5 Aralık 1949 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 3

5 Aralık 1949 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 3

8 Aralık/ 1049 YENİ İSTANBUL ÜNÜN EKONOMiK HAREKETLERİi Sayfa 3 Turizm dâvamızı Turizm yarışının dışında kalan memleket: MÜREYE ÜTÜN harp sonu düyasın- da, milli kalkınma ha ketlerinin baş manivelâsı olarak 'urizmin ön plânda ele alındığını törüyoruz. İngiltere, ki harpten önce tu- i“m memleketleri arasında sa- İmazdı, şimdi birinci sınıf tu- :m memleketleri arasına girdi. sansa, İtalya gibi harpten za- görmüş memleketlerde turizm niçbir zaman bugünkü kadar ve- cimli bir gelir kaynağı olmaı Papa, 1950 yılını “Mukaddes yıl” ilân ederek, İtalyanın milli kal- kınmasına en büyük hizmeti şaptı. Dünyanın dört bucağın- dan İtalyaya akın akın gelecek olan Katoliklerin bırakacakları dövizler, İtalyan ekonomisi için kuvvetli bir hormon tedavisi ola- caktır. Bütün Akdeniz memle ketleri, bu mukaddes yıl mün sebetiyle açılan turizm sofrasın- dan kendilerine de birer pay çı karabilmek için olanca kuvvetle- riyle çalışıyorlar. Mısır Hükü- metinin bu maksatla aldığı ted- birler dikkat ve ibrete şayandır Onları anlatan ajans haberini aynen aşağıya alıyoruz. (*) Lübnanın, Yunanistanın, İspan- yanın da aynı surette harekete geçtiklerini biliyoruz. * Bütün medeni milletler Ameri- kaya borçludur. Borç, mal ve sermaye ihracat fazlalariyle öde- sir. Halbuki hiçbir millet bu yol- iardan borçlarını ödiyebilecek iurumda değildir. O halde bu Zidişin sonu ne olacak? Bunun “asası borç alan memleketler ka- dar, borç veren Amerikayı da armıştır. Ne yapmalı ki, borç alanlar ödiyebilecek hale gelsin- er? İşte, Amerikalıları düşün- iüren harp sonu meselelerinden siri de budur. Bu çok çetin me- 'ele için bulunan çarelerden bi- ri de turist ihracıdır. Amerika, urist ihraç ederek, borçlu mem- eketlerin ödeme kabiliyetlerini kseltmek istiyor. -Bunun için bir bakış I - rupa memleketlerine seyahat et- Türkiye Turizminin başşehri * Vedat Nedim Tör inin Av- de Amerikan vatanda: meye âdeta zorluyor. Bütün di- |* Şer memleketler, vatandaşlarını kendi hudutları dışıma — çıkmayı zorlaştıran tedbirler alırken, yal- Birleşik Amerika Devietidir | ki, tam tersine olarak, vatandaş- | larının — yabancı / memleketlere, | bilhassa Avrupaya - seyahat et- melerini teşvik için geniş ölçüde kolaylıklar gösteriyor | İşte, Amerikanın açtığı bu ge- niş imkânlardan faydalanmak için bütün Avrupa memleketleri arasında çetin bir yarış başla- mıştır. Bu yarışın dışında kalan tek memleket, Türkiyedir * ) Hiristiyanlık propagandası yap: oyu Müslüman olan ler tabi ve tevzi edilmi bu maksatla hükümet bir Misirda risa Yine özel komisi n teşkil e bilhassa Mükadde İtalyadan Bu propaganda, esnasında gelece Amerikan seyyahlarını celbetmek. için | yapılmaktadır. Türizm. bürosu ile G birliği yapan Dişişleri Bakanlığı Tu- riZM. Şubesi, bütün dünyadaki Kato- | * liklere hitap ederek Mukaddes Yıl ve cibelerinin tamamen ifa edilmiş sayı dabilmesi için Meryem Ana ile Hazret Yusuf'un, kucaklarına İsayı — alarak, istirahat ettikleri yer olan — Matari- | rektiğini bildirmektedir Dişişleri Bakanlığı Türizm — Şubesi müdürü tarafından idare edilen Özel komisyondaki turizm — mütehassısları, tarihçiler ve edebiyatçılar, Misır'ı hi | M ristiyan seyyahların — ziyaretgâhı ha- | line getirmek — istiyorlar. - Komisyon, | & Misir'a girmek — isteyen — seyyahlara, mümkün olan her türlü kolaylığı gös- ktedir. Bu maksatla — sarfedilen gayretler arasında dikkate değer olan Şudur ki, Vatikan tarafındı bir kartı havi olan her seyyah, Misır hava alanına veya bir limana geldiğinde kendisine hiçbir formalite ye tâbi olmaksızın Mısıra giriş vizesi alabilecektir Romadaki Misir. Biçiliği de mukad- | des yıl esnasında Misiri ziyaret et- | mek istiyen hcıları teşvik ve bun- | lara yardım eğecektir GUZEL IST DÜNYA PİYASALARI | aristan - Polonya ticaret anlaşması LONDRA (YİRS) — Sofya'dan alı- nan bir habere göre, — Bulgaristan ve Polonya arasında imzalanan ti caret anlaşması, 1950 yılında büyük bir tcaret mübo resile ola- caktır lelesine Bu seneki Kanada MONTREAL (YİRS) — Kanadanın bu — geneki — buğday — mahsulü 7.240.000 bushel olmuştur. 000.000 bushel idi. mahsunlü Kanada buğdayına talep fazla OTTAWA (YİRS) — Kanada Tica- ret Bakanı Howe'un buğday yetiş tirlcilerine gönderdiği bir mesajda. lerindeki buğdayları en yakın bir zamanda hükümete ihraç edilmek Üzere satmalarını rica”etmiştir. Ka nada Hükümeti, bugdayı o kadar süratle ihraç etmektedir ki, elinde buğday kalmaması ve bundan do- Jayı normal ihracın aksaması ih- timali başgöstermektedir yorçları — Yakında Was- hington'da toplanacak olan İngiliz e Amerikalı maliye uzmanları, İn: gilterenin muhtelif memleketlerde- Ki ticari borçlarını, bir hal çaresi- ne bağlamaya çalışacaklardır. - Bu borçlar 3 milyon sterlin tutarında Gümey Afrika İngiltere'de LONDRA (YİRS) — Güney Afrika Ticaret Bakanı 1950 senesinin ilk altı ayında İngiltereden ithalât yap- maya karar vermiştir thalat Yapılacak ithalâtın, — otomobil, kozmetik, viski ve sigaradan iba- ret olacağını söyliyen Bakan, bu seneki ithalâtın geçen seneki itha- Jâttan 20 milyon sterlin noksan ol- düğünü belirtmiştir üslüman memle iktisadi. kallıı KARAÇİ (YİRS) — Karaçi'de 60 delegenin iştirakiyle toplanan Bi- rinci Müslüman İktisat Kongresin- de konuşan Başbakan Liyakat Ali Han, dünyanın Müslüman memle- ketlerini yalnız siyasi sahada de- gil, fakat aynı zamanda — iktisadi cephelerde sıkı bir işbirliğine da- etmiştir Kongreye iştirak eden — başlıca memleketler şunlardır: — Pâkistan, ısır, Efganistan, Suudi Arabistan, Ürdün, İspanyol Fası ve Cenubi Af- rikanın Transval (İngiliz) müstem- lekesi. ANBUL Pâkistan, Almanyaya pamuk satmak istiyor * LONDRA (YİRS) — Federal — Al- manya Cumhüriyeti'yle bir ticaret mükavelesi akdetmek için Avrupa ya gelen Pakistan heyeti — bugün Londra'ya varmıştır Pâkistan, pamuk, ham ve İşlenmiş | deri mukabilinde, demir, çelik, göz: | lük Ve pertavsız gibi maddeler isti. İngiltere'de yaş sebze darlığı LONDRA 3 (YİRS) — Tngiltere. 