11 Şubat 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 2

11 Şubat 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 2

femali eden bir organ. oldukunu, hakka ve kanuna karşı siyaset o amiyacağını n düşünerek, Şetie ortaya atıldığından sünhe et Mmek Bakkını kendimizde görmedi. kimir bu Iddlanın sadece me dere- Ceye kadar varld olahilecekini araş- farmak İstiyoruz. Acaba hakikaten Tasarının kür hükmü adalete aykarı mıdir? Seçimle İlgül mevauatımızın tet- Kika, bize 1908 tarihli İntihabı Me- Busan Kanununün askerl sahisla- rın hemen hepsine milletvekili seç- mek yetkisini vermesine mukabil, 1812 de bu Salâhiyetin. kaldı fını, ve umumi olarak seçim yet- kisini kullanacak kimselerde ar macak sartlar bakımından kanun. Arımız arasında farklar bulunduk: neticesini vermektedir. Her şeyden evvel şunü zikrede- flm ki, seçimin ferde bağlı bir hak olmayıp devlete ait bir hakkın kul- Janılmasını İstihdaf eden bir va- gife olduğunu zamanımızın hemer bütün Esas / Teşkilât Müellifleri kabul/ ve mevzuat teyid. etmiştir. İşte kanun vazlmın seçim yetki- İn fanzimi hususunda halz oldu. Â serbestiyi izaha çalışırken. bu Roktayı asla görden uzak tutma- mak lâzımdır. Şüphesiz, bu keyfi hir serbesti değildir. Ancak bu sa- hada kanun vazıını fertlerin mük. fesep hakları deki, temali — ettiki içtimai muhit ihtiyaçlarının ifade- &İ olan fikir ve kanaat cereyanla- Yi tahdit. ve sevketmekte hukuki kalde. ve müenseselerin cevherini meydana getirmektedir. 'Tü Aristodan berl / tekrarlanan, ve'en iyi Madesini Montesauleu'di bulan bu hakikati buzün kim in- kâr edebilir? Nitekim ,1808 de ta- mınan bir yetkinin neden bilâhare kaldırıldığını. araştırirken meseler yi hu zaviyeden mütalâa / etmek, fikrimirce yerinde olacaktır. İkin- € Meşrutiyet devrini yaşayan, Veya tarihini tetkik eden her Insaf sahibinin de kabul edeceki gihi, Bu devrin ilânında önemli bir va: Truman, Webster'i Savunma Bakanlığı — Araştırma Başkanlığına tâyin etti Washington 10 AA (UİS) — Baş- kan Truman bir elekteik gürketinin ikin: €i başkanı ve bir zamanlar. Amerikan Bahriyesinde subay olan Willlam Webe- ter'i Amerika Birleşik Devletleri Savun: ma Bakanlığı Araştırma ve İnkişar Heyeti Başkanlığı gibi mühim bir mev- kle tâyin etmiştir. Bu tâyinin " Ayan Meclisi tarafından tardik edilmesi Ta- Zındır. Harbin sonundan beri Amerika / Bir- deşik Devletlerinin askeri malzemeyi a. Taştırma Ve inkişaf ettirme masrafları Sönede vasat! 500.000.000 dolardan fazla Olmuştur. Webeter'in İşi bu programa Rezaret etmek ve üç silâhlh kuvvetin. Ordu. donanma ve Bava küvvetlerinin Slâhlarını inkişaf ” ettirmek için. müş. Yerek plânlar Yapmalarını temin etmek tir. Dört Amerikan harp zemisi Messina Limanında Roma, 10 AA (Revter) — Dört A- merikan harp gemisi Reanokt Krava: Zörü, Spinaz Denitaltımı ve Rames ile Bötrra “entroyerleri dün akşam. Sicil Yada Messina Limanına — gelmişlerdir. Gemiler burada bir kaç gün kaldıktan Sonra Napoli Ve Livernoya eidecekler: 'dir. Amerikan Uç ak Remisi Mavay Şarın bir kaç günlük Gir ziyaret icin Slciyadaki Auguma Limanından — » pöliye gelecektir. 