18 Ağustos 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

18 Ağustos 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 — Yol parası Uçuzladı Beledıye buresmi 6 liradan alacak Badema İstanbulda yol ver« gisinin altı lira olarak tahsili kararlaştırılmıştır. Bu kararın tatbikt alâka- darlara tebliğ etmiştir. Yalnız evvelce yol parasın- dan borcu olanlardan ceki he- sabat 10 lira üzerinden alına: çaktır. Bren sefiri Değişme haberi tekzip edildi” Abkara, 17 (A.A) — Bern elçiliğinin tebdiline dair işaa edilen havadisin asıl ve essastan âri olduğunu beyana Anadolu Ajansı mezundur- Muğla -Marma- ris yolu yapıla- cakıı? EHİR HABERLERİ Biz Vapur Acentesiyiz Berezilyaya giden gençler Dün gazetelerden biri M. Valter namında bir zatın bu- | radan bamı Türk gençlerinin | Brezilyaya kandırıp göndererek orada aç ve sefil kaldıklarını yazıyordu. Bu hususta malümatına müracaat ettiğimiz M. Valter muharttrimize şunları söyle- miştir. — Biz, vapur acentasıyız, her yolcuya bilet verir ve su- hület gösteririz. Mevzuu bahs zatlardan Rum olmasını hatır- lamayorum. Birisi Berzilyaya gidipte iş bulamazsa, mesuli* yeti vaur acantalarına teretüp etmeza. Cevaptan, kendisini müstağnı addediyorum. Mem- letekin polisi var.,, Muğla, 16 (A.A.) — Muğ- la-Marmarıs yolu inşaatı çok ilerlemiştir. Yulun birinci kıs- minıd muvakkat kabulü ya- kında yapılacaktır. Uşakta buğday mahsulu çok Uşak, (AA) — Bu vene Uşakta buğday ve arpa mahsu- lü fevkalâde bereketli olduğun- dan zürra mahsulünü tarladan güçltükle nakledebiliOyr.Dün çı- kan bir fırtına harmanlardaki sapları biribirine karıştırmışır. Uşakta 2800 metre asfalt yol yapılacak - Uşak, 17 (A.A.) — Bele- diye 2800 metre murabbat tu- tan çarşı yolunu asfalt yaptır- maga karar vermiştir. Yola faaliyetle devam edilmektedir 39 derece hararet Uşak 17(A.A) — Üç dört gündenberi havalar çok ucak gitmektedir. Hararet derecesi !olıedı 39 dur. Ispanyol kanunu esasi pro_ıesı Madrit 16 (A.LA.) — Ka- nunu etvasi prejesini tanzime memur, komisyon, dün sabah ve bu akşam toplanmış ve me- salsini gece İkmal etmiştir. Mü- zakerat esnasında hemen he- men bütün aza hazır bulun- muştur. Kanunu esasinin 10ğ| babı ikmal edilmiş ve İsmanya reisicumburunun intihabı usu- Tünün tesbit etmek itibarile çok calibi dikkat olan muvakkat bir madde de tanzim vei tesvit olunmuştur. Bu proje, meclis riyaseti divanına tevdi - olunacaktır. Komisyon reisi, projenin tevdi edildiği ğün hemen mebuslara okunabileceğini ve fakat şekile ait bazı tadilât yapılaceğini söylemiştir. Mumaileyh, son derce dikkata şayan bir takım müukabil teklifler, tadil teklif- ler, tadil teklifleri ve bilhassa Katalonya grubu — tarfından yapılan tadil teklifi mevcut olduğunu ilâ ve etmiştir. E) Debate gazetesi, kanu: nu etasi projesinden bahseder- ken diyor ki : Bu proje, tanzim edildiği 'şekilde kabul edilecek olursa kliste pek vahim bir vaziyete düşecektir. — Proje, devletin mutlak sur rette İkikliği esasını vazetmek- te ve klisenin imtiyazat ve hukukunu zerre kadar nazarı !bara almamaktadır. Gelecek seneye kaldı Ziraat enstitüsü için Anka- rada Inşa edilen binaya or- man mektebi âlisinin de ev- velce nakli takarrür — etmişti. Bu hususta yaptığımız tahki- kata nazaran mezkür mekte- bin bu xene Ankaradaki bina- ya naklinden sarfınazur edil- miştir. Bununda 'sebebi bina- daki bazı noksanların ikmal edilmemetindendir. Maahaza mektep, gelecek sene sureti katiyede Ankaraya nakledilecektir. Bir Belediye Nasıl idare Olunmalıdır? (Başmakaleden devam ) yör, nizamnamelere dinamik | bir gekil veriliyor. Bu nizam nameler; bir Belediye reisinin fikri değil, bir cemiyetin ha. | reket noktası oluyor.