24 Ocak 1907 Tarihli Ahali (Filibe) Gazetesi Sayfa 4

24 Ocak 1907 tarihli Ahali (Filibe) Gazetesi Sayfa 4

Sadr-ı esbak Kamil Paşa'nın İzmir Vilayeti'nden azliyle, Rodos Ceziresi'ne sevk ve nakli, bilcümle teb'a hakkında rayegan buyurulan gazab-ı şahaneden olduğu anlaşılmağla, kudema-yı pirandan bulunan bu Paşa, rical-i devletin heman her birinin mensub bulunduğı birer himayeye istinaden, İngiliz Konsoloshanesi'ne, lenger endaz-ı mezellet ve meskenet olmuştur. Bu kadar zamandan beri feryad eden vatanperverlere rağmen mevki ve memleketinde emniyetin caygir olduğuna delalet ider bir suretde aram ve efendisiyle beraber milletin nice paralarını yiyüb içüb, hoş geçmiş olan bu gibi paşaların, ecnebi konsoloshanelerine iltica ile, zaten bitmez tükenmez olan müdahale-yi ecnebiyeye vesile verdikleri şayan-ı dikkat ve teessüfdür. Kudema namı altında eski küflü maşaların cehennemden ateş almaktan başka faideleri olmadığı her gün her göze aynıdır. İngiliz sefiri yalnız böyle zamanlarda Bab-ı Hali'ye (*) müraca'atla te'minat taleb etmiş ve zaten kendilerinden de emin olmadıkları içün, Saray'a açıkdan muhalefet demek olan böyle te'minane cesaret idemediklerinden, Kamil Paşa, Kosoloshane'de muhafaza ve himaye olunmak ile beraber, İngiliz istasyonlarından (Omojen) vapuru, Bahr-i Sefid Filosu Kumandanlığına, Malta'ya müteveccihen yola çıkarılmıştır. İngiltere, iltica eden Paşa'nın her nereye ister ise kemal-i emniyet ve rahat ile müruruna müsa'ade olunmasına, kırmızı Yıldız tabi'i rıza göstermemiş ve bilakis müruruna mümana'at olunmağa Tevfik Paşa'yı tavassut etmiş olmağla, mesaile çatallaşmış, bu da kullanmıştır. Mamafih bir vakit İstanbul'da yine İngiliz Sefarethanesi'ne iltica etmiş olan Küçük Said ile hasıl olan suret-i tesviye, Kamil içün de, aynı suretle mütebeddil i'tilaf olacağı muhtemeldir. Kamil'in menkubiyetine sebeb olan oğlu Said'in, Selanik Komodoru tayin olduğu bu i'tilafa mukaddime ad olunmağla sezadır. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Jamayik (Jamaika) Adası'nda vuku bulan tezelzülat-ı, arazeden hasıl olan hasar ve ziyan ve bu sebeble zuhur eden harikden münhedim olan mahalleler, bir lahzada yere batan, suya gark olan insanların felaketi pek müdhiş tasver olunuyor. Zelzele ibtidasında ahali sokaklara uğramış, dört tarafdan yıkılan divar ve binaların enkazı altında kalmışlardır. Siyahiler kıyamet kopduğuna hükm etmiş. Takım takım feryada koyulmuş, ipsiz takımları bu fırsatdan iğtinam içün deboları, meyhaneleri basmıştır. Mekteblerde yüzlerce çocuklar enkaz altında helak olmuş, çarşu ve pazarlarından binlerce insan laşeleri çıkarılmakda devam eylemekle beraber (Kingstol) şehri [Kingston] rıhtımlarının, sevahilinin çukub batmasından korkulur. Zelzeleyi müte'akib yıkılan divar ve binalardan suud eden toz ve toprakdan mütehassıl zulmet beş dakika kadar devam ettigi telgrafların cümle-i ihbaratındandır. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ İstanbul 10 Yusuf Paşa kumandasıyla Yemen'de Şeyh Yahya üzerine sevk edilmiş olan askerden Feyzi Paşa alamamakda idügünden, kendisinin dahi mevkii müşkül bulunmağla, yakın bir zamanda imdadına yetişilmesi içün İstanbul'dan laakal yigirmi bin askerin gönderilmesini taleb etmekdedir. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ İhtar Bayram münasebetiyle [Ahali] dört gün neşr olunmayacakdır. __________________________________________________ Müdir-i Mes'ul : Yunus Reşid ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Oтгoвopeнъ peдaктopъ Юнузoвъ Рeшитъ. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Дpyж. пeч. "Paбoтникъ" - Нловдивъ.