6 Komünist Çin Ordusu Hainan'a hücuma hazırlanıyor Hönekong, 10 A A, (United Presa) — Formosadan bildirlldiğine göre, herbiri 200.000 kişiden - mürekkep 6 Komunist Çin Ordusu ve bini mütecaviz conk bu Tinde toplanmışlardır. Daliy Newe yükardaki teşekküllere Milliyetçi Çine 'it tayyarelerin ne e Bir liyetçi yarımadanın “güney sahille- cönk birliklerine hücum edip İmha etmişlerdir. Halnan'dan. bildirildiğine göre milli- T ayın on beşinde adalardaki çe e karşı geniş bir temizleme hareke: tine başlıyacaklardır. Japonyada büyük grev 10, AA (Ap) — 28 gübatla Japonyada âmme hizmetinde çalışan & fazla İşçi ve memur gre BU karar komünüst” 'olmi sYonu İrtibat Komitesin: p edilmiştir. Sözeüye göre, bu Komite Yapon sendika hareketinin yüz: de seksenini temsil etmektedir. PANORAMA Üstat Yakup Kadri Karaoı- manoğlu'nun — gazetemizin ne- Şir hayatına — atıldığı - günden beri zevkle takip edilen bu gü- zel yazı serisinin birinci — kıs. mi dün nihayet bulmuştur. Panorama'nın ikinci kısmın- da, Üstat, Atatürk'ün vefatı ai yalarından başlıyarak mevzuu, İkinci Cihan Harbinin sonunu takip eden yıllarda — bitirecek ve terkibi bir. bağlantıya var- mak imkânını bulacaktır. * Panorama'nın İkinel kasmı tamamlanınca, —eser ya tefri- Ka edilecek veyahut kitap ha- p Hnde çıkarılırken. zeyil olarak birinci kasma eklenecektir. Ğeçim Tasarısı ve Anayasaya aykırılık KISA HABERLER Yazan : İsmet GİRİTLİ zlfe Wfa eden ordunun daha sonra Siyasi işlere İstirak. ettirilmesl, Hetlcede haricte' Balkan. hezimeti- Bi dahilde ine Meşrutiyet reğimini Bir günde yıkan 81 Mart hüdisesi Bi tevlit etmekten hali ” kalmamış bunun Ürerine bu mahzurları idral eden bazı kimseler gerekli tedbir- der almaya teşebbüs — etmişlerdir. Bu arada zamanın Sadrınzamı Ga- ZL Ahmet Mühtar Pasa, Meclista uku programında (askerlerin Siyasi işlere iştirak etmelerine mâ- Bi olunacağından) — bahsetmiş, ve hizmette bulunan muvazzaf ve ye- dek subay ve arlarden. seçmenlik — | | yetkisini ner'eden 25 eylül 1524 (1812) tarihli kanun bu yart ve za- yüretler. altında kabül / edilmiştir. Görülüyor Ki yapılan vey âmme emniyet ve İntizamiyle, menleki di Siplin bakamından uygun görülmü: hükmün — dekiştirilmesin: den İharettir. 1048 ve 1946 Becim Kanunlarımızda muhafaza ve za- bataya feşmil edilen bu — hükmün Yeni Kanunda da yer alması key- fiyeti aynı mülâhazalarIn tahli kar. (nmak icap eder. Bu maddenin, (Öülletyekili — seç her Türkün kaklıdır) diyen 10 uncu maddesi- me aykırı telâkki edilmesi — birce Pek de yerinde dekil: Anayasalı tin hâkim prensipleri göstermekte, kı Jan Boşluklar kismen — baska ka munlarla, kısmen İse tecesüis eden örflerle ” kapatılmaktadır. - Yarım ra yakın bir mazisi olan ve fakat Anayasaya aykırılığı bügün ortu Atılan bu hükme dalr, birkaç sene evvel tekrar kaleme alınan Anaya- Sanın mezkür maddesinde bir kı yit olmadığına göre, dar ve €i zihniyetle değil, bilâkis Ka nun ruhuna nüfuz eden bir tefsir. İe hareket ederek onün . zimnen teyld edildikini kabul etmek müm- kün bulunmakta: Aksl takdirde, gerekçesinin çok farklı olmasına rağmen, Anayasa. da sarahat olmadığı halde (Vesayet altında bulunan) veya (Âmme hir- metlerinden menedilen) kimselerin Seçim Kanunlarınca oy vermekten menedilmelerinin. haksızlığı ldk Siyle karşılaşmak tehlikesi vardır. Esasen, haklardan İstifadede aran: miyan bu şartların burada gözetii. mesi seçimin hak değil bir vazife olduğu hususunda bizi teyli et mektedir. Robertson Bevin'le görüştü Londra, 10 AA (APP) — Almanya- Gaki İngiliz Yüksek Komiseri Sir Brian . Bilindiği git ere Lonüraya di Sir Brlan dün aabah Başkene Victor Emanuel'in mirası düvası » Londra, 10 A, A, (Reuter) — Kıral Victor Emanuel'in Biraktığı 1.800. 