23 Temmuz 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

23 Temmuz 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

<— Sahife2 — Efendiler nereye? AT Ş ' Gazi Hz. LRE V. : : — Yalovayı teşrif Rusyaya futbol maçına bir çırpılık Zalıı';ı borsası Kadınlar birliğinde içtima buyurdular takım götürmek gülünçtür Bununla ne istihdaf ediliyor ? Taip Servet B. Bir Darülfünun futbol ta- kımı teşkil edildi ve bunlar Rusyaya seyahat edecekler, üç maç yapacaklas. Biri Ode- sada, diğeri Harkolfta, üçün- cüsünü de Moskovada. Bu hareket yalnız hatalı değildir aynı zamanda futbol- culuğumuza — şimdiye kadar nasip olmayan gülüaç bir ha- rekettir. Bunu üç madde ile tespit edebiliriz. 1 — Mevsim futbol mevsi- mi midir? 2—Bu takımla istihdaf edi- len nedir? 3 — Takım filhakikâ Da- rülfünun takım mıdır? Evvelâ bu mevsim - futbol mevsimi değildir. Sıcaklarda |hususi çarpış- malar bile iyi bir netice alb- mağı istihdaf eden maç ve müsabakalar olamaz. Ancak mnaası, küçük ve çok mütevazı antrenemandır. Bu mevsimde herhangi bir seyahat katiyen câiz olamaz. Nitekim daha dün Yunanlı futbolcular gelecek diye kamp- lardan, Şilt maçlarının — tehi- rinden dem vuran kulüpleri- miz bu işin Ön safında bu- lunuyorlar. Bu ne pehriz, bu ne lâhna tarşusu! Fatbolcularımız bu gün an form bir halde değildirler. Ağustosun ilk haftasında hareket edileceğine göre ça- lışmaları içinde pek az ve dar ve çok sıcak bir zeman vardır. Bu kadarcık ve bittabi istek- siz ekzersizlerle mühim maç- lara çıkmak gülünç olur. Saniyen bu suretle istihdaf edilen nedir? Anlaşılan — Ruslarla resmi temaslar menedildiği için orta ya bir Darüllünun takımı ismi ile bir teşekkül çıkararak bu- susi maçlar yapmaktır. Şimdi- ye kadar böyle bir takım teş- kiline lüzum görmeyip te bu gün alelâcele bir şey yapmanın başka masıl manası olabilir. Eger yenilirsek Darülfünun takımı yenilmiş olacaktir? Böyle bi. anlık teşekkülle mühim maçlara çıkmak fut- bolculuğumuzu orta oynuna döndürmek olur. Salisen bu Darülfünun ta- kımı değildir. Taip Servet Beyin hazır» ladığı bu takım, ismine ba- kınca Darülfünunlardan mü- rekkep görünür. Halbuki, böyle — değildir. Çoğunun Darülfünunla alâkası yoktur. Fenerbahçe ve Galatasa- | ray, Beşiktaş oyancularından ibaret olan bu takımın ismini böyle koymakta mana nedir? Filhakika maksat bir Da- rülfünun takımı — yapmaksa filhakika Darülfünunlulardan bu takım iatihap olunurdu ve bu da muntazam bir disiplin altında çalıştırılarak — evvela hüviyyetini alır ve sonra böyle bir seyahata kalkışılırdı. Her hangi bir futbolculu- gumuz lehine maksadı istih- daf etmiyen bu seyahatın ba- şında bu işten anladığı zam- nedilen Talp Servet Beyin bulunması ve Futbol federas- yonu retsi Hamdi Emin Beyin de alâkası olmasını pek garip bulduk. Yoksa bu seyahati - tertip edenler, (seyahatnamei Muh- sin EL) gibi tefrikaların fail- | lerini taklit etmek mi istiyors lar? Bu futbolculuğumuz için çok hazindir. Tenis maçları Bu gün Taksimdeki tenis kulübü kortlarında tertip ed- len bir tenis turnuvasına bap> lanacakter. Müsabakalara bir çok ta- nınmış sporcularmız girecektir. Lozan sulhu bayramın Hukığgu__lar hazır Gazi Hz. leri merasime sureti mahsu- sada davet edilmişlerdir Hukuk — talebesi her sene tesit ettiği “Lozan sulhu, n bayramını bu senede önümüz. deki cuma günü saat 15 te yesit edecektir. Hukuk talebeleri bu hususta hararetle hazırlan- maktadır. Bu seneki “Lozansulhu bayramının tesidinin her sene kinden daha muazzam bir su- rette olacağı anlaşılıyor. Hukukçularımız bayramın tesidi (hakkında şu merasim programı hazırlamışlardır : 1 — İstiklâl marşı. 