31 Temmuz 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

31 Temmuz 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

TIB Klinik H ve U Bombalarının tesirleri Ik atom bombası 6 Ağustos 1945 sa- bahı saat 8,15 de Hiroshima'da 600 metre yükseklikte patladı. Bunu 9 A- ğustos 1945 de Nagsssaki'de — sabah 11,00 de 500 metre yükseklikte patlı- yan bir ikinci atom bombası takip et- ti. Bu iki ınülak Japonyanın kayıtsız, şartsız olmasını sağladı. Bu bombaların tesırıyle ilk dört ay için- de Ölenlerin sayısı Hiroshima'da 100.000, - Nagasaki ve — dolaylarında 50000 kadardır Japon bilginlerinin verdikleri istatistiklere göre bombanın tesisine maruz kalanların 2 75 i infilâ- ki takip eden ilk iki günde vefat et- mişlerdir. Kalanların 8 90 nı ikinci haftada ölmüşlerdir. — Vefiyat miktarı gittikçe artmıştır, çünkü bombanın pat lamasından senelerce sonra da tali te- sirleri devam etmektedir Bombanın infrâki ile termik, me- kanik ve radio-aktif enerjiler ortaya çıkmaktadır. İnfilâk merkezinden (Hypocentre) dört kılometreye kadar varan bir saha içinde bulu kim- selerde, bilhassa vucutlarının açık olan kısımlarında, termi enerji yanıklar husule getırmektedir. İnfilâk merkezin men ortay çıkmış bulunmaktadır lâk ine yakın kısımlarda (Epicentre) da ik, —Hiroşhima'da ton; Nagasadaki'de 6,7- 10 ton kadar olmuştur. Bu tazyik 0,4 saniye kadar devam etmiştir. flak sırasında intişar eden, ra- . Mortalite 96 100 dür. Bombanın tesirine hisbe- fen az maruz kalmış olanlarda ilk gün- lerde — kusmalar, ıstıhasızlık 2 . 3 hafta sonra harar saçların" "dökülmesi, kanâmâlar, diş etleri kanamaları, ğazda ve bademciklerde iltihaplar, gangrenler, ıshal görülür Bunlarda da ölüm 26 50 dır. 1 - 2 haftada ateş düş- meğe başlarsa netıce müsait olabilir. Radio.aktif yaralara (Atomic Momb Radiation Injury.) veya kısaca (Ato- mic Disease) denılmekt dir. Radio-ak- tif ışınlarla asıl zarara uğrayan an- dır. Agır vak'alarda kanda yısı çok azalmış, mm.3 de binin altına düşmüştür. Kan yapıcı organlar mik iliği dalak, lenfa bezleri harap olmuştur. Başka iç organlarda da (ak- AKİS, 31 TEMMUZ 1954 lökosit sa- ke- karaciğer, lezyonlar sindirim sistemi, seks bezeleri) ciğerler, böbrekler, vardır. bombasına H idrojen gelınce lunmakta idi. Geminin adı ( uryu Maru) idi. 1 Mart 1954 günü sabah sa- at 3.00 de — tayfalar batı ufuklarında kırmızı bir ışık gördüler. Bir kaç da- kika sonra da gök gürlemesini andıran korkunç bir gürültü duydular. Baş- larının üzerinde büyük bulutlar geçti miye küller — yağmağa başladı Elraf]arındakı deniz parçası ve gemi- nin güvertesi bu küllerle örtüldü. Bu başladılar Üç gün sonra bazı lerin yüzlerinde, enselerınde de şişlik ve kırmızılık görüldü. kısımlarda su toplanmıştı. Kabarcıklar vardı, kaşınıyor, kusuyorlardı. 5.6 gün sonra yüzlerinin — derisi daha kızardı, kaptan yıkanmalarını emretti ise de bu küçük balıkçı gemısınde yeteri ka- dar su bulmak imkân .: Gemi niha- yet üssüne dondu Balıkçıların ikisi 15 martta, geri kalanları da bir kaç gün sonra Tokyo Üniversite Hastane sine yatırıldılar. Hepsinin klinik goru— nüşleri ayni idi. — Yüzleri ve ensele koyu kırmızı renkte idi. Yer barcıklar vardı. Bu kabarcıklardan bır kısmi patlamış ve yara halini almıştı. Kulakları şişmişti, ödemli idi, burun- SAHASINDA larından akıntı geliyordu. Geiger saya- cı ile yapılan araştırmalarda radio.ak- tif ışınlara maruz kaldıkları tesbit e- dildi. Saçlarında da radio.aktivite bu- lundu, iç organlarda birşey yoktu Bütün bulgular yukarıdanberi anlattı— ğımız deri iltihabı (Dermatite) olayla— rından ibaretti. Gemi 100 ton şap bir yapı idi. Küçük bir motoru vardır. Geiger cihazı ile bu gemide de radio-aktivite bulundu. Güvertede sa- atte 110; tayfaların bulunduğu kısımda saatte 80 milli Roentgen ışın tesbit e- dildi. Bu miktar yaşanılan bir yerde bulunması. icap eden milletlerarası maksimal dozdan 40-60 defa daha faz- mek £ dıo aktıvıtenın yarısını ması gerekir. Buna göre at rinin güvertesine yağdığı sıralarda ne kadar — radio.aktif olduğu kendiliğin- den meydana çıkar Gemiden alınan a- tom külü Tokyo Üniversitesi lâbora- tuvarlarına irildi, analiz yapıldı. A: 1S1 iyum karbonattan Strontium 90, İode 132, Baryum. 140 bulundu. B ikini'de patlatılan hidrojen bombas: il talanan bu balıkçıların klinik durumları tamamen akut bir irradiation hastalığını göstermek te idi. Derılerıne yapışan radio-aktif küllerle e Beta ışınlarının tesiriyle bir yandan da elbiselerine bulaşan veya geminin İngilterede atom müdafaası denemesi Dost başından ırak