000 İn- giliz İlralık para üzerinde hak iddia den İtalyan "Hükümetinin tatebi - dün Mahkeme tarafından reddedilmiştir İtalyan Cumhuriyeti Hembros - Ban: kasiyle Kıralın servetini iki sene evvel İrkenderiyede “yaşarken bankaya Yatı. ahi anlaşmalara isti Kendisine verilmesini. istemişti. Uzakdağu Amerikan Temsileleri Konferansı Bangkok, 11 ALA, (LPS) — Uzakdo. Kudaki Amerikan temelicileri konferane Pazartesi Künü acılacaktır. Konferanan Amerikan "Fevkalâde Büyük Elçisi Dr İessup başkanlık edecektir Amerlka yüksek askeri makamlarının Komünizme karşı tedbirleri 'NewYork, 10 AA (AFP) — İyi ha- ber alan bir kaynaktan bildirlidiğine g: lesik Amerika yüktek akeri ma. a komünizmi Hindiçini hudutla. durdurmayı düşünmektedirler. BU açıklama Ülakdoğudaki siyaretle rinden dönen Amerika Kurmaybaskan: İlhınıa Manolulu'yu siyaretleri emmasın- d yapılmıştır 'General Omar Aradley ve / Kurmay başkanları Komitesinin diğer — üyeleri Güneydeğu Asya siyaseti Bakkında be- Yanat vermemişlerdir. 'Bununla beraber Amiral Forrest Sher- man verdiği beyanatta şunları söyle: 'Güneydoğu Asya ne kadar karışıklık içinde “Sluran, Birlegik Amerika. için, Fasifik Okyanusunda 'deniz kontrolünü fam olarak muhafaza etmek ihtiyacı da © kadar küvvetlenir. Bevin'in Woolwikte konuşması Londra 10, A A, (Reuter) — Dün Woolirikte konuşan İngilis — Du Bakanı Ernent her ikisini " kontrole ve gözetmeye razı ol Bütün dünya: Sın menfaati icabıdır. Bir harbin meşu: Üiyeti buna razı olmayanın Gmüzlarına Filistin Ara Bulma Komisyonu, Fransa İle görüşmelere başlayor. Lake Success, İ0 A. A (AFP) — Birleşmiş — Milletler” Genelsekreteri Trygve Lle tarafından bugün yapılan bir basın toplantısında bildirildiğine göre Türkiye, Birleşik Amerika — ve Fransız temsilcilerinden — müteşekkil Fillatin Arabulma Komlayonu 19 gu- bat günü Fransız Hükümeti ile gö- Tüşmelerde bulunacaktır. Teygve Lle, Arap devletleriyle Tel- aviv arasında yapılan görüşmeler nı ticesinde Arap mültecilerinden — bir kamının yurtlarına döndüklerini bil- Girmiştir. Cevat Açıkalın, dün Ernest Bevin'le görüştü Londra, 10 (Nafen) — Türkiyede könyesini ikmal ederek Londraya a det eden Türkiye Büyük Eiçisi Bay Cevat Açıkalın bugün İngiliz Dışişle- vi Bakanı Ernest Bevin ile görüşmüş T Tük büyüklerinin. ti YENİ İSTANBUL kuracağına hâlâ i: Lonâra, 10 (A.P.) — Devlet Sav cısı Dr. Kiaus Fucha'un yazılı olarak yaptığını söylediği itirafın bir kısmı ha okumuştur. Fuchs, 1042 de, enter ne edildiği kamptan serbest bırakıl: dığıni, kendisine Birminzham Ünive Yında Çalışması teklif edildiğini kay dettikten sonra, şunları beyan etmiş- tir | Bana teklif edilen işin mahiyetini bilmemekle beraber, çalışma teklifini kabul ettim. Fakat işin mahiyetini bilmiş olsaydım. bile, müteakıp ha- reketlerimin değişik olacağını — zan: netmiyorum. öğrendi. #im zaman, Rusyaya malümat ver meği kararlaştırdım. ve — Komünist Partisinin diğer bir mensubu / kana- liyle temas kurdum, O zamandan beri bence hüviyetleri tamamiyle meçhâl gahıslarla sürekli temas halinde kal- dim, Bu şahısların kendilerine verdi ğim malümatı Ruslara ulaştırdıkla Tını biliyordum. O devirde Rus siya- setine tamamen itimadım vardi. ve aahip bulunduğum. bütün malümatı vermekte herhangi Bir tereddüt gös- termiyordum. Batılı — müttefiklerin, Almanya ve Rusyayı birbirlerine