13 Ağustos 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

13 Ağustos 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

h;ne;l e;ı bir tebı'r Havale işleri düzeldi! Havale mucibince parayı alacak Olanlar kişeye gösterince alacaklar Bundan bir müddet evve: line kadar Postahanede hava- le alıp verenler bazan saatlar- ca kişelerin önünde beklemek Mmecburiyetinde kalıyorlardı. Bu müamelât şikayeti mucip oluyordu. Bu hususu natarı dikka- te alan Posta müdüriyeti ilti- haz ettiği musip kararlar üzerine şikâyetleri mucip olan ahvali ve kırtasiyeciliği ber- taraf etmiş ve bütün mua- Şimdi, evvelce - yapıldığı bütün havale muamelâtı bir masa tarafından idare edil- meyip havaleyi, kabul ve te- diye eden memurlarla tediye emirlerini yazan memurlar tefrik edilmiştir. Bu suretle havale mucibince paçayı ala- cak olanlar ellerindeki ihbar- nameyi kişeye ibraz edip muhteviyatım derhal alacak- Jardır. tasrihe davet edix.oruz Mühim bir nokta (Birinci sayfadan devam) madde hükmüne muhalif ha- reket edenler bir haftadan bu cezalar iki misli — olarak verilir., Yine bu cümleden neşriyat bir seneye kadar hapis veğji 'sine girebilecek (29) uncu mad- 25 liradan 200 liraya kadar para cezasına mahküm olur- lar. Binacnaleyh bu maddeye tevakkıf olduğu anlaşılıyor. Buna göre intiharlar polis raporlarında görüldükten sonra 2n büyük zabıta memurların- dan müsaade | alınması icap edecektir. Eğer polis raporlarında en büyük zabıta memurlarının müsaadesi mevcut bulunursa bu takdirde müsadeye lüzum kalmamış oluyor fakat bunun tasrihi icap eder. Diğer vekayi zabıla hak- kında kanunun (37) inci mad- desinde deniliyor ki: * Türk ve ecnebi müellifle- - rinin ilmi ve edebi ve felsefi eserleri müstesna olmak üzere halkın ahlâki — duygularına dokunabilen hakiki veya mühay- yel surette haydutluk, hırsızlık veya diğer ciyayetlerin icrasına veya bunları yapanların hayatı ve hareketlerine imtisale he- ves uyandırabilecek mahiyet- teki matbualar neşri memnu- dur. Bu memnulyete muha- Hif hareket edenler bir seneye kadar hapis ve 200 liraya ka- dar ağır para cezasile ceza- landırılır. Tekerrürü halinde l dede. Deniliyor ki: *Fertlerin şahsi veya ailevi hayatı hususiyelerini ima ta- rikile dahi olsa her ne vesile olursa olsun neşredenler bir aya kadar hapis ve 50 lira- ya kadar ağır para cezasile cezalandırılırlar, Neşriyat ha- millerinin muvafakatile yapıl- mıiş İse suç teşkil etmez.,, (37) inci maddenin saraha- tinden — cinayet Vekayiinin polis — raporlarında — olduğu gibi yazılacağı istihraç edile- mez. Ancak yazılırsa imtisale heves uyandıracak bir şekil ve mahiyet verilemez. Aksi tak- dirde yazılabilir. Ve yine (29)uncu maddeye nazaran meselâ vukuat zabı. ta arasında olup ta fertlerin şahsi veya ailevi hayatı hu- susiyelerine taaluk eden bir hâdiseyi (raporda vardır) ve- silesile yı(ımııık icap ediyor. Bunu tayin — vazifesi rapor veren polise mi yoksa gaze- telere mi terettüp edecektir? Kanunun muğlâk — tarafı yoktur. Bu sarahatlere naza- ran istihraç edilen cihetler bunlardır. Eğer — yanlış anlaşılıyorsa gazetelerin bu vekayli neşir etrafındaki hareketlerinin su- reti katiyede tayini ve tesbiti lâzımgelir. Vilâyetin en büyük mülkiye memuru olmak sıfatile Valiyi bu vaziyeti — tasrihe davet ederiz. Bu şark şimendiferlerinden elaman (Birinci sahifeden devam) gibi devam ediyor. Bilhassa son günlerde kumpanyanın bazi hareketleri — köylünün malını sokak ortasında bırak- | masına da sebebiyet vermek- tedir. Dün de büyle yürekleri sızlatıcı bir vaziyet olmuş ve bir zavallı köylünün bir va- gon karpuzu müzayideye ç- karılmak — suretile satılmıştır. Bu çok acı hâdise hakkında yaptığımız tahkikat şudur: Uzun köprünün Pehlivan köyünden Recep oğlu Recep namında bir köylü, bir va- gön karpuzunu şehiimize ge- triyor. Fakat, Pehlivan kâ- yündeki istasyonda — kantar bulunmaması navlunun istasyon memurları tarafırdan yalnış tarh olunmasını intaç ediyor. Ve karpuz vagonu şehrimize Geldiği zaman yeniden tartı- hyor ve zavallı köylüden 40. 