararların verileceği günlerindendir. Son haberlere nazaran Fa- zıl Ahmet, Ahmet İhsan, Falih Rıfkı, Necmeddin Sadık, Hakkı Tarık, Ziya Gevher Necip Asım, Yunus Nadi, Ce- lâl Nuri Beylerde bu mesele üzerinde söz alacaklardır. Fa- kot bunlar henüz bir tahmin halindedir. Palavra (Birinci sayfadan cevam) teveccüh ve iltifatlarına izharı tükran — ederek — maalitizar meşretmiyeceğiz. nevrası bizi mephat bırakımış veyahut ta mücadele icabeden yerlerde hesap sormamıza mani olmıyacaktır. Yine hesap sormak İâzangelirse eski def- terleri raftan indirebiliriz. Fah- ri bemçehri değil, fahri ağa baba da olsa bizim tçin Yunus Nadi gene o Yunus Nadidir. Böyle manevra ve pulav: ralara bel bağlıyan Yunus Na- dinin aklına şaşarız. İzmir Belediye reisine hücumlar! İzmir 10 (Husust) — Bele- diye meclisi azaları İzmir be- lediyes.nin vaziyetini fena gör- mekte ve relr t Beye hü- a — cum etmektediraler, Esnaf Hemen kâmilen cüzdan aldı Esnaf, sıhhat cüzdanlarını yalnız cemiyetlerinden alabili- yor ve cüzdanları almağa git- tikleri zaman aidatlarını da bir- likte götürmeğe mecbur edili- yordu. Bu bususta tevali eden şikâ- yetler üzerine kaymakamlık- lar cüzdanlar doğrudan doğruya belediye muhasebesinden ver- meğe başlamışlardır. Bu cihet daha ehven gö- rüldüğünden, ekseri csnaf, cüz- danlarını Belediye Muhasebe- sinden almışlardır. “Bu sene için bütün esnaf cüz- dünlarını almış bulundukların- dan, cemiyetlerce yapılacak bir şey aştır. Satılan evrak 50 milyon leva imiş Bulgaristana satılan kiy- metli evrakın tamarm elli mil- yon leva kıymelinde — olduğu tahmin edilmektedir. Şoförlğr kaç saat çalışacak, patronlar cebrederse ne olacak? Şoförlerin mesaj saatları- nın “8,e indirileceği hakkında verilen — karar — malümdur. Otobüs patronlarından alınan izahata —nazaran bu ancak muntazam bir mesai ile kabil dir. Halbuki şoförlerimiz gün- deancak — üç şefer yapabili- yorlar. Mesatleri buna munha- sır. bulunduğundan arzuları nisbetinden daha aşağı ve çalışmış oluyorlar, Esas itiba- rile gündüz işleyen şoförler mesai hitamında iki üç sefer yaptıktan sonra islirahale çe- kiliyorlar., mahiyetindedir. Şoförler cemiyeti relsi Nı- hat Bey de Şoförlerin yevmi “8, saat çalışmaklarına mu- vafakat ettiğinden her şoför tayin edilen saattan fazla me- saiye patronları — tarafından mecbur tutulmıyacakları tabit. dir. Fen fakültesi Seyahate Çıkıyor Darülfünun Fen fakültesi talebe muallimlerinden bir gruk yakında Bulgaristana gidecektir. Seyahat yirmi gün devam ede- cektir. cürmü meşhutta, hali fnaliyet- te bulunan bir rakı kazanı bu- İuamuş ve 8 fıçi cibre müsa- dere edilmiştir. Bulgarlar gelmiyor Afyon inhisarı etrafında Sevke haz ırlanan af- yonlar bekliyor! Sebebi de şu: Müfettişler başka mın- takalara Hükümet uafyon fabrikası açacak. Bu mesele etrafında harici temaslar da çoğalmış- tır, |Yalnız Afyonkarahisarda Inşa edileceği yazılan afyon fabrikasının ne — vakit yapıla- cağı ve ne zaman faaliyete ::rwuıı henüz malüm değil- Bir kaç gün evvel, mamul afyon mürekkebatı ihracatında fabrikatörlerin şikâyetçi olduk- Tarını yazmıştık. Fabrikatörler bu husus'a çunları söylüyorlar. Alıcı olduğu ve mal da ihzar edildiği halde harice gönder- mek için yapılması icap eden resmi muamelât bir türlü in- taç edilmiyormuş. Halbuki, bu memleketin her sene at . * gitmişler gari yarım milyoo lira bir za- rar görmesi demektir. Yalnız ihracatın yapılabil. mesinde engel olan nokta şu- Dökülen kanların vebali vardır? (Birinci sayfadan devam) 2 — Bu müdavat ekseriya en uzak haslanelerde yapıla- bilmektedir. 