'yerli yaş sebzenin darlığından endi. ge edilmektedir. Yazın — gz yağmur yağdığından sebze mahsulü İne yeni bir. tas: noksandır ve mühim miktarda seb- | ze ithaline zaruret hâsıl olacaktır Dünyada İşçi Ücretleri * LONDRA (YİRS) — Londra'da top- Jantı halinde bulunan Milletlerarası Hür İşçi Birlikleri Kongresinde söz alan — Amerika / delegğesi Mr. W Green, Sövyetler Birliğinin Ameri: kan işçisi hakkında yaptığı menfi propagandanın gülünç olduğunu be- lirtmiştir. Marshall Yardım. Plânınin, — A- merikalı işçilerin - cebinden çıkan para ile tatbik edildiğini işaret eden Mr. Green, Sövyetlerin sosyal em- niyet için verdikleri vaadlerin boş olduğunu hatırlatmıştır. Mir. Green'demiştir. ki: “— Bir Amerikalı işçiyi bir Rı işçisi ile mukayese etmek gülünç- tür. Bir Rus işçisi, bir Çay masası- na oturab icin 24 sant 6 da- kika çalışmalıdır. Bugün Amerika- da hiçbir depresyon yoktur. Sovyet lerin bizde olduğunu bahsettikleri depresyon, 5 cuttur. övyet Cennetinde mev- t başına en iyi Ücreti a- dan Avustralya — işcisidir. Ondan sonra ikinci olarak Amerikalı işçi gelir. Amerikan işçisini — sırasiyle Norveç ve Kanada işçileri — takip eder. Bir Rus işçisi, bir Amerika- h işçinin aldığı gıdayı temin ede- bilmesi için, yedi defa daha fazla galışmalıdır. '— Yiyecek satın alma kabiliye- tini Amerikan işçisi için 100 sayı- #ını verirsek, Kanadalı işçi 109 ra- kamı İle ifade edilebilir. Diğer mem- leket işçileri için şu rakamlar ve- rilmektedir: “— Norveç 88, Kanada 84, Da- nimarka 80, Britanya 71, Finlandi- ya 62, İsveç Si, İsviçre 5, Çekos- Jovakya 48, İrlanda 45, Şili 35, Ma- caristan 33, Almanya 32, İtalya 24, Avusturya 25 ve Sovyetler Birliği cennetindeki Rus işçisi için de 18. İngiltereni politikasında değişiklik kın zamanlara kadar iktisat po- Jitikasını kredi esaslarına göre ayarlı- yan İngiltere, bugünlerde — siyasetini değiştirmek — mecburiyetinde kalmış- 'tır. Stafford Cripps son nutkunda kar- giliksiz olduğu takdirde ihracatın kısıl. ması üstünde durmustur. — Cripps b günkü şartlarda ithal karşılığı olma: dan İngilterenin ihracat yapmıyacakı: ma, başka ikrazda da bulunamıyacağı: ni açıklamıştır. Steriin borçlarının &- denmesine de gimdilik son verilmiştir Belirtildiğine göre, — karşılıksız. ihra- cat, dolar mukabilinde yapılacak aa- tışları azaltmaya ve - İngiliz — ihracr emtiasının fiatlerine — yükseltici tesir yapmaya sebep olacaktır Marahi yardı n günlerde, bu nevi/ İhracatır bilhassa Deyaliasyon ve turizm LONDRA (YİRS) — Sierling'in de vallasyonunu mülteskıp İngiltere ye evvelce bu mevsimde müşahede edilmiyen miktarda bir turist akını başlamıştır Yeni Orman Kan Üinlel Yeni ağaçlık kuranlar, vergilerden mu, RMAN Kanununun tatbikatında genelik bir. devreden sonra Hükümet bu kanunu tâ- ek üzere Büyük Millet Meelisi. 