2 — Merasimin açılması. Hukuk fakültesi resi Tahir Bey tarafından nutuk 3 — Hukuku düvel mü derrisi Ahmet Reşit Bey ta- rafından : Kapitclasiyonlar hakkında konferans 4 — Hukuk talebesi ce- miyetinden bir Efendi tara- findan Sever ve Lozanın mu- kayesesi hakkında konferan 5 — Müderris Mushhedin Adil beytarafından — Lozan bayramı hakkında bir Dutuk 6 — Program fasılalarında *Riyaseticumbur orkestrası to- rennüm edecektir. İstihbaratımıza — nazaran Gazi Hiz. de sureti mahsusada davet edilmiştir. Zehirli sttma dehşet İki seyyak kadının lâtif İzmirde Karşıyakada, bütün tekziplere Tağmen maallesef ı titma şayanı hayret bir şekilde | | çogalmıştır. Bostanlıda vazivet fecidir. Biz- zat İzmirin valisi bile zehbirli stmadan hasta yatıyor. Anla- gılıyor ki mahalli kudretle bu işin önünü almak mümkün bir dersi Loyit Triyestino kumpanya- sının Vesta vapurile İzmire Romanyadan 24 seyyah gel miş ve vapurdan çıkarak şeh- *i gezmişlerdir. İki kadın seyyah vapura yolcu almak üzere koşan ka- yıkçıların iz'acından kurtulmak için soyunarak denize atılmış- lar ve bu suüretle sahile çıkmış- lardır. Intihap Günü artık tes- pit olundu Dün Zahire bersasında mec- lisi âdare intihap heyetl top- lanmıştır. Bu toplantı da Meclisi ida> renin intihap günü tesbit ,dıl- mıştir. 25 Temmuz Cumartesi günü yeni heyeti idare intihabı icra edilecektir. Şark şimendiferleri müstahdimin gezintisi Şark şimendüfer kumpan- yası müstahdimininin mutat senelik tenezzühleri yarın icra edilecektir. Bu münasebetle tahsis olu- nan tren sabah saat altıda Sir- keci garından hareket ederek Istasyonlardan alacağı davet- Hleri İsparta kuleye götürecek- tir, Belediye encümeninde Belediye daimi encümeni dün bizzat Vali Beyin riyase- &i altında fevkalâde bir içti- ma akdetmiş ve belediyey aft bazı işleri intaç eylemiştir. İtfaiye renginde otomobiller Bazı otomobil ve otobüsle- rin renklerini kırmızıya boya- yarak itfatye otomobillerine benzedikleri görülmüş ve bu- nun tekrar şiddetle men'i için icap edenlere emir verilmiştir. Seyyahlar geliyor Beynelmilel “Liyej, tiftik we yün komisyonunun izbar ettiği temayül üzerine “Brad- for, Belçika Ucaret odaları ithalât tacirlerile beraber Tür. kiyeye bir seyahat tertibini dü- şünmüştür. Vaki olan müraca- at ticaret odamız tarafından memnuniyetle karşılanmıştır. — 5 Eylülde —memleketi. mize geleceğini Ööğrendiğimiz bu tiftik ve yün tacirleri Türkiyenin birkaç ticaret mer- kezini gezecekler, t ftik ve yün mübayaa edeceklerdir. Gerek Ücaret odası gerekse Turing kulübü bu tacirlere azami teshilât ve muavenet vadetmişler — ve bu hususta ihracat ofisi raporotörü Akil Beyin — fikirlerinden — istifade etmişlerdir. Dün Turiog kulü. bünde bir içtima akdedilmiş ve bu mesele mevrubabs edi. lerek münakaşa edilmiştir. Gümrük satışı Gümrüklerdeki sahipsiz eş- yanm satılacağını yezmıştık. Gümrük idaresi, elyevm sa- tış hazırlıklarile ve eşyayı tes bit etmekle meşguldür. Bu fş Cumartesi gününe kadar hitam bulduğu takdir. de önümüzdeki Pazar günü satışa — başlanacaktır. Şimdilik iki heyet Kadınları irşat için köylere pazar- tesi günü hareket edecektir Kadınlar birliği irşat he- yetleri en nihayet gidiyorlar. Pazartesi günü sabahleyin ha- reket edecekler. Dün kadın- lar birliğinde Lâtife Bekir mın riyasetinde toplanan yeli idare azası irşat her heyetlerinin — Pazartesi günü izamına karar vermiştir. Bu heyetler şimdilik İ tanbul köylerine gidecekler, köy kadınları ile temas ede- cekler. kadının alle ve Türk cemiyetindeki mevkiini anla- tacaklardır. m