31 Mayıs 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

31 Mayıs 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

K A D Moda Yeni bolluklar uval bıçımı veya düşük belli el- biseler zın ancak abiye ola- rak giyilebilmektedır gün- lerde, tiril tiril kumaşlardan vücu- da yapışık elbiseler yapmak elbet- te ki pratik değildir.. Bunun için, Parisli büyük terziler dahi, yaz için, bol etekli hatta bele iyice otur- muş rahat — modeller hazırlamayı ihmal etmemişlerdir. Yalnız bu mo- dellerin bazı hususıyetlerı vardır ve modaya uymak için buna riayet etmek şarttır. Evvelâ bol etekli elbiselerin boylan bir hayli kısadır- Yalnız bu boy farkı dahi, onları ge- çen senenin yaz elbıselerınden ayır- b maktadır. İkinci mühim fark bol- lukların daima düz iplik üzerine pliseler, büzgüler veyahut "volan- larla yapılmasıdır. Bir kaç seneden beri unutulmaya başlayan kloşlar ve verev kuplar bu mevsim — büsbütün ortadan kalkmıştır. Sallantılı, godeli uzun kloş etekler önümüzdekı aylar- da sandıkta kapalı kalmaya mah- kümdur Bele bazen bir kemerle» — bazen de yalnızca dikişle oturtulan plili büzgülü elbiselerin bedenleri de faz- la mübalâğaya kaçmadan, vücut hat- larına intibak etmektedir. Ancak muayyen bir bolluğu olan ve pensler- le zenginlik kazanan bazı eteklerin eden kısmı, bilhassa sırtta rüzgâr- la şişirilmiş gibi kabarıktır. Zaten yeni bollukların bir — hususiyeti de elbiselerin şişirilmiş bir manzara ar- zetmeleridir. Bunu temin eden şey jüponlardır. Elbiselerin altına aynı biçimde ve aynı büzgüler veya plile- re sahıp jüponlar giymek düşürülmüş bele büzülerek kısacık elbiselerdir. Kalça üzerinden itibaren şişirilmiş gibi duran bu e- teklerin altından giyilen jüponlar da aynı biçimde kesilmiştir. Kalça hi- zasına kadar düşürülmemiş, — hatif düşük belli bazı modeller de bedeni uzatmaktadır. Bu tip bazı elbisele- rin iki kat volanlı etekleri vardır. Birbirine raptedilmemiş olan bu iki katlı etekleri ancak çok zayıf kadın- ların giyinebilecekleri aşikârdır. Yeni bolluklar kadınlara bir kü- çük kız hâli vermektedir. — Bunları hafif yaz kumaşlarından, basmalar- dan kareli ve çizgili filafillerden yap— mümkündür. Esasen bütün yaz gıyılecek olan, bu rahat elbıselerdır İnce kumaşlar Bu yaz çok moda olan ince ku- maşlar, bilhassa benekli — veya kareli piedöpül şeklindedir. Bu tip ince kumaşlar daha çok abiye ola- rak kullanılmakta, bunlardan elbi- se - manto takımları yapılmaktadır. Bazı benekli kumaşlar yakadan' iti- I1 N baren pillerle bol şekilde; vücuda hiç intibak ettirilmeden düşürülmüştür. e bu tip ince kumaşların i- çinde vucudun şeklını gösteren dar kombinezonlar giyildiği de vakidir. Muazzam beyaz yakalı süslü elbise- ler spor ve fantezi tarzı birleştir- mektedir. Bu büyük yakalar ekseri eşarp veyahut kravat şeklinde bağ- lanmıştır- Bazen en fantezi elbise- lere bir sadelik veren bu büyük be- yaz yakalar, bazen' de en sade bluz- ları süslemektedir. Mevsimin mayosu Erkekler — üzgün Yeni desenler Yaz modellerinde kumaşlar ve biçim kadar rol oynıyan birşey de yeni desenlerdir. Bazen desen el- bisenin yegâne süsüdür ve bazı ku- maşlar o kadar doldurulmuştur ki- terzi için yapılacak şey onu birkaç dikişle vücuda sarmaktan ibarettir.' Düz çuvallar, kupsuz sade biçimler, Çin tarzı gece mantoları, tunikler hep bu çok süslü güzel kumaşları meydana çıkarmak için tatbik edil- mektedir. Desenler bu sene çok ye- ni olmakla beraber ilhamı hep eski- den almaktadır. 