3 Temmuz 1941 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

3 Temmuz 1941 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

3 TEMMUZ 1941 XENİ BABAH Bayfa : 5 HARP VAZİYETİ * (Baş tarafı 1 Inci sayfada) akıp giden ikmal kafileleri! Bir darbe ile bu cephenin şurasında burasındz çöküntüler, yarıntı- lar! Her yıkılan yerde bir yar- manın, bir “ceb,, in belirdiği sa- niliyor: Artık inhizam, pınik başlıyor, Ödesaya, — Kiyefe, Moskovaya varmak, orduları çe- virmek, esir ve imha etmek za- manı yaklaşıyor.. Deyenler var' Belki orduda kütleler hali: esirler verir, belki çekilir ve bir cephe kısmında mağlübiyet de olabıhr Fakat, aklı selim, bir nazariyeyi takdis eden, ödev ve yurt sevgisini daha ilk ça- ğında ve yoldaş ocağında öğre- nen bir neslin vücud verdiği bir camianın, bir hamlede devrili- vermesini kabul edemez. İtal - yan basını taarruzun karşılaş- tığı güçlüklere dikkati celbe- diyordu. Rus tebliğleri, dün el- den çıkan, bir şehrin ertesi gün geri alındığını söylüyordu. — Al- man tebliği de tabiye muvaffa-. luyetlerınden bâhistir. Her teveccüh ettiği hedefi sarsmasını bildiğini, iki yıldır, isbat eden asri Alman ordusu- nun, şarka doğru yönelirken, her savletinin kolayca muvaffa- kıyete götüreceğini tasarlama- dığını, hazırlığının mikyası gös teriyor!. Bir yarma, yeni tabire göre cep, mukabil tedbirler alınama- dığı halde, kat'i muvaffakıyete iktiran edebilir. Rus ordusu da, bugünkü hasmının zafer emel- lerini okşayan, en yüksek bir hareket ve manevra kabiliye- tini haizdir. Her girme teşeb - büsünün zırhlı kuyvetlerin mü- dahalesiyle, hava filolarının dırışiyle — kırılmak istendiğini anlıyoruz. Hava kuvvetleri sın- . dınlmış, zırhlı hücum kafileleri nin arkada bıraktığı piyadenin sendelemiş olmadığını gelen ha- Tülen taze kuvvetlerle besleni - yor. Ve müdafaa ordusunun bit- mek bilmiyen kaynakları bu de- fi ve tard tertiplerine imkân ve- rivor. Muharebeler ,henüz sı- nırlarda oyalama mahiyetinde- dir. Rusyada wihk seyahati bir kamyonun yapıldığına şa- hid oldum, diyordu. Rus mo-! törlü ve zırhlı tuğaylarının sayı sı 100 ü geçermiş! Rus ordusu- nu takviye ile mükellef olanlar, parlâmento müsaadelerini al- mak mecburiyetinde değillerdi. Orada her şey ve herkes ordu- nundu, denilebilir.. O sebeple, şimdiki Rus ordusu, cephede düşen arkadaşının silâhını al- madıkça iş göremeyen erlerden Rus oniusu’;ıun, hakikaten “hassai kül,, sayılan Alman or- dusundaki komuta ve güdüm elemanlarından da mahrum ol- duğu , Ancak, or- duyu terkip eden Ruı gençliği- nin, elindeki silâhı kullânamı - yacak dun bir kabiliyette oldu- ğunu sanmak da hatadır. Sevk | ve idare hataları, nihayet, kıta, | vazifesini ifaya kadir bir birlik kaniyle öder. Eğer Rus gençliği ödevine bu derece ısındırılmış ise, bu orduyu sınıf harici — etmek hiç de kolay olmıyacaktır. Rus tayyareciliği, kutbun sâbih bir buz —bloku üzerine konarak, “Heyeti kâşife,, yi kurtaran di- namik, mahir ve fedakâr üyeler| de yetiştirmiştir. Rus paraşüt birliklerinin yüz binlerce müte- hassıs subay ve ere sahip bu- lunduğunu biliyoruz. Ruslar, bü- yük memleketler irfanından is- tifade etmişlerdir. Alman