edilecek dört guru- bun, doktor Hanımların bu- lunmaması yüzünden, şimdilik ancak ikisi hareket edecektir. Aliye Esat, Mediha Fazlı, ve daktor Pakize Hanımdan Mmüteşekkil olan birinci guruba Lâtife Bekir H. refakat ede- cektir. Bu gurup Kartal, Saman- dra, Dudullu, Sultan çiftliği Büyük bakkal, Bulgurlu, Um- raniye ve Pendik köylerini ziyaret edecektir. İkinci grup : İffet Halim, muallim Reşide ve doktor Handan Hânımlardan mürek- keptir. Pazartesi sabahı 7,20 Sirkeci garından hareket ede- ceklerdir. Bunların seyyahat programları şudur : Çatalca, İnceiz, Dağyenice ve yenice köylerine uğraya: caklar, tesadüf ettikleri kadın- ları irşat edeceklerdir. Yenimahalleden — hareket edecek —olan ve, Limla, Refik, Semiha Rauf, Mühibe Riza hanımlardan mürekkep olan B. grupunun daktoru tee bit edilmediğinden — hareket günleri tâyin edilememiştir. C. grubunda —Aliye Halit Fahri, Saime Faik hanımlar bulunacaklardır. Ancak bun- ların da doktorları tesbit edi- lemediğinden hareket günleri malum değildir. Bu son heyet Kütaneden hareket edecek Mecidiye, Ali- bey, küçük Bergos, Ayapa, Mahmut bey, Yeşil, Safra köy- lerine gideceklerdir. Bunlardan maada B ve C gruplarının avdetinden sonra beşinci bir grap daha teşkil edilecek ve Şileye gönderile- cektir. Banka müdürleri hükümete resmen teşekkür ettiler Vaziyet tamamen düzelmiştir. Markın sukutu münasebe. Hle, hükümetin Doyçe bank liralık bir yardımda bulundu- ğunu yazmıştık. bankaları erkâmı pek müte- hassis olmuşlardır. Doyçe Bank ile DoyçeOr- ile Doyçe oryant banka3,000,000| yent bank müdürleri dün T- careet müdürü Muhsin zi- yare etmişler ve resme hükü- mete kartı olan teşekkürlerini İşte bu hâdiseden Alman | bildirmişlerdir. krerarerer AAA LA LA KA LA ee easee AA AAA AA AAA LA Şark şimendiferlerinin hiyanetleri Pavli istihsalâtı mahvoluyor günahtır! (Birinci sayfadan devam) mühim mevki almuş bir yerdir. İstihsal mevsiminde (Pavli) için asgari (30) vagon lâzım gelmektedir. Zira yine en az hesapla — (300,000) kilo ihra- catı vardı. Alınan şikâyetlere nazaran Şark şimendifer -kumpanyası (Pavli)ye ancak on vagon göndermektedir. — Müstahsil- ler kumpanyaya müracaat etmişler fakat dert dinleteme- mişlerdir. Günü gününe sevki lâzım gelen kavun, karpuz ve yemiş> gibi mahsulâtın bu suretle (200,000) kilosu hergün müs- tahsllin elinde kalmakta ve kısmı azamı çürüyüp bozul- maktadır. Şimendifer kumpanyasının bu suretle yalnız tarife ile de- ğil, vesaiti nakliye gönderme- mekle de bu vadide istihsali darbelediğini görüyoruz. Şark şimendiferlerinin va.- gon leki sebep malüm değildir. Birçok nak- Bizden söylemek Belediye şehir yollarının nasıl yapılacağını tetkik için Avrupadan risale, mecmua ve kitap getir- teçekmiş. Doğrusu ba akla ve bu zarafete diyecek yok. Bu hale nazaran: 1 — Aocrupadan risaleler gelecek. 2 — Onlar tetkik edilecek. 3 — Tercüme edilecek. 4 — Cemiyeti belediyeye gidecek. 5$ — Müzakere olunacak. 6 — Karar verilecek. 7 — Muc bi alınacak. İllallah değil mi ? İşte ey kari, sen daha yolların tamirini, Avru- padan risale ile öğrene- cek belediyeden ve onun muhterem reisinden imar programı bekle, ve onun her şeyi bilirim dediğini İster dinle liyata müzalit vagon olduğu da muhakkaktır. Aldığımız telgraflardan birinde deniyor ki: “Tarife yüksekliğinden sar- finazar sevkiyat için yagon vermiyor. Müracaatımız se- meresizdir., Uzunköprüden aldığımız bir. mektupta cok şayanı dikkattir. Bunda da deniyor ki: *Çiftçileri koruma kanunu yapılacaktı. Çiftçileri korumak düşü- nülürken bu korumaya mani olan tali gibi görünüp te ön