20 Ocak 1935 Tarihli Zaman Gazetesi Sayfa 3

20 Ocak 1935 tarihli Zaman Gazetesi Sayfa 3

Kanumusani 20 Saylav seçimiz arifesinde İstanbul iki gündür. müm- tehibi sanilerini seçmekle meş- gul... Kısa bir müddet sonrada memlekette saylar se- Bu iki u.ı(':.. var. Evvelâ bütün eski mebuslar şimdi - herhalde kazanıb - kaybetmek — endiş içindedirler.Fırkaca namzetlik- Jerinin / konmasını — istiyenler, iki bini bulmuş diyorlar.. ların her birinin de b: İkloci seçiciler, yakında mem- leketin mukadderatını pararak- larının ucunda tutan insanları goçecekler, bu sefer kafileye bir mikdar Bayanlar da karı- şacak ve Türk kadını, erkeğin yanında memleket meseleleri: ballile uğraşacak. Kurultayda gelecek celseden itibaren daha serin bir. hava ezecek, yeni - faaliyet —hizıyle meclise girenler daha iyi ça- hışacaklar ve didinecekler. Yeni yeni simalar belirecek, yeni kimseler tanınacak ve yeni muhitler doğacak, Muvaf. fak olan saylavların ahbapları sevinecek, telgraflar işliyecek, kalplerde - gizl ümitler belirecek, Tavsiye — talepleri artacak.... Yalnız bu kadar mı, yeni teş- ril meclise kadınların girmesile yüzlere daha bir sevinç gele- cek, ve belki bu yumuşaklık, pek seri olan Matbuat Kanu- Bunun değişemesine de sebeb olacak, Hele biraz uzun zaman ge- çince, müracaat ettikleri halde kazanamıyan iki bin talipten 1600 ünün — yüzlerindeki gaklıktan başka- birşey kalmı- yacak ve onlar da gelecek dört geneye ulaştığımız zaman, yine ümide düşüb, yine belki mu- vakkat bir müddet için sevine- cekler. Hayat böyledir. Geçen- İnsan, istek, ümid konakla. Jarından saadete kavuşur. Ve yine istek, ümid yollarile ilerler durur... Tâ haşre kadar, C. H. ——— —— Nöbetçi eczaneler Bu Pazar gecesi açık olanlar ATADA Hilâl ecanne Anım . Şükrü eczanesi (Şişlide). 'TAKSİMDE Galatasaray Ab- med Cevad. eezanesi ” (İstiklâl cnddesi ). BEYOĞLUNDA Vinikopulu sezaneti ( Yüksekkaldırımda ). EMİNÖNÜNDE Salih Necatl gezandsi / (Sirkeci Mahmudiye cnddesi). BEYAZITTA Cemil eczanesi (Beyazıd meydanı ). ALEMDARDA Eşref Neşet si (Ankara caddesi ). KÜÇÜKPAZARDA Yorgi ve. İ Zeyreki KASIMPAŞADA Yer ecraneti (Kasımpaşada). HASKÖYDE Yeni Türkiye eezanesi (Halıcıoğlu). ŞERRENİNİ. Haai eczanesi (Şehremisi). SANATYA Noefilos eczanesi. KARAGÜMRÜKTE Fuad ec- Turaa site eczanesi. AKSARAYDA Sarm ecza- mesi. FENERDE Hüsamettin ccza- ÜSKÜDAR Ömer Kenan ee || zanesi (Çarşı boyu ). | KADIKÖY Sotraki eczaneri (Eski iskelede ). KADIKÖY Üçler — eranesi ( Yeldeğirm a — stamasani 9 [surunuıı ARASINDA) | n Kadıköy Su tarifesi yapılıyor müfettişi Bay İbrahimin riyase- setindeki komisyon dün öğle- den sonra Galata merkez rih- tım hanında toplanmıştır. Bu toplanlıda yeni tarifenin tesbiti etrafında uzun tetkik- lerde bulunulmuştur” Komisyon mesa'sine devam edecektir. Elektrik raporu gitti İmtiyazlı Şirketler müfettişi İbrahimin — riyasetindeki Tarife komisyonunur aylık elektrik tarifesi bulunduğu vaziyette, yani h- lovat saatin 15 kuruş - olarak kalmasını ke laştırdığını yaz- sıştık. Komüyon bu hazırladığı raporu dün Bayın- dırlık Bakanlığına göndermiştir. İstanbulda 6zel. zele daha oldu Son iki gün zarfında şeh- rimizde 6 zelzele daha olmuş- a Evvelki gün saat 18'de baş- layan ilk zelzele hafif geçmiş, fakat bundan sonra saat yir- mi birde bir zelzele daha