July 30, 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

July 30, 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

Şayanı dikkat nutuklar Makdonalt diyor ki: Almanyaya olan itimadımızın ber- kemal olduğunu ilân ediyoruz! Berlin, 27 (A.A.) — Başve» kil M. Brüning, İngiliz nazır- ları şerefine verdiği ziyafette bir nutuk irat- ederek demiş- lir ki: Alman milleti İngiliz dev- let adamlarının. Almanyaya yaptıkları bu ilk ve mühim ziyaret hakkında derin mic- net hisleri beslemektedir. Endişe ile dolu bir manda buraya geliyorsunuz. Almanyanın vaziyelini uzun uzadıya sizlere izah etmek fırsatına nail olmuştur. Al- manya buhranı durdurmak için bütün kuvvetile çalışmak: ta ve kısa vedeli kredileri çek mek suretile bu bubranı hat bir devreye getiren diğer memleketlerin bu — hususta kendisile teşriki mesaide bu- lunacağını ümit eylemektedir. Hoover — plâniını — bilakaydü şart kabul etmek suretile İvgi- liz hükümetinin bize yaptığı iyiliği müdrikiz. Sizin de müş- kil devir geçirdiğinizi biliyoruz. “Avrupa iktisadiyatının salâh bulması ancak bütün milletle- tin halisane teşriki mesaisile kabildir. Bu teşriki mesainin temel taşı Londtada atılmıştır. Şimdi bu ise devam olunacaktır. M. Mac Donald cevabında de- miştir ki: Biz Berline yalnız Chaguers ziyaretini iade için deği bügün- kü vaziyetin müşkilâtına rağ- men Almanyaya olan itima- dımizin berkemal — bulundü: #unu bütün cihana ıuıleımek 'Macar Başveki hükümetin aldığı fevkalâde tedbirleri izah ediyor Macar tahtı meselei Peşte, 27 (A.A. ) — Başvekil kont Betlen, gaze- tecileri kabul ederek — muh- telif meseleler hakkında uzun beyanatta bulunmuştur. Kont Betlen demiştir ki : - Londra konferansı bir sükünet dev- resi açmıştır. Bu Almanya- daki vaziyet teneyvür edin- ceye kadar bir inlikal dev. resl olacaktır, Bazı endişeleri mucip olan siyasi meselelerde bu esasiara hallolunacaktır. Macaristanın iktisadi ve milli ve mali haya- tını sarsıntıdan ve kısa vadeli ecnebt kredilanin çekilmesi üzerine Almanyada — olduğu gibi halk arasında maneviyat bozukluğundan vikaye — için Macar hükümeti bir takım fevkalâde tetbirler almıştır. Ya.- kında normal vaziyete avdet çarelerine tevessül olunacaktır. Fakat bu tedricen ve ecnebi kredilerinin Macaristanda ka- lacağına dair kal'i teminat alındıktan sonra yapılacaktır. Bu kısa vadeli kredileri Macaristanda idame etmeğe mütemayildirler. Bilâhare uzun vadeve tabvil olunmak üzere şın İük kıra vedeli bir istikraz akdi — derpiş — olunmaktadır. Fransız hükümeti Fransanın böyle bir istikraza mühlm bir nisbette iştirake âmüde oldu- nu bildirmiştir. Paris vasıtasile Demiryolu kazası Perpignan, 28 (A.A.) — Barcelone e Paris arasında işleyen sürat katarı dün Bkn.