22 Şubat 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

22 Şubat 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

DÜNYADA OLUP BİTENLER Orta Doğu Bir varmış, bir yokmuş eçen haftanın ortasında sabaha kargı, Oy ve esmerlikte o» lan çocuk görünüşlü iki genç adam hararetle kucaklaştılar. Birbirlerine çok benzeyen bu iki gencin ince bı- yıklı ve üniformalısı: "- - Bu, hayatımın en mesut anı- dır. Daha büyük bir Arap ittihadı yolunda bir adım attık" dedi. Hafiften gulumseyen lâcivert el- bıseh öbür gen Allah bütün Arapların fay- dası 1çın yapılan bu birliği takdis buyursun ve yardımcımız olsun" ce vabını verdi. Amman şehrinin Başman Sara- yında cereyan eden bu mesut kucak- Bir zamanlar Şam şehrinin mina- relerı gibi ince uzun, Suriye çölleri- nin kumları gibi sarı saçlı, Barada nehrının sahilleri gibi yeşil gozlu güzeller güzeli bir kız vardı, Bağdat Halıfesı bu güzeller guzelını haremi- n gözde kadını yapmak için ya- sır prenslerıyle başının derde gırece— ğin arla söylemekteydiler. Haş- metin Mısır prenslerinden çekinen Bağdatlı aşık, çaresiz bağrına taş bastı. Bu arada Mısır prensleri, kazan kaldıran yeniçeriler tarafından devril- diler, yeniçeriler de Şamın güzeller gü zelini kaçırmakta tereddüt etmedi- ler. Yeniçerilere gönül veren selvi boy- lu kız, yeniçerilerin kölesi olmaya za- Orta Doğuda yeni ittifaklar Kalp kalbe karşıdır laşmanın aktörleri, Orta Doğunun yirmiüçer yaşında aki iki minik kra- lı Ürdün Meliki Hüseyin ve Irak Me- liki Faysaldı. İki amcazade, Surıye ve ısırın Birleşik Arap Cumhuri- yetine, bir Krallar Federasyonu ku- rarak cevap veriyorlardı. Bu Fede- rasyon, İrak tahtının eski bir rüya- sını da kısmen gerçekleştiriyordu. Gerçı Iraktakı Haşimi Sülâlesi ha- remine Suriyeyi de almak 1st1yordu ama bu pek zemiyordu. d Abdülillah, Suriye tahtına oturmak hayallerınd hâlâ naşmamış nihayet sevdiği adama kaç. Binbir Gece sallarını pek aşk hikâyesini şoyle anlatıyordu 22 ten can atıyordu. Astığı astık, kes- tiği kestik bir Kafkas Sultanının ha- remine alınmaktan korkmaya başla— yan Şamlı güzel, aradığı aşk ve sü- kuneti yenıçerılenn kollarında bula— cağından emindi. Asil Bağdat Hali- fesi İse, öfkesinden çılgına dönmüş- tü. Kızgınlıgı bir türlü geçmek bil- mıyordu Ama elinden de birşey gel— miyorı Çaresiz müşavirlerinin söz- lerine. kulak verdi. Şam güzeli elden gitmişti. Fakat Halife elim — çabu tutmazsa aç gözlü yeniçeriler Ara- manda oturan çöl güzelini de ka- çıracaklardı. Kızgın Halife bu sefer elim çabuk tuttu. man Güzelini alıp Haremine getirdi. binbir gece masalının birinci faslı burada bitiyordu ama masal devam etmekteydi. Halifenin acıklı maceraları daha uzun yıllar anlatı- lacaktı Krallar federasyonu ki gencecik Kralın birleşmesi de ısır . Suriye Birliği gibi tama- miyle irticaliydi. Tatbike uzun çalışmalar ve zaman isteyen bu iş bir iki gün içinde nazari ola- rak hâl edilmişti. Birliğin tek ordu- su, tek bayrağı, tek meclisi, tek pa- rası olacaktı. Dışişleri, — Savunma, Maliye ve İktisat Bakanlıkları tek eden idare edilecekti. Gümrü u- varları kaldırılacaktı. Ürdün - Irak Federal Devletinin başında Irak Me- liki Faysal bulunacaktı. Birleşmez- den önce Ürdün ve Irakın başka devletlerle imzaladıkları pakt, anlaş- ma ve ittifaklar yürürlükte kala- caktı. Birleşmenin teferruatı 14 Ma- yısa kadar tamamlanacaktı. Bu te- ferruattan şimdilik sadece — bayrak meselesi 'halledilmişti. Şekil — bakı- mından aynı olan bayraklar arasın- daki fark birinin iki, diğerinin tek yıldızlı olmasından ibaretti. dıza bir yıldız daha ekleyince ızdıvaç merasimi tamamlanmıştı. Diğer me- selelerin halli, herhalde bayrak işi- halli kadar kolay olmayacaktı Hele tek bir orduya ve tek bir Dış- işleri Bakanlığına sahip olan iki memleketin eski ittifaklara — sahip kalması ancak arapça bir mantıkla izah edilebilirdi. Anlaşılan Federas- yonun tek Dışişleri Bakanı iki beyne, . Bu gibi birini oturtmadıkça işin içinden çıkmaya imkân yoktu. Keza tek or- du, farklı taahhütlerin ifası için na- sıl kullanılacaktı ? ler bile bu meseleyi hal Gel gelelim irticali birleşmelerin hiç değilse kâğıt üzerinde gerçekleşme- si için şimdilik bu mantıksızlıklara katlanmak lâzımdı. Bağdatsız Bağdat Paktı Mantıksızlık Bağdat Paktının mev- cudiyetinden doğuyordu. Irak bu Paktın üyesiyı Ürdün ise değildi. Meseleyi halletmek için ya — Irakın Pakttan çıkması, ya da — Ürdünün a ka tılması lâzımdı. Bir çok ta- lay bir iş değildi. Pakttan ümitlerini kestikleri halde muhayyileleri pek ge- n MacMillan ve — Dulles n olduğun yerde ur, hâdise çıkarma" tarzında nasihat- ler vereceklerdi. Batı dostu Bağdat Hükümetinin Ingıltere ve Amerika nın "hatırını kırması" Son bu jeste, Bırleşmış Mılletler hadı— sesini bile af eden Cumhuriyet Hü- kümeti ne dıyecektı" Istanbulu çok seven Nuri Said, sevgili arkadaşları- rusu, Urdunu Bağdat Paktına katması de- AKİS, 22 ŞUBAT 1958