silâhının karaktens- tik bakımından — Ruslarınkine | faik bulunduğu meçhul değildir. | Fakat, muvaffakıvette — âmil,| yalnız silâh değildir. Rus kom-| binaları, ordu geriye atılsa da,W hava tehditlerinden masundur - | lar, asüde çalışabilirler. Halbu-| ki Avrupada hiç bir muharip memleket yoktur ki, ateşler al- tında kalmaktan kurtulsun, ve emniyetle çalışabilsin. | Rusya, bir vakitler, bütün ci- hanı — besleyen bir ambardı. Yalnız başına Ukrayna - bile, bir ordunun talebine cevap ve-| rebilir. | Bugünkü — orduya — yıldırım| Bür'ati veren petroldür, harp ne kadar uzarsa uzasın, Rus ordu-w su petrol darlığı çekmiyecektir. | Alman ordusu, Rus ordusunu kat'i muharebelere mecbur e- derek, ona büyük bir darbe in- dirmeye muvaffak olabilirse, “Avrupai Rusi,, nin büyük bir kısmını ele geçirerek bu verim- li kıtadan kuvvet alabilir. Eğer Rus ordusu, kendini kaptırmıya- rak hasmını bıraknr ve za- vman kazanabilirse, yarından da —Son Ajans ve Telgraf Haberleri— Almanlar Rigayı da aldılar (Baş tarafı 1 Inci sayfada) muz tarihli Sovyet tebliğinde şöyle denilmektedir: Kuvvetlerimiz — Murmansk, Koxholm, Dvinsk, Minsk ve Luck istikametlerinde muanni- dane muharebelere devam et- mişlerdir. Diğer istikamet ve, cephelerde kıtaatımız devlet hu | dutlarını muhafaza ederek içe-. ri girmeğe çalışan düşmana kar şı mukavemetlerini devam ettir mişlerdir. Murmansk istikametinde a -| detçe faik düşman kuvvetlennew karşı kıtaatımız çetin surette mücadelelerine devam etmişler - dir. Koxholm istikametinde düş - man birçok noktalarda taarru- za kalkarak erazimiz dahiline girmeğe teşebbüs etmistir. Tara fımızdan yapılan şiddetli mu- kabil taarruzlarla düşman bü-! yük zayiata uğratılarak tarde- dilmiştir. Dvinsk istikametinde kuvvet lerimiz düşman piyadesine - ve tanklarına karşı çetin muharebe ler vererek Alman - kıtaatının gırbî Dvina mıntakasına girme sine mümanaat etmektedirler. Minsk istikametinde düşma - nın müteharrik kollarına karşı savaş devam etmektedir. Kuv -| vetlerimiz geniş bir mikyasta | baraj ateşine istinat ederek mu kabil taarruzlar yapmakta ve düşmana azim zayiat verdirmek | suretile ileri harekâtını durdur- maktadırlar. Luck istikametinde kuvvetle- rimiz kuvvetli düşman teşekkül lerinin taaruzunu durdurmuş lardır. Bu cephede birkaç gün devam eden muharebe esnasın- da düşman insanca ve harp le-| yvazımı hususunda mühim zayi- ata uğramıştır. Plân dairesinde ve aldıkları emre ittiba ederek geri çekilen kuvvetlerimiz Lemberg'i tahliye etmişlerdir. | Hava kuvvetlerimizin harekâ-| tı hakkında verilen sarih malü- mMata göre 30 haziranda 50 si ha va muharebelerinde olmak üze- re 56 Alman tayyaresi düşürül- müştür. Bizim kayıplarımız 17 tayvaredir. Kahraman tank şoförlerimiz'| topgularımız ve Sovyet piyade- si vatanımızın alçak dusrnanu karsı çarpışmalarda birçok en-| gelleri iktiham ederek, anavata nımızın her karış toprağı için feragati nefsle mücadeie eyle - mektedir. Adetçe faik düşman kuvvetlerinin hücumuna uğrı - yan cüzütam düşmanın hücum-! larını tam bir gün tutmuştur. Faşistler, bir çok defa hücuma kalkmış, fakat her defasında ilk mevzilerine doğru tardedilmiş -| tir. Bir tek günde —Almanlar 50 tank kaybetmişlerdir. Piyade cüzütamının askerleri 6 düş -| man tankı tahrip etmişlerdir. Bir tank dafi bataryası yalnız bir tek muharebede 8 düşman | tankını savaş harici bırakmış -| tir, | Kareli berzahı bölgelerinden birinde, bir beyaz Fin taburu| hududumuzu geçmiştir. Bir pi-w yade taburumuz düşmanla mu-| harebeye tutuşmuş ve düşmanı geri çekılmege mecbur etmiş -| tir. Düşman üç tank kaybetmiş ve 199 kadar ölü ve yaralı ver- miştir. Bu taburumuzun asker- leri sarhoş bir vaziyette bulu-| nan beş asker esir almışlardır. Düşmana karşı mücadelede Sovyet pilotları milletimize has cesaret ve teşebbüs kabiilyetini | göstermektedir. Alman istihbarat bürosu, bir trene yapılan mitralyöz hücumu! esnasında Sovyet pilotlarının sözde dumdum kurşunu kullan- dıkları hakkında yalan haber- ler neşretmektedir. Herhalde bu tahrik haberinin hedefi Al- manların bizzat kendi niyetleri- ni gızlemekkır emin olabilil Büyük Alman ordusu, her, devirde uhdesine düşen vazife- yi yüksek yurdseverlere — ya- kışan bir fedakârlıkla ve me- haretle ifa etmiştir, Rus top - raklarında da ayni kudreti gös terecektir. Sovyet ordusuna gclınce, 0- nun def ve tard rolü! sonuna kadar başarmıyacağını iddia et- | mek için ortada ciddi sebepler | yoktur. Kat'i netise hakkında müta- lea yürütebilmek için büyük meydan muharebelerini bekle- melidir, | arasında Türk toprağı haricin- | hakkında Refik İnce (Manisa) | askerlik mükellefiyeti kanunu- | dığı mukim bulundukları mahal- | ki usul ve füruğ ve zevce ve er- Muhtaç Asker aile- lerine yardım iş (Baş tarafı 1 Inci sayfada) ve belediyelerle bunlara bağlı müesseseler ve belediyeler han- kası memurları tekaüt sandığı teşkiline ait kanun lâyihaları nı müstaceliyet karariyle mü- zakere ve kabul eylemiştir. Bugünkü toplantıda B. Millet Meclisi, Maliye Vekilinin talebi üzerine Uzunköprü - Sivilingrad | deki demiryolu — kısımlarının işletmesi hakkındaki kanun lâ- yihasının muhtelit bir encümen tarafından tedkikini tasvip ey- lemiş ve ikinci defa reye konu- lan çiftçi mallarının korunma- sına dair kanunu da kabul eyle- miştir. Meclis gelecek - toplantısını cuma günü yapacaktır. Dahiliye Vekilinin verdiği İzahat Ankara, 2 (a.a.) — Büyük Millet Meclisinin bugünkü top- lantısında Dahiliye Vekili Faik Öztrak asker ailelerine yardım tarafından verilmiş olan sual takririne cevap vermiştir. Refik İnce bu sual takririnde İstanbul belediyesinin asker a- jilelerine yardım için nakil va- sıtalarile sinema ve tiyatro üc- retlerine yapmak istediği zam- mın mahiyeti itibar'le teşkilâtı esasiye kanunu ile 1111 numara h kanuna mugayir olduğunu i- şaret eylemekte ve Dahiliye Ve- kâletinin bu hareketi pasıl te- lâkki eylediğini sormakta idi. Dahiliye Vekili Faik Öztrak buna karşı verdiği cevapta Ve- kâletin bu meselenin esası hak- kındaki noktai nazarının takrir sabibinin noktai nazarına teva- fuk etmediğini ve teşkilâtı esa- siye kanunu ile 1111 numaralı| ianunla tezad teşkil eylemedi-| ğini kaydederek demiştir ki: “— Teşkilâtı esasiye kanunu- muzun 85 inci maddesinden,, vergiler ancak bir kanunla tarh ve cibayet olunabilir,, demekte- dir. Arkadaşım