3 Temmuz 1941 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 6

3 Temmuz 1941 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 6

Bayfa © 6 YENİ SABAH 3 TEMMUZ 1941 DÜNYA HARBİ (Baş tarafı 4 üncü sayfaday yapılan — yardım — azaltılma - maktadır. Çuen harp gemimi - zin böyle bir mücadelede kıy - meti mübaleğa edilmemesi ve Çanakkale harekâtının bu ge - minin vücudüne bağlı olduğu- nu zannetmemelidir. İstilâ tehlikesi var mı ? Mühimmat fıkdanına gelince eğer biz büyük gayretler sarfe- dersek ve hele mühimmat, in- san, top bakımindan “düşmana faik olmadan beyhude taarruz- lara girişmiyecek olursak bu tehlike de bertaraf edilecektir. Nihayet, İngilterenin istilâsına &it olan şu sözlerin ne mânası var? Amiralık (yani bahriye nezareti) büyük kuvvetlerin İn- giltereye ihraç edileceğine kani değildir ve eğer böyle bir şey olacak olursa bu kıt'alar mu - hakkak olarak İngiliz toprak - larında her türlü iaşeden ve mühimmat yardımından mah - ram kalacaklardır. Düşman el- yevm Rusyaya karşı gayet bü- Yük bir harbe tutuşmuşken ora- dan bütün kuvvetlerini geri çe- kerek İngiltereyi istilâya mı kalkacak, yahut garp cephe - sinde umumi bir taarruza mı geçecek? Bunu gösteren bir i- Şaret bir delil var mı? Böyle, bir iş için, ne kadar zaman lâ- zım? Bütün bunlar düşünüle- cek olursa düşmanın bize karşı büyük bir taarruz hazırlamak için kaybedeceği zaman zarfın- da bizim de icap eden zamanı toplıyacağımız tezahür eder. îimdi bize lâzım olan şunlar - het Denizcilik bahisleri Rumen do- nanması (Baştarafı 3 üncü sayfada) Mmenk tersanesinin — yardımile (Galatz) deki Rumen milli ter- sanesinde iki denizaltısının in- şasına başlanmışsa da bu tek- Emsalsiz bir istihbar ai servisimiz var.. Çanakkalede elimizden geldi- ği kadar fazla kuvvet topla - mak, en kıza zamanda kat'i ne- teceyi elde etmek üzere o harp sahnesine icap eden mühimma- tı yığmak, İngilterenin istilâsı gibi korkulardan — kurtulmak (çünkü artık memleket silâhsız | değildir ve donannta 1914 harbi başladığından çok daha kuv - vetlidir.) diğer taraftan bizim öyle bir istihbarat servisimiz var ki, bu bizim tasavvurumu- zu bile geçiyor ve nihayet Fran sadaki kıtaatımıza vâdedilen takviye kıt'aları iltihak etme- lidir ve oradaki ordu müdafa- ada kalmalıdır. Bütün bu sözler, benim o iç- timada söylediklerimin ayni de- gildir. Fakat uzun ifademin bir hülâsasıdır ki resmi zabıtle 'a | münderiç aslına mutabıktır. u mülâhazalar, heyet üzerinde de- rin bir tesir husule getirmiş gi- bi görünüyordu ve içtima hiç bir karar vermeden nihayete erdi. ' Bununla beraber benim ileri sürdüğüm delili birkaç hafta sonra teşekkül edemediği kabi- ne tarafından kabul edildi ve hâdiseler bunların doğru oldu- ğunu teyit etti. Çuen Elizabeth'in Çanakka- leden ayrılışı filonun — orduya yardımına mâni olmadığı gibi deniz 'münakalemizi de tahdit etmedi, Japonya kat'i kararını veriyor Prens Konoye'nin beyanatı Londra, 2 (a.a.) — Alman - Sovyet harbikarşısında Japon- yanın vaziyeti hakkında bugün | nelerin inşalarının bitip bitme- miş olduğu meçhuldür. Küçük tekneler Rumenlerin