kar- A kasden dövüştürdüklerine — İnanı İşin gayesini türbeleri açılacak Milli Eğitim Komisyonu, bazı küçük tâdillerle tasarıyı kabul etti Ankara 10 (Hususi / muhabirimiz- den) — Tekke ve Zaviyelerle Türbe- lerin seddine ve türbedarlıklarla bir takım unvanların men ve ilgasına dair olan 677 sayılı Kanunun birinci mad- desine bir fikra ilâvesi suretiyle bazı tarihi türbelerin Milli Eğitim Bakan- li Müzeler Umum Müdürlüğü ida- resinde halkın ziyaretine — açılması hakkındaki kanun - tasarısı, / bügün B. M. Meclisi Milli Eğitim komlayo- fünda Mmüzakere edilmiştir. Komls- yön, bugünkü müzakeresinde — Millt Eğitim Bakanı tarafından — verilen izahatı tatmin edici görerek bazı kü- Çük tadillerle tasarıyı kabul etmiştir. Komünistlikten sanık profesörlerin muhakemesi bitti Ankara 10 (Husüsi / muhabirimiz. den) — Komünizm lehinde propa- ganda yapmak süretiyle görevlerini kötüye kullanmaktan sanık Profesör Pertev Nalli Boratav, Doçent Behi- 'ce Boran ve Niyazi Berses aleyh- derindeki dâva, bugün — neticelenmiş ve dâvaya bakmakta olan - Ankara Dördüncü Asliye Ceza Yargıcı, ka- Târını tefhim etmiştir. Bu * karara Köre, danıklardan Profesör — Pertev Naili Boratav, Türkçülük ve milliyet- Çilik aleyhine propaganda Yaptığı sa- Bit olmadığından bernet — etmiş, do- çentler ise memuriyet görevlerini kö- tüye kullanmak — suçundan üçer ay müddetle hapis cezasına çarptırılmış- Jardır. Kararda her İki döçent hak- kında verilen hapis — cezasının tecil edilmediği ayrıca tasrih — olunmak- tadır. Atom casusu Fuch itirafnamesini okudu Dr. Fuchs, Rusyanın yeni bir dünya nanmakta imiş ! yordum. Kendi öz çalışmalarımın ne Üceleri hakkında malümat vermeke da arkadaşlar edindim ve düşüncele- onlardan saklamak mecburiye- tinde kaldım, Harp sonrası devrinde Rus #iyaseti hakkında güpheler bes- lemede başladım. Rüs siyaseti hare ketlerinden bir çaklarını tasvip etme- mekle beraber, Rusyanın yeni — bir dünya kuracağına ve benlm buna İş- tirak edeceğime hâlâ inanmaktaydım. Fakat aynı zamanda elimdeki bütün malömatı verip vermemem hususun- da tereditide de düşmüş bulunmak- taydım. Rusyanın nüfüzünü Avrupa- ya yaymağa çalıştığı gittikçe belirli bir gekil alıyordu. Onlara maltmat yermekte devam etmekle doğrü . bir hareket yapıp yapmadığımı kararlaş- tırmam Jazımdı. Bu Iüzümü — hissot mekle beraber, karar veremedim. Yine aynı devirlerde, aradaki vası- talarin olan randevularımdan birçok- Jarına gitmedim. Nihayet / Harvwell- deki ödevimden ayrılmam Jâzım gel- aiğini kararlaştırdım. Fakat o sıra- da, New-York'la iken malümat devir ve ifşa ettiğimin delili meydana çık- t ve sorguya çekildim. Evveli aley- himdeki bu ithamları inkâr ettim, C. H. Partisi Divanı bugün toplanacak yelerden çoğu, seçim kanunu müzakerelerinde - bulundukları için dünkü toplantı yapılamadı Ankara 10 (Hususl — muhabirimiz- den) — C. H. P. Divanı bugün saat 10 da Hilmi Uran'ın başkanlığında toplanmış, fakat üyelerden çoğunun, Meclisteki Seçim Kanunu tasarısının Körüşülmesinde hazır bulunmak iste- Melerinden dolayı müzakereler öğle- den sonraya, birakılmıştır. İkinci toplantıda umumi idare he- yetinin iki aylık faaliyet raporu oku 'nup tasvip olunduktan sonra parti- 'nin 950 yılı bütçesi tetkik ve kabul edilmiştir. Demir ve mahrukat işleri hakkın- daki müzakereleri mütaakıp vaktin Kecikmiş olmasından dolayı — günde- min diğer maddeleri