buna istinat e- diyorlar. Askerlik mükellefiye- ti kanununda da yardım sözü geçiyor, bir de buna istinat edi- yorlar. Müsâade büyürursanız nun 71 inci maddesini okuym ğım: “Hazar ve seferde 45 gün- den ziyade müddetle askerde bu hmanların yiyecek ve sair ihti- yaçları ötedenberi kendileri ta- rafından tedarik olunan ve baş- kaca muavenet edecek kimsele- ri ve rayiç mahalliye göre idare ve ihtiyaçtarını temin edebile - cek servet ve gelirleri bulunma- le ve köy ihtiyar heyetlerince tebeyyün edenlerin hanelerinde- A!man istihbarat bürosu havn muharebelerinde, Sovyet bom- bardıman tayyarelerinin Alman işaretlerini taşıdığı hakkında| bir hezeyan haberi neşretmekte- dir. Bu, Alman propagandası - nın bariz bir yalanıdır. Rumen Ve Alman, kıtalarının Besarabya arazisine girmek için yaptığı biütün teşebbüsler asker- İerimizin şecaat ve kuvveti kar- şısında mütemadi surette kırıl - mıştir. Rümen uşakları, bir yıl- dırım darbesi gibi Besarabya- da Alman kıtalarını takip ede- ceklerini ümit ediyorlardı, fa- kat Rumen generalleri Hitler ta rafından acı surette aldatılmış- tır. Alman subayları, Rumenle- ri, cebirle kendi cüzütamlarının önünde muhakkak bir ötüme sür mektedirler. Faşistler, manevi - yatı kırılmış Rumen askerleri - nin sırtına çevrilmiş mitralyöz- lerle bunları tehdit etmektedir. Taaruzlarda, Alman mitralyöz- | leri Rumen unsurlarını takip ey | lemektedir. Kolkhoz köylüleri tarafından tam bir feragatinefsle çalışıp hasadı mükemmel surette yap- makla ve devlete karşı taahhüt | lerini zamanından evvel ifa et- mekle faşist sürülerini ezmek için Kızılorduya yardım eyle- mektedir. Fabrikalarda da va- ziyet aynidir. Amerikanın — göndereceği mallar Vaşington, 2 (a.a.) — Sovyet- ler BirligininVaşington elçisi gazetecilere beyanatta buluna - rak B. Welles ile Amerikaya yapılacak en esaslı siparişler )t_ııakkınd.a görüştüğünü söylemiş | e. Salâhiyetli mahfiller bu sipa- | kabulünü kek ve kız kardeslerine askere gittikleri günden terhisleri ta- rihine kadar mahalle ve köyle- rinde bulunup ve askere alınma- mış olanlar yardım etmeğe mec. burdurlar. Burada yardım tâbi- rinin yanında bir de “mecburi,, kelimesi vardir ki bu yardımın mahiyetinin bir mükellefiyet ol- duğunu sarahaten ifade ediyor. Maddenin alt tarafı söyledir: “İşbu yardımın ne suretle yapı- lacağı mahalle ve köy ihtiyar meclisi ve heyetlerince tesbit ve onlar vasıtasile ifa olunur.,, hükümet rüesası ve mahalli be- lediyeler bu hususu takip ve te- min ve adilâne bir sulette tatbi- kini mürakabe ile mükelleftir- “ler, İşbu heyetlerce tesbit olu- nan yardımı yapmaktan imtina edenler hakkında mezkür heyet lerin mazbatası üzerine tahsili emval kanunu tabik olunur, Yar dım mecburidir, vermiyenler hakkında tahsili emval kanunu tatbik olunur. Bu gayet sarih bir mükellefiyettir. Binaena - leyh ne teşkilâtı esasiye kanu - nuna ne de bu kanuna mugayir değildir. Belediye heyetinin sa- lâhiyettar olup olmadığı keyfi- yetine gelince: Muhtarların ve ihtiyar heyetlerinin ilgasına da- ir olan kanunun bir maddesinde mahalle muhtar ve heyeti ihti- yarilerine verilmiş olan vazife- nin belediyelere bırakıldığı