13 Haziran 1941 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

13 Haziran 1941 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

İHARP VAZİYETİ ACI tenkitler (Bap tarafı ( -inci sayfadar) Rarzıdır. | Münakaşa mevzuunu telhis Vedebiliriz: a) Giridin Ziyaı, düşmana ede hattâ doğu Akdenizde serbestisi vermiştir, | b) Libya ordusu bu hata yü. Paünden kolayca beslenebilir, e) Wavelin bir çok harp sah- ine kumanda edişi, mah-| Paurlar oj tadır, d) Giridde, her hangi bir taaz- | rusu karşılamak için, esaslı mü- | dafaa tedbirleri alınmamışdır. Giridliler - teslih — edilememiş, | meydanlar hazırlanmamış, taar- | ruz dalgalarını kırmak - üzere| yetesi bir hava kuvveti uçuru - İamamıştır, ve ilh.. e) Bu mağlübiyet, herhangi bir adanın da işgali fikrine kuv- vet vermiştir, fakat, bu, imkân sızdır, £) — İhtimaller ölçülmemiş, müessir tedbirler aınmamıştır, g) Akdeniz donanmasının ha- rekât sahası daraltılmıştır ve biricik Üs detehdidlere maruz dur, h) Üslerin kaybedilmesi — ve yeni üsler edinilememesi “mu - kabeleibilmisil,, imkânlarım a- zaltmıştır, i) Nihayet ,Girid, hasım elin- de orta şarkta hakiki bir teh- like yuvasıdır. Girid müdafaa — edilebilir mi idi? Alman ordusu, merkezi — va-| ziyetinden istifade ederek, ka-' ra vehava kuvvetlerini kolay- ca doğu - vcenup —Avrupasına kaydırmak — kudretini haizdir. Aylarca ve — üstün bir kuvvet karşısında, ne de olsa, hırpa - lanmış olan Yunan ordusunun, uzun zamandanberi hazırlıkları- m yapmıya muvaffak olmuş bulunan hâkim bir orduya kar- Şı, kurtarılması imkânı esasen yoktu. Avrupa karalarında sa- yaşmayı düşünmek, 21 aydan- beri bu topraklarda dönen ma- ceraları gözde bulundurmamak demektir . Girid, müdafan edilebilmek için hiç değilse Malta vaziyeti- ne getirilmeliydi 'Ufak —Yuna- nistan, ana topraklarda karşı- laştığı güçlükleri yenmek kay- gusiyle çarpışırken, bir de - Gi- ride bu metaneti vermek kudre- tinde değildi. -Girid hâdisesine kadar kahir bir donanma tara- fından himaye edilen bir adaya iki hafta içinde, hava yolları de büyük kuvvetler indirilebi- leceğine inananlar azdı. | Giridde önemli rolü hava kuv | vetleri oynamıştır. Bu kuvvet- | leri havalarda karşılayabilmek, | müstahzar, emin ve müsaid ha- va meydanlarına vabeste idi. Vakiâ, Giridde üç dört hava mevdanı vardır. Fakat bu üs- lerdeki uçaklar, havadan tevcih 1den darbelerden çok mütees - sirdiler: Açıkta, kuvvetli yer müdufaslarından mablrum — ve kül'e taarruzlarma icevap ver- mekten âcizdiler. Mısır ve Filis- tinden uçurulan tayyarelerse, uzun yollar katetmiye mecbur, binaberin daima z yorlardı. Adanın, dar çerçeveli ve mah dud meydanları akıp gelen ha- va taarruz dalgalarının öl cü ateşleri altında kalınca, bu- raların tahliyesiyle hava filola- rımn selâmetini temin etmek zaruretleri baş göstermiş, pa- raşütçü kıtaların inmesi için el- verişli zemin hazırlanmıştır! Çok atılgan, yetişkin ve neye malolursa olsun, maksat diye ko şan düşman, ada plâjlarından bile istifade etmek imkânları a- ramıştı. —Giriddeki müdafaa kuvvetleri, — anlaşıldığına göre, yüksek bir hareket ve manev - ra kabiliyetine sahip değildi . Crada bu dinamizmi elde ede - bilmek için çok alm teri dökmi- ye, büyük masraflara ve gül- fetlere katlanmıya ihtiyaç var- dı. Bunun için, her