bunlardan maa- da Karadenizde dört küçük gan botu vardır ki beheri (350) ton mai mahrecinde ve saatte 15 mil süratinde olan bu gemiler herhangi bir kıymeti harbiye - den tamamile mahrumdur. Tuna filosu Rumenlerin Tunada hizmet gören dört küçük eski ve dört tane de nisbeten daha büyük ve yeni (monitör)leri, (Kösten- ce) adlı bir iaşe gemileri, (Mir- cea) isminde yelkenli bir mektep gemileri ve müteaddit mayn dö- kücü ve tarayıcı küçük tekne- leri vardır. Hulâsa Bütün bunlar hulâsa”edilince bugün Rumenlerin Karadeniz - de: 2 Büyük muhrip, 2 Mutavassıt muhrip, 3 Torpitobot, 1 Denizaltı gemisi, 4 Küçük ganbot; Tuna nehrinde ise: 4 Büyük monitör, 4 Küçük monitör, den mürekkep küçük fakat ha- tırı sayılır bir deniz kuvvetine malik otdukları anlaşılır. Bu kuvvetle Sovyetlere karşı ne yapılabilir? Yukarıda da söy- lemiş olduğumuz denizde yalnız materyel değil personel de is görür. Cesur, atılgan ve perva- sız mürettebat elinde dört Ru- men destroyeri büyük işler gö- rebilirler. Acaba Rumen denizcileri bu kudret ve kifayeti gösterebile - cekler midir. Bu suale zaman ve hâdiseler cevap verecektir. A. C. SARAÇOĞLU Amerikanın Milli müdafaa tahsisatı Vaşington, 2 (a.a.) — Mebu- san meclisi tahsisatlara müteda- ir bütün kanun lâyihalarını ka - bul etmiştir. Bu lâyihalar altı ta ne olup taalluk ettikleri tahsisa- tın yeküinu 4 milyar 500 milyon dolardır. Bu senenin Kânunusanisinden beri Parlemento tarafından ka - bul edilen tahsisat — yeküinu 40 milyar dolar olup bunun 26 mil- yarı icar ve iare kanunu muci - bince milli müdafaaya tahsis e - dilmiştir. * Ayam meclisi lâyihayı kabul etti Vaşington, 2 (a.a.) — Âyan meclisi, kredi bankası tarafın- dan yapılacak kredilerin yekü- nunu bir milyar 400 milyon da- lardan 2 milyar 650 milyon do- lara çıkaran kanun lâyihasını Tokyo'da resmi bir beyanname neşredilecektir. Dün akşam radyoda beyanat-| ta bulunan Başvekil Prens Kono ye Japon milletini diğer millet - lerin söylediklerine ve yaptıkla- rına bakmadan Japonyanın çiz- diği yoldan yürümeğe davet et- miştir. Prens Konoye demiştir ki: “ — japonya manialara ehem- miyet vermeden kendi yolunda yürüyor. Japon milleti biliyor- sunuz ki umumi vaziyet günden güne daha ziyade karışıyor. Mil- letler birden bire düşüyor veya yükseliyor. Siz, Japon milletinin | dünya ne kadar değişirse değiş- | sin yolunuza devam edeceğiniz- | den eminim. Japonların hareka- tına hiç bir zaman diğer millet- lerin harekatı rehberlik etmemiş tir. Javonlar daima kendi yol - larını takip edecekler, daima yol larında tesadüf ettikleri güçlük- leri yeneceklerdir. japonların da #ma kendi kanaatlerine göre| hüküm vereceklerinden eminim, Geçirdiğimiz bu günlerde japon- lar kendilerinden, kuvvetlerin - den ve kendi milli membaların dan başka hiç bir şeye güven - miyeceklerdir. — İtimada lâyık başka bir şey yoktur.,, Karar verilmek üzere Tokyo, 2 (a.a.) — Resmi bir tebilğde, bildirildiğine göre, bu | gün aktedilecek bir imparator- luk konferansı esnas.nda hâdi- selerin cereyanı karşısında mil- li siyasetin esas hedef'eri hak- kında bir karar ittihaz