27 Haziran 1936 Tarihli Ağaç Dergisi Sayfa 7

27 Haziran 1936 tarihli Ağaç Dergisi Sayfa 7

gelirmek değildir. İşik ve renk, desen ve İorur dan tecrit olunamaz. Filhakika modle, açık ve koyu kıymetlerin tevzii değil midir” Modle et- mek, ışığı açık ve koyu kesaleilerile tanzim elineklen başka İör şey midir Desen işıklan kurlulamaz. Fakat güzününde bulundurmak is- tediğimiz halis dessinaleur, her şeyden önce şekli doğuran işiyği arar. Bazı İerlilmila mode Mini bülüm aşık lemevvücünden uzaklaşlırırsa, onu en sahil işıkin nazari dikkale alır. Ob. jeyi içinde bulunduran muhille hiç meşyul olmaz. Desen, sadece bir İigürü nibayeilendiren ir çizgi değildir; bülün İormlarının iadesilir. Büyük dessinateurde konlur bölün bunlardan isülede eder. Büyük dessinalsurlerin sade kon turlarla, çizgilerin doğruluğu ile rüliyeli telkin elmek kabiliyetine malik olmaları bundandır. İşe desen hakkında söylenecek şeyler. Desen eşyanın plâslik talılilidir. Şüphesiz dese- nin şarlı ışıktır, İakat desen ışığın kemline has lesirlerini aramaz. Kenk şekle labidir. Fakat İma tarz kulayca akademizme düşebilir, Ve eski heykeliraşi eserlerinin taklidini vöcude gelirir. Ve bu suretle desen kolayca bir nevi ideal anikrepemeirie olur. İcap eden buullar ve bir iyürün her vaziyelleki nisbelleri ezberden UF. Çizgiyi en gizli temevvüçlerinde takip el- meğe ve yakalamağa dikkalli olan dessinaleur, hava ve ışığı görmez, onları görmemeğe bile gayret eder. Dessinalenrde renk — İnyre'de, Holbein'de, ve Rapbaello'da yörüldüğü gibi — parlak ve açık olursada, keolorisileki gibi, rengin hayatım teşkil eden şey © renklerde yaklur. Çünkü koyu kıymetlerin levzli lamami- be İsaşkarlır. Destinnicerde, gölyeler kararlılınışlır, hal buki keloristle aydınlatılımışlır. Her renk kendisini çevreliyen şeye güre bemunu o değişlirir. Büyük kaulerisi Delacruix diyar kiz « İBana sokakların çamurunu veriniz, eğer osu istediğim gibi çevrelemek melekesini bana verirseniz, nelis renkli bir kadm vücudu ya: parım. # Kulurisi çizgiyi inkâr eder; çizgi onun için iki rengin derin imlizacıdır. İiyürler, renkli kitlelerin ahenklar mücadelesi ile çevrelenirler. gis İmpressionisicler bu hakikileri, slalr İonun yeyâne mevzuu * bolan ışık mazariyeleri GEÇE Ah, sen ey ölüm kadar sonsuz olan Ve dar bir tabut gibi rahat uyku. İslak geceyi örtün, kalbim uyu! Artık uykuyla tek başına kalan Ruhum, gemiler uğramaz bir liman. Bir Tanrı gibi her tarolta korku; İşliyor bütün saatler kurmadan; Dışarda yağmur yağıyor durmadan ; Görmüyer pencereler sonsuzluğu Beni dibine çeker misin, kuyu! Bitti gücüne güvendiğim zaman, Gökler yakın bir ayrılıkla dolu. Aynasında yüzüm dalgalanan su Nağmesine vurgun olduğum umman. Al beni rüzgör, kül et beni volkan. Toprakta o baş döndürücü koku Ve ölüm.. gece ucundaki çoban. Gel yetiş ey pişmanlık, işte yaman Bir gecedir, yaman bir gecedir bu | Sonu yok gözlerin ne güzel, Puhu! Ahmet Muhip DRANAS ile ilrala vardırmışlarılır. Onlara yöre Resim İansnınile epliklir; illerden, süllen, desenden müslakileir. Renk namına impressionisme aynı zamanda İsmi Keymellerr, bem de şekle aksülamelde bulunmaklarlır. Ton lexallarına ieinle tezallarını ikame elmişlir. Beyaz ve siyah kıymetlerini, renk kıymellerine değişlirmişlir. Yakalanamayan, enslanlane olan şeyi siri renyinin harekeli ile aramakladır. Empresiyonizm, işik ihlizazlarının aralseski, bu ihfizazların harekeli iledir ki eşya nın şekillerini telkin etmek izler. Suut Kemali YETKİN