3 — Belli başlı ve kazaya daha çok müsait yerlerde sey- rüsefer momurları — yoktur. Binsenaleyh bir çok otomobil kazaları olmaktadır. Ezcümle Ankara caddesin- de Vafi Beye ait otomobil ile vukubulan — tüyler ürpertici hâdisenin amili de aşağı yuka» mı bu yolun zaten kazaya müsait bulunması ve seprü- sefer için dönemeçlerin hiç SAa katılmaması, hem | dur: Müfettiş Beylerin burada | Sidiş ve hem gelişte otomobil. olmaması Mamul afyon mürek. kebatının teftiş ve ihracında mahzur olmadığını tasdik ede- cek müfettiş Beyler, iş zama- nında başka mıntakalara git- mişlerdir. Binaenaleyh şimdi, mülettiş Beylerin oralardan avdetini beklemek icap ediyor. Halbuki fabrikatörler te- ahhütlerini bu suretle ifa etme- miş vaziyetine girdiklerinden müşterilerini galp etmekten ve protestoedilerek tazminat ver- meğe mecbur tutulmalarından korkuyorlar. ukur bostan Halk stadında Maç heyecanlı oldu! Altın Hilâl ve Karagümrük dünkü W $ a Dün heycanlı bir maç yapan Karagümrük Idman Yurdu takımı Öyle zannediyorum ki şim- diye kadar Halk stadında ya- pılan Cuma maçlarının en mü- himini bu günkü maçlar teş- kil ediyor. Çünkü Galatasaray, Fener bahçe nasıl kendilerine taraf. tar toplamış iki rakip kulüpse nasıl onlar maç yaplığı zaman stadyom hınca hınç dolarsa. İşte Karağümrük ile altın bilâl de biribirine rakip iki takımdır ... Bu maçın pek Nihayet — saat onsekizde takımlar alkışlar arasında sahaya çıklılar. Kara gümrbk takımı göyle: Miço Burhan Mehmet Mustafa Lütfü Sal hattin Kerim Celâ! Şaban Kemal Rafet Altin hilâle gelince: Harbiye Darüşşafakadan bir kaç oyun- cu ile takviye edilmişdi. Mutat merasimpen sonra oyun Hakem Enver Beyin idaresinde başlıyor. Cümhariyet — gazetesinde dün bir haber vardı, Eski- şehirliler, Yunus Nadiyi güya (fahri hemşeriliğe kRabul etmişler. Biz bu havudisi okurken, Yunus Nadinin fahri hem- şeriliğinden ziyade, o ha- varı — verenlerin, bütün şehir namına salâh yetle xÖ7 söylediklerine şoştık cür'etin bu derecesi ds herhalde gölünç oluyor: Koca bir şehir namına Bizden söylemek Imza atan dört kişinin de kimlerden mürekkep ol- duğu anlaşıldıktan sonra işin dövüşüklü, danışıklı bir işe benzediği kendili" ğginden anlaşılıyor. $u halde, halhın bilhassa aziz Eskişehir halkının haberi olmadan, verilen İster dinleme hevecanlı maçta 1-1 kaldılar lerin burada tehlikeli kıvrum- lar bena yapmasıdır. 4 — Valfi Beyin otomo- bili ile sebebiyet verdiği ka- zanın olomobil kullanmasını bilmediğinden ileri geldiği ve buna göre şoför ehliyetlerinin itasında fazla ince eleyip sık dokunmadığı anlaşılmaktadır. 5— Gün geçmiyor ki bir otomobil kazası olmasın. Bu kazanın müsebbibi yine şoför- lük yapmaktadır. 