1 sunmuştür. Kanun hakkındaki — görüşlerimizi — sonradan belirtmek üzere / şimdilik — tasarının esaslarını veriyoruz. Yeni tasarıda yürt - ormanlarının evlet elinde bulunması ve / devletçe işletilmesi prensiplerine — dokunulma- n orman teşkilâtiyle halk münase- betlerini kolaylaştıracak ve ormanla- rın daha esaslı bir şekilde korunma- sını sağlıyacak hükümlere yer veril. yaşıyan köylülerimizi faydalanmalarını ormanlardan kolaylaştıracak - ve geçimlerini temin edecek — hükümler yenl tasarıda yer almaktadır. Orman- ların tahribine sebep olan hareketle- rin cezalandırılmasında yeni esaslar keyan tasarı, orman mefhumunu sarih bir şekilde hudutlandırmakta ve or- manları 1 — devlet ormanları, 2 — tü. zel kişilere alt ormanlar" 3 — özel or. manlar olmak Üzere üçe ayırmakta- Yeni tasarıda parasız intifa hakkı kaldırılmıştır. Yalnız Türkiyeye ye- 'niddn gelen Ve İskân Kanununa göre memleket içinde bir yerden diğer ye- Te nakledilerek topluca köy — kuracak göçmenlerle yer sarsıntısı, yangın ve sel gibi haller yüzünden topluca felâ- kete uğramış muhtaç — köylülere ve ormanlık sahalardan — başka — yerlere nakli yapılan — vatandaşlara ev, ahir Samanlık için bir defaya mahsus olmak üzere tahammülü müsait en ya- İkın ormanlardan kerestelik ağaç ve İistedikleri takdirde mevcut istiflerden yalnız kesme ve taşıma ve imal mas- İrafları karşılığında tomruk veya ke reste verilebilir. Fransa - İsviçre iktisadi. görüşmeleri BERN (Yirs) — Fransa ve İsviçre özan Seağllm görüşmeler bitmiştir. — Te- masların neticesi hakkında yakın- | da bir tebliğ yayınlanacaktır. n iktisadi kısılmasına Tüzüm vardır. Öbür yan- dan, devalllasyonun miüsbet netice ver. mesi için de karşılıksız ihracatın dur dürülması Tazımdır. Yeni iktisadi hamle bazı güçlükler doğurmüştür. İngilterenin, paralarını bloke ettiği memleketlerle anlaşmaları vardır. Bu anlaşmalardaki hesapların Kullanılış şekli son günlerde — tasrih edilmiştir. İngiliz — hükümetinin bu karariyle 'eski karı hareket edilmiş yer nlaşmulara ay- düyor. Bu karar lar İngilterenin steclin sahası memle- ketleriyle — münasebetlerine de sekte ur, İngiliz iktisadi mahfülleri bu dürüma çare olarak sterlin sahası memleketleriyle yeni bir konsültasyon yapmayı teklif etmektedirler Aspanya demir İstihsali artıyor MADRİT (YİRS) — — İspanyanın | demir istihsali geçen seneye nispet- de, yüzde altı buçuk artmıştır. Bu | seneki İstihsal, — bütün güçlüklere rağmen, 22 milyon tonu bulmuştur. | tedir. Bu maksatla orman içinde elli sene bütün (af tutulacaklar Ormanların içinde veya — orman si- rurlarına 10 kilometre mesafede bulu- 'nan köy halkına tarife bedelinin onda biri nisbetinde kerestelik ağaç ve ya- kacak odun verilebilir. Köylülere orman idaresi — hesabına piyasa satışları için kesip istif yerleri- 'ne taşıdıkları orman mallarının yüzde önbeşine kadarı artırmasız olarak ve- rilebilir. Bu nisbet odun ve kömlür ta- rifelerinde yüzde yüze kadar çıkarıla- bilir. İstihsal mıntakaları içindeki küçük el sanayil erbabına — ihtiyaçları olan kereste, köylü sanakârlara - artırma- Siz, kasabalı sanatkârlara — artırmalı ışlarla- verilir. Bunlara Jüzumunda ahsis de yapılabilir. Ormanların bu: dundukları ve bu. ormanlara - bitişik olan ilçeler içindeki muhtaç köylülere zati ihtiyaçları için tarife bedeli üze- rinden tomruk — verileceği gibi. ayı Föylerin cami, okul ve köy