ol- muştur. Bunu mütcakib sıra ile saat 23,28 de hissedilebile- <cek derecede, dün sabah saat dörtte aynı kuvvette, saat beşte hafif, 10,25 te yine hafif olmak üzere altı zelzele kay- dec bügün de Fiyumede zelzeleler Fiyume 19 (İstanbul) — Bu- rada üç saat içinde dört şid. detli zelzele olmuştur. Halk heyecana kapılarak - evlerden sokaklara — kaçmıştır. — Zarar yoktur. Yollar Yeni bütçede tamir için tahsisat konacak Daimi encümen dün içtima etmiş ve belediyenin yeni sene bütçesini tetkike devam eyle- miştir. Bütçeye yolların tenviri olanlarınğda süratle tamiri için icab eden isatın konulmasına karar verilmiştir. İlkmektepi ler az gelıyor Önümüzdeki sene yeni mektepler açılacak Yapılan tetkikata nazaran gebrimizdeki ilkmektepler ta. lebeye az gelmektedir. Bunun için Kültür. Müdürlüğü bazı tedbirler almıştır. Önümüzde- ki seneden - itibaren yeniden şehrimizin muhtelif yerlerinde ilkmektepler — açılacağı — gibi belediye bütçesine de bir mik- tar tahsisat İonacaktır. Haber aldığımıza - göre riköy, Samatya, Kumkapı ve Kadıköyündeki — bazı — papas mektepleri binaları satın alı- nacak ve bunlar ilkmektep o- Jarak açılacaktır Kültür Bakanı Birkaç gündenberi şehrimiz. de bulunan Kültür Bakanı B. Abidin Özemnin Edirneye git- yazılmıştı. B. Abidin Öz- tmenin yarın şebrimize dönmesi bekdenmektedir. | Tramvay basa- makları, kazalar Dün Şişli deposunda ba- zi tecrübeler yapıldı Yürüyen tramvaylara binib inmek yüzünden vuku bulan kazaların önüne geçmek için tramvuy basamaklarında yapı- Tacak tadilât etrafında dün şiş- K atelyesinde tecrübeler icra edilmiştir. Bayındırlık Bakanlığı ve Be- lediye komiserleri ile girket direktörünün önünde yapılan bu tecrübelere bugünlerde de- vam edilecektir. Haber aldığımıza göre, be samaklarda — yapılacak — de- iklik için — bulunan son şekil, arabaların dört basama- da otomatik bir hale ge- tirilmesi Bunun için elektrikten istifa- de edilecek ve tramvaylar ha- zeket ettiği zaman — basamak- lar kendi. kendine kalkacak, durduğu zaman da- inecektir. Bu süretle / tramvaylar vürür. ken inmek ve binmek kabil olmiyacaktır. Yeni vapur geldi Vapurculuk şirketinin Av- rupadan satın aldığı vapar dan ikinciside dün Brendiziden limanımıza gelmiştir. 3800 to- zilato İacımmla. alan 'barlükü vapura (Güneysu) adı. kom ut Hesaplar Komisyon Bilânçoları tetkik ediyor Her sene kanünen” bilânço. larının tetkiki icabeden Öko- nomi bakanlığına bağlı mü: seselerin hesap — tetkikatına başlandığını yazmıştık. Perşembe günündenbe rikalar ve havuzlar bilânçoları tetkik edilmeğe baş- lanmıştır. Bu tetkikat için te- şekkül eden komisyona öko- nomi bakanlığı namına murah- has olarak - Kabotaj / müdü Bay Ayet Altuğ tayin e miştir. Bay Ayet dün fabrika- lar ve havuzlar idaresinde bi- Jnçoları tetkik eden maliye ve divanı muhasebat murahhasla- rile birlikte - çalışmıştır. Zonguldakta tetkikat yapıldı Bir hafta evvel kömür liyatı bakkında tetkikat fab- İ mak için Zonguldağa gitmiş olan Deniz Tıcaret Müdürü B. Reyler sayılmamalı, Şerh ve izahı Büyük —Alman şai Sehiller in bu sözü, rey | sayısına kıymet vermemek lediğini göslermiyor, rey- deki öze ve kıymete dahı fazla ehemmiyet verdiğini gösleriyor. Bir rey doğru olmadı- #t halde bir çokluk tara- fından dervic olunabilir. Çünkü çokluğun bir reyi, bütün