Yarına bitakıl- mıştır. Yarınki toplantıda Başbakan Şem- seddin Günaltay son iki aylık hâdi- selere dair divana izahat verecektir. Dişişleri aleyhine açılan tasfiye dâvası Ankara 10 (Hususl — muhabirimiz- den) — Dişişleri Bakanlığı Teşkilât Kanununa ek olarak çıkarılan 3250 sayılı Kanun hükümlerine istinaden tasfiye edilen 8 memur tarafından bu bakanlık aleyhine dâva açılmış bu- Tunuyordu. Danıştay Düva dalreleri, — umümi heyeti, bu dAvalardan sonuncusunda tasfiye komlayonunu teşkil — edecek üyelerin en az dördüncü — dereceden bulunmaları kanun icabından — oldu- ku halde buna riayet edilmediği hu- susunda ileri sürülen iddiayı nazarı itibara alarak esas hakkında karar vermezden önce bynun tahkikına Iü- zum görmüş ve bir tezkere ile key- fiyeti bakanlıktan sormuştur. Muhabere Okulunda telsi 'Telsiz ile gönderilen nokta ve hatlar Ankara civarındaki Mamak Muhabere mek üzere seçilmiş olan öğrenciler, tatbikat mesajı göndermek maksadiyle, yavaş çalışan bu makine arzu akikada birçok kelimenin n Birkaç hafta süren bU kursu, bitirenler, her tarafındaki ordu birliklerine gönderilmektedirler bayı ile bir Amerikan gediklisinin otomatik ça ildiği kadar süratli haber gönderilek Şekilde ayar edilebilmektedir. tatbikatı kelime ve cümleler meydana Okulunda, telsiz teknisyen kursu gör. verilip yürdün Resimde, bir Türk a. ban bir makineyi öğrencilere, Aayarladıkları - görülüyor. B: 170 maddeden ibaret olan Seçim kanunu tasarısının birinci müzakeresi bitti Bazı maddeler üzerinde tartışmalar oldu Ankara 10 (Hususl — muhabirimiz- den) — Yüksek Seçim Kuruluna mü: tanllik 120 nel maddenin müzakere- sine devam etmekle / çalışmalarına başlayan Meclis, bugün de hararetli münakaşalara sahne oldu. - Bilindiği gibi D.P. den Muammer Alakant, ver- | diği bir takrirle tasarıdaki Yüksek Seçim Kurulü hakkındaki bölümde bulunan maddelerin evvelce hükümet | fazarısında — teklif - olunan — mundil maddelerle değiştirilmesini istemişti. Kurula tahkik yetkisi verilsin m Demokrat milletvekilleri bugün de bu noktal nazarlarında israr ettiler ve hükümet tasarısının bu — kurula milletvekilliği mazbataları için tahkik yetkisi verdiğini, enasen İlim Heye- 'tnce de Yüksek Seçim Kuruluna bu anlâhiyetin. tanındığını, bu — itibarla geçici / komlayon - tasarısına da bu hükmün konulması doğru olacağını müdafan ettiler. Millet Partisi adına konuşan hatipler ise, Yüksek Seçim Kuruluna böyle bir yetki verilmesini KAfI görmiyerek evvelâ bu teşekküilüin 'yüksek bir mahkeme olarak vasıflan- dırılmasını, saniyen' bir. / mahkeme olmak hasebiyle vereceği kararların kesin ve nihaf olmasını ileri sürdü- ler. Müfritlere gelince.. Bazı müfrit C, H. P. lller de her iki mütalâaya giddetle muhalefet et- tiler. Bu üç cereyan, meseleyi içinden çıkılmaz bir hale sokmuş bulunuyor- dü. Geçlci komlsyon başkanı — Beh- çet Uz. kürsüye geldi ve tarafları uz- Jaştırmaya çalıştı. Onu — takiben de Nihad Erim söz aldı ve bir formül teklif etti. Bu, iki zıt noktal nazarın telii 1i Yani kurulu, ne mahkeme olarak tavsif etmek ve ne de bu teşekküle tahkik aalâhiyeti vermemek. Esasen Başbakan Yardımcısının bu / teklifi D. P. nin ileri sürdüğü mütalâanın benzeri idi. Bunun üzerine Demok- ratlar, hükümet tasarısı ile komis- yon “tasarısındaki bu — bölüme ait maddelerin yer değiştirmesi yolundu Ki takriri geri aldılar ve Nihad Eri- min teklifine uyarak