January 5, 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

January 5, 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

kaybeden — sanatçı zaman —saman denemelere de baş vurdu. "The Thre Caballeros" vs " " filmlerde canlı-resimlerle törleri birlikte — kullanmaya kalkış- ması fiyasko oldu. Ama Disney'in en çok urultu yaratan denemesi şüp- hesız "Fantasia"dır. Müziğin resim yoluyla tasvirine çalışılan bu filmin bölümlerini birbir. inceleyen büyük Fransız sinema tarihçisi Georges Sa- "Histoire de V'Art " adlı kitabında Disney'i takbih etmekte ve şöyle demektedir: "Mali başarısı cinayetlerini karşılayamaz Her su- çun kazançla affedilemi: ycegı bu- gün artık anlaşılmıştır. Tanınmış İngiliz sinema nazarıyecılerınden Er- nest Lindgren ise "The Art of film" adlı kitabında şunları yazmaktadır: "Disney'in Fantasia'da Beethoven'in Pastoral Senfonisini kullanışı bu mü- zikten tamam soğutacaktı. Filmdeki görüntüler gozumun önüne geldikçe Pastoral Senfoniyi bir daha zevkle — dinleyemiyeceğimi sanıyor- dum. âsik müziğin sesli filmlerde bu şekilde kullanılışından kaçınılma- lıdır. Bereket ki bu gerçek şimdi an- laşılmış, artık en mütevazi doküman terler için bile — hususi fon Müziği bestelenmeğe - başlanmıştır." anlı - re alanında Disney'in 1953 mahsulü olan "Peter Pan" kendisinden önce hazırlanan masal- ların kalıplarına — dökülerek meyda- getirilmiştir. Bu tekrarlamanın yanında "Lady nin Aşkı Lady and the Tramp"'in daha alâka çekici ol- ması beklenebilir. Ama bu g filme, "köpekler ve insanlar," — "köpeklik "suçu”" yahut "köpekler" yaşadıkça" karakterinde hikâyeler seyretmeğe gidenler hayal kırıklığına uğrayacak- lardır. Disney eserinin isminde bir şeyler vadetmesine rağmen köpekle- rin şiirine — yaklaşamamış, arı usulü romantik, iyimser ve bir film yapmıştır. nın cinemascope talihsizliktir, devamlı bir hareket e- Sası üzerine kurulan filmlerde goz öbür f'ılmlere kıyasla daha çok yı lur. Dekorları ve kahramanları da gözün dikkatini fotografîarın tesbit ettiği tabii dekor ve süjeleri fazla çeker Görme duyusuna böyle ağır görevler yüklenmişken — perdeyi alabıldıgıne genişletip — dikkati büs- ütün dağıtmak filmi seyretmeyi e- pey yorucu bir iş haline getiriyor: Yıllarca önce Walt Disney bir ga- rajda resim çizerken küçük bir fare ile ahbap olmuş, o hayvancıkla aynı dertlere sahıp olduğunu, kaderlerinin birleştiğini farketmişti. Küçük fare bir sinema yıldızı olarak insanların sıkıntılarını perdede yaşattı, ölmez- ler arasına girdi, yaratıcısına milyon- lar kazandırdı. Ama Disney zamanla kendisine milyonlar kazandıranları, fareleri ve insanları unuttu. Fareler ve insanlar kendilerini unutanları ko- Saglam tekniği- rağmen Wa Disney'in canlı-resimlerde — artık bir otorite sayılmayışı bu sebebten do- layıdır. AKİS, 5 ARALIK 1957 s P Futbol Dostluk paktı Gecen — hafta Cumartesi akşamı Beyoğlundaki Galatasaray klü- bünün lokalinde toplanan üç büyük klüp temsilcileri, foto muhabirlerine, "bakın, görün! şte biz nasıl dost ol uk" dercesine tebessümle mışl ve 13 maddeden k paktının altına imzalarını atmış- lardı Artık her üç klüp de kendi ba- şına edemiyecek ve bu 13 maddenin oldukça ağır sayılan hü- kümlerine riayet edeceklerdi. Hüküm- leri çiğniyenler 30 bin lira tazminat ödemek — mecburiyetindeydiler. Bu prensipler profesyonel sporcuyu ade- ta bacağından ağaca —asacak kadar ağır hükümler ihtiva ediyordu. Bü- tün dünyada futbolun ilerlemesine O R yetten paçasını kurtarabildi. Lider az kalsın namağlüp unvanını kaybe- diyordu. Kapalı tribünün sağ tara- fina sıkışan — taraftarları bu durum karşısında takımlarını tescih edeme- mişler "Cim Bom bom" sesleri ancak ikinci devrenin sonlarına doğru atı- laı'ı beraberlik golünden sonra duyul- aya başlamıştı. Ust üste Fener ga- lıbıyetlerı Galatasaraylı futbolcuların nefislerine olan itimatlarını arttır- mıştı. Hem de tehlikeli denebilecek bir şekilde sahaya — rakiplerini kü- çümseyerek çıkıyorlardı. Alarm çanı Kasımpaşa maçında çalmıştı Bu maçta galibiyet çok elde edil- mişti. Bu sebeble Istanbulspor maçı- nın neticesinden endişe duyanlar faz- laydı. Hatta bazı spor tahminleri yazdıkları — yazılarda — İstanbulspora şans tanımaktaydılar. Bu biraz büyük riskti ama böyle, düşünenler gerçek- Fenerbahçenin Emniyete beşinci golü Dişlerine göre bulunca aslan kesildiler profesyonellık sebeb gösterilirken üç şekilde hareket edişi spor çevrelerinde ve bilhassa sporcular, a- rasında iyi karşılanmadı. Şimdilik bir sene müddetle imza edilmiş olan bu anlaşma her 3 klübün önümüzde- ki yıl içinde yapacakları kongrede umumi heyetlere arz edilecektir. E- ğer umumi heyet anlaşmayı — tasvip ederse, Pakt otomatik olarak 5 sene uzatılacaktır İnhisarcılık — zihniye- tinin pek açık bir ıfadesı olan bu dostluk anlaşmasının umu eyi ler tarafından kabul edılmemesini is- teyenlerin sayısı bir — hayli fazladır. Lider 1 956 yılının son maçmı yapan Gala- terledi. tasaray İstanbulspor karşısında bir hayli ter döktü,zorla mağlubi ten yanılmamışlardı. İstanbulsporlu- lar ilk devrede iki gol atmışlardı. Bir kadarını da İbrahim ve Aydemır ka- İkinci devrede ise hava bir- den sertleştı. Maçın hakemi oyunun idaresini elinden kaçırdı. Asab bo- zukluğu daha ziyade Galatasaraydan gelmekteydı Bu hal beraberliği te- min edinceye kadar devam etti. sık çarpışmalar oluyord mil, rahim Kasaboğlunun sakatlıkları muhımdı Zorla ber. berlıgı temın e - den Galatasaraylılar bi devre- nin son ma a bir puvan kayba uğ- radılar. Lıderı yakından tehdit eden Fenerbahçe ise bir gün evvel Zayıf takımı mişti. Fener forvetinin kısırlığını bilenler — neticeyi hayretle karşıladılar. Hakikaten o gün garip 33