şeyden ön- ce, zaman ve vasıta isterdi. Or- ta gark ordusunun işi, bundan mazdı: Libyaya ilerleyen kuvvetler geri atıl- mıştı, Habeşistan harekâtı so- na erdirilmeli idi, ü daddaki ayaklanmal Baçağa sarmadan, idi. Bütün bunlardan çok daha mü himmi, Atlântik meydan muha- rebelerinde alt — olmamak, ana yurdu korumaktı. — Bu vaziyet kavşısında 13.000 kilometre u- zaklardan, şark — besleniyordu; yangın, bastırılmalı Mısır, Lâbya —#ınırlarında taar- ruzlar durdurulmuş, Bağdad gailesi bertaraf edilmişti Her mağlübiyet, bir hatadan ileri gelir. — Tenkiü, kolaydır.| Mazinin biriktirdiği seyyiatı, Ceffelkalem, gidermek mucize- gini Hore Belisha'da mes'üliyet ganilülyesinde — gösterememiş -| M ERLEEEEN TETTTTENT YENI) BABA " KT AEELTLETE Telqmğ Tea%uon ve Telsiz Haberleri — Resmi Harp Tebliğleri (Bap tenafi 1 inci'sayfada) tanperverleri tarafından zapte dilmiştir. Sahil muntakasında, deniz ve hava kuvvetlerinin iş birliğile Hinü kuvvetleri bir- denbire bir ihraç hareketi yap- mişlar ve Assap limanını zap- teylemişlerdir. Şimdiye kadar sayilan esirler arasında 50 bah-| riyeli, 87 tayyareci, 39 Alman bahriyelisi ve bir miktar da| İtalyan askeri vardır. General Bardia ve Diacentini fle bahri- ye yüzbaşım Colla da elimizde- dir. Cinima mıntakasında umuml | ilerleyişimiz devam etmektedir. Suriyede, dünkü çarşamba| günü müttefik kuvvetler bütün mıntakalarda mühim ıeı—aı:kııerW ka: lerdir. Susiğeye wiyeye girişimizin hedefle- Ti hakkında yanlış maltmatla aldatılan Vichy kıtaları — bazı| mıntakalarda mukavemet gös- termekte ileri yürüyüşümüzün mâniaya uğramaması için bizi kuvvet istimaline medbur et- mektedir. Bu kıtalar tenkil & İngiliz| dildikten sonra bir çokları Su-ş riyenin Alman girişine karşı mayesi olan müttefiklerin mak- sadı hakkında teveccühlerini ifade ediyorlar. Alman Resmi Tebliği Berlin, 12 (a:a.) — Alman or-| duları baş kumandanlığının teb- liği: Bir Alman denizaltısı 12.000 | torlük düşman ticaret gemileri batırmıştır. Alman hava kuvvetleri dün gündüzün ve geceleyin İngilte- Tenin cenubunda ve merkezinde mühim askeri hedeflere ve ke- za İngilterenin Şşark sahili ile| İskoçya sahilindeki liman tesi satına taarruzlar yapmıştır. Şimali Afrikada, Alman top- çusu, Tobruk civarında düşman kıtalarına, araba tecemmüleri- ne ve su tesisatına şiddetli ve tesirli ateş açmıştır. Düşmanın gündüzün işgal al- tındaki topraklara girmek te-| şebbüsleri tardedilmiştir. Av tayyareleri ve hava dafi batar- yaları 'beş İngiliz tayyaresi dü -| şürmüşlerdi. Rümen Başvekilinin Almanyada yaptığı temaslar Münih, 12 (aa.) Hitler buğün saat 11 de partinin men- kezinde general Antonescoyu | kabul etmiştir. Bu mülâkatta | hariciye nazırı Von Ribbentrop da hazır bulunmuştur. Hitler mülâkattdn sonra ge- neral Antonescoyu öğle yemeği- ne alıkoymuştur. | Rumanya devlet reisi general Antonesco — yemeği müteakip Bükreşe dönmek üzere tayyare âile Münihten hareket etmiştir. Dünkü mülâkat Münih, 12 (a.a.) — Aşağıda-| 'Almanların hatırdık- ları Amerikan vapurları |Hadise gittikçe ehemmi- yet peyda ediyor Londra, 12 (a.a.) — Atlantik- |te adındaki Amerikan vapurundan kurtarılmış bulunan — yolcular- la mürettebatın bugün geç va- kit Pernambouc'a muvasalat- ları beklenmektedir. Amerika hükümeti bu hâdise hakkında bir hüküm vermekten şimdilik 1 ietinap etmektedir . Hariciye — nezareti, (Robin Moor) vapurunda bulunanlar - dan sağ kalanları kurtaran Bre zilyalı kaptanın mezkür vapı- run torpillendiği hakkında bir Amerikan istilbarat ajansına yaptığı beyanatı henüz kat'i bir hakikat olarak telâkki etme - mektedir . 