Yüksek Seçim Kuruluna tahkik yetkisi verecek ge- kilde maddelerin tadili cihetine git- meyi kabul ettiler. Bu güretle prensip — halledilmekle bölümdeki maddelerin müzakeresine başlamak — mümkün — olabildi. — ve maddelere geçildi. Yeni bir güçlük 120 - 121 - 122 ve 128 Üncü mad- düler, kolaylıkla tasvip — olunduktan gonra 124 Üncü — maddede yeni bir Büçlükle karşılaşıldı. Tasardaki bu Mmadde, milletvekilliği ” tutanaklarına İtiraz edebilmek için dilekçelere ge- rekçe yazılmasını, istinad olunan bel- gelerin bağlanmasını ve — müterizin Ad, söyad Ve adresinin açıkça bildi- rilmesini kâfI buluyordu. Tahsin Bekir Balta, itiraz edebil. me keyfiyetinin suilstimale — mü bulunduğunu, bu şeklin tezvirlere yol açabilecefini belirterek itiraz için ti sarıda dercedilmiş olan — şartlardan başka itiraz haklı görülmediği tak. dirde irad kaydolunmak Üzere müte- rizin hazineye 500 liralık bir teminat akçenl yatırmasını teklif etti. Bu ar- zuyu hararetle destekleyen müfritler /daha da ileri giderek maddeye 1500 yerine 1000 ve 5000 lira tazminat ya- tırılmasını mecburi kılacak bir hük- mün konulması için birkaç — takrir verdiler. Hasan Dinçer'in tekliti Hasan Dinçer, bu şekli Anayasa- ya aykırı — buldü. - Demokratlar ve Müstakiller de prensip olarak itiraz hakkının sülistimalini — Önlemek için İlkokul öğretmenlerinin aylığı Ankara 10 (Husust muhabirimiz- den) — B.M. Meclisi Mi Eğitim Komlayonu, bugün öğleden evvel top-) Jdanmış ve tikokul öğretmenlerinin-al makta oldukları aylık dereceleri hak- kındaki 5242 sayılı kanunun birinci maddesinin — değiştirilmesine — dair Muğla Milletvekili Nuri Özsan tara- fından hazırlanan kanun teklifini tet- kik eden TTAlİ Komisyon — raporunu müzakere ve kabul etmiştir. Kabul edilen teklife göre llk öğre- timde 25 yıl ve daha ziyade hizmeti geçenlerden lise, metlek ve teknik okullariyle Mi Eğitim teşktlâtının idari işlerinde çalışmakta bulunanla- yın da İntibak hakkından istifadeleri temin edilmektedir. 'TÂlL Komisyon, ayrıca menşeleri ve hizmet müddetleri aynı olan — öğretmenlerden olup da 5242 sayılı kanunun şümulü: dışında kalmış bulunanların şikâyetlerini ye- rinde görmüş Ve bu gibilerin de — bul haktan faydalanmalarını sağlıyacak gekilde teklife bir hüküm ilâve etmiz Ür, Teklifin Bütçe “Komisyonunda da kabul edileceği ve bütçeden evvel kı nunlaşacağı Ümit edilmektedir. Bir heyet, Ansaldo tezgâhlarındaki gemilerimizi tetkik edecek apuru, dün öğle üzeri Batı ferine Kalkmıştır. &0 kümur denler arasında Avrupada tatbikat Ya: K olan 8 maliye mürettişimizle An: tedbirler alınmasını uygun bulmakla beraber 500, 1000 ve 3000 lira gibi meblâğları fahiğ buldular. Aymı za- manda bu paranın bir teminat olarak bidayette alınmasına itiraz ederek bu müeyyidenin itiraz haklı görülmediği takdirde sonradan tatbik. edilmesini istediler. Nihad Erim ne diyor? Nihad Erim, tekrar söz aldı. Teze vire fırsat vermemenin esas oldu; nu, diğer memleketlerin de bunu ön- lemek için tedbirler — aldıkların bunü iki gekilde — yaptıklarını ederek dedi ki: — Bu bahiste kabul ettiğimiz l tem itiraz müddetini kademeli bir| tarzda tahdit etmek — süretiyle mü- rettep şikâyetlere fırsat vermemek- tir. Bizim realitelerimiz ve bünyemiz, Atiraz edebilmek için 8000 lira gibi büyük meblâğda para yatırmaya mü- aait değildir. Türk. köylüsü, — bugün — gözünün önünde cereyan edecek bir yolmuzlur ku, şikâyet