31 Mayıs 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

31 Mayıs 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

DÜNYADA OLUP BİTENLER, grevler başlamıştır. Fransayı bölmek değil, birleştirmek isteyen Generalin sosyalistleri mutlaka ikna etmeğe çalışacağına şüpheyoktur. Temel mesele D e Gavlle muammasının en anla- şılmaz tarafı, Generalin birbirini bir kaşık suda boğmağa çalışan a- damlar tarafından el birliğiyle isten- mesidir. En geri — müstemlekeciliğin temsılcısı, Cezayirin — taçsız hakimi de Serigny kadar, Kuzey Afrikadaki müslümanlar da de Gaulle'den medet ummaktadırlar. Cezayirli milliyetçi- ler, İkinci Dünya Harbi kahramam- nının, Cezayirin istiklâlini tanıyaca- ğına inanmaktadırlar Tunus Cum- hurbaşkanı Burgiba, yıllardır rüya- sını gordugu Kuzey Afrika Federas- yonunun de Gaulle sayesinde gerçek- leşeceğini düşünmektedir. enerale, O ve Almanyaya sempati besle- mediği için soğuk davranan Ameri- ka bile, tutumunu değiştirmeğe ra- olm ştur Nasıra karşı, Burgibanın liderliğinde — Batı dostu bir Kuzey Afrika Federasyonunun teşkilini ha- yati bir mesele sayan Amerika; bu- nu yapabilecek adamdan, diğer mah- surları ne olursa olsun, yardımını e- sirgemiyecektir. Hâlen iktidar ka- pısının eşıgınde bulunan de Gaulle, bu Üümitlerin adamı olacak mıdır? Batı dunyası için temel mesele bu- dur. Lübnan Suçlu aranıyor.. rta Doğunun İsviçresi — sayılan Lübnan'da iki haftalık çarpışma- lardan sonra hava henüz — yatışmış değildir. Beyrut sokaklarında — hâlâ bombalar patlamaktadır. Dürzilerin şefi Kemal Canbulatın taraftarları çarpışmaya devam etmektedir: u- halefet ve İktidar arasındaki anlaşma teşebbüsleri bir netice vermemiştir. e muhalefet, ne İktidar tâviz ver- meye yanaşmaktadır. Badireyi şımdı— lik atlatan Camille moun, hükü- metten iki bakanın ayrılmasına pek ehemmiyet vermemektedir. İlk par- tiyi kaybetmesine ragmen muhalefet de, kendini yenilmiş saymamaktadır. Bu şartlar altında talih kime. yaver olursa olsun, bir zamanların İsviçresi uzun müddet örfi idare nizamı altın- da yaşamaya mahkümdur Lübnan Hükümeti, hâdiselerin su- unu. Birleşik Arap Cumhuriyetine yüklemektedir. Birleşik Cumhuriye- ti Güvenlik Konseyine şikâyet etmiş- tir. Resmen kurulan "Krallar Fede- rasyonunun Dışişleri Bakanı, Na- sırın amansız düşmanlarından Fazıl Cemali, Güvenlik Konseyinin toplan- tısını vesile sayarak belagatını gös- termek için New Yorka gitmiştir. rika, Lübnan hâdiselerinin Guvenlık Konseyıne getirilmesini 1y1 karşılamıştır. Hattâ Newsweek'e i- nanmak lazımsa Sam Amca, Lübnan- da askeri müdahale için meselenin Güvenlik Konseyinde konuşulmasını 22 şart koşmuştur. Maamafih Amerika en azından dünya efkârının dikkatini Birleşik Cumhuriyetin müdahalesine çekerek kendi müşkül durumunu u- nutturmaya ve Rusların bu meseleyi istismarım tesirsiz bırakmaya çalış— maktadır. Hakikat Lübnan hâ- diselerinde Amerıkanın harekat tar- zı, kusursuz olmamıştır. Amerika, Camille Chamoun'u devrilmekten kur- tarmak için, her türlü çareye baş- vurmaya filen hazır olduğunu göster- miştir. Lübnan Hükümetine sılah yardımı yapılmış, meşhur VI nı lo Beyrut açıklarına gonderılmıştır NATO manevraları bile Batı Akde- nizden Doğu Akdenize kaymıştır. Bir sürü Cl 24 tipi Globemaster yük u- çaklarınınOkyanusu aşmaları — da Lübnan hadiseleriyle ilgilidir. Dul- les, —gerekirse asker gönderileceğini de söylemekten çekinmemiştir. Gel- gelelim "milletlerarası komünizm"in müdahalesi olmadığına göre, Eisen- hovver Doktrinini Lübnan hâdiseleri- ne tatbik etmeye imkân yoktur Birleşik Devletlerın açık müda- halesi Orta Doğudaki Amerikan a- leyhtarı hisleri kuvvetlendirmiştir. Nasırın Moskova seyahati arifesinde Amerika ve Mısır arasında başlıyan bahar havası da tehlikeye düşmüştür. Lübnandaki kısa vadeli bir muvaffa- kiyet, uzun vâdede Ort Doğunun kaybedilmesine sebep olabilir. Ame- rikada bunu bilenlerin sayısı az de- ğildir. Dışişleri Bakanlığının bir çok yüksek memuru, Nasırla iyi münase- betler devam ettirmenin zaruri ol- duğunu ileri sürmektedirler. Bunun için de, Camille .Chamoun'un Anaya- sayı tadilden — vazgeçerek, — kanuni müddeti dolunca sahneden çekilmesi ve muvafık muhalif bütün Lübna lıların — üzerinde anlaşabileceği bır adamın işbaşına gelmesi gerektiğini düşünmekte ve Amerikanın nüfuzu- nu bu istikamette kullanmasını is- temektedirler. Fakat acele Amerıka yolunu tutan Fazıl Cemali, "mu zır fiklrler"p kulak asmaması husu— sunda Dulles'iı ikna etmek için bü- tün belâgatini kullanacaktır. ' Ingiltere Soğuk harpten sahneler Geçen hafta Londrada nizcilerden iki Oxford — talebesi muhakeme edildiler. Deniz kuvvetle- rinin gizli bir servisinde çalışan bu iki genç, Isis adlı ünversite mecmu- asında yayınladıkları bir makalede, eski de- ken, sırları açıklamayacaklarını taah- hüt eden bu gençler hakkında takiba- ta girişilmiştir. Fakat biri 22, diğeri 24 yaşında olan Oxford talebelerinin açıkladığı hakikatlerin askeri bakım dan zaruri bile olsa şuyuu, hiç te Ba- tılıları yükseltecek mahiyette değil- dir. Her vesileyle hukuka bağlılığım öne süren Batılılar, Cenevre anlaşma- sına aldırmadan Iraktan Battığa, hat- tâ daha ötelere kadar dinleyici cihaz- lar yerleştırmışlerdır Rusyadaki en ufa tü dinlenerek, Rus silâhları ve bırlıklerı hakkında fikir edinme- ye çalışılmaktadır. Bu kâfi gelmedi- ği takdirde, boğa döğüşlerinde adet olduğu şekilde, Ruslar tahrik edil- mektedir. Bir uçak "yolunu kaybet- Orta Doğu Barut ve Lübnan Âçısı! AKİS, 31 MAYIS 1958