edilecek tir. Bu kararın mahiyeti hak - kında hiçbir şey bi!'inmemekte- dir. Karar hakında tahminlerde | bulunmak memnudur. L İ Hırvat memurları- nın maaşları arttırıldı Zagreb, 2 (a.a.) — Stefani: Devlet memurlarının maaşla- rının mahsus miktarda artırıl- masına karar verilmiştir. Me - murlar on iki sınıfa ayrılacak- tır. Devlet memurlarına bir aile zammı verilmesine de karar ve- rilmiştir. Asgari zam beşyüz di- | nar olacaktır. Rumanya ile Hırvatistan | arasında Zagreb, 2 (a.a.) — Stefani: Rumanya ile Hırvatistan ara- sında yapılacak ticari mübadele- ler ve Hırvat devletinin tediyatı hakkında müzakerelerde bulun- mak üzere bir Rumen ticari he- yeti yakında Zagrebe gelecekti —a a kabul etmiş ve imza için reisi- cümhura göndermiştir. Bu kanun lâyihası mezkür bankanın müddetini 1943 sene- sine kadar uzatmaktadır, | ta, —ai DOKTOR İnşaatına başla- nan yollar Belediye daimi encümeni, Taksimde Mete caddesi, Asker ocağı yollarile, Malta - Gümüş- suyu ve Suadiye - Selâmi çeş- me caddelerinin asfalt olarak inşaatiıni dün müteahhide ihale etmiştir, Yaz gezintisi Yeşilay Gençlik Şubesinden: Yeşilay Gençlik — şubesinin | tertip ettiği yaz gezintisi| 6/7/941 Pazar günü yapılacak ve 9 vapuru ile köprüden hare - ket edilerek Sarıyer Şifa suyu- na gidilecektir. Arzu eden azalarımızın teş - rifleri rica olunur. oUU AA W Soldan sağa: 1 — Almanların tehdit ettik- leri bir Sovyet şehri. 2— ükler, bir süs. 3 — Hatır sormak için yapı- hr. 4 — Bir hastalık, vücudu - muzdaki bir uzuv. 5 — Bir harfin okunuşu, no- 6 — Cemi edatı, yardım is- teme. 7 — Cefa, düz yer. 8 — Birden bire, zaman. 9 — Asıl cevher, bir rabıt e- datı, bir hayvan. Yukarıdan aşağıya: 1 — Lâzım olan. 2 — Âmirler verir, ğil . 3 — Bir musiki âleti, bir na- kil vasıtası. 4 — Emir, çıngırak. 5 — Bağırma, geri verme, 6 — Hazin. T — Gemilerin takip ettiği yol, bir nota. 8 — Otuz gün, erkekler bağ- lar. 9 — Evin üstü, yanıcı bir gaz. (Evvelki bulmacanın halli) 28 4356100 LİEİBEK l Li çok de- YOT OUA W M Nankin ile Japonya arasında münasehat Tokyo, (a.a.) — Nankin hü - kümetinin tanınması şarki As- yanın en yeni dünya nizamının | kurulması lehinde yeni bir adım- dir. İşte japon gazeteleri bu baş - lıklar altında Nankin hüküme - tinin Almanya, İtalya, Ruman - ya, Hırvatistan ve Slovakya ta- rafından tanındığını japon mil- letine haber vermişlerdir. Nankin hükümetinin Tokyo elçiliği neşrettiği bir tebliğde di- yor ki: Milli Nankin hükümeti artık müsavi bir devlet sıfatile japon- ya ve Mançuko ile birlikte şar- ki Asyanın kuruluşunda işbirli- ği edebilir. HAFIZ CEMAL | Lokman Hekim Dahiliye Mütehassısı Divanyolu | Yeni neşriyat l 3 Temmuz 1941 7.30 Program | 18.40 Piyasa 783 Müzik sarkıları TAS Haberler | 19.00 Konuşma 8.00 Müzik 19.15 Rad. Caz 8.30 Evin saati| 19.30 Haberler * 1945 Müzik 12.30 Program | 20.15 Radyo 12.33 Saz gazetesi eserleri —| 2045 Müzik 1245 Haberler | 21.00 Ziraat 13.00 Türkçe takvimi plâklar —| 21.10 Müzik 1318 Karışık —| 21.25 Konuşma program | 21.45 Müzik * 22.30 Haberler 18.00 Program | 22.45 Dans 18.03 Rad. Caz müziği 18.80 Memleket | 22.55 Kapanış postası BORSA 2 Temmuz 941 1 Sterlin 5.22 100 Dolar 192.5275) 100 İsviçre Fre, 29.5750)| 100 Pezeta 100 Yen 100 İsveç kronu vanam Esham ve Tahvilât İkramiyeli *e5 933 Ergani — 19.90 ABC | Sıvas - Erzurum 967 934 1. - 20.28 İ Sıvas - Erzurum *07 934 II ilâ VII, 20.30 Talebe kampla- rına rağbet Evvelki gün açıldığını haber verdiğimiz ilk mektep talebele - rinin kamplarında evvelce yaz- dığımız aded dolmuş bulundu - ğundan yeniden yapılmakta 0-| lan müracaatların kabulüne im- kân kalmamıştır. Belediye gayrimenkul- lerinin kıymeti Dahiliye Vekâleti İstanbul belediyesine gönderdiği bir ta- mimle belediye gayri menkul emlâkının kıymetlerinin takdri olunarak vekâlete bildirmesini istemişti. | Belediye, belediye emlâkinin kıymetini takdir ederek vekâle- te bildirmiştir. Belediyenin gön- derdiği raporda kaydolunduğu- na nazarân belediye emlâkinin kıymeti 9.5 milyon lira olarak tesbit olunmaktadır. Sinemaların kontrolü Belediye İstanbul sinemala-| rında yaptığı kontrolleri ta- mamlamıştır. Belediye — heyeti fenniye müdürlüğü mütehassıs-. ları şehrimizde bulunan 47 si -| nemayı tamamen kontrol etmiş lerdir. Bunlardan bazılarının beledi-. ye talimatnamesindeki şartları | ihtiva etmemektedirler. Bu şe-| kilde Beyoğlu mıntakasında 2, | Eminönünde 3, Bakırköy, Üs- küdar ve Kadıköyde 1, sinema tesbit olunmuştur. Bu sinema- lara lâzım gelen tadilâtı yap -| maları için iki ay izin ve- rilmiştir. Bu müddet zarfında lâzım gelen tadilâtı yapmayan sinemalar belediye tarafından kapatılacaktır. | yapılacaktır. Perde ve Sahne Bu aylık Sinema ve Tiyatro mecmuasının temmuz sayısı bir çok resimlerle çıkmıştır. İçinde Selim Nüzhet Gerçek'in, Hikmet Feridun Es'in, Muhsin Ertuğ- rul'un, Vasfi R. Zobu'nun Mef- haret Ersin'in, Servet Moray'ın ve Fruzan Cemali'nin kıymetli yazıları vardır. ı Üç. Arkadaş “Üç Arkadaş,, romanı, dün - yanın en tanınmış muharrirle - rinden Erich Maria Remargue'-| ın en büyük en orijinal ve en ca zip bir eseridir. Bütün dünya dillerine çevrilmiş olan bü; eser, Remzi Kitabevinin neşret-| mekte olduğu “Dünya muharrir lerinden tercemeler serisi,, nin 46 ıncı ve 47 inci kitabı olarak intişar etmiştir. İstanbul Fiat Mürakabe Bürosu Şefliğinden Fiat Murakabe kontrolörlüğü kadrosunda değişiklikler yapıldığı gi- bi bazı kimselerin de kendilerine fiat kontrolörü süsü vererek piyasada bu sıfatla iş görmeğe kalkıştıkları duyulduğu cihetle alâkadarların her defasında büromuz kontrolörlerinden, kontrolör olarak tanınmış bulunsa- lar dahi, fiat kontrolörlerine mahsus resimli ve vilâyetten tasdikli hü- viyet cüzdanlarını talep eylemeleri ve yanında böyle bir cüzdan bulun- madığı halde fiat kontrolörü sıfatile hareket edenleri derhal en yakın polis merkezine veya büro şefliğine ihbar eylemeleri ehemmiyetle rica olunur. (5378) Küçük tasarruf hesapları 1941 KEŞİDELER: 4 Şubat, 2 Mayıs, 1 Ağustos, 3 İkinciteşrin tarihlerinde yapılır. Fatih Askerlik Şubesinden: 1 — 337 doğumlular ve bu do gumlularla muayeneye tâbi kısa hizmetlilerin ve sıhhi hallerin - den dolayı ertesi seneye bırakıl- mış diğer doğumluların son yok- | lamasına 1 temuz 941 de başlan mıştır ve 31 Ağustos 1941 tari- hinde hitam bulacaktır. 