yollarındı ki köprülerinin yapılması ve onarılma- S1 için kesme ve taşıma — masrafları alındıktan sonra ağaç verilebilecek- we £ Bundan sonraki tasarı maddelerinde devlet ormanlarının kadastrosuna ait hükümler vardır. En ufak parçası yarım hektardan ve parçalar tutarı bir hektardan aş ği olmamak şartiyle ağaçlık kuranlar 50 sene için bütün vergilerden ve hu- Susi ormanların tâbi olduğu — hasılat resminden mUa£ — tut Tasarının S& nci maddesinde be hususta — geniş esaslar teabit edilmektedir. Devlet ormanları istihsallerinin sa- tışnda köylü ve küçük el sanayli er- babiyle mahalli piyasa ihtiyaçları göz önünde — bulundurulacaktır. — Tasarıda piyasa satışları için açık artırma esa- S1 kabul edilmiştir. Tasarının — birinci ve müteakip maddelerine göre ağaçlık yetiştirenlere kredi ve teşvik yardım- ları yapılacaktır. * Manisa tütün toplantısı Manisa, 4 (Hususl muhabirimizden telefonla) — Tütün — müstahsillerinin iştirakiyle yapılan bir toplantıda ku- rulacak tütün müessesesine ait tasarı incelenerek — hükümetten — aşağıdaki noktaların tahakkuku için müzaheret rica edilmiştir. 1. — Kurulacak tütün — müessesesi yalnız müstahsilin malı olmalı, serma- yesi 100.000.000 Jlira olarak tesbit edilmeli ve sermaye bü — haddi bulunciya — kadar — yüzde — beşlerin kesilmesine devam - olunmalıdır. Şu şartla ki, kurulacak müessesenin ser- mayesine Tekel idaresi, bankalar - ve tilccarlar iştirak etmemelidir. 2. — Türkiyenin her yerinde tütün kooperatifleri ve kooperatiflere ait tü- tünlerin satışını içerde ve dışarda tan- zim ederek bir. satış kooperatifleri birliği — kurülmalıdir. — Satış koope- ratifleri — birliği, — kurulacak — tütün nüessesesinin mali kaynaklarını tama men kullandıktan başka ayrıca, milli bankaların tütün tüccarlarına verdiği kredilerden de bir nispet dahilinde fay dalanmalıdır. 3. — Kurulacak tütün müessesinin çıkaracağı hisse / senetlerinin - büyük tütüncülerin elinde toplanmasını ön- lemek için bir Üyenin ne nispette his- se senedi sahibi olabileceği tesbit ve tahdit edilmelidir. Toplantı gayet hararetli olmuş, Ak- hisar tütüncüleri bu şekilde yeni bir tasarı hazırlanarak tütün istihsal mın- takalarında tecrübeli tütüncülerin tet- Balıkhanenin ıslahı! Balıklar, Haliç suyu temiz deniz suyu ile yıkanacak Geçenlerde Vali ve Belediye Rei Balıkhaneyi teftiş ederek, — buranın saklık şartlarına uygun olmadığı e: ticesine varmıştı. Bu teftiş hareketi üzerine, — Belediye — Sağlık Müdürlü: fürlle bir komisyon toplanmıştı. Şim. diye kadar Komisyonun verdiği yegâ. 'ne karar, balıkların " Haliç suyu ile dekil, Sarayburnundan getirtilecek te- miz deniz suyu ile yıkanmasına inhi sar etmektedir. Balıkhane Müdürlüğü, bundan böy- le. Sarayburnundan, temiz deniz suyu Ketirterek balıkçılara tevzi edecektir. Sebze ve Meyva Kooperatiflerinde Belediye İktisat Müdürlüğü, Sebze ve Meyva Kooperatifinin haytı ucuz. laştırmak dâvasında 'ne dereceye kar dar faydası olabileceğini tetkik et Miştir. Neticede Sebze ve Meyva Kooperatifinin şehrimizdeki satış yere lerinde, meyvaların diğer dükkânlara