edebilmek — için 50 lira, dahi verecek takatte — değildir. Bu yüzden, teminat usülüne gidilmeyerek tasarıdaki tedbirlerle iktifa olunma- sını rica ederim.,, Hava tekrar değişti. Komlisyon da bu fikre iltihak edin- ce esen hava değişti ve verilen tak-) Firler geri alındı. " Yalnız Ekrem Oran önergesinin 5000 yerine 25 lira olarak değiştirilmesini istedi. Fakat bu teklif de reddolundu ve madde, eski haliyle kabul olundu. Tasarının 125 inci maddesinin ilk fıkrasında “Yüksek Seçim — Kurulu, evrak Üzerinde / incelemeler yapar., tarzında bir hüküm vardı. Hükümet taşarısındaki — muadil madde — ise, “Yüksek Seçim Mahkemesi, / evrak üzerinde incelemeler yapar ve gerek- tiği takdirde — Üyelerinden biri veya| uygun göreceği mahkeme maritetiy- le tahkikat yaptırabilir ve lüzum gö- receği mercilerden her türlü malü-, mat ve vesikaları isteyebilir. Mahke-, me, kanunlara ve hukuk esaslarına göre hüküm verir. Yüksek — Seçim Mahkemesinin bütün kararları kesin- dir., geklinde idi. Az evvel Nihad Eri- | min öne sürdüğü formül, bu mad- de ile alâkalı bulunuyordu. Salamon Adato kürsüde, D. P. den Salamon Adato kürsüye geldi ve — komisyon — tasarısındaki 'Kurul, evrak Üzerinde — incelemeler yapar,, cümlesine “lüzum — gördüğü tahkikatı yapar ve lüzum — göreceği | kimseleri dinleyebilir, hükmünün ilâ- vesini istedi. Nihad Erim ve komis. yon, Demokrat Partinin bu isteğine Uydular. Neticede madde — ittifakla kabul olundu. İhtilâfa sebep olan bu — bölümün kabülünden sonra, geri kalan mad. deler, münakaşasız tasvip — olundu. | Yalnız “Bu kanun hükümleri gereğin- | ce hükmolunan cezalar, tecil edile- mez,, hükmünü — taşıyan — 154 üncü madde, tenkld edilerek tayyı istendi ve madde tasarıdan çıkarıldı. Son maddeler — görüşülürken, De- mokratlar, tasarıya önümüzdeki se- çimlere geçilmeden önce Muhtar, Be- dediye ve İl Meclis seçimlerinin ye- nilenmesini istihdaf eden geçici bir madde eklenmesini talep ettiler. Dok. tor Adnan Adıvar da, bu . önergeyi müdafan etti. Fakat ekseriyet teklifi reddetti. Bu süretle, 170 maddeden ibaret olan Milletvekilleri Seçimi Ka- 'nun Tasarısının birinci — müzakeresi tamamlanmış oldu. Büyük Millet Meclisi, yarın sabah d toplanarak gündemde bulunan di. #er maddeleri müzakereye — devam edebilecektir. Bu gece yapılacak hoks müsabakaları Geçen hafta cümartesi — gecesi ilk karşılaşmasını yapan İtalya boka şam- Piyonu Audace takımı, bu gece ikinci Maçını yine Sergi ve Spor Sarayında saat 21 de Boks İhtisas, Elektrik, ve Galatasaray karmasına karşı yapacak- tır, Kendileriyle konuştuğumuz her iki takım antrenörleri, Kalibiyetin kendi- lerinde oldukuna muhakkak nazariyle bakmaktadırlar. Küvvetli b zeden İtalya şampiyonu Aüdace, - ve Boks İktisma, Elektrik, Galatasaray Karması bu gece gu kadrolarla ringe çıkacaklardır. S1 kilo: De Vitte - Cevat (ET.T) &4 kilo; Bandinelli — Abdi (BL) 4 kilo; Hüsnü (ETT) 62 kilo: 67 kilo 73 kilo; Pestuccl — Tayyar 40 kilo; Di Segni - Muammer (G.8. Lik maçlarına bugün devam ediliyor | Kar fırtinası yüzünden nizami vaziyetini kaybetmesi . dolayı: Siyle Üç haftadır tehir edilen lik mac 'farı dördüncü hafta karsılaşmalarına buzln İnönü Stadyomun dilecektir. İlk maç Beşiktaşla Beykoz Arasında olacaktır. İkincl karsılasma Fenerbahçe ile Kasımpasa macıdır. Üc haflalık bir istirahat devresi geçiren kulüplerin kuvvet muvazenelerinde bir değişiklik