25 Haziran 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

25 Haziran 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

Pinay - Adenauer 3 numara hangisi? merikalılarınkinde John Foster Dul- les vardı. ar da Molotofun baş- kanlıgındaydılar ve heyetleri 60 kişi- den müteşekkildi. Bir otele inmekten- se şehir civarında bir köşk kiralama- yı tercih etmişlerdi. Fakat en mühim hadise, Başkan Eisenhower idi. A- merika Cumhurbaşkanı haftanın ba- şında, Pazartesi günü akisleri hâlâ devam eden bir nutuk söyledi. rusu istenilirse ifade ettiği ilk defa belirtilen fikirler değildi. A- ma Dörtler konferansının arefesinde bu nutkun büyük bir ehemmiyeti var- dı. Eisenhower'i kürsüde altmış ka- dar hatip takip etti. Her milletin tem- silcisi memleketinin fikirlerine bu ve- sileyle tercüman istiyordu. Doğrusu, bunların İçinde hakikaten alâka uyandıranı pek azdı. Delegeler bilinen formülleri tekrarlamaktan zevk duyuyorlar Ve bir evvelki hati- bin söylediğini tekrarlıyorlardı. Bir- leşmiş Milletler idealine bağlılıkları tamdı, hiç bir şey onları barış yolun- dan alıkoyamazdı Fakat gazeteciler bütün bu lâfları yarım yamalak din- liyorlardı. Zira onları asıl alâkadar eden meseleler kulislerde cereyan e- diyordu. Kulislerde dört Dışişleri Ba- kanları müstakbel Dörtlü Konferansı hazırlıyorlardı. Almanya: Dışişleri Büyük Devlet Bakanları San Francisco- ew Yorktan gelmişlerdi. O- rada 1se batılılar Almanya başbakanı Adenauer ile görüşmeler yapmışlar ve Ruslarla müzakerede göz önünde tutacakları esasları tesbit etmişler- di. Adenauer ondan evvel Amerikan AKİS, 25 HAZİRAN 1955 idarecileriyle temas etmişti. Bu gö- rüşmeler Batı Almanyayı Batının büyük devletlerinden biri yapmıştı Hattâ bu husus Fransada sinirlilik u- yandırmıştı. Müttefiklerinin Alman- yaya kendilerinden fazla ehemmiyet vermeleri, Fransızlan kızdırıyordu. ir çok gazete uçuncu batılı büyük devletin Fransa mı, sa Almanya mı olduğunu kendi kendine sorup du- ruyordu. Batılılar bir noktada görüşlerini telif etmişlerdi: Rusyanın giriştiği barış taarruzu sadece propaganda ga- yesi gütmüyordu. Sovyetler hakika- ten bir uyuşmaya varmak istiyorlar- dı. Bunun sebebi ise iç politika güç- lükleriydi. Komünist cennetınde işler iyi gitmiyordu. Bilhas: ekonomik vaziyet tatsızdı. Rusya, yuttuklarını hazmetmek istiyordu. Bunun için de Amerikalıların Avrupadan — çekilme- lerini temin ve böylece her türlü teh- likeden masun olarak tedbirlerini al- mak emeli peşindeydi. Amerika Molotofla mülakat Gecen haftanın sonunda, San Fran- cisco'ya gitmekte olan Rus Dışiş- leri Bakanı Molotof, Chicago'da bir tren aktarması dolayısiyle bir müd- det kalmış, bu arada şehrin mezbaha- sını dolaşmış ve kendisine bir kov- boy şapkası hediye edilmiştir. Fakat herkesten talihli, Chicago Sun Times- in muhabiri Pat Mc Grady Jr. çı mıştır. Gazeteci, Rus Dışışlerı Baka— nını tesadüfen Mıchıgan gölünü sey- rederken yakalamış ve derhal yanına giderek Üniversitede öğrendiği Rus- çayla bir mülakata başlamıştır. Mc Grady işe çok cıddı başlamış ve şu suali sormuştu Doğu ile batı arasındakı mü- zakerelerın barışı nıyor musunu Fakat Molotof henüz geldiğini, bu bakımdan söyliyecek bir şeyi bulun- madığını bildirince genç — muharrir başka bir mevzu bulmuş ve Rus Dış- işleri Bakanıyla arasında Amerikan ajansları tarafından verilen şöyle bir muhavere cereyan etmiştir: ady — Mezbahaları sever Kokularını nasıl bulursu- sağlıyacağını sa- misiniz? uz? Molotof — Fena değil.. Teni oku— duğum, Upton Sinclair'in "Cengel" ni hatırladı c — Tekautlugunuzu ne zaman istiyeceksiniz ? Molotof — Demek gölünüz güzel. Neresi güzel? rady — Öteki tarafını gö- remiyorsunuz ki? of Rus: sçaya biraz çalış- Az kelime biliyorsunuz Ben de aynı f'ıkırde— yim. Rusyaya bir vize istesem ne der- siniz olot sanız.. Molotof — Beye müracaat edin.. Bu iğlerle Zarubin meşgul oluyor. DÜNYADA OLUP BİTENLER (Zarubin, RusyanınAmerikadakibü- yük elçisidir). Mc Grady — Ne dersiniz, M. Za- rubin? Zarubin — BElçiliğe yazın, verirler. Mc Grady — Mösyö Molotof, Mos- kova 1 Mayıs bayramında Demir Perdeyi Amerikanın icat ettiğini bil- dirdi. New York limanına girerken bu perdeye çarptınız mı Molotof — Dikkat etmedim. Mc Grady — Çarşamba günü ya- pılan pasif korunma tecrübelerinde New — Yorktaydınız. Moskovada da aynı şeyler yanılıyor mu? Yani, za- man zaman <böyle tecrübeler.. Molotof — Moskovada hayat sa- kindir. Mc Grady — Yorgun musunuz? Molotof — Biraz. Gölde yıkanılır cevap Mc Grady — lçınız çekiyor mu? Molotof — Hayı c Gra olotof adlı kok- teylden bahsedildiğini duydunuz mu? Molotof — Hayır.. Nedir o? Mc Grady — Rus votkasının ya- nında Amerıkan votkası bir şeye ben- ziyor mu? Molotof — Mukayeseyi yapma- mayı tercih ederim. Bir koka-kola ister Mc Grady misiniz? Molotof Hayır. Canım istemi- John Foster Dulles Amerikanın sesi