6 Kasım 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

6 Kasım 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

DÜNYADA OLUP BİTENLER Sir Winston Churchill Maaşları men ziyaret edecektir. Mendes-France' ın da Amerika'da büyük bir hüsnüka- bul gorecegıne şuphe yoktur. Zira Ame- rikalılar sulh için çalışan bu küçük ada- mı takdir etmektedirler Bakalım o Parise dondugunde Pa- Belediye reisi, Prof. Gökay kadar dırayet gösterebilecek mi? İngiltere Vekil maaşlarına zam undan üç yıl evvel İngiltere'de hü- kümet bir karar alıyordu. O tarihte Muhafazakârlar — iktidara geliyorlar ve ilk iş olarak vekil maaşlarında bir in- dirme yapıyorlardı. Seçim kampanya- sında — Churchill'in partisi memleketin bazı fedakârlıklarda bulunması lüzumu- nu ileriye sürmüştü. İşte, fedakârlığa vekil maaşlarından başlanıyordu. Yalnız ihtiyar Başvekil bu fedakârlığa bir de müddet koymuştu. —Ya, silâhlanmanın sonuna kadar sürecekti, ya da üç se- ne..Hangisi evvel biterse.. Churchıll bu sözleri 31 Ekim 1951 tarihinde söylü- yordu. dan Üüç yıl geçti, fakat silâh- lanma bitmedi. Üstelik bugünlerde Al- manyanın — İngiltereye — ödediği — işgal asrafı da kalkacak ve İngiltere kıt'a üzerindeki kuvvetlerinin masrafını biz- zat görecektir. Ama diğer yandan ha- yat pahalılığı yüzünden vekiller sızla- nıyorlardı. 1951 de senelik — maaşları 5000 Sterlindi. O tarihte 1000 Sterlin indirme yapılmış ve maaşlar 4000 Ster- lin olarak tesbit edilmişti. Başvekilin yıllık tahsisatı ise 10.000 Sterlindi. O 26 arttırıyor da 7000 Sterline indirilmişti. Şikâyet eden sadece Vekiller de- kocası zen- sisatın eski haddine getirilmesini isti- yordu. 1951 de yalnız Maliye Vekilinin tahsisatına dokunulmamıştı. Sir Winston ısrarlara dayanamadı. Şimdi, vekil maaşlarının 1 Kasımdan itibaren — eski seviyelerine çıkarılması hususunda karar alınmıştır. Başvekil senede yine 10 bin Sterlin (resmi kur: an aşağı yuk. 00 bin Türk İirası, karaborsadan 200 bin), Vekiler ise 5 bin Sterlin (Resmi kurdan aşağı yukarı 50 bin, karaborsadan 100 bin) maaş alacaklardır. İngiliz kabinesinde vekil payesin- de 26 kişi vardır Veliahda yumruk B ütün İngiltereyi meşgul eden bir mesele nihayet karara — bağlanmış bulunuyor: Altı yaşındaki Veliaht Prens Charles boks dersi almıyacaktır. Bu hu- sus Buckingham sarayından - resmen tebliğ edilmiştir. Hikâye, Kraliçenin kocası Edin- burgh Dükünün oğluna istediği terbı— yeyi Vermek arzusu ile başladı kadar bütün İngiliz milletinin de malı- dır ve onun üzerinde her İngilizin aynı derecede hakkı vardır. Nitekim bu hak kullanılmıştır. Edinburgh Dükü istiyordu ki oğlu, tıpkı modern Amerikan çocukları gibi boks dersi alsın. Hattâ bunu temin için bir de hoca bulunmu: veliahta Amer kan i. Amerikalı olarak tanıtılmıştı. terede derhal geniş ve türlü tefsirlere yol açmıştı. doktorlar kendi aralarında ihtilâfa duş— müşle Altı ndaki bi erdi. yaşın ir çocuğun boks yapmasının Vucudunun gelışmesı bakımından iyi mi, yoksa kötü mü ne- tice Vereceği belli degıldı Gerçi Ame- rikada o yaştaki çocuklar boks yapı- yorlardı ve vücut gelişmesi bakımından bir zarar da gormuyorlardı ama, bahis mevzuu ca bir 1mparat0rlugun Daha dikkatli davranmak le aleyhindeydiler. Boks, veliahta göre bir spor değildi. Nihayet, Prens Charles' ın bir Amerikalı oğlandan dayak yiye- ceği pek çok İngilizi çileden çıkarmaya kâfi geliyordu. İngilterede Amerikalıla- ra karşı öyle aşırı bir muhabbet bes- lenmediği muhakkaktır. Nihayet, kuçuk prensin boks dersi Verılmış b lun Bu suretle bir hükümet meselesı halledılmıştır Amerika Tasnif devam ediyor ew Hempshire dağlarındaki minik Harts Location — kasabası, — ismini bütün dünyaya duyurmuş olmaktan do- layı son derece müftehirdir. Amerikan seçimlerinin ilk neticesi orada alınmış- tır. Doğrusu istenilirse buna pek de şaşmamak lâzımdır. Zira Harts Location' ın topu topu on seçmeni vardır. Beye iştirak yüzde yüz olmuş, yâni herkes reyini kullanmıştır... On seçmen gece yarısını bir dakika geçe sandığın ba- şında toplanmışlar ve tam sekiz daki- kada milli vazifelerini tamamlamışlar- dır. Gece yansını dokuz dakika geçe sandık — kapatılmış ve derhal reylerin tasnifine geçilmiştir. Neticede dörde karşı altı ile demokratların vali, temsil- ciler meclisi ve ayan seçımlerım kazan- dıkları görülmüştür. 1952 seçimlerinde reye sadece dokuz kişi iştirak etmişti ve o zaman Cumhuriyetçiler dörde kar- şı beşle galıp gelmişlerdi. Bu sefer seç- adedi bir artmış, Demokratlar da çogalmıştır. Yapılan seçim, iki senede bir ya- pılan kısmi seçimdir. Ayan ve Kongre âzalarının tamamı Amerikada bir defa- da seçilmez. İki partide seçilir. Bunun, umumi efkârın temayülünü tam olarak aksettirmek bakımından büyük faydası vardır. — Zira siyasi kanaatler iki sene 1çınde değişebilir. Amerikalılar aynı za- a 33 tane vali ile sayısız memur da seçmışlerdır Yeni Dünya'da, tayinle yapılan pek çok şey seçimle ya- ndır. AKİS, 6 KASIM 1954