'Times gazetesinin Vaşington muhabirine göre ,bu hâdisenin kasden yapılmış bir hücum ol- duğu tahakkuk ettiği takdirde Amerika hükümetinin nasıl bir kara ralacağını şimdiden kes - tirmek imkânsızdır. Bundan “başka mütecavizin Hüviyetinin tesbit edilememe - si de ihtimal dahilinde bulun- maktadır. Bununla beraber 1915, 1916, 1917 senelerinde gösterilmiş oaln hudutsuz sab- rın tekrar gösterilmiyeceğine şüphe yoktur. mezaretinin bir tebliği Vaşington, 12 (a.a.) — Bir- leşik devletler hariciye nezareti, Amerikan — bandıralı (Robin Moor) vapurunun — şüpheye -| mahal kalmıyacak bir surette bir Alman 'denizaltısı tarafın yliği: dairesi konseyi, 'Terror ve Lady Bird harp gemi- Terinin, Libya sahilleri açıkların- da yapılan harekât esnasında düşman tarafından batırılmış ol Amirallık duğunu teessürle bildirir. Te- lef olanların aileleri keyfiyet - ten haberdar edilmişlerdir. Fransız filosu şarri Akdeni- ze hareket etmiş (Baş tarafı 1 ineide) detli yardımına Tağmen ilerle- meğe muvafık Glamamıştır. Nevyork, 12 (aa.) — Reuter: Nevyork Times gazetesinin Vaşington mühabirinin bildir - diğine göre, Vaşingtondan gelen haberler, Toulonda — bulunan Fransız - filosu — cüzütamlarını şarki Akdenize hareket etmiş olduğu merkezindedir. ki tebliğ'neşrolunmuştur. Dün saat 18 de, Alman harici ye nazırı B. Von Ribbentrop Ru manya Gdevlet reisi general An -| toneskoyu kabul etmiş ve uzun ve samimi bir mülükatta bulun muştur. Von — Ribbentropun — wiyafeti Münih, 12 faa.) — D. N.B. Alman hariciye nazırı B. Von Ribbentrop dün akşam general Antonesko şerefine büyük bir zi yafet vermiştir. | mektedir. o—— A Eenere — samramam ti. Havp, muvaffakıyetler —ve muvaffakıyelsizliklerle — — dolu bir çok safhalar arieden muha- rebelerden ibarettir. Girid işga- Irakın — kurtulusu — ve istilâsı, bu cihanşü - şın kat'i neticesi Üze- rinde müessir değildir ylık kanlı müsaraalardan gonra, müstakbel harp için mikyasını tayin etmek imkânı bulunmıyan bir hazırlık göze çarpıyor. Harp sahası, küre parçaları, harp hayatını yaşatanlarsa, bü- tün 0 muzzam Ve medeni millet- lerdir. “Yarmki badirenin — gid- detini ve kat'i neticesini, mev- zi boğuşmalara bakarak, kes tirmek ne mümkün !Bu gidişle önümüzdeki bir çok — yıllar bir çok muvaffakıyetlere “ve | muvaffakıyetsizliklere gahit — o- laca, işte o zaman kat'ine- tice üzerinde de mütalea yurh-* tebileceğiz! Umumi ilerleyiş Kahire, 12 (aa.) — Burada | zannedildiğine göre müttefik - lerin Şam istikametinde yap - tıkları ileri hareketi devam et-| mektedir. Maamafih bu ilerle- yişde hiç bir istical gösterilme- Çünkü burada mev- zuubahsolan Şey muslihane bir hülülden ibarettir. Şam yolu ü- zerinde bulunan Hasbah'ın iş- gal edildiği hakkında — Kahire- nin bazı Mmalifillerinde çıkan | haberi teyit eden mahiyette hiç | bir haber alınmamıştır. Maa-| mafih müttefiklerin yakında m civarındaki bağlara var- ması beklenmektedir. Bu mınta- ka çöl ve lavlardan teşekkül etmiş arazi