Şüphesiz- ki, belediye reiside, belediye azaları da bu nizamnameleri harfi harfına tatbik ederler. Aksı halde, kendi sımflarının hakları zayi olur, hem ken- dileri gahsen zarar görürler, hem de — siyasi akidelerinin WMlâzları karştsında kalırlar! İşte, Avrupa ve Amerikada şehirleri idare- eden kuvvet te bu siyasi hak ve menfa- atlerden başka bir şey değil dir. Bizde ise, bu fırkalar yoktur. Belediye, yalnız bir fırkanın elinde bulunuyor. Filhakika, — bu fırkanın bele- diye azaları arasında muhte- lif mesleklere mensup şahıslar vardır. Fakat, fikirleri çahıs- lar temsil etmez, sihasi zih- niyetler — ifada — eyler. Bu zihniyetler ise, sistemlere mü- tenit fırka programlarıdır. Bir fırkada, muhtelif meslek- lere mensup insanlar buluna- bilir. Fakat, bunların meslek- leri fırkaya hükmedemez. Bel- ki, fırkayı idare edenlerin zih- riyetlerine itibar olunur.Bunun içindirki, aynt firka - içindeki ihtilâflarda firka — disiplinine muhalif addolunur. Türkiyenin belediye siyaseti, bu esaslar. haricinde bulunu- yor. Halbuki, şehircilik ilmide bu esaslardan bharice çıkamaz. Her halde, Türkiye belediye- lerine Avrupa zihniyetini vere- bilmek için yeni bir sistem kep- folunmalıdır! | Naci İSMAİL Kilis kaymakamını tah-| Dün kir eden gazeteci Muhakeme çok heyecenli olmuş ve Ragıp B. bırakılmıştır Kilia Kaymakamı Ahmet Cemil B. 1 tahkir makamı ret- minin emrine âdemi itaattan dolayı gazetemiz umumi müdü- tü M. Ragıp B.lin 7 ay 4 gün hapse, 128 lira ağır para ce- zasına ve Kaymakam B. e 500 lira tazminat itasma mahköüm olduğunu ve bu hükmü temyiz ederek ziraat işleri için tahliye olundğuunu yazmıştık. Muma- ileyhin iki ayhk ziraat mezunl. yeti bittiğinden 28 Haziranda Gazlantep hapisanesine teslimi nefsetmiş ve müteakip gözle- deki had trahomunu tedavi ve Belediye ) ameliyatı için memleket has tanesine naklolunmuştur. 27 temmuzda evrak temyiz mahkemesinden menkuzen iade edilmiş $ ağustosa tayin edilen ruşmada Temyizin nakız kara- rına ittibaa, M. Ragıp B. in 100 Hira kefaletle tahliyesine ve bu- Tuşmanın 9 eylüla talikına karar ve kefalet akçan nakten veril diği kararının katileşip katileş- mediğinin tahkik ve tesbit edilmemesi. 6 — Diğer davalardan do- layı mürüru zaman hesal eraa ittihaz edilen müddette isabet bulunmaması... i Beş sene Yolları tamir (için esaslı faaliyete geçti Maçka - Osman B. yolun- daki Colu caddesinin birkaç güne kadar muntazaman tef riş ve tayinine başlanmatı takarrâr - etmiştir. Bundan başka, Belediye bu sene, elindeki yol tahsisa- tını kâmillen sarfedecek ve muhtacı tamir yollar tamir edlilecektir. Londra 16, (AA.) — İng- Diz siyasi muhafili,valit umumi- nin mMuslrren davetine rağımen Gandinin yuvarlak masa kon- ferantına iştitakten imtina et- mesini mühtelif surette tefsir etmektedir. Sabık - valli nmu- miSord İrwin'in uzlaşma siya- selini dalma ret ve takbin et- miş olan sağ cenah müntehası mahafili kongreicra komitesinin iülâfgirizane hattı hareketlerin- den “kadife eldiven, siyaseti- iflâs etmiş olduğunu istintaç etmektedir. Matedil mahafil, inkisarı hayate uğramı; Gan- di nin tmtinamı M.Patel n- dan sevk ve idare edilmekte o- lan — müfritlerin