50 lira fazla navlun isteniyor. Bu hesaba göre bir vagon karpuzun — şehrimize — kadar nakli için 115 lira istenmiştir. Halbuki, bir vagon karpuz değil vakonda hattâ seğide bile üz liraya kadar * * İşte Bu acı vıxl.;:;:ı::. teessir olan Recep Efendi kar- puzları sergiye boşaltmadan bırakup kaçmıştır. Kumpan- yada mütebaki farkı temin zımnında karpuzları müzayede selesi bülün köylülerimizi tesire gark etmiştir. Her sene köy. lünün sırtından milyonlarla lira alan kumpanyanın bu hare- keti eldden şayanı hayrettir, Kumpanya, köylülerin şikâyet- lerineda henüz bir cevap — ver. memiştir. Bir çok köylüler, kumpanyanın yaptığı bu yol- suz hareketlerden dolayı ar- tık karpuz ve kavuna neklet- memeğe karar vermişlerdir. Feci bir bilanço Berlin, 11 (A.A). — Pelebi- sist münasebetile vukua gelen karşılıkların bilançosu şudur: 1 Telef 43 yaralı.. Romanya— Yunanistan Bükreş, 12 (4.A) — Başve- kil M. Yorga ile Yunan - sefiri Collas bugün Romanya-Yuna- nistan ticaret ve seyrisefain muahedenamesinini ve Ro- manyada Yunan — mekteple- rinin tabi tululacecağı şeraite dair bir. protokolu imzalamış- lardır. Bu suretle iki memleket arasındaki bütün mullak mes'e leler haldedilmiştir. Afyon tacirleri dün Ofiste içtima ettiler Dün, İhracat ofisinde Af- yon tacirleri saat on beşte iç: tima — etmişlerdir. Tacirlerle ofls raportörleri müdavelel ef- kârda bulunmuşlardır. Malum olduğu veçhile, af- yon ticareti ya inhisar altına alınacak, yahutta bu inhisar ademi merkeziyet şekli veri: len bir mürakabe haline geti- rilecektir. İşte, tacirler, ofisin bu hu suslarda ki malümatına mü- racaat etmişlerdir. Vaziyetin tavazzuh etmesi için İktizat vekâletinin ihzar ettiği talimatnameyi beklemek icap etmektedir. Şehrimizde seyyahlar Üç gün evvel şehrimize ge- leceklerini — yazdığımız Tüla acentasına mensup Dtyana ve Merano vapurları evvelki gün hamil bulundukları seyyah ka- fileleri ile İlmanımıza gelmiş- lerdir. Seyyahlar üç gündenbe. Fi sırasile şehrin cami ve mü- zelerini ve diğer şayanı tema- şa âsarı atika mahallerini gez- mişlerdir, bugün de saat 16,5 Göstenceye hareket edecek. lerdir. ver Avusturya, Cemiyeti akvamdan kendisine para bulmasını istiyor! Cenevre, 11 (AA)— Cemi- yeti akvam, Avusturya hükü- metinden bir mektup almıştır. Mezkâr hükümet, bu mektu- bunda cemiyetin mali müza- heretini istemektedir. Bu talep dolaysile kitübi umumi muavini M. Avenol ile mali işler şubesi müdürü M. Laweday yakında Viya- naya gideceklerdir. Bazı haberlere nazaran Avusturya bükümetinin mek- tubunda kredi açılması — iste- rih edilmektedir. Mongollar bir Alman tay yaresini düşürdüler recisini Ulanbatoz cıvarında tevkif etmişlerdir. Mongol hükümeti, Sovyet himayesi altında bulunan Mon golistan üzerinde uçmak mü- saadesinin aneak Rus tayya- recilerine müahasır olduğunu beyan etmektedir, Malüm olduğu veçhile AL man tayyare idaresi, Almanya ile Çin aras'ında bir hava yolu ihdası için Nanken bükümeti bir itilâfname imzalamış idi, Mongol muhafızlar, kendi top- rakları üzerinden ilk defa olarak geçen tayyareye aleş ederek bir tayyareciyi ağır suürette yaralamıştır. Tayyare müsadere