6 Kasım 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

6 Kasım 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

terini ne şekil bir tozla doldurdugun— dan haberdâr değil, görünüyordu. Bel ki de bunlar «ahvali âdiyeden» işlerdi. Alla hın verdiğini kul nasıl temizlesin denilebilirdi. Çünkü tevekkül, çalısına tarzımızın — üzerine çekilen n büyük perdedir, Allahın inayeti ile bunlarıda yok ederiz, denirse, şaşılmamalıdır. Birisi bitmeden diğeri başlıyordu. 1950 de işlenen suçlara nazaran, 1954 de ışlenen suçlarda yuzde 65 nısbetın— zalma tardı. Bu mühim bir rakkamdı, herhalde böyle bır azalma- yı bu belediyenin ve bu vilâyetin ilgi- lileri temin etmişlerdi. Halbuki, gaze- telerde - muhalifinde muvafıgında - her gün birer veya ikişer sütun zabıta haberi vardı. G zetelere intikâl eden bu hâdiseler ene her halde - resmi makamların hab gazeteleri- an, mizin halkı eglendırmek için çıkardık- ları vakalardandı ün bunlardan başka dağıtılan degıl satılan traktörlerin — miktarından amıyanları - bildirilmiyor - da- ğıtılan - tohumluklardan — bahsediliyor, hoparlör devamlı surette yayın yapıyor ve en mükemmel tohumluk, en mükem- mel araziden söz açıyordu. En mükem- mel kelimelerinin dışında bir ifadeye ne sergide, ne de hoparlörde müzik rastla- karışımı yapılan propagandada madık. Netice Gidiniz bu sergiyi görünüz. Görünüz anlayınız ki, işler nasıl kısa bir müddet içinde her türlü kötülükten, her türlü fenalıktan ve işlemez den çıkarılmış, pembe, rahat ve güllük gülüstanlık bir hale konulmuştur! Na- sıl bir memleketin tarihindeki acı ve tatlı seneler bir yana bırakılmış, nasıl bir memleketin tarihindeki mühim ünler unutulmuş ve memleketimiz için kurtuluş ve kuruluş tarihi 1950 de başlayıp, 1954 de devam etmekte imiş; bir görünüz.. şeh hıkayesını görünüz. Ama vat andaşlar, eger aldınız — varsa sakın yaşamayınız! Sizin gibi - Türkiyede bin- okuyor satmak, firmanızı Malınıza tanıtmak, isminizi duyurmak için siz de AKİS'e ilân veri- niz. Müracaat: AKİS ilân Servisi P.K. 582 — Ankara KİTAPLAR BERGAMATA_RİHİNDE ASKLEPİON (Ya : Osman Bayatlı 4.. Ba- sım. [stanbul 1954 And M. 80 S. Re- i. Methi dışında 24 S. resim. 4 lira. Satış yeri: Bergamayı Sevenler Cemi- Turizm Bürosu.) K itabın başında: Ord. Prof. Dr. A. Süheyl Ünver, Aziz Ogan, Dr. Otfried Deubner'in yazıları yer almış- tır. Bu güzel baskılı kitap şu bölümleri ıçıne alıyor: Önsöz; Asklepion tarihçe- si; Asklepion'da kazı Mukaddes yol; Kuçuk meydan; Propylon; Artemis kö- —esı Kütüphane; Tiyatro; Üç porticus; Kitap- Bibli- ; Asklepion - Arıstıdes bazı isimlerin açıklanması; a. MEMLEKET GÖRÜŞLERİ ( an İbrahim — Tarık Çakmak Ankara 1954 Desen M. 152 S. 250 ku— ruş.) Yazar «Bu eser, 1946 yılından bu yana, zaman zaman tutulan notla- rın, sekiz ay önce kaleme alınmış bir muhassalasıdır.» diyor. Kitapta, hemen her mesele ile ilgili yazılar yer almış. Her aydının