bir zaferi telâkki eylemektedir. Bu mahafil, Gandhi'nin bu- lunmamasının yuvarlak masa konferansının akametini İntaç etmesinden korkmaktadır. Elde edilecek tesviye v reti her ne olürsa olsun bunun İogiltere tarafından yapılacak bir takım fedakârlıkları istil. zam edeceği ve kongrenin müfrit âzâsının İstikbalde bu fedakârlıkları yeni müzakere- ler için hareket noktası yapa- cakları söylenmektedir. Libe- rallerle amele firkası mensup- Tarı Hint milliyetperverliğinin meşru ve mühik — metalibini bilhassa tatmin etmek için daima bü- yük bir arzu izhar etmişlerdir Gandi tarafından ortaya atılmış olan dini meselelerde bir uzlaşma zemini bulunup bulunmıyacağı: halâ mevzuu bahsedilmektedir. Resmi ma- kamatın kabinenin tslâsını ve her iki tarafın hissiyatım mu- Katil kastile atılan )a silâhın cezası Beyoğlunda Nermin temin- de bir kızı katil kastile yara- lamakla —maznun — bulunan İhsan — üsmindeki — çocuğun muhaktemesi dün birindi ceza mahkemesinde intaç edilmiştir. İhsan 10 sene hapse mah- köm olmuşsede henüz 18 yaşmı bitirmediği için cezağının nısfı tndirilerek 5 sene müddetle hapis yatmasına karar veril- miştir. Gandi yuvarlak masaya niçin iştirak etmiyor? Ingilizler telâş ederek bunun muh- telif sebeplere atfediyorlar hafaza edecek ve bütün Hint efkârı umumiyesini tamamen temsil edecek bir heyetin kon- Feransa Iştirakini temine medar olacak bir tarviye süreti bul: mağı şiddetle arza eylemekte olduğuna — ispat için — metat sarfından çekinmiyeceği bedihi görünmektedir. Ziraat Bankası Köylüye yardım edilecek şubeler faaliyette Köylüye buğday alarak yardım etmeleri takarrür eden Ziraat Bankaları şubelerine peyderpey muameleye iptidar emirleri geliyor. Şehrimiz Zira- at Bankası şabesi, bu bususta: ki hazırlıklarını — bitirmiştir. Yalnız köylünün borçlarına mukabil alınmas icap eden buğ- day mübayaasına henüz başlan- mamıştır. Tahkikata nazaran Ziraat Bankası müdürlüğün. den yaptığımız tahkikata na- zaran, bu keyfiyetin tahakku. ku artık bir gün meselesi de- mektir. Yugoslavyada tasarruf Zagreb, 16 (A.A.) — Bano- vine ve Sava eçmmunleri büt- Ççesinin masraf kusmında bir takım tahdidat yapılacaktır. Bazı belediye memurlârı ilga edilmiştir. Belediyeler, hayat bahalılığını tahfif için şimdiye kadar almakta o!dukları resim ve oktrovaları tenzil edecek. lerdir. Sabah Sis vardı Bir kaptan diyorki: Dün sabah hmammızı kesif bir «is kaplamıştır. Sevahili mütecavire vapurları, seyrüse- ferden kalmışlardır. Bilhassa Adalara işliyen vapurlarım' hep «i ancak 12 de köprüye gel mişlerdir. Bu hususta malumatına mü- racaat ettiğimiz — Seyrisefain kaptanlarıadan biri muharri- rimize şu izahatı vermiştir: —“Bir kaç senedenberi, bu mevsimd? bu kadat kuvvetli #ize tesadüf etmemiştik. Bende Fener bahçenin Ya- mım mil açığında demir atlım Burğaz açıklarında sise girdik. Rotamızla İstanbula — gidebili. riz. Yalnız Yolcuların selâmeti namına riğsuda ihtiyaten dur- Esrarkeş kadın İzmirde esrarkeş bir kadın yakalandı Keçecilerde yangın yerinde Ömer oğlu Kadir Halil oğlu Mestan, aziz. oğlu Yaşar ve Hasan kıziı Nazmiye lsminde dört kafadar ellerine geçirdik- | Teri bir miktar esratı nargile- lertine koymuşlar ve içmeğe başlamışlardır. Bu sırada ora- dan geçimekte olan bir. polle memuru esrar kokusunu Fark- etmiş ve dört kafadarı cürmü meşhut halinde yakalamıştır. Esrarlı sigara içerken Bah- ti baba parkını dolaşmakta olan esrarkeş Vanlı