edilmiştir. ABERLERİ Beykoz kaptanını öldürenler! Sporcuyu öldürenler! Müddeiumumi maznunların teczi- yelerini istedi karara kaldı! Geçenlerde Bayram soka- | Müddelumumi B. iddiasını gında, Beykoz kulübü kaptanı İ serdederek Bahriyeli Cemalin Satt Beyi — öldürmekle maz- nun tevkif edilen Babriyeli Cemil ile — arkadaşlarının muhakemesi dün birinci ceza mahkemesinde intaç olunmuş- tur. katilden, arkadaş!'arınının da cinayetle neticelenen gavgaya sebebiyet cürmünden mücri- miyetlerini istemiştir. Maznunların müdafaası yapılmiş ve kararın tefhimi için muhakeme talik olunmuştur. Yerli mallarmızın bir muvaffakiyeti daha Resmi inşaatta yerli kiremitlermi- zin kullanılması Yerli kiremitlerile Avrupa kiremitleri arasındaki rekabet gün geçtikce daha bareretli bir safhaya giriyor. Bu mese- le ile Ticaret odası da yakım- dan âlâkadar olmağa la- mıştır. Yerli ve Avrupa kire: mitlerinin evsaf itibarile yek- diğerlerile olan farkiyet cihet leri tetkik ediliyor. Alınan neticeye göre, yerli kiremitle- rinin Avrupa kiremitlerinder”/ 4 derecesinde noksan olarak su çektikleri tahakkuk — etmiştir. Son hafta zarfında ihraçatımız ne kadar tutuyor ? Son hafta zarfında muhte- üt dibikalarda yopılanı Tbracst miktarı berveçki atidir: İstanbul mıntakalarından : Fındık içi 162 çuval, keten ta hümu 227 çuval, kuş yemi 719 çuval, afyon 477 sandık, tilük 525 balya, Pamuk S0 balya, patates 414 balya. Mersin mıntakâsından; ar- pa 1169437 ki'o, paumk Arif Oruç Bey diyor ki (Birinci sayfeden devam) seneler geçmiştir. fakat kakkımı arayacağım. Ben bu isnadın altın- da kalır ve kalacak ya- ratılışta bir adam deği- lim. Neticeye kadar gazeteci- liğe dönecek değilim. Şimdilik dönmek — niyetimde yoktur. Maamafih, medeni ve siyasi baklarıma — istinaden hususl çalışacağım. Küçük küçük ki- taplar neşrile meşgul olaca- ğım. Evvelâ, bir ay istiraha- tim vardır. Bir ay hiç bir şeyle meşgul olacak değilim ! Hindistan da feyezanlar var, ne oluyor? Bombay, 11 (A.A.) — Bom- kabul edildi Halbuki dayanıklı ve pişkin olmak — cihetinden de yerli kiremitler — - Avrupanınkine falktir. Hükümet, yerli kiremitle- | rin */, B0 misbetinde ucuz oldu- ğunu nazarı dikkate alarak, inşaatta Kütahya fabrikasının ktremitlerint kullanmağı temin atmiştir. Çünkü, Kütahya' top- rakları, memleket dahilinde kiremit imaline en elverişli olan yerdir: 752 437 kilo (stok 4751439 kilo. ) Samson mıntıkasından; yu- murta 2603 sandık, (Tütün skoku 6911469 ki'o.) Bursa mıctıkasında ihracat yapılmamıştır. Antalya mıntakasından 290 metre mikabi. kereste ihraç edilmiştir. T Almaynada cüm- huriyet bayramı Berin, 11 (ALA)— Cüm- huriyet bayramı bugün Relc- hştag'ın içtima tolonunda Re- islcümhur ve bükümet erkâvı huzuru ile tee'it edilmiştir. Maliye nazın M. Dirtrich söylediği bir nutukta milyar- larca İkısa vadeli ecnebi kre- disinin çekilmesi üzerine von aylar zarfında Alman iktisadi- yatının maruz kaldığı tehli- keyi ebemmiyetle kaydeitikten sonra — demiştir ki: Biz yalnız iktisadı buhran- dan değil sulb muahedename- lerk buhsanından mustaribiz. Bütün 'dünya iktısadiyatının ve milletlerinin yekdiğerlerine merbut bulunduğunun anlaşıl- ması ve tadil edilmesi zarurt olan muhedelerde bunun bir gün mazarı dikkate alınmasını bekliyoruz.,, baya 150 mil mesafede kâin Mil- va mıntakasında vukuagelen fe- yezanlar — dolayısile — binlerce kişi yersiz kalmıştır. Birçok kişi boğulmuştur. Bizden söylemek Şark şimendifer yolları idaresinin, Yunanistan, Bulgaristan ve Sırbistan hudutları dahilinde istih- sal mevsiminde nakliye tarifesinde hayli tenzi. l4t