- yuls-Cerbere arasında saat 19- 30 da yoldan çıkmıştır. Şef dö tren ile makinist ağır su- rette yaralanmıştır. Maddi zarar ve hasar oldukça ehem- miyetlidir. için geldik Yapmak mecburi- yetinden bulunduğu mücadele- Almanyaya karşı hayırhanız veeğer bu mesaiye devam eder ve ümitsizliğe düşmezse, diler milletlerin de yardım edecek- lerine ve Alman milletinin mahvolmasına meydan vermi- yeceklerine eminiz. Kendi kıy- metini müdrik serbest bir Al- mapya medeniyet camıası için zaruridir. Sanat iktisat ve zekâ ile sahalarında temayüz eden bir milletin, diğer milletlerin mu- zaheretine — nail olmamasını akıl almaz. Bugünkü buhranın sebep- leri açıkça nazarı itibara alın- malıdır. Buhranın izalesi için birinci şart ta milletler arasın- da itimattır. Londra konfe- ransı bittiktenberi birçok şey- ler yapılmıştır. Evvelâ Fransanın yardımı- ni ehemmiyetle — kaydetmek ve Fransız-Alman devlet adam ları arasındaki —müzakeratın icabında diğer milletlerin de iştirakile devamı temennisinde bulunmak isterim. Maziyi unut malıyız, Çünkü, istikbal, teşri- ki mesai fiktlile hareket eden büsnü niyet sahibi adamların takip edeceği siyasete bağlıdır. Genç nesil düşmanlığı ve iti- matsızlığı bırakmalı ve müşte rek anlaşmaya doğru dönme- Ndır diğer piyasalarla müzakerat bir müsait tarzda devam etmektedir Bu istikraz 7 milyon İvgiliz liralıktır. Bu istikraza Macar ban. kaları da iştirak edeceklerdir. Bu istikraz sayesinde Maca- ristanda ecnebi parası çoğa- lacak ve binaenaleyh vaziyet. te emin bir esas bulunmuş ola- caktır. İttihaz olunan tahdi- dat tedbirlerinin vergi mese- lelerile alâkası yoktur. Emval üzerine vergi tarhını hükümet aslâ düşünmemiştir. bir takım Macar bankalarının ihtiyatkâr bir siyaset takip ettiği hakkın- dakl haberler de yalandır. Hiçbir mali müessese Ma- <aristanın borçları yüzünden iflâs tehlikesine maruz bu- lonmuyor. Umumi borçlarımı- zın taksitleri senelik milli va- ridatın */, 8'ini geçmemekte- dir. Binaenaleyh, malt vazi- yetimiz diğer birçok memle- ketlerinkinden daha iyidir. * Kont Betlen Macar tahtı meselesine de temas ederek Hasbourg bancdanının tekrar Macar tahtına çıkması ve Ma- caristan ile Avusturya arasın- da şahsi bir rabıta tesisi me- selelerini — görüşmek — üzere Fransız Başvekilinin - yakında Romaya gideceği haberlerini tekzip etmiş ve demiştir ki: *Bu hususta hiç bir müza- kere cereyan etmemiştir. ve etmemektedir. Yeni Zalandada zelzele Wellington, 29 ( AA ) — Hawkes Bay'ın merkez kısmın da şiddetli bir zelzele olmuş, mbali arasında büyük bir kor- ku ve telâş uyandırmıştır. Bu zelzele walttukuraun ve Eporan: gahau şehirlerinde cüz'i hasa- at yapmıştır. Matbuat kanunu Esbabı mucibe Tahrir esasları ve mes'uliyet et- rafında esbabı mucibe ne? ile müeyyet olan bu hürriyet, tahrir esrarının kabulünü biş neticel mantikiye olarak ikti. za ettirir.. Fakat Mmatbuat bürr yti budü mücerrette mu- tasavver bir noktai hendesiye değildir. Bir taraftan devletin otorite ismini taşıyan hür: riyetile dalma —temas ve taarruzda bulunmakta — diğer taraftan da ferdin, namus ve haysiyet tabirile ifada edilen hürriyetile tahdide uğramak- tadır. Matbuat bürriyeti ferdin hürriyetine tekaddüm ettirile- bilirse de asla devletin hürriye- tine yani otoritesine karşı tercih edilmez ve gazete sahiplerinin velâyeti âmme müessesleri üze, rinde sulta ve tahakkümleri tec. viz olunamaz. Bu itibarladırki lâyiha devletin emniyeti dahiliye ve hariciyesine karşı yapılan suçlarla esrarı askeriyeyi faş