ihtimalleri düşüne- rek, bütün neticeleri göz önüne getirerek — verdiği Misafir İııgi iz gemisi gitti “London,, takımıyla dün| bir maç yapıldı S ea yi BAAR G len İngiliz harb gemilerinden London kruvazörü Amirali dün Timanımızda bulunan . filomuz zabitanına bir ziyafet vermiş- fir, London gemisi dün akşam geç vakit Kmanımızdan Akde- nize hareket etmiştir. London ile limanımıza — gelmiyen ve Köntencede kalan Devonhire kruvazörü de dün Kostenceden gelerek durmadan imanımız- dan geçmiş ve Akdenize git- miştir. Dünkü maç Dün Taksim alanında - Ga- İatasaray takımı — şehrimizde Süalir bulente İegilik -Loedin kruvazörü Futbal takımile dos- tane bir maç yaptı. Birgün evvelki Beşiktaş maçı dolayı- Hiyle yorgun bulunan Galata- saray birinci takımından — yal miz üç kişi vardı. B ve genç takım oyuncularile takviye edil- mişt Saha çok çamurlu idi. İlk devre mütevazin — bir - oyunla berabere neticelendi. — İkinci devrede Galatasaray “takım. ağır basarak üç gol yaptı. Oyun 3-0 Galatası neticelendi. İngil Zelzele yeri için para toplarken tutuldu Polis, dün bir açık gözü cürmümeşhud halinde yakala- mıştır. “Cem'i ianat kanununa mu- halefet, suçundan — dolayı ya- kalanmış olan bu adam İsmail Hakkı isminde biridir. İsmvail Hakkı, Marmara, Er- dek ve civarında vukua gelen zeizeleyi fırsat bilmiş ve Gala- tada para çıkabilecek birçok kimselere müracaat ederek : — Zelzelede felâkete uğr yanlar sizin hamiyetinizi bek- liyor in yardımınızla bu felâketzedelere ev yapılacak! Gibi sözlerle muhtelif mıktar- Jarda para/ toplamıştır. Biraz sonra bu uydurma iane işi zabıtaya aksetmiş, memur- dar İsmail Hakkının — peşine düşmüş ve nihayet yine bir yerden bu şekilde para alırken yakalamışlardır. Galata polis merkezi bu ada- 'm Adliyeye vermiştir. Hakkın- da kanuni takibat yapılmak- tadır. tartılmalıdır. Sehitler iddia olunamaz. Cahil bir çokluğun vereceği rey, bel- ki de cekaleti hâkim kılar. Buna mukabil münevver bir azlığın verdiği rey da- ima doğru olur. Çünkü bunlar reyi düşünerek, ta- | şınarak ve her ihtimali hesab ederek verirler. Bun-| ların reyi ağır çeker, çün- kü özlüdür. Bunların reyi âkim olar, çünkü bilgiye | daganır. Reyleri — sağmaktansa | dartmanın manası budur. ZAMAN Seyrüsefer işi tanzim edilecek Seyrüsefer işlerinin islâhı ka- rarlaştırılmış ve bü. hüsüsta bir heyete'de Avrupada tet kat yaptırılmıştı. Bu heyetin verdiği — raporun - Belediyece tetkikine devam olunmaktadır. Bu rapordan alınan netice- lere göre - şehrimizde düfusun kesif bulunduğu caddelerden 'ya hiç otomobil geçirilmemesi yahud bunların gidiş ve geliş- Terinin ayrı ” sokaklardan ya- Pilması kararlaştırılmıştır. Bu hususta t yapık maktadır, Yol vergisi ol vergisile tanzifat ve ten- iriye resimlerinin nihayet Mar- ta kadar mükelleflerden tama- men tahsili lüzumu dün - Bele- diye reisliğinden Belediye şu- belerine bildirilemiştir. Sığırla kuzu bir olur mu? Ay bağından itibaren moz- baha resminin kilo başına tah- sil edilmeğe — başlanılacağını yazmıştık. Toptancı bu hususta diyorlar ki '— Biz şimdiye kadar etle- kuruş mezbaha aidatı alırdı. Şimdi satış salonu — açılıyor. Bu salonun geçen Cumburiyet bıyramında resmi küşadı ya- pılmış, fakat otomatik kantar- ların bozukluğu yüzünden ne salon kullanılmış me de mez- baha resmi reis üzerinden