16 Mart 1907 Tarihli Ahali (Filibe) Gazetesi Sayfa 3

16 Mart 1907 tarihli Ahali (Filibe) Gazetesi Sayfa 3

olunmuştur. Askerden 10 telefat vuku bulduğu halde, usatın zayiatı ehemmiyet ad olunmakdadır. Askerden vuku bulan telefatın kısm-ı azamı zabit olduğunu, telgraflar ayrıca kayd ve dermeyan etmekdedir. ~~~~~~~~~~~~~~~~ Petersburg'dan çekilen telgrafnameye göre (Duma) Meclisi'nde afv-ı umumi meselesinin, "Demokrat Sosyalistler" canibinden mevki-i mezkureye konulmak arzusunu, merkez ve sol taraf a'zaları muhalefet ve mümana'at etmişlerdir. O halde, ilk evvel mevzubahis olması lazım gelen bu meselede gösterilen teehhür, (Duma)nın henüz sağlam bir kazığa bağlı olmadığına delalet ider. ~~~~~~~~~~~~~~~~ İngiltere'nin bu sene Bahr-i Sefid ve sair donanmalarında icra idilen tenzilat ve tenkihatdan ve sair inşaat tahsisatından 2.375.000 lira tasarruf idildigi, Londra telgraflarının cümle-i tebligat ve rivayatındandır. Tasarruf idildigi mervi bulunan bu kadar bir paranın tekrar sarf olunmayacağı neden malum? Doğru bir şey yok, hep göz boyacalığı! ~~~~~~~~~~~~~~~~ Papaslar meb'us intihab olunduğu halde, hükumet tarafında bulunduklarından hayli bir kuvvet hasıl olmuş olacak gibi bir fikir varid-i hatır olsa bile, ruhanilerin (Duma) Meclisinde müzakere ve mubahaseye iştirak etmeleri suretinde, hem papasların cehaleti ve hem ahali meb'uslarıyla vuku'u tabi'i olan ihtilat neticesinde bunların da mehma-emken gözleri açılacağı bedihi olmağla, hükumet-i müstebide ve idare-i ruhaniyeye bir darbe ve balta olmuş olacağından, (Sinod) bunun önünü almak telaşıyla mümana'at ve muhalefet ettigi, Petersburg'dan çekilen bir telgrafnameye göre, geçen Cumairtesi günü Rusya'nın (Duma) Meclisi'nde birinci def'a olarak bir hadise zuhur etmiştir. Her fırkaya mensub birer meb'usan katib, ekalliyetin talebi üzerine teklif olunmuş ise de, sol taraf meb'usları, bahusus Moskofların kavlince mutaassıb İslam meb'uslarından Mustafa Mehmedof isminde bir a'zanın ettigi uzun bir nutukda böyle na-be-ca teklifin kabulü muvaffak olmayacağından, teklifin re'y ve intihaba konması fikrini serd ve ityan itmesi üzerine hükumet tarafdarları işi gürültüye boğarak, İslam meb'usunun sözünü kesmişlerdir. Halbuki Reis, a'zaları sükuta davet hakkı yalnız kendisine mahsus olduğunu bilbeyan, meb'usların yekdiğerine karşı ri'ayet-i mütekabilede bulunmak lüzumunu dermeyan etmiştir. Mustafa Mehmed Efendi sağ taraf, yani hükumet tarafdarlarının münasebetsizliklerine rağmen, sağ taraf a'zaları veche canibinden alkışlara mazhar olmuştur. Hukukşinas ve milletperver zevata taassub isnadı, Moskofların kadim i'tiyad ve evsafındandır! Mustafa Mehmed Efendi'yi takdir ve tebrik ideriz. ~~~~~~~~~~~~~~~~ (Kutays)dan çekilen bir telgrafnameye göre bir tahsildar ve bir memur refakatinde iki polis ve lüzumu kadar candarma olduğu halde, tahsilatdan müterakim akçeyi hamil oldukları halde, üzerlerine eşhas-ı mechule tarafından üç bomba atılmıştır. Bombaların iştigalinden polisler telef, tahsildar ile memur dahi dahil olmak şartıyla pek çok kimseler de mecruh olmuştur. Mütecasirler 15.000 rubleyi ba'del gasb hiçbir iz ve nişan bırakmayarak sırra kadem basmışlardır. Bu havadis tefsire muhtac degildir! ~~~~~~~~~~~~~~~~ Bu ikinci (Duma) Meclisi, evvelce şedid bir program