yazı hdır. Bunun takibine dair olan nizamnamenin beşinci maddesi- nin 7 inci fıkrasında da muhtaç | asker ailelerine yardıma müte allik olan işlerin belediyelerce yaplacağı musarrahtır. Burada da bu işi yapan bizzat belediye- dir, Binaenaleyh belediye heye- ti buna salâhiyettardır. Ancak yapılmış olan kararın tatbikatın da esası tamamen kanunlara uy- gun olmakla beraber bazı mah- zurlar olması ihtimalini gördük” Bunu bertaraf etmedikçe kararı tatbik cihetine gitmedik. Bunun —muhaberesindeyiz. Tatbikattaki ve mahzurları bertaraf edecek yolu bulduğumuz takdirde tat - bik edeceğiz. Çünkü faydalıdır, Eğer bu mahzurları bertaraf e- decek yolu bulamazsak tatbik et memekte devam edeceğiz. Asker ailelerine yardım kevfiyeti ka - nunda köy ve mahalle ihtiyar heyetlerine ve mahalle ihtiyar heyetlerinin ilgası üzerine bit- tabi bunların yerine kaim olan belediyeler bu yardımın ne su- retle yapılacağını takdir etmek bakkını da vermiştir. O fıkra da şudur: “İşbu yardımın ne su retle yapılacağı mahalle ve köy ihtiyar meclis ve heyetlerince tesbit ve onlar vasıtasile ifa olu- nur.,, rişlerin kiralama ve ödünç ver- me kanunu çerçevesi dahiline girmiyeceğini söylemektedirler. Bunlar tam mânasiyle ticari ma- hiyette siparişler olacak ve be- delleri Rus hükümeti tarafın - dan ödenecektir. B. Molotofun, Roosevelt ile B. Welles taraflarından Rusya- ya mümkün olan her yardımın yapılacağına dair verdikleri te- minattan dolayı pazar günü te- şekkürlerini bildirdiği haber ve- rilmektedir. Ruslar Amerikaya yapılacak siparişler için Ameri- ka hükümetinin yardımını iste- diğini ve Rus — siparislerinin mümkün olduğu kadar tercihan l temine çalışmakta olduğu haber verilmektedir. Bu suretle teslimatın bir an evvel teminine - çalışılmaktadır. | Rusların — alacakları bütün malzemeyi Pasifik — Atlasından | Vladivostoka nakledecek kadar | yük vapuruna malik oldukları tahmin olunmaktadır. n| Yeni konseyi teşkil edenlerin şahsiyetleri - Londra, 2 (a.a.) — Timesin diplomatik muharriri diyor ki:| B. Stalinin reisliği altında ye- ni teşekkül eden müdafaa komi- tesi son zamanlarda çok geniş- lemiş olan halk komiserleri kon- seyinden daha seri ve müessir bir surette faaliyette bulunabi- lecektir. Komiteyi teşkil eden beş âza- dan Stalin, Molotof ve mareşal Voroşilof hariçte çok tanınmış şahsiyetlerdir. B. Beriya ile B.! Malenkof son seneler - içinde | sür'atle terakki etmiş zevattır. B. Beriya 40 yaşından biraz faz- ladır ve 1937 de dahiliye komi - serliği yapmıştır. Malenkof he- Macarlar da Rus hududu- nu geçti (Baş tarafı 1 Incide) dır. Taarruzlarımızın neticesin- de düıımnyenı Mevzilerine çe- Dusman tayyareleri Macaris- tan üzerinde ııwnk keşif uçuş- ları yapmıştır. Salı günü bom- ba taarruzları olmamıştır. Almanlarla irtibat tesis edildi Berlin, 2 (a.a.