yaptığını yazmış ve bunun memleketimiz da- hilinde de tatbik edilme- sini temenni etmiştik. Madde teyin ederek yaz- dığımız bu yazı maattee- süf kumpanyaca nazarı dikkate alınmadı. Hattâ köylülerin bizzat kum- anya nezdinde larıteşebbüsleri de boşa çıktı. Hulâsa; -kumpanya (cemsatne isterse söyle. sin imam bildiğini yapar) tarzında hareket etti. Bu fecaat karşısında Şark şimenaiferleri ida- resinin — memleketimiz zürra, çiftçol ve tacirle- rini kolladığına ve ken- dilerine — iyilik yaptığı hakkındaki — iddialarının artık ne derece doğru olduğunu, dinle, İster dinleme Nazır hükümet otoritesinin bu buhrandan müteessir ol- madığını ve Alman milletinin | bu aylar zarlındaki skıntıyı şayanı bayret - bir sükünetle geçiştirdiğini ve — hükümetin şiddetli tedbirlerine uyduğunu söylemiş ve Almanyanın letik. bali hakkında itimadını izhar eylemiştlir. Maliye nazırlarından sonra söz alan başvekil Brüning Al- manları yekdiğerine bağlıyan rabıtalar datma hatırea tutma. ğa ve yaşasın cumburiyette birleşen Alman milleti diye bağırmağa davet etmiştir. Müteakfben — Reisicümhur Cumhuriyet meydanına gide- vek kitaatı — teftiş etmiştir. Mmuazzam bir halk kitlesi Re- telcümhuru — şiddetle alkışla- mıştır. Kadınları Kadınlar ._Bı'rlı'ğı'nc teşrikt mesai tekli- finde bulundular Dün saat 17 de Türk Kadın birliği tarafından Amerikalı | iş kadınları federasyon azası olan — misafirlere Türk ocağı binasında bir çay ziyafeti ve- rilmiştir. Ziyafette iki memleketi alâ- kadar eden hasbuhallerden ton« ra Türk Kadın birliğinin tarihi tesisi hakkında izabat yeri- miştir. Amerikalılar da bize fede- . rasyonları hakkında malümat vererek bizde de federasyon teşkilâtını ve kendilerile bir- likte faaliyette bulunulmasını #amimiyetle arzu etliklerini söylamişlerdir. Kadınlar - birli>: ğinde müfit olarak kendilerile birlikte çalışacaklarını bildi- rerek teşekkür etmişlerdir. Saat 19,30 Amerikalı misa- firler kadınlar birliği azalarile birlikte yerli mallar sergisini kezmeğe gitmişlerdir. Amerikalı Hava Kahramanlar Boardman ile polan- do,tayyareyi bozdulur Marigoane, 11 (A.A.) — Tayya:eci Boardman ile Polan. do, Cap-Codu bozmak ve onu bir furgon-otomobile yükle- mek üzere buraya geldiler 'Tayyare, yarın tayyarecileri Bostona götürecek olan olan yapura yükletilecektir, Baköde petrollar 12 | gündenberi yanıyor Tahran, 11 (A. A.) Bakö- den - bildirildiğine göre bir petrol kuyusu 12 gündenberi yanmaktadır. Yangını söndür mek için sarfolunan — metal boşa gitmiştir. Üç kişi —öl- müştür. Birçok kişilerin ya- ralanmış - olmasından endişe ediliyor. Günde 800 ton pet- rol zayolmaktadır. Tokyodan - Parişe Parle, 11 (A.A.) — Japon darülfünunu talebesindan Ku- rimura ile Kumakavva Tokyvo- dan bir seyahat tayyaresile Parise gelmişlerdir. Berlinde 174 tevkif Berlin, 1L (A.A) — Bulow platz hadiseleri dolayisile 174 kişi tevkif edilmiştir. Yunanistanda komünist tahrikâtı Atina 11 (ALA) — Nazır- lardan mürekkep bir konferans akdedilmiş ve bunda spor ve- ya edibiyat cemiyeti diye ge- çinen ve fakat hakikat halde komünist teşkilâtından ibaret olan butün cemiyetlerin feshine karar verilmiştir. Bir şoför 12000 frank bahşış aldı Milaono, 11 (A.A.) — Mücev- her tehasslarına göre Ame- rikalı madam Coleman'ın bir taksi içinde unutmuş olduğu mücevheratın kıymeti yarım milyon İirettir. - Madam Coleman, bunların kıy- meti 9 miılyon olduğunu - söy- lemiş idi, Çünkü — Pariste bulunan valdesinin çantasına diğer bir takım mücevherler daha koy- muş elduğu zannında bulunu- yordu. Madam, şoföre 12.000 frank mükâfat verilmiştir. 1 — aa