nispetle daha ucuza satılmadığı, attâ bazı çeşitlerin ise daha. pahali oldu. ü anlaşılmıştır. Sebze ve Meyva Kooperatifi Umum Müdürü, bu mücasesenin salahı ve v ti Yerlerinde halka. ucuz meyva ve. zilmesi için, —nelere ihtiyaç olduğu hakkında - Belediyeye — bir rapar ver. miştir. “Bu raporda, Kooperatifin ye. niden kredi istediği” snlaşılmaktadır. Halbuki geçen sene Sebze ve Meyva Kooperatifine 'Ticaret Ofisi tarafından 500 'bin liralık Obir yardım yapılmış, neticede şehrimizin muhtelif yerlerin: de görülen satış yerleri yapılmıştı. Ofis yağları Toprak Mahsilleri Orisinin hazırlı dığı halk tipi yağlar 15 güne kadar pi yasaya çıkarılacaktır. Yeni bulunan bir. formülle daha iyi bir hale konulan yağların bir kısmı, 30 kuruş — zamla satilace Bu hale göre, yağların Piyasaya iki tip üzerinden erzedilmesi kararlaştırlmıstır. (A) tipi olanların perakende kilo - fiyatı 40, (B) tipi olanların ise - perakende kilo — fi 370 kuruş olacaktır. Toprak Mahs leri Ofisinden alâkalı bir zatın söyle: diğine göre, hazırlanan yağın kalitesi 0 kadar nefis ve üstündür ki, bunl Tın, fâhiş fiyatlarla ve başka yağ mi altında satılmasını — önlemek için tedbirler — aranmaktadır. Bu cümle- den olarak, ilk günlerde yağlar. Yaş Sebze ve Meyva Halleriyle — muhtelif kooperatiflerde satılacaktır. Devlet tahvili satışları artıyor Gelir Vergisinin tatbikı yaklaşmatta olduğundan, Küçük tasarmuf eh ellerindeki sermayeyi Devlet Tahvi' rine yatırmayı — tercih etmektedi-i Bilindiği gibi Devlet Tahvilleri, € Vergisine tabi değildir. Bu yüzde: haftalar içinde, Devlet Tahvili s-t darının arttığı — görülmüştür. — Yal bir gün içinde bir sarraf, 18 bin V yalık Devlet Tahvili sattığını bi harririmize söylemiştir. Kahve - fiyatları Piyasada toptan kahves fiyatlarındı. yeniden — gevşeklik — başgöstermiştir Buna / sebep olarak, diş piyasalar da kahve fiyatlarının eski hararetini kaybetmesi ielri sürülmektedir Tahmis sokağı piyasasında - topta: 3 numaralı kahve, 785 kuruştur. Pe- rakendede ise çekilmiş kahve 100 kuruşa, satılmaktadır. Av derileri piyasası açılıyor kikine sunulmasını da istemişlerdir. AV derileri piyasası yakında açıl caktır. — İlgili tacirler buna dair. ha- zarlıklarını — yapmaktadırlar. — Henüz piyasa açılmadığı için, Av derileri fi yatları hakkında Kati olarak bir şev kaydetmek mümktün değildir. — Yalvı Karadeniz sansarlarının çiftinin 2001 raya/ satılacağı anlaşılmaktadır. Diş İpiyasalardan bilhassa Amerikadan av derilerimize karşı ne nispette bir im tek olacatı da helli defildn AFTA içinde fındık, İstanbul Borsasının en hareketli maddesi olmakta devam etmiştir. Bir aralık du gunlaşan ve gevşeme temayülü göstererek 134 kuruşa ka- dar düşen iç fındık, bir İsveç vapurunun Karadeniz iske- lelerinden doğru ve fob olarak mal alacağı yolunda hafta ortasında duyulan haber üzerine tekrar canlanmaya baş- lamıştır. Ancak bilindiği gibi Yılbaşı yortularına yetişecek fındıkların, mühim partileri bugünlerde artık tamamen s#evkedilmiş bulundukları cihetle piyasanın normal olarak #urgun bir devreye girmesini