6 Nisan 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

6 Nisan 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

İKTİSADİ VE MİLLİ SAHADA Irakta yeni yapılan barajlardan biri 'ânlı kalkınma, hiç bir bünye değişikliğine teşebbüs etmeden yapılmıştı. Bilhassa Kalkınmanın sosyal meseleleri tama- mıyle ihmal edilmişti. Bağdat Pa ktı üyesi, dostu- muz Irakın bile Kalkınmaya girişince evvelâ plân yapması, üzerinde ibretle durulacak bir no Ziraat Kaybolan topraklar G eçen hafta, Türkiye Tabiatını Ko- ruma Derneğinin tertip ettiği Ta- biatı Koruma Seminerinde, toprakla- TIMIZI nasıl mahvettiğimiz mevzuu görüşüldü. Anadoluyu dolaşan herkes, hiç bir nebat öÖrtüsü olmıyan, göz alabıldıgı— ne uzanan çıplak arazılerı tanır. gelmektedır Ormanların fena işletil- esi, çayırlarda hayvanların fazla otlatılması, dik yamaçlarda ziraat yapılması memleketimizin birçok ye- rinde toprağı örtüsünden mahrum bı- rakmıştır. Bu sebeblerın şıddetlendır— diği erozyon topra d yıflatmaktadır. Bu tahrıpler koylere yakın yerlerde bilhassa göze ça Tp- maktadır. Görünen köyün kılavuz is- temediği söylenir ama, kö se bile toprağın durumundan pak ya- kında bir köy bulunduğunu anlamak mümkündür. Son zamanlarda ekilen sahaların artması dolayısıyla, — meyilli toprak— larda da ekim yapılması yüzünden erozyon artmıştır. Traktörler de, ka- 16 çalışma neticesinde kalkınma kalkınma, aksine toprağı altüst ettik- lerinden erozyonun çoğalmasına se- kaynakların madan ve tah- meden en verimli bir şekilde istihsalde kullanılmasını temin et- mek, memleket arazisini "kel"e dön- mekten kurtarmak için zaruridir. Tabiatı Koruma Semineri, bu mev- zırlamıştı. zuda halk efkarını aydınlatmak mak- sadıyla yapılmıştı. Fakat gerek köy, gerek şehir halkının bu hayatı milli meseleden bihaber bulundukları ha- kikatini kabul etmek lâzımdı. Aynı şey Birleşik Amerikada da vuku bulmuştu. XX. Asır başlangıcı- na kadar, muhacirler bakir ve verim- li lopraklan mahvetme yarışına giriş- mişlerdi. Fakat asrın başında Ameri- kan halkı bindiği dalı kestiğini anla- mıştı. Bugün toprak muhafazası, A- merika için milli bir meseledir. Tür- kiyede de Ziraat Bakanlıgının bir iki yabancı uzman raporu ve bir kaç konferansla iktifa etmeyıp köylüye, büyük ölçüde, toprağı nasıl tahrip ettiğini ve onu nasıl koruyabileceği- ni Öğretmesi lâzımdır. Böyle bir gay- ret, büyük masraflara kapı açacaktır. Fak bu gayret esırgendıgı takdirde, gelecek nesillerin bu ihmalin hesabım acağı da unutulmamalıdır Arjatin Doğruyu söyleyen doktor Geçen hafta Arjantın de, Peron'un yerini alan yeni dıktat r Aram- buru, Maliye Bakanı Verrier'nin isti- fasını kabul cburiyetinde kaldı. İyi bir iktisatçı olan Verrier, Maliye Bakanlığına getirileli henuz tisadi durumun ıslahı için yeni Ma- iye Bakanına güveniliyordu; ondan ikinci bir Dr haht olması bekleni- koymakla geçirmiş, misi hakkında objektif bir rapor ha- Aramburu hükümeti bü- Anadoluda akıp giden topraklar Asırlarca süren ihmal... AKİS, 6 NİSAN 1957