2 — Yoklama aşağıdaki şekil- | de ve nahiye nahiye mükellefle- rin alacakları numara sırasile A —1:7 Temmuz 1941 Fatih | merkez nahiyesi. B — 8 : 15 Temmuz 1941 Ka- ragümrük nahiyesi. C — 16 : 22 Temmuz 1941 Şehremini nahiyesi. D — 23 : 31 Temmuz 941 Sa- matya nahiyesi. E —İ : 7 Ağustos 1941 Fe- ner nahiyesi. n F — 8 : 15 Ağustos 1941 E- yüp kazası merkez nahiyesi. G — 16 : 22 Ağustos 1941 Ra- mi nahiyesiyle Burgaz, Boyalık” Arnavutköy, Ayazma, Buğluca köyleri, H — 23 : 31 Ağustos 1941 bü- tün kısa hizmetlilerle ertesi se- neye terklerin yoklaması. 3 — Lise bitirmiş ve d: 41 yül sek okullara girmiş okurlar da son yoklamalarını — zamanında İKRAMİYE PLÂNI | : : 1941 İKRAMİYELERİ 1 adet 2000 Liralık 8 > 1000 » 750 > 500 » 250 > 85 > 100 » 80 > 50 »> 300 » 20 » ASKERLİK İŞLERİ sile ertesi seneye kalanlar na « hiyeleri mükelleflerile kur'a mec lisince gelecekler ve e!lerindeki raporlarını da beraber getirecek lerdir. 7 — Yoklama cumartesi gün- leri hariç olmak üzere her gün sabah saat 8,30 dan 12,30 a ka- dar devam edecektir. 8 — Yoklama yeri Fatih As- kerlik şubesi binasıdır. 9 — Şimdiye kadar birinci yoklamasını yaptırmamış olan - ların iki yoklaması bir arada ya pılacağından iki adet zarf ve dört fotoğraf getireceklerdir. 10 — Temmuz ve ağustos ay- larında bilâ mazeret yoklamala- rını yaptırmıyanların ve maze- retlerini muteber vesikalarla zamanında bildirmeyenlerin 1111 No.lu kanunun 85 inci maddesine tâbi tutulacakları i lân olunur, * Fatih Askerlik Şubesinden: S. T. Tüfekçi Ustası Meh- met Cemal Oğ. Ömer - (321-1) çok acele şubeye müracaatı ilân olunur, (“Yeni Sabahın,, yaptıracaklardır. Bilâhare sene- si içinde daha yüksek okula gi-, rerek vesika getirirlerse idare heyeti kararile ertesi seneye bı- rakılacaklardır. 4 — Hâlen bir okula devam e- den okurlarda fotoğraflı ve pul-! suz mektep vesikalarını beraber getirmeleri lâzımdır. 5 — Bütünlemeye kalan okur-| ların imtihanlarını bu iki ay i- çinde ikmal ederek gececekleri sınıfa göre mektep vesikaları ge tirmeleri müreccahtır. 6 — Ahvali sıhhiyeleri dolayı- F- ilân fiyatları Sahibi: A, Camaleddin Saraçoğlu Neşriyat Müdürü: — Macit Çetin Basıldığı yer: Ebüzziya Matbaası TÜRKİYE CÜMHURİYETİ ZİRAAT BANKASI Kuruluş tarihi: 1888, —, Sermayesi : 100.000,000 Türk liras.. Şube ve Ajans adedi: 265 Ziral ve Ticart her nevi banka muameleleri. Para biriktirenlere 28800 llra Ikramiye veriyon Ziraat Banka az 50 lirası bulu: plâna göre ikramiye dağıtılacaktır 4 aded 1.000 Liralık 4.000 4 » 6000 » 2.000 € vi 1o0 z a — L0b0: 40 ». 100 » 4.000 Lira » » .| ında kumbaralı ve ihbarsız tasarruf hesablarında en ara senede 4 defa çekilecek kur'a ile aşağıdaki 100 aded 50 Llralık 120 » 40 » 160 » 20 » 5.000 Llra 4800 » 2.200 » DİKKAT: Hesaplerındaki paralar bir sene içinde 50 liradan aşağı düşmiyenlere ikramiye çıktığı takdirde Kur'alar senede dört defa 9o 20 fazlasiyle verilecektir. 11 Mart;, 11 Haziran, 11 Ey- lül ve 11 Birinsikânun tarihlerinde çekilecektir.