tabil karşılamak lâzımdır Buna rağmen hafta sonunda fındığın üç kuruş kadar vir yükselme kaydederek sağlam kapanması, ümit verici haberlerin devam etmesinden ileri gelmektedir. Meselâ, Fransızların yakında fındık için alıcı olacakları haberini bu meyanda zikredebiliriz. Hafta içinde dokuma ham maddelerinde canlılık yalnız tiftik madddesinde görülmekteydi. Braford talepleri bu piyasada ananevi ölçülerle muntazam bir seyir takip et- nekte, yükselmeyi önliyecek şekildeki mübayaa sistemi devam etmektedir Bununla beraber fiyatlar tedrici bir tarzda artış kay- detmektedir Yapağı piyasası tamamen durgundur. Bu durgunluğun esasen durmuş olan ihracat taleplerinin eksikliğinden zi- yade, yerli fabrikaların alışlarını şimdilik durdurmuş ol- Malarından ileri geldiği tahmin olunmaktadır Kuru sebze fiyatlarında hafta içinde tedrici bir geri- leme müşahede olunmuştur. Dış isteklerin bulunmayışı ve kışın sakin geçmesi dolayısiyle iç istihlâkin az oluşu bil hassa fasulye, nohut ve bakla piyasalarına tesir eden başlıca âmillerdir Mevsim başında parlak bir ihraç maddesi olan ayçi geği tohumu, diğer yağlı tohumlarla beraber durgun bir İstanbul ve İzmirde haftalık piyasa vaziyeti ra arzetmektedir. tohumu man; keti Yalhız ayrı bir sarf yeri olan üzerinde kısmi bir hareket mevcuttur. Kışın sakin geçmesi ve Toprak Mahsulleri Ofi istihsal piyasasından mal almaya son verme: müstehlik piyasalarda görünmeye hazırlanması, sade yağ fiyatlarında hafta içinde bir gerileme sağlamıştir. Bütün bir mevsim boyunca daima yükselerek, inkişâf ağ piyasası, ilk defa bu hafta içinde düşmüş ve Diyarbakır malları 620 den hafta sonunda 600 kuruşa kadar düşerek kapanmıştır Deri piyasası da durgun ve hareket izdir. lxı 'İR istisna edildiği takdirde, geçen hafta İzmir Ticaret Borsasında muamele gören bellibaşlı bütün ihraç mad- delerinin fiyatlarında umumi bir gerileme kaydedilmiştir. Hafta başında Almanyanın ve onu takiben İngiltere nin üzüm mübayaa edeceklerine dair ortaya çıkan rivayet, bir müddetten beri sakin olan üzüm piyasasını canlandır. mış ve ihracatçılar, ellerinde bir miktar mal bulundurmak için alcı vaziyete geçmişlerdir. Bu durum, satıcıyı nazlı davranmaya sevketmiş ve ihracatçıların, yeni dış satışla rın fiyatları hakkında sarih bilgileri olmaması dolayısiyle, teenni ile hareket etmelerine rağmen 9 numara üzümün fiyatı 59,5 kuruşa kadar yükselmiştir. Haftanın sonlarına doğru muhtemel Alman mubayaatının hemen tahakkuk edemiyeceğinin anlaşılması ve İngilizlerin Amerikadan ak için temaslara giriştikleri haberi piya- sayı durgunlaştırmış ve haftanın ” son kapanış fiyatında hafta başına nazaran iki kuruşluk bir gerileme / tespit dilmiştir. E Amerika Hükümetince üzüm tına “c50 prim ödendiğinden tediyelerini dolarla yapabi- üzüm satın aln irleşik hraca- len alıcı pazarlara mevcut fiyatlarımızla üzüm ihracı ka- bil olamamaktadır. Bu sebeple elde yirmi bin ton gibi küçümsenemiyecek bir stok bulunduğundan, önümüzdeki günlerde Almanya veya İngiltere, üzüm almadıkları tak- dirde, durgunluk ve gevşekliğin