safta gelen şeylere de bakmak lâzımdır. Ezcümle birkaç gün- denberidir çiftçi, zürra ve bil- hassa ibağçılar, bağlar üze- rinde çok iyi tesir yapan ya- zılarımızdan cesaret alarak bu mektubu yazıyorum. Şark çi mendifer kumpanyasının ge- rek tarifesi ve gerekse lüzumu kadar vagon göndermemesi bizi cldden mahvetmektedir. Basit bir hesap yazacağım. Evvelâ istihsalâtin sevki için talep olması lâzımdır. Siz meselâ bir kavun (20-25) ku- ruşa alırmısınız? Halbuki bu kavuun (5) ku- Tuşa mal olması kabildir. Biz ucuz vermişizdir. Fakat tacir nakliye ücretini koyunca mal yükseliyor. Talep — azalıyor. Mal elimizde kalıyor. Ayrıca bunun üzerine çürümüşleri de koyunuz. Meselâ bugün eli- mizde (100) ton mal var. Bu- Dun ancak - (20) tonunu sevk edecek vasıta bulabiliyoruz. Gerisl — kalıyor. Bu evvelce satılmıştır. Tacir alıyor. Fakat kaldığı için çoğu bozuk veya çürümüş- Gazi Hazretleri dün saat 14 e kadar dairelerinde isti- rahat buyrmuşlar ve hiç bir tarafa çıkmamışlardır. Tam saat 15 buçukta, — Yalovaya gideceklerini bildirmişler ve emirleri üzerine Söğütlü Yatı ihzar edilmiştir. müşarünileyh Hz. — maiyetle rideki mutat zevat ile birlikte — Ankara motöriyle Söğüdü yatını teşrif buyurdular. Yat, on dakika evvelim den harekete amade bulum duğundan, Gazi Hz.nin teşrifler rile beraber hemen hareketetti. Gazi H, nin Yalovada me.kadar kalacakları malüm değildir. Dün bir çok zevat Dolma* bağçe sarayına giderek defteri mahsusuna isimlerini kaydet ve bilvasıta arzı târ zimat eylemişlerdir. İstihbaratımıza nazaran Ga zi Hiz. leri Yalovada üç güü istirahat buyuracaklardır. Pullar Tekrar basılacak Ankaradan emir beklenmektedir Yeni posta — pullarımızın tabının şimdilik inkitaa uğrak dığını yazmıştık, yapılan yeni tahkikata nazaran — şimdiye kadar takriben 2 milyon birer kuruşluk tabedilmiştir. Bunlar ilk nümuneyi teşkil etmektedirler. İkinci ve üçün- €ü nümunelerin resmi Anka. raya gönderilmiştir. Tasdik edilirse klişeleri — yapılacak- tır... Serbest nakliyat Müdahale Sandanlcılar valiye şikâyet ettiler (1 inci sayfadan devam) Galatada Salon önünde bulu- nan motör ve sandalcılar işle rinden menedilmişlerdir. Sabahleyin dört yüz Bulgar seyyahını hamilen limanımıza gelen bir Bulgar vapurundan seyahları alarak karaya çıkar- mak isteyen motör ve sandal- cılara polis beşinci şube müdü- riyeti tarafından müsande ve- rilmemiştir. Bu — vaziyet — karşısında elleri — kolları, bağlı kalan 240 motör ve sandalcı şube - müdüri Beyin bu emrine hay- ret etmişlerdir. Maamafih bu esnaf kendi. lerinin ne bak ve salahiyetle işten meneedildiklerini öğrenmek üze- re Vali Mubhittin Beye keyfiyeti telgrafla — bildirdikleri — gibi, müddelumumiye de ayrıca ç- kâyette bulunmuşlardır. Dün bir muharririmiz mez- kür sandalcıların reislerile gö- TÜşmüştur. Kâhya, hadiseyi yukarıda yazdığımız şekilde izah ettik- ten sonra şunları söylemiştir. — Bugün 240 kişi işsiz kak dı. Bunların çoluk ve çocuk- larını kim doyuracaktır. Aşağı yukarı ,beş âlı yüz kişiyi bulan bu adamların ai- leleri bu akşam yiyecek ek- mek bile bulamıycaklardır, Keyfiyeti Vali ve müddeiumu- miye bildirdik vercecekleri kararı ve yapacakları tahkika- katı sabırsızlıkla bekliyoruz. Polis beşinci şube müdürü işt- menetmek salâhiyetini kimden almıştır. Bunu soruyoruz! gerlerinin — üzerine — biniyor. İş büsbütün kötüleşiyor. Bu vaziyetin önüne geçmek için derhal bir tedbir almak lâzımdır. Koruma kanununa bu cihetin halleilmesi lâzımdır., Bu işin Önünü almak bu olmıyacaktır. l tür. Bunların maliyeti de di- | günün işidir. vnz * nabü ilme #bip| Ve an