cürümlerinde mahremiyeti tah. riri kabul etmemiş ve muharriri sormak ve öğrenebilmek hakkı. nı devlete temin etmiştir: Mah. remiyeti tahrir esası gerek ep hasın ve gerek devletin hürrk yetine karşı irtikâp edilen suç. ların meçhul kalmasını temine medar bir melce teşkil etmesi Teşkilâtı Esasiye lıınuıııf bizzat hürriyeti matbuatın aley- hindedir. Çünkü mes'uliyete istinat etmiyen bir hürriyetin inkârını ve kayi ile şeririn zayıflarla afifler üzerine ta- hakkümünü ifade eyler., Mes'uliyet Lâyiha suüstimallere mâni olmak için gazetenin neşriya. tanı filen “ve hakikaten idare eden zatların malum olmasını temine çalışmış ve beyanna- mede gösterilmelerini emret- miştir. Beyannamede — gazetenin neşriyatını filen ve hakikaten idare eden zat olarak gazeteyi gerek idarehanesinde, gerek hariçte bihakkin temsil edemi yen zatlardan birinin göste- rilmesine ağır bir müeyyide ile mâni olmuştur. Başmuharrir veyazı işleri wmüdürü olarak ancak gazetenin meşriyatında bihakkin hâkim olan ve gazeteyi hariçte temsil edebilecek olan zatlar gösteri- le bilir.,, Gazete “Memleketimizin taamülü- ne göre gazeteler, ancak sahip we başmuharrirlerinin şehsiyeti fikriye ve ahlâkiyelerinin ma- kesidir. : melce teşkil etmest İ kesidir. — — Umumi sokakları telvis edenler mahkmeye verilecek Mahazâ bu yeni bir kanun değil Dün akşamki bir gazete, sokaklarda karpuz, kavun ye- menin Belediyece menedildi* ğini yazmakta idi, Bu bususta alâkadarlar nez- “dinde - tahkikatta bulunduk. Belediyece bu şekilde ye- niden verilmiş bir karar yok- tur. Yalnız, Belediye nizamname siDe göre esasen bu şekilde umumi caddeleri telvis etmek nakti cezayı mucip efalden- dir. Buna mazaran, umumi caddeleri kavun, karpuz ka- buklarile telvis' edenler zab- taca tespit edilirse zabıt tutu- larak, nizamata muhalif ha- reketten dolayı sulh mahke- mesine verfleceklerdir. kekee e rsan ae AA AA AAA AAA L AAA AM AAA AAA AAA SAA RAş LA Yunanistanda mesele oldu Nutuk şayanı dikkat! Diktatörlük bize bir bir takım ihti- lâflar miras bıraktı Atina, 27 (AA) — Bap vekile vekâlet eden hariciye nazırı M. Mihalokopulos Pat- ras da şerefine verilen bir | ziyafette mühim bir #iyasi | nutuk söylemişti. | M. Mihalokopulos nutkun- da iktisadi buhran hakkında demiştir ki : *“Dünya buhramı Yuna, mistana da sirayet etmiştir , Fakat Yunanistan milletiain hayatiyeti ve müşkil vazi, vaziyetlere uymaşını mümkün kılan mukavemet kuvveti ta- yesinde Yunanlstan bubranı diğer memleketlerden daha hâ. - fif geçirmektedir. M. Mihalokopalos, Pango- los diktatörlüğünün miras bı- raktığı müşkülata temas ede- rek demiştir ki: Diktatörlük bize ezcümlü Yugoslavya ile bir takım ihti- lâflar miras birakmıştır. Bu memlekette yalnız çok” eski rabıtalarla değil, Ayni gaye için dıuu.