ortasmda bir vaha teşkil etmektedir. Hind kıtalarının muvaffakıyeti Londra, 12 (a.a) Habeşistan- da Assab limanının imparator- lük kuvvetleri tarafından zaptı | hakkında bahriye nezareti neş- rettiği bir tebliğde diyor ki Hindistan baş kumandanlı - ğmın bildirdiğine göre Assab Hmanı İngiliz harp gemilerin - den çıkarılan Hind kıtaları te- rafından işgal edilmiştir . “Hür Fransa, ,davasma katılanlar Kahire, 12 (aa.) — Reuter: Suriyedeki Fransız subay ve erlerinden bir çoğu “Hür Fran- sa,, ya İltihak etmektedir. Bu- rada söylendiğine göre, gene - ral Dentz emri altındaki kıta < KTAAMEE T batırilmış olan (Robin Moor) | Türkiye ve Almanya Berlin siyast maha filinin verdiği teminat (Baş tarafı 1 İnel sayfada) Almanya snat olunan transit projeleri ecnebi gazetecilerin tertipleri ve Türkiye ile Alman- ya arasındaki münasebatı ihlâl etmek istiyen ecnebi manevra-| larıdır. Ayni zamanda bu ter-| tibatla Almanyada bir aksülü. mel husule getirerek müstakbel hareketler hakkında Alman a5- keri plânlarının anlaşılması ga- yesi de takip olunmuştur. Almanya, Türkiyeye karşı, her hangi bitaraf devlete karşı beslediğinden çok kuvvetli - ve hususf bir sempati beslemekte- dir. Almanya siyasi ve askeri vaziyetleri inkişaf ettirecek su- rette kararlar ittihaz ederken daima eski müttefikler olan, Türkiye ile bir ihtilâf zuhur et- tirebilecek her hareketten çe- kinmek Hizumunu da göz önün- de tutmuştur. Zaten hakiki va- ziyeti anlamak için biraz vuzuh ve aklıselim ile tetkik etmek kifayet eder: Eğer Almanya bitaraf memleketlerin öte tara- fına asker nakletmek — isterse elinde bu husus için Bge adala- rı ile Girid vardır ki mükem - mel ve kâfi bir-yol hizmetini görebilir. Giridin zaptı, kıtaa- tın ve ordu Jevazımının kara yollarına müracaat — adilmeden nakli imkânıni tamamile isbat etmiştir. Bugünkü harbi bilen - ler için ise, Türkiye yollarının 've şarki Anadoludaki tek hatlı demiryolunun asri bir orduyu nakil hususunda lâzım — gelen muazzam ihtiyaçlara ne derece az tekubür edebileceği de bir sır değildir. Balkan, Irak ve Suriye hâdi- seleri tamamile isbat etmiştir ki Almanya Türkiyenin emniye- tine hiç bir vakit taarruz et mek emelini beslememiştir. Al- manyanın Türkiyeye kurşı olan siyasetinin esası hiç bir türlü ihtlilâfa meydan vermemekte - dir. Bundan 18 ay evvel anlaş - mamazlıklara sebebiyet — veren Türk siyasetinin bugün Türki- yeyi ihtilâftan uzak tutmağa matuf olduğunu görmek ise Ber lin için kâfi bir itminan eseri olarak telâkki edilmektedir. e— A Tn ların Vichy hükümetine sada - katini temin etmek maksadile | subay ve arbaşların aylıklarım | İngiliz ordusundaki seviyeyi bulacak derecede — arttırmıştır. Fakat rüşvet mahiyetindeki bu hareket ekseriyetle, arzu edile- nin aksi bir netice vermekte - dir. Irakta akisler Bağdat, 12 (a.a.) — Suriye harbi Bağdadda yakından ta- kip edilmektedir. Bu muhare - benin Irakın istikbali üzerin - deki hayati ehemmiyetini her- kes idrâk etmektedir. Raşid Ali isyanından, yani mayısın ilk — haftasındanberi Basra ile Bağdat arasında ke- silmiş olan demiryolu münaka- | lâtının yarın tekrar başlaya - | cağı ilmit edilmektedir. | Beyrutun — bombardımanı W Vichy, 12 (asa.) — Ofi ajan- | sının bildirdiğine göre İngiliz ha va kuvvetleri dün öğleden sonra | müteaddit defalar Beyruta bom- | bardıman etmişlerdir. Bâl, 12 (a.a.) — Reuter : Basler Nanchrichten gazete - sinin Berlin muhabirinin bildir - diğine göre, Alman hariciye ne- zaretinde, Almanyanın, Suriye anlaşmazlığından, Fransaya an- cak siyasi sempatisini verece - ğini ve Pransanm yalnız hare - ket etmesi #cap eyliyeceği beyan | olunmuştur. Fransanın kendi müstemlekelerinin müdafaasını | mümkün kılmak üzere mütare - ke şartları tadil edilmiştir. Fa- kat bu tadillerin mahiyeti bil - dirmektedir, | yıplarını açık urette itiraf et- | rinin nazarı dikkatini celbet - Mussolini- nin nutku Berlinde iyi kar- şılanmadığı söyleniyor (Bap tarafı 1 Incl saytan Yunanistan hâdiseleri hak- kında Mussolininin İtalyan ka- tiği söylenmekle iktifa —olun- maktadır. Hiçbir gazete, Mussolininin nutkunda , Yunanistanın — as- keri işgal ve hayat sahası hak- | kandaki parça ile İtalyanın hat- | ta harici yardım olmadan Yu- | nanistanı — nisanda matetmek suretiyle mağlüp edeceği hak- kındaki / fıkraları iktibas eyle - memiştir. Mussolininin hayat — sahası hakkındaki cümlesinin mâna- sı ile alâkadar sarih bir sual sorulmuştur. Bize şu cihet anlatilmıştır Ki askeri işgalin siyasi teşkilât - landırma ile ve hayat sahası ile hiç bir alâkası yoktur ve bahis | mevzuu olan keyfiyet, halli ge- nel kurmaylara ait dahili askeri bir meseledir. İtalyan askerleri ancak —Alman askerlerinin ye- Yini almaktadır. Selânik'in işga- li teyit edilmemektedir. Hayat sahasına gelince, Mussolini her halde Yunanistanın artık İn- giliz sahasma dahil bulunma- dığını ve şimdiden İtalyan men faatleri mmtakasına girmiş ol- duğunu söylemek istemiştir. Akdenizde bulunan Yunanis - tan, İtalyanın ekonomik — ve | siyasi rehberliğini kabul etme- lidir. Çünkü İtalyanın Akde - nizde faik bir vaziyete hakkı bu | lunmaktadır. Hayat sahası te- | lâkkisi, Yunanistanın hüküm- ran bir devlet kalmıyacağı mânasına gelemez. ise mevzuu bahis bile değildir. Yunan gazetecileriyle yaptı Bimiz - konuşmaların da teyit ettiği intıbanmıza göre, yeni vaziyet güçlükler doğurmakta-| dır. Çünkü Yunanistan teslim olduğu zaman, mundmmm* yalnız Almanyaya bağlı ola - Cağını sanmış — ve başka - bir. devletle değil fakat Almanya | ile işbirliğine hazır bulunmuş « | tur. | | Mesele, bu suretle çok aötüel bi rmahiyet almıştır ve Bita- raf mahfillerdesanıklığına göre bunun bütün Akdenizde akis - leri görülecektir . Almanyanın SuvyııîW hududunda tahşidatı. (Baş tarafı 1 inci saytada) Londraya muvasalâtı haberile ayni zamana tesadüf &etmiş ol - | anası bugünkü Londra gazetele - mektedir. 'Temin edildiğine gö- re Sovyet hudutları boyunca tahşit edilen Alman kuvvetleri hakikaten muazzam kuvvetler- . dir. | Times garetesinin Ahilamatik! muharriri, Berlinden de Sov - yetler birliğine karşı bir taar - ruz yapılacağını anlatan bazı ha- | berler verildiğinden bahsetmek tedir. Muharrir diyor ki Tahşidat yapıldığının gizli tu tulmaması ve B. Hitlerin daha ziyade yabancı addedilmesi lâ- zım gelen bazı kimselere bu se- ne içinde Sovyetler birliğine kar şı bir hücum hazırladığı hak - kında yaptığı beyanat, Almanla- rın böyle bir projenin muvaffak olacağına tam bir itimat besle diklerini veya 'bu işin ihtimamla hazırlanmış bir blöf olâuğunu göstermektedir. Bu hususta