- — Macar kı- taları 1 temmuzda Sovyet hat- larına karşı muvaffakiyetli bir taarruzla ilerlemişler Sovyet mu kavemetini kırarak ve mukave- met merkezlerini tahrip ederek Alman kıtalarile irtibatı peyda eylemişlerdir. Resmi Harp Tebliğleri (Baş tarafı 1 Incl sayfada) Habeşistanda: 27 Haziran- dan, Ghimbi'nin işgali esnasın- da general Bertello, — general Nam ve gerleral İsti ile £25 su- bay ve 1941 İtalyan ve 841 de yerli asker İngiliz kuvvetlerı tarafından esir edilmiştir. İğti- nam edilen malzeme arasında 6 sahra topu vardır. Suriye: Şam ve sahil kmmh- rında mahalli terakkiler kayd - edilmiştir. Sair mıntakalarda vaziyette değişiklik yoktur. Alman Resmi Tebliği Berlin, 2 (a.a.) — Alman or- duları başkumandanlığının teb- liği: Sovvyet — ordularına karşı harekâta sür'atle devam olunmaktadır. Pripet bataklıklarının cenu- bunda tanklar arasında bir mey dan muharebesi olmuştur. Bu meydan muharebesinde — 100 Sovyet tankı tahrip edilmiştir . Dabno mıntakasında düşman tankları - kıtalarımızın arkasın- dan ihtiyat olrk ilerliyen fırka- larımıza çaromış ve iki gün sü- ren bir muharebeden sonra tah- rip eedilmiştir. 120 tank da iğ- tinam olunmuştur. Bialistok'un şarkında çenber içine alınmış olan Sovyet ordu- larının büyfk bir kısmı kat'i ola- rak imha edilmiş bulunmakta - dır. Bundan başka pek cok mik, tarda esir ve malzeme alınmış- tır. Şimdiye kadar yüz bin esir, 400 tank ve 300 top sayılabil- miştir. Fevkalâde bir tebliğde de bil dirilmiş olduğu üzere Riga şeh- ri elimizdedir. Wndau şehri de dün işgal edilmiştir. Finlandiya cüzütamtarı ve Al man ordusu teşekkiülleri dün Finlandiyanın merkez ve şimal mıntakalarında Sovyet hududun dan taarruza geçmişlerdir. Bir tayin Ankara, 2 (Hususi) — İktı- sat Vekâleti müfettisliğine Dev let Şürası muavinlerinden Naili Rıza tayin edildi. —a S ArK A nmmee e — ünhasıran partide vazife görmüştür. Kendisi bundan bir kaç seneevvel başlıca — dört parti umumi kâtibinden biri ve Sov- yet yüksek şürası riyaset diva- nı âzası bulunmakta idi. Hangoe üssüne hücum Stokholm, 2 (a.a.) — Stok- | bolm Stidningen'in verdiği bir habere göre Hangoe deniz üs-; sünde muhasara edilen Sovyet kuvvetleri 25 bin kişi radde - | gindedir, Sovyet kuvvevtlerinin çekilmek ihtimalleri azdır. Üs civarında müteaddit muhare- beler cereyan etmiştir. Köstence tekrar bombalandı Moskova, 2 (a.a.) — Sovyet tayyarelerinin bir Rumen lima- nı olan Köstenceyi yeniden bom bardıman ettikleri bildirilmekte dir. Seçilen hedeflere atılan bom baların bu hedeflere isabet ettik leri görülmüştür. Moskovada verilen bir ziyafet Moskova, 2 (a.a.) — Dün, İn- .giliz heyeti — âzalariyle Sovyet Mümessilleri arasında pratik mahiyette işler görüşülmüştür. Müzakelerin ilerlemekte olduğu öğrenilmişfir. Heyet Moskova- ya geldiğindenberi ilk defa ola- rak İngiliz büyük elçisi Sir Cripps tarafından verilen ziya fete iştirâk etmiş ve bu müna- sebetle umumi bir toplantı ya- pılmıştır. Merika, Türkiye, İran, Çin bü- yük elçilerile İsveç elciside da - Xethlcr arasında bulunmakta i- iler, İngiliz orta şark başkumandanı değişti (Baş tarafı 1 inci sayfa#-* vdımwwıım ne Hindistandaki kuvvetler u- mumi kumi gazetelerinin mütaleaları Londra, 2 (a.a.) — Gazeteler Vavett'in orta şark kuvvetleri başkumandanlığından — alınmış olmasını hayretle karşılamışlar- sa da umumiyet itibarile bu de- gişikliği, geçen sene cereyan e- den muharebeler esnasında sar- fettiği büyük gayretlerden son- ra Wavell'in, mes'uliyeti ve yo- ruculuğu daha az