1 Aralık 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

1 Aralık 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

A SKERLİ K Demir Perde Yeni bilgiler et toplarının — Macaristandaki cakları söndürdüğü, Orta Doğu- ya sızmak maksadıyla Sovyet "gö nüllü"lerinin toplandığı, Kremlin'in Batıya savrulan tehditlerle çınladığı şu son gunlerde yani tam sırasında "Sovyet Ordusu" — ismini taşıyan bir kitap yayınlandı. Kitabın yazarı Yüz- başı B.H. Liddell Hart'tı. Bu kitap Sovyet ordusunu eski haliyle ve bugunku haliyle tanıtan mükemmel bir eserdir. Yüzbaşı Hart, Alman, Fransız merikalı ve İngiliz uzmanların tetkiklerinden fay dalanmasını iyi bilmiş ve bunları yal- nız askerler arasından seçmem iştir. Bu kitapta önce So zırhlı. bir- liklerinin geçirdiği lstıhale inceleni- yor. Sovyetler İkinci Dünya Savaşı_na 1941 yılmda General Pavlof İs- savaşlarından getırdıgı zırhlı bırlıklerle "ahenk — tesisi" nazariye- siyle girdiler. TTanklar daima Ööteki silâhlarla sıkı işbirliği halinde kulla- nılıyordu. Acı dersler oylece 1940 da fransız ordusunda halan birçoklarının iddiasına göre ıngılız ordusunda olduğu gibi, tank gücü, piyade bırlıklerıne tahsis edilen tank taburları halin latılıyordu. Tank birlikleri tarafından başarılan devamlı ve müstakil bir ha- rekâta rastlanmıyordu Bu yüzden kızılordu zaman sonra alman "Yıldırım harbı 'nden acı dersler ai- di. 19 48 yılları arasında büyük olçude tank kaybına uğradı. arp sonrası yıllarına böylece ge lındı Sovyet Genelkurmayı en sağ e emin taarruz usulunun nuc- lear silâhlarla — yapılacak suratlı bir hazırlama devresinden sonra motörlü birliklerle hücuma anaatine vardı. ları zırhlı birliklerin atom silâhlan için hedefler olduğu hükmüne Varmışl rdı Buna mukabil ilerleyen pıyade birlikleri atom silâhları için bir hedef teşkil edebilir- di. Gene bu kumandanların kanaatine göre. atom silâhlarına, karşı cephele- rin, hareket kabiliyeti ve sürati fazla olan zırhlı birliklerle, motorlu topçu ile hiç olmazsa bindirilmiş piyade ile teşkil edilmesi yerinde olurdu. Yoksa bindirilmemiş bir piyade birliği atom silâhlarının tehdidi altında çok müş- kül bir durumda kalırdı Eksperlerin vardığı Sovyet sonuca göre, bugün rdusunda ilk plânda zırhlı kuvvetler "Ahen esisi" nazariyesi ölmüştü. Bunun yerine büyük tank birlikleri- nin müstakil olarak, yani "makineli ordular" halinde kullanılması kana- ati yerleşmişti. Gerçekten harbin so- nundan sonra Sovyetlerin en fazla e- hemmiyet verdıklerı mevzuu bu a- kineli oldular" olmuştu Seçkin birlikler ir ""Makineli Ordu" bir veya iki ank tümeni (beherinde 250 tank, 12.500 asker) ile 2 veya 3 makineli tümen (beherinde 280 tank, 15.000 asker) den teşekkül etmektedir. Tank tümenleri, makineli tümenlerin düş- man gerılerınde karşılaştıktan her türlü mukavemeti kırmak için kurul- Sovyet piyadesi bir geçit resminde" Avrupanın 32 başındaki dert tümenlerinin düşman hatlarında açaca- ğı gediklerden bindirilmiş piyadesiy- le süratle gerilere akmakla vazifelen-- dirilmişleridir. Şimdi Doğu — Almanyada en aşağı beş nöbetçi ordu bulunmaktadır ki bunlardan üçü makineli ordu, biri e tampon ordudur. Bunlardakı tank mevcudu 4000'i geçmekte "Nöbetçi Ordu"lar daha iyi teçhizatlı, daha iyi eğitim görmüş ve fazla maaş alan ordular- dır. Bir "tampon" ordu, iki veya dört piyade tümenli üç veya beş kolordu- dan mürekkeptir. Ayrıca Genel Ko- mutanlık Karargâhından verilen tank lar ve hücum topları ile takviye edil- miştir. Bir ordular grupunun görevi görü- nüşte süratli ve derinlemesine büyük tarrruzlara girişmektir. Grupta bir de hava ordusu bulunur. Bu hava or- dusu vazife tiplerine göre, — 120-140 uçaklı birer hava tümeni ihtiva eder. ava ordusu ordular grupu kuman- danının emrindedir. İşte Batıya çevrilmiş ve halen Do- ğu Almanyadaki Sovyet ordular gru- punun durumu budur. Hemen bunun arkasında peyk memleketlerde ya da daha doğuya doğru turnen daha vardır. Daha biraz doğuda ise 93 Sov- yet tümeni, ilk ihtiyatta 145 tümen -ki bunlar bır ayda cepheye girebile- cek durumdadır- yani yekün olara 320 tümen bulunmaktadır. dıgerlerındcn Peyk orduları Surası şükranla kaydedılebıhr kı 1 iyi uçaklar silahlarına guvenebılecek durumda- dır. Bunların bir araya getirilmesi Sovyetlerin Batı Avrupada bulundura bilecekleri tümenlerin — sayısını -100 ün altında tutmalarını sağlıyacaktır. Fakat beri yanda peykleri baskı al- tında tutmak için gerekli Sovyet kuv- vetlerinde böyle bir tahdit yoluna gidilmesinin imkânı yoktur. Peyk tü- menleri Mayısında 1mzalanan Varşova Müşterek Kumandanlığı Sovyetler - Birliğine b kadar bu tümenlerin sayısı diye biliniyordu. Macaristan bu tahminleri değiştirmiştir. Macaristan, İkinci Dünya Harbin- de Romanya ve Bulgaristan'la bir- likte Mihver devletleri — safında çar- pışmıştı. Bu sebı Macaristanın harp sonrası tamamiyle bir komünist eseridir. Bu ordu 3'ü zırhlı olmak üzere 12 tümenden mürekkep- tir; mevcudu ise 140 bin askerdir. Or- bir askeri gençlık teşkilâtı des- teklemektedir. Bu son mücadelelerin- de macar halkı bütün dünyaya hıris- tiyanlık inançlarına ne kadar bağ- li olduklarını göstermişlerdir. Şüpheleri davet eden diğer bir as- keri olayları teşkilatlandırılmıştır. lardan dördü zırhlı tümenlerdir. Bu ordunun temeli harpte kızılordu ile birlikte çarpışan küçük ordudur. Bu- AKİS, 1 ARALIK 1956