üç ihtimal ileri sürülebilir. | 1 — B. Hitler büyük ordula-| rını bir tarafa yerleştirmek mec buriyetindedir. Avrupa - nın geniş ovaları Alman tümen- lerinin yerleşmesime şok "müsa- ittir. Çünkü buradan Sovyetler birliğinin hareketleri nezaret al- tında bulundurulacağı gibi İn- gilterenin istilâsının da bujka! bir zamana talik edildiğini zan- netiirebllir. Bu suretle İngilte- Şarki | mmtakalarından | ğer cephelere gönderebilir. Almanyada dans memnui- yeti kaldırıldı Alman faal harp hare- keti sona mı erdi Berlin, 12 faa.) — Bir hu- susi muhabir bildiriyor: Dans etmek yasağının kaldı- Tılmasından sonra harekâtı har | biye hakkında umumt bir teb - | | nihayete erdiği ve halen bir | wakfe olduğu intibamı teyit &t- mektedir. Maamafih, bunmn hasmı aldatınağa matuf bir ha- | reket olması da muhtemeldir. | Yeni hava akınları (Baş tarafı 1 incide) ce, Ruhr, Rotterdam ve Boulog- ne Üüzerine taarruz yapan İngi- | liz tayyarelerinden sekizi us-* lerine dönmemişlerdir Alman tayyarelerinin akmı Londra, 12 (aa.) — İngiliz hava ve dahili emniyet nezaret- ee düşman hava - faaliyeti | 'büyük bir mikyas üzerinde ce- reyan etmemiştir. Birbirinden çok uzak noktalar üzerine bom: balar atılmıştır. Bir kaç noktada çok büyük hasar vardır. Ve bir mıntakada büyük miktarda öl ve yaralı olmasından korkul- maktadır. Fakat başka yerlerde, ölü ve yaralı adedi yüksek de-| #ildir. Berlin, 12 (aa.) — D.N. B. : Gece münferit düşman tay - yareleri, garbi ve şimali Alman-. ya üzerinde uçuşlar ve Ren-Vest | falya endüstri mıntakası üzeri- me yangın ve infilâk bombaları atmışlardır. Bası maddi hasar ve müteaddit ölü ve yaralı var- dır. Şimdiye kadar alınan ha - berlere göre, iki düşman tayya- £ Tesi düşürülmüştür. | Calais'nin bombardımanı Londra, 12 (aa.) — İngiliz tayyareleri bu sabah ilk saatle- lerde Calais Timanına hücum et mişlerdir. Fransız sahili üzerin- | de anfılâkları görülen bombala- rın çıkardığı sarsıntılar Douv - res ımmıntakasında hissedilmiş - ür. —e gll Et fiyatları kiloda 5 kuruş indirildi (Baş tarafı 1 incide) | ru satış nisbeti tesbit etmiştir. Yeni koyun-eti narhına göre Karamanın perakende kilosu 55, dağlıcın 60 kuruş olmaktadır. Bu fiyat bundan evvelki narhta Karaman için 60, dağlıç için de 65 kuruştu. Yeni narh 15 ha- zirandan itibaren mer'iyet mev- küne girecektir. Komisyon dünkü toplantıda kuzu etinin perakende satış - larına da 65 kuruş narh koy- muştur. Ancak, kuzu - istil istenen müva redat ve maliyet fiyatları pey- derpey geldikçe komisyonun y narhı büsbütün kaldırm hut da tadil etmesi mul dir. Zira, kuzuların koyunlaş - mağa vüz tuttuğu malümdur. Bundan — başka komisşyon, dünkü toplantıda Sümerbank Yerlimallar pazarları namına bir mümessilden basma satış - ları ve fiyatları etrafında iza- hat almıştır. Komisyon, çay fiyatları hakkında da alâkadar lardan izahat almıştır Diğer taraftan son zamanlar- da memleketimize gelen Karpiçe çivilerinin kilosuna komisyon 75 kuruş azami satış fiyatı koy- muştur re istilâ teşebbüsünün yapılmı - yacağından eemin olarık adada- ki kuvvetlerden bir kısmını di- Al- manya ise icahı halinde şarkta- ki kuvvetlerini süratle garbe nakledebi'ir 2 — B. Hitller müthiş harp Bayfa : 5 eaarama aran Salagre £ FIKRA Macarya denize iniyor (Baş taratı 1 Inct sayfada) uğramamıştı. 