ı müşterek kanlara bağlı bulu- muyoruz. Hariciye Nazırı a: fatile zemini temizledim. Fa- kat bu zemin üzerinde sağlam Yunan » Yoğoslav dosluğunu kuran M, Venizeloş — olmuş- » tur. Artık Yunanistanda dik- tatörlük tehlikesi kalmamıp, tır. Fakat baş kaldırırsa d-— hal ezilecektir. Diğer — taraftan — evvek leri Yunanistan ile İtalya ara- sında mevcut olan rabıtaları tekrar tesis etmek istedim. Çün- kü 6 Avrupa devleti içinde Yu- | nanistanın çok müşkil olanların da Girid'in Yunanistana ilhakı- ni ilk olarak teklif eden İtalya- nan hakkımızda ancak dostluk besleyebileceğini hissediyorum. Venizelor hükümeti bu eserini de bitirdi. Beynelmilel hakem maddesine ltihak etmek sure- tile beşeriyelin sulh esa: dahilinde tensikini — kat'iyen Arzu ettiğimizi gösterdi. Türkiye ile olan dostane Münasebatimize gelince bu Yunan milletine yalnız huzur temin etmekle kalmamış fa- kat aynı zamanda atkeri büt- çemizde müspet — tasarruflar yapmamızı mümkün kılmıştır. Bulgaristanla da uyuşmak hususunda hüsnü niyet göster- mekten hali kalmadık birçok senelerdenberi aramızda mün- hasıran malı olan ihtilâfları Halisane halletmek için çalışı yorum., Gazeteler, M. Mihaloko- pulosun nutkundan hararetle bahsetmekte ve Patras halkı- min - hariciye nazırına göster- diği hüsnü kabulü ehemmi- yetle kaydeylemektedir. SAA MAT TER TEERTT GOZLAUN İlk İstanbulspor - Altay maçı tafsilâtı Maç nasıl oynandı ? Altay zayıf çıhmma rağmen iyi oynadı ve fakat çok İzmir spor muharririmiz: den: — Üç maç yapmak üze- re şehirimize gelmiş olan İstanbul «por — birinci —futbol takımı cuma günkü ilk ma- çını Altay ile yaptı. Saat (17,45) te İstanbul spor takı- mı alkışlar arasında sahaya çıktı. Onu mütaakip Altaylı. lar da sahaya çıksılar. İstan- bulda bulunan Altaylı oyun- culardan Baron Feyzi B. ku- lübünün telgrafını vaktinde almamış olduğu için bu ma- ça yellyememişti. Vehap Bey ise makul bir düşünce ile hakkındaki cezanın mevcudiyetini düşü- merek maça İştirak etmemiş- tir. Fakat bu iki mühitm nok- sanı — Altayın bel/kemiği va- zifefini son zamanlarda mu- vaffakiyetle ifa eden merkez muavin Hilmi Beyin de sakat. lıği — dolayısile oynamaması Jozimam edince Altay takımı zayif bir kadro ile sahaya çık- mağa mecbur kaldı. İki takım şu gekilde karşı karşıya dizik di : İstanbul Spor Kâzım Samih Tevfik İsmail — Hasan — Murat Nihat, Salâhattin Azmi Salâhattin N. Altayı Fehmi, Niyazi, Fa- ruk, Nevzat, Fehmi, Ömer Hakkı, Vefik, Ekrem, Hakkı, Sezal. Oyun Altınordulu Hüseyin | Beyin idaresinde olark 6,5da İstanbul #porun derhal keskin bir akımı ile başladı. Sağdan mukabil bir akın yapan Alta- aylılar Sezainin çok güzel bir ortasından muhakkak bir sayı fırsatı elde ettiler fakat Vefik bu fırsattan hiçe — istifade ede- miyerek topu avpta attı. Oyunun bu ilk dakikaları temamile Altıayın lehinde idi İstanbul Spor Her halde saha- ya olan yabancılığın - tesirile olacak, maçın bu — ilk dakikalarında çok bozuk bir oyun oynuyor, ve müşkilâtla kalesini müdafaa edebiliyordu. Altay bu fırsatlar ırııındı ska a rcerene fırsat kaçırdı hiç olmazsa iki sayı kaydede- bilseydi muhakkak ki maçın mukadderatını tayin — etmiş olacaktı. Fakat bu maça zayıf bir muavin hattıile çıkmış olan altaylılar muhacim hattır nın kaçırdıkları müteaddit fır- satları müteakip oyunun vakit vakit kendi muf sahalarına intikal etmesine mani olama- dılar. 