1925 senesinde "lan- go”" diye anılan bir portakal rengi, bu sene fevkalâde modadır. Gene si- yah fon üzerinde karışık bir şeklide göze çarpan yeşil, mavi. eflâtun ve siklamen renkler revaçtadır. Gül bir- çok kumaşlarda stilize edilmiştir, fa kat Pariste en çok sükse yapan ku maşlar, abstre resimden geleni de- senlerle süslenenlerdir. Beyaz zemin üzerinde gri ve siyah fırça darbele- ri bazen ince arabeskler meydana getirmektedir. Bir cereyan da ku maşları XVI nci asra — götürmüş ve onları dallar, rokoko buketleri, güller, zambaklarla süslenmiştir. Hat- ta kelebekli kumaşlar bile — vardır. Basmalar da tıpkı ipekliler gibi çe- şitli desenlerle süslenmiştir. Desenin kumaş ve moda sahasın- da edindiği bu büyük yer, birçok memleketlerde mahalli — zevkin tat- min edilmesine vesıle olacaktır. Iran desenleri, Çin otifleri, şimdiden (buyuk modellerde göze çarpmakta— ürk kumaşlarının, Türk mo- tıf]erının bol bol kullanma zamanı gelmiştir. Yazmadan — yapılmış yaz- lık elbiseler, abani kokteyl takımla- rı, çeşitli dokumalar Türk kadınına kolayca ve fazla para sarfetmeden şık olmak imkânını verebilir, çün- kü giyimde bugün, en muhım mu- Vaffakıyetı sağlayan şey; şahsiyetin meydana çıkarılmasıdır. Ve mahalli desenler, mahalli kumaşlar bunu ko- layca temin edebilmektedir. Yeni mayolar B u sene mayo modelleri bir hayli değişmiş bulunmaktadır. Streples elbiseler nasıl azalmışsa streples ma- yolar da azalmış buna mukabil biki- niye yakın iki parçalı - mayolar ge- çen senelere nispeten bir hayli faz- lalaşmıştır. Bu sene moda olan ma- yoların daha ziyade sırt kısımları a- çıktır, önden hafif açık yuvarlak ve- yahut oval bir yakaları, geniş "brö- tel"leri hattâ ufacık kolları vardır. İşte "bu, önden bazen boğaz kısmına kadar kapalı olan mayolar, kadını daha uzun ve ince göstermektedir. Bu tip mayolar daha zıyade klasik mayoluk kumaşlardan, yün lasteks- lerden, ierseden, yeni tip naylon- lardan yapılmaktadır. Çiçekli ve be- nekli pamuklu satenlerden, basmalar- dan, hafif kumaşlardan yapılan mayo lara gelince, bunların da ekseri geniş brötelleri vardır, bunların da arkaları öne göre daha açıktır ama öbürleri gibi dümdüz ve vücuda yapışık de- ğildir. Göğüs kısmında veyahut paça- larda büzgüler, pliler görülmektedir Deniz için ekseri kadınlar saçla- rını kısacık kesecek, kulaklarım ve enselerini gösteren kırpık — saçlarla dolaşacaklardır. Geniş kenarlı plaj şapkalarından başka, başı saran kü- çük kloş şapkalar da çok modadır ve kadınlara bir çocuk manzarası veren bu küçük veyahut büyük — şapkalar hasırdan olduğu gibi plaj kıyafetleri- ne eş ketenlerden çiçekli veyahut düz kumaşlardan da yapılmaktadır. Çiz- gıh mayolar bu sene daha ziyade e- nine kullanılan kumaşlarla yapılmış- tır. Çizgiler incedir. Vücuda çok ya- pışık, klâsik dümdüz mayoların etek- lileri de vardır. Plaj havluları ise bu sene gayet çeşitli ve degışıktır El- bise biçiminde, ceket inde, eto şeklinde havlular Vardır AKİS, 31 MAYIS 1958