bir vazife is- temiş olmasına hamlediyorlar. Times gazelesi baş makale - sinde, Wavell'in yerine Sir Cla- ude Auchin Leck'in tayininin ef kârı umumiyede büyük bir hay ret uyandıracağını yazdıktati sonra diyor ki: İngiliz milleti Wavell'in şah- siyetine katfşı çok mütehasssi - tir. Ve kendisi için nadir bir sem pati duymaktadır. Mesele derin bir tetkikten geçirildikten sonra bu kararın verildiği ve değişik- liği icabettiren sebeplerin ancak bir kısmının söylendiği şüphe- sizdir. Bu karar Wavell'i hakkile ka- zandığı ve tamamile lâyık ol- duğu zafer tacından mahrum e- decek değildir. Times, Hindistanda kuman - danlık etmenin ehemmiyetine i- şaret ettikmı sonra orta şark kum: şimali Afrika “Habeşistan, Yunanistan, Girit ve Suriye muharebelerini idare ettiğini tebarüz ettirerek orta şark kumandanlığı esnasında bir taraftan muhtelif memleket lerle yarı siyasi münasebetleri tedvir ederken diğer tarfatan da tarihte misli görülmemiş bir tarzda kara, hava, ve deniz kuv vetlerinin müşterek harekâtını idare etmiştir. Bunların hepsi mes'uliyetlerin arttığını ve müt hiş bir tarzda gücl Bgös- termektedir. Mes'uliyetlerin ay - rılması tam zamanında yapıl - mı Bir sivil tarafından idare e- dilebilecek işleri bir nazıra tah- mil etmekle başkumandanlık takviye edilmiş bulunmaktadır. Bu sebepledir ki Lyttelton'a boyie bir vazife tevdi edilmiş- Tımes. Auchin Leck'den sita- yışle bahsettikten sonra diyor Hukı'ımet bu değişikliğe ka - rar vermiştir. Ordu tarafından yüksek meziyetleri takdir edil- miş bulunan Auchin Leck'in şan sı vardır.. Çünkü kuman- da edeceği kuvvetler mükemmel askerlerden mürekkeptir. Yeni kumandanın şahsiyeti Lmıdn. 2 (a.a.) — Ortaşark- taki g[lız kuvvetleri başku- mandanlığına tayin edilen gene- ral Auchinleck Norveç muhare- besinde Narviki zapteden müt- tefik kuvvetlerine kumandaşet- miştir. General, bu hareket es- nasında keskip ve büyük bir dirayet meşhur- dur. General Auchin Leck 1884 de doğmuş ve bn sene başında Hindistandaki İngiliz kuvvet - | lerinin başkumandanlığına ta- yin edilmiştir. General askeri hayatına 1904 de Hindistanda başlamıştır. Hindistanın Şima- li garbi hududunda muma- ileyhin emri altında yapılmış 0- lan harekât Hindistan — şimali garbisi tarihinin kaydettiği en muvaffak tali muharebelerden biridir. Geçen Umumt Harpte Mısırda, Adende, Irakta ve ce- nubi Kürdistanda muhtelif kı- talara kumanda eden general Auchinleek bu sene Hindistana gitmeden evvel cenubi İngiltere- deki İngiliz kuvvetlerinin baş kumandanı bulunmakta idi. Japonya kat'i kararını verdi (Baş tarafı 1 Inci sayfada) yanın dünya umumi vaziyeti -« nin seyrini takip edeceğini söyle- miştir. Matsuoka miştir: “— İntibanm şudur ki göz- lerimizin önünde ve dünyada bilhassa Çinin şarkında cidden fevkalâde hâdiseler cereyan et- mektedir. Bu vaziyet bizi doğ- rudan doğruya alâkadar etmek- tedir.,, Matsuoka japon milletine hi- tap ederek millete sakin ve müt tehit kalmasını tavsiye etmiş- tir. Nazır imparatorluk konferan- sını müteakip bu beyanatta bu lunmuştur. * şunları ilâve et - #Ba—um” — O0 ha KDDKO S YNSKT Z K DN G A CO F DD ON GOKG YD D FG G S SK D D G DN N U A KDN00