1918 teşrinleri ge lince maksumlar da, maksumu aleyhler de, hüstl iasmetler de topyekün berhava oldu. Bu harbin henüz ikinci yılı sonundayız, önümüzde daha iki üç, belki de beş yıl var. Bugün- kü bahar havalarının nekadar devam eedeceği belli değil. İn< san; 1915 i“ve 1918 i düşündük- çe dostlarından gayrühtiyari âhtiyat ve teenni bekliyor. Türk- çede bir darbımesel vardır ki, bugünkü memnun muharipleri biçilmiş kaftan gibidir: Ne ol dum dememeli, ne olacağım de- meli. Satie davası yeniden (Baş taratı 2 inci sayfada) disine itimad ettiğim — Neş'et Kasımgilin raporuna emniyet eyleyerek ve onu esas ittihaz e- derek-almağa karar verdim. Bu- nun için idare meclisine bu ra- poru okudum, getirdiği kirala- Ti söyledim ve bir hesap yap- tik. Senelik kira bedelinin on | seneliği 500 bin kadar tutuyordu. Bizde bu gibi işler- | de teamül olduğuna göre vasa- tisi olan 250 bin liralık teklifi gene rapor ve hesaplara istina- den muvafık gördük. Teklifim idare heyetince de kabul edil- | di. Ve bu fiyata cevaz verdiler. Bunun üzerine alım muamele- sine başlandı ve bina satın alın- dı. Yoksa müddeiumumi bey efendinin dedikleri gibi ben Sa- tie binasını 250 bin liraya şahsan şahsa ve hodbehot almış deği- lim.,, Yusuf Ziya Önişin sözlerini müteakip muavin Ziya Yazgan kalktı ve mahkeme riyasetine dedi ki: — Bütün bunlar esasa mü- teallik hususattır ki vaktiyle çok münakaşa ve müzakere e- dildi. Ben hâdiseyi tahlil ve mü- #taleamı — serdettim. — Yeniden münakaşa, tahlil ve tetkike | zum yoktur. Filhakika mhnıkııa uuvaı:a.k gibi idi. — Fakat davavekilleri mühlet taleplerini tekrar ettiler. Ve müdafaa yapılmak üzere du- ruşma başka bir güne bırakıl- Ankara, 12 (a.a.) bisiklet Türkiye birinci! Haziran Sah günü Hatayda ya- pılacaktır. — Yarışın İ20 kilometredir. Koşu 24 Haziran günü sabah saat 7.30 da Antakyadan başlı- yacaktır. 24 Haziran Hatayın ÂAhten anavatana iltihâk günü olduğundan bütün — sportular başlama esnasındaki törene iş- tirak edeceklerdir. Bu müsabakalara girecek böl gelerin, bölge birincilikleri yapmış olmaları şarttır. Bugü- ne kadar birinciliklerini yapan bölgeler: Ankara, Balıkesir, Bursa, Denizli, Eskişehir, H: tay, Kocaeli, İstanbul ve İzmir- Müsabaka tarihine kadar bölge birinciliklerini yapan böl geler de neticesini federasyona bildirdikleri takdirde yarışa da vet edileceklerdir. Koşucular 26 Haziranda Ha - taydan hareketle Ankaraya ge- lecekler ve burada yapılacak 100 kilometrelik bir koşuya iş- tirak edeceklerdir. sene makinesini Sovyetler - birliğine karşı kurarak Moskovayı kor- kutmak ve yalmız kuvvetlerini göstererek mühim tüv:zet elde etmeği düşünmüş olabilir. 3 — Almanların Ukranya buğ daylarına ve Kafkas petrolleri - ne göz kuydukları malüm oldu- ğundan nekikaten B. Hitler Sov yetler birliğini istilâya teşeb - büs edebilr. Bu üçü:den ikincisi, yani Sov yetler birliğini korkutarak bazı tavizat elde etmek ihtimali şu anda en çok akla yakın olanıdır. B. Hitlerin bu maksadı 'he - men henicn her zamasikinin ay - nidır. İstediğini, harpsız yalnız teh- dit ile elde etmek, fakat ihazır - lıkların — genişliği karşısında Hitlerin mühim tavizat isteye « ceğine hükmetmek lâzımdır. Bu tâvizler Stalinin —verebile- ceklerinden acaba daha mı mü- himdir?