26 Ocak 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

26 Ocak 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

KADIN sünde taşıyan Mrs Ardis Smith A- merikadaiki Okul - Aile Birliklerinin maarifin değil, dogrudan doğruya bir kadının, bir annenin eseri olduğu- nu bildirerek konuşmasına başladı. Çocuğuna yardım etmek isteyen bir anne onun okuldaki durumunu öğ- renecek olduğu takdirde k ki bu işi çok daha kolaylıkla hallede- bilirdi. İşte bir Amerikalı anne bu şe- ilde düşünmüş, çocuğunu yakından takip etmek için onun öğretmenleri ile sık sık temas temin etmişti. Ne- tice o kadar iyi olmuştu ki Amerika- l1 anne bundan bütün annelerin fay- dalanmasını istemiş ve kul - Aile Birliklerinin ilk temelini atmıştı. Te- şebbüse bütün aileler dört elle sarıl- mışlardı ve basının da yardımıyla kı- sa zamanda teşebbüs genişlemişti. Bugün Amerikada en kuytu köselere kadar büyük faaliyet gösteren bu muazzam teşkilât işte böylece bir ka- dının gayreti ile meydana gelmişti. Mrs Ardis Smith sözlerini burada keserek hafifçe gülümsedi: "Ben kü- çükken, dedi, anneler çocuklarının okullarına gıtmekten adeta çekinir- lerdi. Çünkü ancak büyük yaramaz- lıklar yapan problem çocukların an- nesi öğretmenlerle tanışırlardı. Bu- gun ise okullar anne ile öğretmenle- rin mesai birliği yaptıkları ve çocuk ların okumaları kadar saadetlerını de teinine çalışan bir yerdir". Amerika- daki Okul - Aile Bırhklerının talebe- ye temin ettıgı bu Aaşikar faydanın yanında gayet geniş Sosyal Yardım kolları vardır. İhtiyaç içindeki ço- cuklara bedava yemek, çok çocuklu ailelerin okuyan çocuklarına yardım bu faaliyetler arasındadır. Öğretici kitaplar basmak, konferanslar tertip etmek, suçlu çocuk mevzuunu ele al- Mrs Cile Euler "Bir kapı kapanırsa bini açılır" 26 mak, çocukların sağlık ve gelişme problemlerı ile ilgilenmek Okul - Aıle Birliklerinin vazifeleri arasındadır." Okul - Aile Birliklerinin başardık- ları çok mühim işlerden biri de bacı uzak mıntakalarda vazife gören öğ- retmenlerin karşılaştıkları zorlukla- rı halletmektir. Meselâ bulunduğu muhitten daha mutaassıp bir muhi- te nakledilen öğretmenin manevi taz - yik altında ezilmemesi için birlik onu desteklemekte ve ona tabii haklarını sağlamaktadır. Mrs Ardis Smith konuşurken insan ayrı ihtiyari memleketteki Okul - Aile Birliklerine ailelerin gösterdik- leri alâkasızlığı düşünüyordu. Halbu- ki bizdeki Okul - Aile Birlikleri Türk ananesinin önüne hazırlop yumurta gibi pişirilip kotarılıp gelmişti. An- nelere sadece bundan faydalanmak ve faydalı olmak kalıyordu. Kadın Klüpleri Birliği Bu Birlik de bir 'kadın tarafından bir isyan neticesinde kurulmuştu. 1868 senesi Amerikada bile kadınla- rıin çok mesut sayılabilecekleri- bir sene değildi. Jenny June isminde bir kadın gazeteci ilk defa kadın olmak bedbahtlığım duymuştu. Çünkü bir basın klübünün toplantısına gitmek istediği zaman kadınların bu top- antıya — giremiyecekleri — kendisine bıldırılmıştı Jonny June'un kafa- ızdı.. Mücadele etmeye karar verdı Madem ki erkekler bazı toplantılarına kadınları kabul et- miyorlardı, kadınların da kendileri- ne bir klüp açmaları lâzımdı. Jenny June, bu arzusunda muvaffak oldu. Selanik Caddesindeki bir apartman- da kendilerini minnetle anan Mrs Çile Euler, işte vaktiyle onun bulundugu ve bugün Amerikada en kuytu çiftliklerde dahi teşkilâtlan- mış bulunan klübün bir üyesiydi. Bu kadın klüplerinin faaliyetleri Ççok genişti. En enteresanları arasında seyyar kütüphaneleri, — seyyar sanat tezgâhlarım saymak kabildi. Bu kü- tüphanelerden çocuklar veya büyük- ler ödünç kitaplar alıyor Ve mutema— diyen değiş tokuş yapılar. kütüp- haneler köy köy, çiftlik çıftlık dolaşı- yorlardı. Bu çok zengin kütüphaneler hibe suretiyle tesis edilmişlerdi. Sey- yar sanat tezgâhları da, her muhitin- kendi ihtiyaçlarına, kendi imkânları- na göre kuruluyordu. Mevcut sanat- ları ilerletmek, yenilerini Ööğretmek bu seyyar tezgahlar sayesinde müm- kün oluyordu, Bundan başka kadın klüpleri çocuk neşriyatını da ele al- mışlardı. Amerikada çocuklar arasın- da büyük rağbet gören isimli seri kitapların bazıları çok iyi, bazıları ise zararlıydı. Klüpler bazı "Comics" lerin üzerine damga bası- yorlardı. O zaman aileler rahat rahat bu kitapları alabileceklerini biliyor- lardı. Mrs Smith ile Mrs Euler mensup oldukları dernekler hakkın- da izahat verdikten sonra Türk dost- larının birçok suallerine muhatap ol- dular. Derneklerinin teşkilâtını an- Mrs Gretchen Weitz Hamurlu eldeki meş'ale lattılar. Fikir teatisi büyük bir dost- luk havası içinde cereyan etti Kadın Klüpleri Birliği Amerıkada birçok mühim işler başarmıştı. Bu- nun içinçok zaman diğerderneklerle işbirliği yaptığı olurdu. Bu klüplerin başardıkları en güzel işlerden birisi Amerikada ekmeklerin jelatin kâğı- dına sarılarak satılmasını temin et- mesi olmuştu. Klüpler başarmak is- tedikleri işi ele almakta ısrarla üze- rinde durmakta, hükümet- adamları- ın yardımını elde edinceye kadar çalışmaktadırlar. Kadın seçmenler birliği Bir üçüncü dernek hakkında izahat veren Birleşmiş Milletlerin Tür- kiyedeki mümessilinin karısı olan Mrs "Weitz idi. Bu birlik tamamiyle mleket menfaatına çalışıyordu. Gaye reyini kullanacak olan seçmen- leri muhtelif partilerin siyaseti hak- kında aydınlatmaktı. Bu birliğe men- sup olanlar hiçbir partiyi tutmuyor, yalnız partilerin siyasetlerini, hâdise- leri, tamamiyle bitaraf şekilde ele alıyor ve tahlil, tenkit veya tasvip ederek seçmenlerı aydınlatmağa ve memleket menfaatlerini korumağa çalışıyorlardı. Mrs Weitz bu birlik hakkında iza- hat verirken insan bu teşkilâtın mem- leketimizde büyük bir boşluğu doldu- racağına canı gönülden kanaat geti- riyordu. Hiçbir partiyi tutmadan, sırf memleket menfaatim göz öÖnün- de bulundurarak siyasetle meşgul o- lan kadınlar muhakkak ki, memleke- te çok faydalı olabilirlerdi. Moda Şıklığın temel taşı ir müddetten beri, bilhassa mem- leketimizde az gıyılen şapka, gene AKİS, 26 OCAK 1957