18 inci dakikaya doğru İstonbulspor ani bir hücum yaptı. Salâhattin topu kaparak şahsf bir hücumle müdafileri geçerek yakından sert bir şüt. le ilk göllerini yaptı. Altayın kaçırdığı sayı fırsatlarına mu- kabil İstanbulsporun beklenil. miyen b'r anda gol kaydetmesi! oyuna heyecan vermiştir. Şimdi Altaylılar rakipleri- nin ilk dakikalarda göründüğü kadar zaif olmadıklarını anla- yarak daha azimkâr oynuyor- lardı. Altay muhacım hattının gayreti nihayet 30 uncu daki- kada semeresini verdi, İstanbul spor kalesine kombine bir hal de inen — Altay Üç ortası İsmail Hakkının ayağından beraberlik sayısını temin ettiler, Hakki ani bir şutla sol üst zaviyeden güzel bir gol yapmıştı. Devre sonuna kadar ekseriya Altay ve bazen İs tanbulspor hâkim oynadılar, Fakat, neticeyi değiştiremedi- ler. İkinol devre Bu devrede İstanbulspor va. haya daha çok alışmış bir vaziyette görünüyor ve daha düzgün oynuyordu. Fkat Altay da ilk devrede dea daha canlı idi. Oyunun neticesine bir çeyrek kala artık karanlık basmağa baş- lamıştı. Top ancak görülebi- liyordu. Bu vaziyette iki ta- rafta topu kendi nısıf sahala- rına yaklaştırmanın tehlikesi mi anlayarak bütün gayretle- rile oynuyorlardı. — Altay, ma çın sonlarına doğru VefikB.in güzel bir şütü ikinci bir gol yapmış ise de hakem bunu ofsayt olarak — telâkki etmiştir. Neticede maç 1-1 bırıberllklı bitmiştir. M. Lloyd Georgea amehyat ya- pıldı hıçbır Londra, 28 (Â. A.) — Lloyd Ceorge'a bu sabah ame- liyat yapılmıştır. Ameliyât er- nasında hazır bulunan — dok- torlar arasında kralın husust doktoru Lort Davsonda — bu- lunmakta idi. Ameliyattan sonra neşre- dilen resmi —bir — tebliğde Fransada bir şimendi- fer kazası Paris 28, (A.A.) — Petit Parislen gazetesinin Perfignan- dan istihbarına göre Barcelone, Paris sür'at katarı dün saat 19,30 da yoldan çıkmıştır. Vagonlar, yol kenarıma yatmıştır. Tren ziyade süratla gitmekte idi. Yalnız ç ile makinist ağır surette yara- lanmıştır. Maddi hasarat ehemmiyetlidir. Nazırlar arasında Berlin, 28( AA ) — M Brüning, M. MacDonald ve M Henderson mülâkatı öğleden sonra — bitmiştir.. Mülakatta bilhassa Londra konferansı mukarreratının ameli bir tarz. da tahakkuk ettirilmesi görüş- ülmüştür. İki memleket nazır- ları umumi iktısadi vaziyet ve tehlkie yok bastalık sebebinin tamamile ortadan — kaldırılmış - olduğu, ameliyatın ehemmiyetine na- zaran hastanın sıhhi vaziyetinin memnuniyeti mucip bir halde olduğu kaydedilmiştir,M. Lioyd George 68 yaşında bulunmak. tadır. Yanlış bir haber Tnhıoıı Müddeiumumiliğindeni Yarın gazetesinin 13-7.931 tarih ve 560N.lu nüshasının 5 inci sahifesinin 6 ıncı sütu- nunda (Trabzon haplshanesinin İ arama esnasınında bir merdiveni bulunduğu ve Bon- cukçu İsmail gardiyan Musta- fayı darp ettiği) gibi neşriya- tın katiyyen aslı esası olma- dığı gibi boncukçu İsmall na. mında mahküm ve Mustafa isminde gardiyan hapisanemiz- de yoktur. —— . iktisadi sahada bugün mevcut olan müşkilâtı Azale tedbirle- rini tetkik etmişlerdir. Bu çümlederi olmak üzre beynelmilel madeler 1ti âfaa- mesinin mer'işete konulması müzakere edilmiştir. Mükâle- mat çok dostane mahiyette olmuş ve temasların devamı ve tevsli hususu kararlaştırılmıştır.