December 7, 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

December 7, 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

rım saattan fazla bir zaman geçtik- ten sonra pilotun Ankara Yaklaşma Kontroldan normal olarak alçalma müsaadesi istediği duyuldu. Müsaa- de verildi. C-124 alçalmaya başlamış- . Ancak verilen bu müsaade üzeri- e Radyo rencini terkeden uçaktan bır daha hiç bir ses çıkmadı. Halbuki, rençten sonraki ilk Bikın üzerine gel— diğinde, Trafik kulesini haberdar et- mesi gerekirdi. Kule uçağın ne oldu- ğunu araştırmağa başladı ise de hiç bir cevap alamadı. Bu arada uçak ise Esenboğa Meydanı Kuzeyindeki Ça- taltepe adındakı tepeye çarpmış ve paramparça olmuştu Böylece, Amerikan hava kuvvetle- rinde dahı sayısı bir hayli az olan ve beheri bir milyon dolardan fazlaya mal olan C-124 lerden birisi, son u- çuşunu,, pek acı bir şekilde, geride beş ölü ve Ur ağır yaralı bırakarak bitirmişti. Maalesef, Ankara Hava Trafik Kontrol merkezinin elinden kaybolan uçağı aramaktan — başka hiç bir şey gelmemıştı Zira bu mer- kezin elinde, uçağın yeri görmeden inmesini saglıyacak âletle, iniş terti- batı veya bir radar şebekesı yoktu. Bu yüzden, ta Türkiye hava hudutla- rından itibaren bir uçağın salimen hareket edebilmesini sağlayan bir teşkilât, son dakikada çaresiz kalı- yor ve alanın üzerine gelen uçakların alana inmesi, hemen hemen yalnızca pilotun maharetine ve normal şart- lardaki alçalma plânını sadakatle tat- bikine kalıyordu. Kazadan sonra ya- pılan tetkikattan anlaşıldı ki uçak, nedendir bilinmez, alçalma plânında gösterilen sahadan ayrılmış ve hayli değişik istikamette bir- tepeye çarp- mıştır K A D | Çarşı - Pazar Alışveriş sanatı ürk kadını iyi bir ev kadimdir Fedakârdır, canla başla kendisini yorarak çalışmaktan çekinmemekte- dir ama, acaba adım iyi alış veriş yapmasını, evının ihtiyaçlarını bilgi ile temin etmesini bilmekte mi- dir? Takın samanlara kadar, gele- neklerimize uyara sokak işlerini daha ziyade erkekler yapmakta idi- ler. Bu bakımdan Türk kadınının alış veriş hususunda fazla tecrübeli olmadığını kabul etmek — lâzımdır. Vakıa bugün alışverişimizi yapıyo- ruz ama bunu sistematik bir şekilde, zevkle, evimize mümkün mertebe is- tifadeli olmak kaygusu ile değil, alel- acele, gelişigüzel ve öğle veya akşam yemeğini yetiştirmek endişesi ile ya— pıyoruz. Başımıza bir eşarp örtüp şedeki manava koşuyor, dıgerlerınde— ki malları ve fiatları tetkik etmeden hemen orada çantamızı doldurup dö- nüyoruz. Veyahut kapının Üününden geçen sebzeciye sesleniyor, kaliteye fiata pek ehemmiyet vermeden gön- lümüzün istediğini veya satıcıda bu- lunanı satın alıveriyoruz. Yeni çıkan yeni çıkan bir sebze bize derhal cazip geliyor. Cebimizde para ulunca harcıyoruz. Bol bulunca bol yiyoruz ve soframızda kaprislere hâ- lâ cevaz veriyoruz. Alışveriş hem ailenin sağlığı, hem, bütçesi — bakı- mından gayet mühimdir ve alışveriş- te en mühim şey, yemek İlistelerini tanzim ederken o gunku gıda ihti- Bir pazar yerinin umumi görünüşü Kaprislere - paydos.. AKİS, 7 ARALIK 1957 N yaçlarına cevap — verebilmektir. Bir insanın bir günlük gıda ihtiyacında muayyen bir miktar yağa, muayyen bir miktar ete, muayyen bir miktar şekerli ve unlu maddelere, muayyen ir miktar sebze ve meyvaya yer vermek lâzımdır. Liste bu ihtiyaca göre, herbir gıda grubundan bir mik- tar alınarak hazırlanacak olursa, hem ekonomik olur, hem de vücut yapısına daha çok fayda sağlar. Me- selâ kuru fasulye ile et vücuda aynı yapıcı ve tamir edici hassayı ka- zandırdığı için evde kuru — fasulye piştiği zaman etten sarfınazar edı— lebilir. Piyasada hangisi daha u daha bol ise o tercih edilir. Mesela bizim o kadar rağbet ettiğimiz kuzu eti 8 liraya satılırken, 3-4 liraya sa- tılan dana, çok daha kuvvetlidir ve ailenin fertleri dana eti yemekle daha çok istifade ederler. Dana etinden ya- pılabilen çok değişik ve — lezzetli ye- mekleri öğrenip bunları hazırlayan ev kadım, hem aile bütçesine, hem de az para ile iyi gıda temin etine yolu- na hizmet decektir. —Üstelik halkın rağbeti yüzünden mevsimsiz olarak kesilen ve pahalıya satılan kuzular muhtemelen daha geç kesilecek ve büyüyen hayvan memlekete daha çok istifade sağlıyacaktır. Bu misalleri çoğalttmak mümkündür. Hele yeni çıkan meyva ve sebze bahsinde ev kadınının çok düşünceli hareket et- mesi lâzımdır. Çünkü turfanda mey- va veya turfanda sebzeler diğerlerin- den daha çok vitamin taşımazlar. Bundan başka 10 kuruşa .satılan bir maydanozda bulunan vitamin bazan en pahalı sebzede — mevcut değildir. Demek ki iyi alışveriş yapmanın ilk addelerinin kıymetleri tır. Bu gayet çabuk elde edilebilecek bir bilgidir. Meselâ Ankaradaki Ev Ekonomisi Klübünde bu mevzuda ya- pılan konuşmalar, yarımşar saatlik hasbıhallerde ev kadınlarına birçok şeyler öğretmiştir. Birçok kadın der- nekleri bu mevzuda çalışabilirler, broşürler neşredebilinir, ev kadım ta- nıdığı doktorlardan, ziraat mühendis- lerinden, ev ekonomistlerinden icabe- den izahatları alabilir. Radyoda ka- dın saati de bazan bu mevzuda aydın- latıcı bilgiler vermektedir. Yemek listelerini mümkün mertebe ucuz ve en istifadeli bir şekilde hazırlamayı prensip edinmiş olan bir ev kadım, daha pazar yerine gitme- den çok şey başarmış demektir. A- ma, ev kadınının bakkalla, gayet mühimdir. İlk evvelâ ev kadı- nı esnafla gayet dostane fakat o nis- pette akıllı bir münasebet kurmalı- v kadını pazarda ve rşıda fiatlardan haberdar olmalı, kaliteyi kıymetlendirmesini bilmeli, — bilme- diği mevzularda asla ukalâlık etme- melidir. Bu takdirde bilâkis alışveriş 23