olun olmadığı bu. haftaki Bir motör deniz ortasında yandı Tayfalardan bir tanesi kayıp indeki pazar yerleri arttırılıyor Şebir Afecliri gabar, Gevresi toplantı. farin eit oldukları komlayonlara hava: 18 eulaler dünkü toplantıda * bunasın, Ha n YANKAK Pazarlar ” bakinedaki. Mülkiye komlsyonunun - tutanağı bası Mmünakâşalara yol açmıştır. Böz alan hi Üpler, hazırlanan Tlsteyi Kifayetalz bul: Tunlara daha yenilerinin de Şehir dahi İâve olunmamını temenni ettiklerini bilr Gürmişlerdir. "İleri sürülen — tekliflerde, MURLE semtleri temali eden mümes: Siller, kendi bölgelerini müdafaa ediyor. BU arada Burhan Felek, pazarlardaki âe olduğunu ddia etmiştir. Buna karşı Könüşan Hamdi “Rasim - Bütün, gehrir mizdeki pazafların müstahsli pzani ol Mmek için ağır nakliye ücreti ödediğini, BU gebeple de fiatlerin dükkân fistinin Üzerine 'çikabileceğini, söylemiştir. Tei deki pazarların son açılacaklarln bi G8'e baliğ olduzunu, bunların ihtiyaclı Fa göre daha da arttırlacağını bildirmi üeclis sah günü toplanacı Başarı gösteren sekiz emniyet memurumuz İçişleri Bakanlığı, 19466 ve 1940 yıllar randa' Tetanbul Emniyet teşkilatında, baz Tekiz' pölüalmizin. Keçtiğini bildirmiştir. Bunlar a: Başkömiser Galip Aylar Komlser Müavini Ali Bren, Polia Arslan Berkman, Rüştü Derinöz. Hasan Basri Erbük. Sabri Türker, M Al Arkan ve Zeki Brkip'dir. Yakındoğu verem mücadele merkezi Birleşmiş Milletler Sağlık Teşkilâtının memleketimizi verem tedrisatının mer: Kezi yaptıı — malümduür. — Mütehasma Tompson'un müspet raporu üzerine Dr. kürülnekk volan teskilktin NK merkezi “Aksu” vapuru, ne şartlar altında fena kömür yaktı ? el firtına yüzünden Tekenderun lima- Şinda iş öremiyen Aksu' vapurunun, fena kömür kullanmak len Catop fardı. “Öğrendikimize göre, 'bu — haber doğrü değildir. Akau Yaparu, İakende. Birkaç Kün ilman ağrında teavera Yap- Tlğından İhtiyat kömürü tükenerek De. Kalmıştır. Türk Sanatkârlar Derneğinin Şehir Meclisinden yardım talebi Dün Şehir Meclisi azalarına, — Türk Bahne, “Sanatkarları — Derneği adına A Galip Arcan imznir matbu - bir mek: Yup dağıtlimıştir. Bu. mektupta, — Türk Börçeninin yardım faslından, “Dernege Ayrılması hususunda Meclis üyelerinden bulunulmaktağır. Bu' hususta ölüm, doğum halleriyle meşgul iker taraftan da gerek akadem Kinda çalışmaktadır. Bu vazifeleri biraz daha şümüllü başarmak için Belediyenin Şardımına ihüyacımız vardır. Meclin ü- Terini ümüt ediyoruz. * demiştir. Beyazıt Kütüphanesindeki kitap adedi : 58 bin vvel kurulan Beyazıt Beledi. On sene ye Kütüpnanesindeki kitap aayımı Takamlara göre 3 bini bulmuştur. Be- iye allığı bir kararla bu kitapların Gi Slanlarını elitletmeye karar ver miştir. Diker taraftan kütüphaneye bu. kabul etmeğe devam etmektedir Şehir Hatları büfeleri, Küçük Esnaf Kooperatifine ihale ediliyor Deniayoları T Ünreni, “gehir hatları Vapür. büfelerini Küçük Eenaf Kooperatifine ihale et mefe karar vermiştir. Hülen, İdare Hu- İK Müşavirliğince tetkik edilmekte 'Halk mehfaakleri, larenin menfaatle rine tercih edilmek suretiyle hazırlanan fakdirde Kosperatir taar takım Boğaziçlilerin toplantısı Bokaziçi Lisesinden Yetişenler. Der toplamak gayeniyle yarın Park Otel sa- Tonlarında aat 15 ten 19 a Kadar devamm Dünya Gençlik Birliği Genelsekreteri bugün gidiyor Şehrimizde toplanacak Dünya MK BİrlİRİ Kongreni hazırlığı için Dr. “Merceran Ünirerditelleriyle