6 — Frenleri — tatmayan otomobiller çoktur. Bunların muayeneleri salim bir — usule tabi değil demektir. Daha bu mevdda benzer birçok şeyler sayıp dökülebilir” İmdadı S.hhi heyetinin ya- rım ve Seyrüösefer memurla- rının da bir buçuk saat sonra Vafi Beyin yaptlığı kaza ma- halline geldikleri söylendiğine göre mesele artık bir polls ve :oledlye işi haline gelmekte- ltr. Evvelâ her merkezde küçük bir hastane gibi (İmdadı sıhhi) odalarının bulunması lâzımdır. Mecruh derhal iptidal mü- davatı burada — görmelidir. Bir mevki polis hastabaneleri Ü olmalıdır. Maksat mecruhun gt li Yirminci dakikada Altun hilâlliler Karagümrüğe müte- addit akınlar yaptılar fakat her defasını kaleci Miço hak- kın alkışları arasında kurtardı. bayatımı kurtarmaktır. İfade almak tâlidir. Evvelâ bilâ kaydü şart mecruhun hayatını kurtarmak lâzımdır. Ondan sonra İcap ederte ifadesi alınır, İfade için mecruhun fazla kan sarfetme- sine sebep olmak yanlıştır. Babılli gibi dönemeci çok we memerri nas olan yerlerden batlâ — seyrüsefere mücaade etmemelidir. Otomobiller cad- deyi takip etsinler. İstanbul. Hep akınlar Lütfânün önünden| Ja emniyetle gezecek veya geri dönüyor. Onbeşinci — dakika.. Top hep Altın hilâl kalesi önün- de.. Fakat Karagümrük mu- hacim hattının uyuşamaması yüzünden bir türlü gol çıka- ramıyorlar. Yirmi sekizinci dakikada hakimiyet Karagümrükte pek güzel pa Altn bilâl ka- lesine kuvvetli şatlar yollandı. Neticede —Karogümrüğün hakimiyeti altında oyun bitti. Fakatl- 1 berabere. Ikinci takımların maçı! Bu maç ikiyi çevrek geçe başladı yakıcı sıcak oyuncuları pek fena yapıyordu. Maç oldukça — heyecanlı olmuş. Birinef devrede (3) ikincide ( 3)gol daha atarak Kara gümrük 6.-0 galip gel- miştir, Çok temiz bir oyun oy- nıyan Kara gümrük küçük- lerini tebrik ederiz. Görüşlerim : Burada vere- ceğim kararlar tamamen bitaraf olduğunu evvelce şöyleceyim. Takımlar: Karagbmrük muhacım hattı Altun bilâle nazaran daha şutçu, For hattı çok mükem- mel. Altınbilâl bir az - daha yumuşak oynarsa..Takipler için geçecek hiç bir yer yoktur, her yerden vesaiti nakliye geçer, hattâ çok dar ve tehli- keli yerlerden de.. Süratleride şohir dahilinde bir türlü tahdit dilmli — gittil Vafi Bey vak'asında bazı meseleler hâdis oluyor. Eğer bu otomobil kallanmasını iyi bilmiyorsa niçin ve nasıl ruh- satiye veritmişür? Bilhassa çocukların sık sık otomobil kazalarına uğrama- sının ıc_bepleıl balâ anlaşılama- di mı? Halkın hayalının emni- yeti için ne noksansa — niçin yapılmamıştır? Bu kaçıncı mücesir ve mü- essif hâdisedir, Polisin sıhhi imdat teskilâtı bem çok zaif, hem de çoknok- sandır. Belediyenin seyrüsefer ta- Himatnamesi noksandır ve gayri kâfidir. Bunlardan sarfınazar Vafi Beye şoförlükten çok âz anladığı iddialarına göre nasıl ruh- satiye verilmiştir? Evvelki akşam Sirkecide cereyan eden cinayet hâdi- seside bu hataları göster- mektedir. Ne zaman bunr- ların önüne geçilecektir? Ankarada facia nasıl karşılandı? Ankara10 (Telefon) — An- çetin birkulüp. Fakat toplama| kara caddesindeki — otomobil Hakem: Fatih idmandan Enver Bay görüşü pek fena, Ahali: İki rakip kulübün temasından olsa gerek halk fazlasile heyacaolıydır. K. Saim Ffacınsı burada büyük teessürü mucip olde. Faciada Belediyenin mer- uliyeti ve müx bbiplerin tespiti için alâkadar makamlara sıkı emirler verilmiştir.