devam edeceği anlaşılmak- tadır Hafta zarfında İngiltere laşe Nazırlığının Tariş'ten 3.000 ton incir mubayaa etmesi üzerine stokun 2.000 ton gibi küçük bir miktara inmesi ve muhtelif alıcı piyasalardan ufak partiler halinde devamlı siparişler alınması, incirin durumunu sağlamlaştırmıştır. - Bu satış temposu ile bir iki ay içinde incirin tamamının elden çıkarılacağı netice- sine varılabilir Rakip memleketlerin pamuk'larını cihan Pazarlarına çok daha aşağı fiyatlarla arzetmelerine rağmen, dolarla tediye imkânı bulamıyan bazı alıcı piyasalar, pamuklarımızı tercih etmektedirler. Böylece senenin en iyi fiyat bulan ihraç maddesini teşkil eyliyen pamuğun İzmir Ticaret Bor- sasındaki durumunda son hafta zarfında gittikçe artan bir gevşeklik görülmüştür. Bu gevşeyişte, A. P. ajansının bildirdiği Milletlerarası Ekonomik İşbirliği İdaresinin, Büyük Britanya ve Fransanın Amerikan müstahsillerinden yetmiş milyon dolarlık pamuk satın almalarını tasdik etti- ği haberi başlıca âmil olmakla beraber, diğer tâli sebepler de rol oynamıştır:. Rekabet tesiriy larını zararlı hale gelecek kadar indiren vapurların son zamanlarda yal- nız pamuk yüklemek için temin edilmelerinde raslanan güçlükler dolayısiyle dış sevkiyatta tıkanmalar olmuş ve bunun neticesi, geniş kredi ve depo imkânları istiyen pa- muk piyasasında talep, 'arzı takip edememiştir Mamafih, haftanın son gününde İzmir limanında ge- miler pamuk yüklemeye başlamışlardır. Kordonda külli- yetli miktarda pamuk balyaları göze çarpmaktadır. Hafta zarfında İzmir Ticaret Borsasında pamuk çe- kirdeği durgun vaziyetini muhafaza etmiştir. Rakip mem- leketlerin yaptıkları çok müsait teklifler karşısında halen pamuk çekirdeği bir ihraç maddesi olmaktan çıkmıştır. Borsada bu maddenin alıcısı yalnız dahili yağ fabrikaları- dır. Bu haliyle bu sene Egenin kırk bin ton tahmin edilen çekirdek rekoltesinin tamamını dahili fabrikaların sarfede. ceği neticesine varılabilir. Hafta içinde zeytin yağı ve diğer nebati yağların tesiri altında gevşeklik gösteren pamuk yağı'nın fiyatında, h>f- ta sonunda, beş kuruşluk bir gerileme kaydedilmiştir. Cu gerilemeye rağmen, rakip memleketler fiyatlarına nazaran yüksek olan pamuk yağı, halen ihraç imkânından mahrum bulunmakta ve tamamının doğrudan doğruya veya idro- jene edilerek memleket dahilinde sarfedileceği anlaşıl- maktadır. Cumartesi günü piyasa kapanırken, bir fabrikadan başka bütün şirketler fiyatlarını 170 kuruşa indirmişlerdi. Bu son,fabrikanın da bugün 170 kuruşa satışa başlıyacağı öğrenilmiştir. Buna rağmen, alıcılar nazlıdır ve fiyatların daha da gerilemesini beklemektedirler HULASA; Geçen bir hafta zarfında İstanbul ve İzmir piy salarında mallarımızın umumi durumü - durgün, Bu dürüm, - bilhassa bzeler ve yağ fiyat- mütı meye meyyaldir m, pamuk, yağlı tohumlar, kuru da bir gerilemeyi mucip olmuştur Başta incir olmak üzere tiftik ve fındık, hafta sonunda hafta başındaki durumlarını muhafaza eden nadir madde- lerin başlıcalarıdır Bugün başlıyan haftaya, Türkiye ihraç maddeleri bu vaziyette girmektedir. «