Mehmet oğlu Sabri sigarasile beraber yakalanmış ve hakkında ka- nuni takibat yapılmak üzere adliyeye teslim edilmiştir. Bir maç Uşak, 17(A.A ) — Turan gençler birliği ile #por klübü takımları arasında yapılan maç Bi beraberlikle — neticelen- Hapisaneden nasıl firar etmişler? Gazlantep hapisanesinden 7 ve memleket hastahanesin- den 2 mahküm ve mevkuf firar etmiştir. Katlden maznun Hayri B. 3 sene 9 ay hapse mahküm ol. muş, hükmü temyiz etmiştir. Hapisanede bir niza olmuş bir kaç mahpus hafifçe yaralan- mıştır. Ingiliz maliye mu- tehassısları Tahkikatlarını bitirdiler mi? Fondra; 16 (A.A.) — Ma- liye — mütehastısları — iktisadi mahiyetteki tekliflerin tetkikine devam etmişlerdir. Bu tetkik- | lerin neticesini havi rapor ya: rin nazırlar oııl—eııın tevdi edlkcekur vaV aç "rş ıJ Haya.. lar Dün bir akşam gazetösinde yanyana Üç resim varcı, Belki sizde bu adamları nüzdür, Her ihtimale karşgı, kı-) hk ve kıyafetlerini tarif edi- yorum: Birinci adam: Birer çizgi halinde görünen çukura kaç- mış iki göz, Topuklarına kadar uzanan — beyaz bir — entari, avurdu çökmüş bi surat. İkinecl adam: Upuzun bir boy. Ayaklarını örten bir beyaz en- tari. Kolları kısa cüppe yek. linde bir aba. Yass bir surat Üçüncü adam : Saçları, sa- kalları, bıyıkları, kaşları bir birine karyışmış bir surat. Gene uzun ve beyaz bir entari, kusa kollu bir hırka, Kim bu adamlar ? Bunlar şarkta haydutluk, eşkiyalık eden Üç mel'undur. — Dağa adam kaldırırlar. Dağda adam soyarlar. Dağda edam öldürürler. Eşya, can, hayvan, para bunların gözlerini bürümüşlür. — - Fakat... Cümhuriyet hükümeti, jan- darması buna müsaade eder- mi?.. Malhnı, arümt — ve niha» yet kendisini emanet ettiği kanun bu küstahların baddini bildirmekte bir dakika gecl- kir mi?.. Lânetle yadedilen — yark tayamının hiç şüphe yokki bir iki süprüntüsünden| başkaları olmıyan bu üç serseriyi, o gü- lünç olduğu kadar da korkunç kıyafetlerile gördükten sonra anlamak lözimdir ki, şark hay- dutları artık, içi boşalmış birer kabaktan başka birşey değildir. BÜRHANETTİN ÂLİ Hava Bugün nasıl olacak? Kandilli rasat merkezinden aldığımız malümata nazaran dün azami derecei hararet gölgede 11 güneşte 59 olmuş ve rüzgür mütedil olarak poy- razdan esmiştir. ve saniyedeki sür'ati 7 metre idi. Bugün ha © ya yine poyrazdan esecek ve hava ekseriyetle açık ola- caktır. M. Flandin'in beyanatı Paris, 17 (A.A) — İktisadi ve mali vaziyet hakkında Eche de Parle gazetetinin bir mu: harririne beyanatta bulunan M. Flandin, Hoover teklifi vu- kubulduğu zaman bükümetin hattı hareketini tenkit etmiş olan bazı kimselerin hükümeti hiç bir zaruref olmadığı halde bu teklifi kabul etmiş olmekla itham eylemiş, diğer bir ta- kım kimselerin de Fransızların kendi şartlarını hiçbir suretle kabul ettirmilecekleri keha- netinde bulunmuş olduklarını Üröylemiştir. Mumaileyh demiş- trküt Vekuat, birincilere ce- vap vermiştir. Eğer muaddel Hoover plâmına — müsteniden yapılan itilâf tahakkuk etme- memiş olsaydı 15 temmuz va- desi hulul ettiği zaman Fran- sanın “ me olacaktı? Burasını uu,u..melı Moskovada ilk maç Bugün yapılacak ve netice radyo ile bildirilecek Moskova, 16 (A.A) — Türk futbolcuları bugün Moskova muhteliti ila yapacağı maçın favkalâde ehemmiyetine bina- en posta telgraf komierliği maç talsilâtını radyo HHe verik mesi için tertibat — almıştır. Leningrat ve Harkofta yap- lacak maçlar da - radyo ile bildiritecektir. 4