31 Mayıs 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

31 Mayıs 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

Şimdi Ne Olacak ? Kıbrıs hakkında "İngilizler ne karar verecekler?" mesele- si artık ikinci plâna seçmiş- tir. Temel mesele, İngiliz kara- rının tatbikine nasıl mani olu- nacağıdır. Zira İşçi Partisinin de desteklediği Kıbrıs plânının esasım, Taksim ve Enosis kapı- larını kapamazsa bile 10 -15 yıllık bir muhtariyet devresi- nin teşkil ettiği kati olarak bi- linmektedir. Muhtariyet devre- sinin en sağlam hukuki garan- tilere rağmen eninde sonunda Enosis'e götüreceğini düşünen Türkiye -London Timesde ay- nı fikirdedir- hemen taksime gıdılmesını istemektedir. Ada- üs verilmesi — ihtimalinin bile Türkiyeyi hemen — taksim kararından vazgeçirmediğini Dışişleri Bakanının son beyan- ları göstermektedir. Kısaca, İn- giliz ve Türk tezlerini — uzlaş- tırabilmeğe imkân yoktur. O halde Türk tezi nasıl muzaffer edilecektir? — Türkiyenin — In- girtereyi kararından vazgeçir- mek veya kararın tatbikini ön- lemek için elinde ne gibi kozla- rı vardır? Dışişleri Bakanı Kıbrıs me- selesının Türk İngiliz dostlugu nu mehenk taşı saydığına göre, ilk ihtimal olarak akla, Türki- yenin NATO'dan çekılmesı ve- ya çekileceğini ihsas gelmektedir, Türkiyenin Rusya karşısında tek başına kalması demek olan böyle bir şeyi biç bir Türk Hükümeti ciddi bir şekilde düşünmiyecektir. Bağdat Paktından çekilmeğe — gelince -ciddi London Times'e inanmak lâzım gelirse- bu silâha geçen yaz başvurulmuştur. Bu tehdi- e rağmen İngiltere yeni bir plânla ortaya çıktığına göre Bağdat Paktı silâhının tesirsiz- ligğine hükmetmek lâzımdır. halde Kıbrıs meselesı ne şekılde lik olmıyacaktır. münistlerin seçimlerdeki — mu- vaffakiyetinin Batı dünyasında uyandırdıgı endışeler dolayısiy- e Yunanistan bu cins oyunlar ve tehditler için çok daha a- vantajlı bir durumdadır. Velhasıl bütün nin de yardımıyla Türklere i Belediyeler fikrinin gerçekleştirilip gerçekleştırıle— memesi bu bakımdan iyi bir mehenk taşı olacaktır. iş Türkiye- Kıbrıslı Ayrı AKİS, 31 MAYIS 1958 şöyle bir okudu. Bir çoğu, böyle bir kanun çıkarıp totaliter 1dareye ge- çen Türkiyenin yardım g imkâ- nını maalesef kaybettıgını yazıyorlar- dı. lktıdar sıralarından gene bir ses yükseldi: "Komünist gazetedir, on- lar". Sesin sahibi, tabii Murad Ali Ülgendi. Komünist dediği gazete ise Christian Science Monitor'du Ama D. P. Grubunun ekseriyeti, Baykamla değil. Ülgenle fikir muta- bakatı halinde bulunduğunu göster- di. Af teklifi. C.H.P. lilerin reyleri- ne rağmen reddedildi. Gazeteciler yat- makta devam edecekler, onlar çıkın— ca yerlerini yenileri alacakt Kıbrıs Son çare Bu haftanın başında gazetelerde- Dışişleri Bakam Fatin Rüştü Milli Plan Foot plânında Taksim ve Enosis kelimeleri geçmemektedir. Plânın merkezi sıkletini, muhtariyet devre- si ve bu devre zarfında azınlıgın hak- larının nasıl, korunacağı teşkil — et- mektedir. lngıltere Türkiye ve Yu- nanistanla muhtariyet devresinin te- ferruatım görüşmeğe hazırdır. Gel- gelelim, gerek Türkiye gerek Yuna- nistan muhtariyet devresinden çok o devreden sonra Adanın akıbetinin ne olacağı meselesi ile ilgilenmektedir- ler. Meselenin güç noktası — budur. Ingıltere bu güçlüğü 10 15 sene son- rası için ne Enosisse ne Taksime ka- pıyı kapamıyarak yenmiye çalışmak- tadır. Çoktan beri bilinen bu hakikatle- rin yeni bir tarafı yoktur. Foot plâ- nının asıl yenılıgi ge ek Muhafaza- kâr, gerek İşçi Partisinin tasvibim Rauf Denktaş Fazıl Küçük Fatin Rüştü Zorlu Klişeli Zorlunun Fazıl Küçük ve Rauf Denk- taş ile -Mehmetçiklerin klâsik pozla- rına çok benzeyen- el ele çektirdiği bir resim vardı. Resim Kıbrıslı Türk- lere ve İngiltereye hitap etmektedir. Adanın taksimini, isteyen Kıbrıslıla- ra, Türkiyenin onlarla beraber oldu- ğu ve taksimden gayri bir plânla ortaya çıkan İngilizlere, — Fazıl Kü- çükün sonuna kadar desteklenece- ğini veciz bir şekilde ifade etmekte- dir. Bu şekilde "Ya taksim ya ölüm" sözünün boş bir lâftan ibaret olma- dığı fiilen anlatılacaktır - İşte yıllar- dır İngilterenin dümen suyunda gi- den siyasetimizin bizi sevkettiği son çare budur.- Hakikaten İngiliz kabi- nesinin tasvip ettiği son Foot plânı. diğer ümit kapılarını — kapamakta- dır. Yunanistana açıklandığı Majestelerinin hükümetinin yeni plâ- nını Turkıyeye açıklamakta acele et- memesi de bunu göstermektedir. protesto elde etmiş olmasıdır. Nihayet İngil- tere, Kıbrıs mevzuunda milli bir plân- la ortaya çıkmaktadır. Böyle bir bir- lik zaruri idi. Zira İktidara gelme şansı çok kuvvetli olan İşçi Partisi Yunan tezine muhafazakârlardan da- ha müsait davrandığı müddetçe A- tinanın meseleyi halle yanaşması beklenemezdi. Yunanistanın İşçiler iş başına gelene kadar sabredeceği aşikârdır. Sir Hugo Foot bu haki- kati çok iyi bilmektedir. Başbakan MacMillan da Vali Foot'un izahla- rından sonra partiler üstü bir siyase- tin zaruri olduğu neticesine varmış- tır. Yalnız Başbakan iki i arasında tam bir kış havasının bü- küm sürdüğü bir devirde İşçi Par- tisinin milli bir plânı kabule yanaşa- cağına emin olmadığım soylemıştır İşçi Partisi mensupları ile arası iyi olan Foot, bu güçlüğü yenmeği üze-