kafasını kurcalıyan sayısız mesele. İşte bunların başlıkları: Parti- ler, Demokrasıde hürriyet, Milletvekil- lıgı Ayan Meclisi, Memurlarımız, Ha- zarda ordudan faydalanma Tabıı kay- naklarımız, Teftiş ve murakabe, — Kiy- metlerimizin muhafazası, Ogretım SİS- temlerimiz, Gümrüksüz eşya, — Sanayi Ticaret - ekonomi, Vergiler, Sanat ha- reketlerimiz, Kalkındırılması lüzumlu iki kanun, Köy ve köylü, Vakıflarımız Sağlık - işle- bi yazılar. Makam ve nüfuz tesirleri, rimiz, Seçim işlerimiz, Ed ELALE İbrahim Tarık Çakmak'ın - şiirle- rı Ankara 1954 Desen M. 88 S. 100 Ibrahım Tarık Çakmak, bundan ön- ce: Takvim yaprakları; Düşünen ba- Yalmzlıgım İstanbulun — Fethi . gibi şiir kitapları — yayımla- Z <<Şelale» de son yıllara ait şiirle- ri toplamış. İ. T. akmak, — hece'nin son şairlerinden biridir. Son kitabında da, artık iltifat edilmiyen bu — eski sazla «terennüm» etmektedir. 19 MAYIS, 23 NİSAN, 30 AĞUSTOS, ve 29 EKİM (Hazırlıyanlar: Rahmi Akman Ferıt Ragıp Tuncor. Ankara 19954 Sa- t B. 228 S. 250 kurı Ö ğrencilerin, Oğretmenlen'n kütüp- hanecilerin yardımcısı olacak bu eserin sahipleri, daha önce «Seçme kılavuzu», gibi yar- Millî «Okul piyesleri dımcı kitaplar yayımlamışlardı. m günlerine yakın çok şıırlerı içinde toplıyan bu kitap bır ıh— tiyacı karşılamaktadır. Kitaba 80 şair- Basından hatıralar Hamdullah Suphi Orhan Velinin öldüğü — gündü... Hem teessürümden, - anlata- mam, bambaşka bir teessürdü o - hem d Orhan'ın ruhu şâd olsun diye, bır yerine iki, iki yerine dort kadeh birden — yuvarlıyordum.. yerde duramıyor, meyhane eyha— ne dolaşıyordum... Hattâ bir ara, bilmem nasıl, niçin, operaya uğra— mışım... Aklım almıyordu bir türlü Orhan'ın öleceğini... — Uzatmıyalım, giyabımda, — münasebetli — münase- betsiz bir sürü yerde mola Verdık— ten sonra Karpiç'e düştüm... İyi hatırlıyorum, yalpa vura vura, e üzü zümü bir çalkala- yım dedim, muslukların oraya gir- . Birden Hamdullah Suphi ıle burun buruna geldik.. O : — Tunaydın Şinasi Bey!.. — Neler yapmadık için : şu vatan Kimimiz öldük Kımımız nutuk söyledik. — Neler söylüyorsunuz, — Şina- si bey?.. en — Kımımız öldük Kimimiz nutuk söyledik. — Ben sizinle konuşamam Şi- nasi bey, saçmalıyorsunuz!... Ben : mimiz nutuk — söyledik!... Fırtına gıbı çıktı gitti — yalnız Tanrı'nın övdüğ Ş. N. B. in 200 şiiri alınmıştır... Her güne ait şiirler bir araya getirildikten sonra ad- tertıplenmış bir fihrist ile şaırlerın ad- arına göre — düzenlenmiş bir — indeks vardır. DİNİN KALKINMASI (Yazan: Hılmı Malik Evrenol. An- kara İ954 Güven B. 20 S. 100 kuruş) eserlerıyle bilhassa Türk iyaçl de çareler araştırıyor Kitap şu bölümlere ayrılmıştır: Din alkınması, Dini sosyal mânası ve İlahiyat Fakultesı Dinin sosyal mânası; nası ve cemiyet; Sosyal din müessese- leri. Din meselesi bugün birçok mese- lelerden çok daha büyük bir kaygı ile takıbedılıyor Aydınlarımızı — düşündü- AKİS, 6 KASIM 1954