3 Ağustos 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

3 Ağustos 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

AKİS'in Yazı Müsabakası —Demokratik Rejim içinde Yaşamağ—? Azimli-—: Milletler Ne Şekilde Hareket Etmelidirler ? D emokratik rejim içinde yaşa- mağa azimli milletlerin bu yön- deki tutumlarını tâyin ederken “de- mokratik rejim” in ne olduğunu kı- saca belirtmek gerekir. Demokratik rejim her şeyden önce bir hürriyetler rejimi olara« tanımlanıp. siyasi bir olgunluğun neticesidir. Bu bakımdan gerçek hürriyetler ancak hukuk devletleri- nin, vatandaşlara sağladığı imkân- lardır. O halde, böyle bir Trejim icinde lığını gerçekleştirmek nra demokratik rejimi. r- riyetleri muhafaza için mücadele et- mek zorundadırlar. Demokratik rejim içinde yaşama yolunda, bllttün milletin esaslı bır birleşmesi nim seviyesine eriştiği takdirdedir ki Barthâlemyv tarafından “rahat ne- fes alabilmek” diye tarif edilen hür- riyetin ve onu verecek rejimin mü- cadeleye değer olduğunu görebilsin. Bir gazete dahi okuyamıyan ferdin vereceği ov ile, bir hukuk devletinin gerçekleşecefi düşünülemez. Demokratik rejim içinde yaşa- mağa azimli milletler, her şeyden önce, milleti teşkil eden sosyal züm- reler arasında, muazzam ayrıntılar vücuda gelmesine mani olmalıdırlar Bilhassa işçi problemi ele alınmalı, emeğin değerini bulması için çalı- şılmalıdır. Herhalde çeşitli meslek ensuplarının kanuni şartlar al- tında birlikler vücuda getirmele- ri bu bakımdan zaruridir. büyük ekseriyetini, teşkil ettiği — yerlerde ise, köylünün topraklandırılması şar'- tır. Ağanın toprağını işleyen fert, siyasi bakımdan da, bir ihtimal dahilinde, ekmeğini elin'te tutanın tesirinde kalacaktır. Demokratık rejim içinde yaşa- mağâ azimli milletler, bir plân dahi- Hinde iktisadi kalkınmaya hız ver- içlnde mücadele edebi- Rir lokma ekimeğin kaygısına dilşen kimse için tek düşünce kar- nının doymasıdır. Demokratik rejim içinde yaşa- Z mağa azimli milletlerin, rejim için karşılaşacakları büyük ır tehlike de belkı, menfaat dlışku leri tara- fından dejenere ş bir teoloji olacaktır. Dw takdirde, ınllletc dü- şen vazife dini istismar edenlere karşı mÜsumaha tanımamak, lâik devlet prensiplerine sadık kalarak. Atatürkün dediği gibi, “AhHahın, herkesin kafasının alabileceği kadar büyük” olduğunu yalancı müritlere igpat etmektir. Bu yolda azimli milletler, her- şeyden Önce iktidarı murakabe et- meyi vazife bilmelidirler. Zira meş- ur sözdür “İktidar suusumaı edil- medikçe neye yarar”. İktidar mil- letin murakabesinden uzak kalınca, meşru bir şekilde iş başına gelmiş olsa dahi, bir zaman gelir ki ae yükselen fabrika bacaları, ne de yapılan barajların bahşettiği feyiz, Demokratik rejimle bağdaşamaz 9- lur. Kanun namına, kanunlar çiğ- nenmiye başlar. Bu takdirde, mev- cut seçim kanunları, iktıdarı değiş- tirme imkânını veremiyorsa, vatan- daş asla tevekkülle baş eğmeyıp, mücadeleye hıc değilse pasif muka. iş düşmektedir. “Hürriyet- nekadar kısılırsa kısilsin ge- ne bir miktar mevcu (S. Derbil). Aydın, mevcuttan fay- nmalı, meşru bir seçim ka- n icin “Evlâdü aval” kurtularak., —demok- gerçekleştirme — yo: lundan ayrılmamalıdır. Sükütun ul- HERKES ——— OKUYOR meği öğrenmezse, daima kötüye kui- Rirsen TONGUÇ tın olduğu devirler çok geride kal- mıştır. Demokratik rejim içinde yaşa- mağa azimli milletlerde her fert kendi hürriyetinin, sıbini benimsemelidir. cak totaliter rejimlerin dayanağı o- labilir. Her fert dığerine hürmet et- lanılmağa mlüsait mevkilerin kendi- sini saymasım beklememelidir. Demokratik rejim içinde yaşıyan milletler dahi, onu kaybetmek tehli- kesi ile karşı karşıyadırlar. O halde toplanıcağı önemli bir noktadır. Demokratik rejimin zaruri şert- Jarından biri, muhtar ademi merke- ziyet idarelerinin mevcudiyetidir. Muhtariyet, ademi merkeziyet ida- resi organlarının “seçimle işbaşına gelmesi ve keyft takdirle azledllme— mesi” (Wı.lme) demek uğuna göre, ademi merkeziyet "halk için, halk Idaresl" olarak ifade edilen de- mokrasiye en uygun idare sistemi- dir. O halde, Demokratik rejim için- de yaşamağa azimli milletler, ade- mi merkeziyet idarelerinin muhtari- yetini sağlamak zorundadırlar. An- cak bu takdirde Demokrasi sadece isim olmaktan kurtulur. yet. PDemokratik rejim i- a Aazimli milletler “neme lâzım” zihniyetini tamamen terketmelidirler. Milletin tek ferdi- mezse, rejim Bir siyasi paşti kapatılırken diğer- leri susarsa, kanuni haklarını arı- yan bir sendika başkanı tevkif edi- Hrken diğerleri hallerine şükreder- se, kalemiyle halkı uyandıranlar susturulurken diğerleri göz yumar- bunlara rağmen. millet, ol- mıyacak dualara Aamin diye alkış | aN - MKİS, $ 4ĞUSTOBS 1952