kilo- ya tahvil edilmişti. Şimdi bu ikisi de bir Şubatta açılacak ve işliyecektir. Fakat kilo başına 9 kuruş resim neye istinaden hesab edil. miştir, bunu bir türlü anlıya- madık, beş kiloluk bir kuzu ile yüz kiloluk bir sığır bir midir? hesaba göre 9 kuruş resim ile inden 231 kuruş resim arasında mozbaha lehine çok mühim bir fark vardır. Bu da değiştirilmediği tak- dirde şimdiden söyliyelim ki et bir Şubattan itibaren beheme- hal pahahlaşacaktı Üniversitede Rektör dün de dişçi talebesine çay verdi Üniversite Rektörü B. Cemil Bilge sömestr tatilinden istifade ederek ve bütün fakülte tale. beletiyle tanışma. vesileni aldırk öizece ' üç çay Gklkk d etmişti. Rektör son çayıda dişçi mektebi son” #imıf. talebesine vermiştir. Ziyafette Rektör ta- debe ile hasbıhallerde bulun- muştur. Hukuk talebesi tet- kikat yapıyor Hakuk Fakültesi son sınıf talebesi sömestr tatili münase- betiyle şehrimizin bazı yerlerini gezerek tetkikatta bulunmağa karar vermişlerdir. Talebe, vilâyetin müsaade- sile evvelki gün Dolmabahçe Yıldız. saraylarını gezmişlerdir. Bugün de Topkapı sarayını ve müzeleri gezeceklerdir. | © Özlerem tesiri yok. savam gönül rarı değt Temiz ve nezih filim Amerikada başlayan “temiz ve nezih film isteriz !,, hare- keti genişleye genişleye tereye vardı, orada da lâk namma zararlı olduğunu görerek heyet halinde İngiltere Başvekiline müracaat etti ve İngilterede gösterilen filim- ler, sansörlük eden bir heyetin — dikkatlı gözünden geçtiği ve filimlerde ahlaka zarar vere- cek bir. şeyin — kalmamasına ehemmiyet verildiği için, İngil- — tere Başvekili vuku bulan - bu #on mürnezatı pekte hoş gör- mediğini anlattı : Çünkü buişte — pek sıkı fıkı davranmak, hemen — bemen lâkayıd kalmak. kadar zararlı olur. na Helbir ge ve ahlâk bakımından - çirkin — ir takım eserlerin ahb yürük mesine saik olacağı gibi fazla aıkı fıkı davranmakta - dünya- 'nın edebi verimlerini hor gör- meğe kadar. varabilir. Onun için İagiltere - Başvekili, son müracaatı, Tüzumundan fazla de söylemiştir. Tngiltere Başvekiline müra- — caat eden heyetin müracaatı — ni şu cümleler hulâsa ediyor: ği göster tir. Onun için filmler, hükü. — met tarafından tayin olunan bir heyet tarafından - tetk olunmalı ve ondan sonra hak ka gösterilmelidir., Başvekili ise hükü- rek mü- 'nasib göreceği ameli tedbirleri tatbik edeceğini söyledikten sonra şu cümleleri ilâve etmiş- yanlışan- | Bununla beraber biz meseleyi hemen müzakere edeceğiz ve en makul yolu tu- tacağız., Gerek bü müracaat, gerek bu münasebat salâhiyetli taraf- darca söylenen sözler, Londra gazetelerinde pek geniş bir yer doldurduktan başk gaze- telerin leh ve aleyhde mutalâ- alar ileri sürmelerine - sebeb olmuştur. Londra gazetelerinin bir ksa a film kontrolü sıkılaştırılmar sına taraftar oldukları halde bir kısmı bugünkü sansör heye: baraber bu e sok y Ü dığını söyliyor. Bütün bu — mürucaatlar ve bu münakaşalar, yeni/ düm da başlamaya “temiz vene Film ceryanınıneski dünyayada batı ucundan girdiğini göste. riyor. Avrupanın bir. çok merkez 've memleketlerinde bu cerya — nın başladığını, hatta alıb yü- rüdüğünü göz önüne getirirsek “temiz film,, bareketini evren sel mahiyette saymak hiçte yanlış olmaz, Bu vakalardan alımacak ib. reti ihmal etmemek, zan ede. rizki, çok hayırlı olur.