21 Haziran 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

21 Haziran 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

el. şimdiye kadar herhangi bir me- sele hakkında lehte veya aleyhte fi- kir beyan ettiği görülmediği için bu sözlerine de aldıran olmamıştı. Uye— lerinin 81'i de istisnasız D. i olan süs Şehır Meclisinin yayl cılar grubu tarafından hazırlanan takrir, sabık vali Tarhan devrinde Bakan— lık emrine alınan ve halen de Ba- kanlık emrinde bulunan İstanbul Be- lediyesi Hukuk İşleri Müdürü Avnı Delsuya fevkalade dırayet ve retinden dol ta name verıl mesine dâi dı' Aynı ta krırde Delsu hakkı ndakı Bakanlık emrine alın kararının iptali ıçın de - İçişleri Ba— kanlığına müraca edilmesi derpi edılıyordu. Takrır kabul edilmişti. alkışlar arasında İade edilen itibar vni Delsu Bakanlık emrine alın- ğı zaman yedi seneden beri İs- tanbulda Hukuk İşler Müdürlüğü una ve usuli hü- hak ve men- yum- şöhret n eski Vali ve Be- reci — olara yapmıştı Del unu lediye Başkanlarından Ord. Prof. D Gökay ile de zaman zaman arasında ihtilâf çıkmıştı. Ama her- şeye rağmen Psikolog Gökay ile al- tı uzun yıl bir arada yuvarlanıp git- mişlerdi. Gerçi bir defasında -1957 Martında — Delsu ile Gökay, Daimi Encümen huzurunda çok sert bir tar- tışma yapmışlardı. Müteakiben Del- su, altı yıldan beri hiç kullanmadığı izinlerine mahsuben iki aylık izin ta- lep etmiş, Gökay da buna rıza gös- termişti. İki ayın hitamında Delsu istifa etmıştı Ancak faya karşı hay gibi bazı ileri gele lilerin de bul nduğu hey, etler Delsuya Vazıfe sine dönmesi için ısrarlı rıcalarda bulunm uşlardı. Hattâ kay, Beledıye Başkan Muavinlerin— den mdi Adıyaman Valisi- Ahm Balkanı, "Delsu ile meşgul olma k ve işine dönmesini — sağlamak" üzere vazifelendirmişti. Günlerin — birinde, İstanbul Valisinin makam arabası 00001 plâkalı siyah Cadillac Delsu- nun Kadıköyde Kuşdilindeki evinin önünde durmuş ve arabadan çıkan Balkan, kapının zilini çalmıştı. Ne- ticede Delsu görüş ve prensiplerin- den feragat etmeksizin 00001 plaka sayılı sıyah Cadillac ile — vazifesine dönmüştü. Bir hukukçunun günahı u hadısenın üzerinden aylar geç- K. G. Bern Büyük Elçılı— ğine yolcu edilmiş ve 1057 Um seçımlerının maglubu eskı Bakan mtaz Tarhan, alâyiş ve tantana 1le İstanbul Valı ve Beledıye Başkan- lığa makamına oturtulmuştu. Tarhan henüz oturduğu koltuğu ısıt- madan, 1 Mart 1958 tarihinde uzun- ca boylu zarıf yapılı Delsuya otuz günlük mecburi izin verildi. Delsu nun kabahati, Tarhan ile, mevzuata aykırı olmasına rağmen tahakkuku istenen bir mevzuda sert bir tartış- AKİS. 21 HAZİRAN 1958 r Esasen o zamanlar İktidarın gözbebeği olan Tarhan, Delsuya, "Ben senden daima muka- vemet görüyorum" tarzında — serze- nişlerde bulunuyordu. Kibrit, çöpü ve izmarit avcısı, çocuksever Tarhanın mukavemet gördüğü —aslında Delsu değil, mevzuattı. ma yapmasıydı. Tarhanın Delsu ile uğraşması o- tuz günlük mecburi izne inhisar et- medi. Günün birinde Delsu, meşhur 6435 sayılı kanuna -daha önce Prof. Kubalıya tatbik edilmiştir- tevfikan akanlık emrine alındı- Seb hut "görülen deki esrarengiz form ya aykırı ve antidemokratik 6435 sa- yılı kanun sayesinde- Galatasaray Li- ve Ankara Hukuk Fakultesı Me- zunu Delsunun her türlü idari ve adli mercilere itiraz yolu da kapan- dı. Hâdise, tabit ki gazetecilerin gö- Delsu Avni Tarhanzede! zünden kaçmadı. Mesele Tarhana gö- türüldü. Ama alınan cevaplar tat- minkâr olmaktan ziyade merak ve şüpheleri tahrik edici mahiyette ol- du. Tarhana göre Delsu, Kendisinin çalışma temposuna ayak uyduramı- yordu. İsyankârdı, müteredditti. telik aktivitesi yoktu halbuki han süratli bir tempo içindeydi! Va- li, aynı tempoyla yuvarlanıp gitti. Bakanın hiddet Fakat geçen hafta İçişleri Baka- nından gelen sert telgraf Tarha- nın gitmesiyle hal yoluna girmişe benzeyen meseleyi yenıden karıştır- dı. Bakanın hiddetinin sebebi şuy- du: Bakanlık ile Tarhanın balayı ya- şadıkları günlerde Delsu bizzat İç- işleri Bakanı tarafından işinden u- zaklaştırılmıştı. Hatta Tarhan, te- amülün aksine, —Delsuyu Bakanlık Emrine aldırır. aldırmaz muavini Turhan Gürsuyu yerine asaleten tâ- Okuyucu mektupları Kıbrıs hakkında ıbrıs meselesinde son günler- de aleyhimizde gelişen cereyan- kat lar her geçen daha nazikleştirirken, mensup unutup, da bir arada mek, milletçe memnun edecekt gün durumu bir iktidar — ve büyüklerimizi bugüne kadar devam- parti kavgalarını milletimizin yükse faatleri uğrunda bu haklı yek vücut olarak gör- şüphesiz — hepimizi tir. Büyük işleri büyük insanlar ya- par düsturun mizin yegâne sayın İnönüd nihayet vereci a dayanarak, milleti- ümidi büyük insan en, basit çekişmelere ek, hepimizin arzula- dığı son bir teşebbüste daha bulun- malarını heyecanla bekliyoruz. Ahme Pahalılık t Karaman - Gelibolu * hakkında rtik en mübrem ihtiyaç mad- delerine de katmerli zamların hareketler, mılletın nahak yere çek- miş olduğu 1stırapların iktidarı hesabını fetlerine artık dur demenin zamanı geldi de geçiyor bile... Emin K. Şövalye * Ankara * Politikacılar hakkında 958 yılı Bütçe müzakerelerini günlerde Kası kanunu tasarısı takip — ettiğiniz m Gülekin konuşmala- rından bahsederken onun ocak kong relerinde kon kongreleri mi uşan hatipler seviye- acaba Amerikada ocak başladı dersinizi Süleyman Özgentürk - Adana Mecmua hi bir hayli geli Pek tabii ki i bu, biz * akkında Sayılarında bakımından şmeye şahit oluyoruz. okuyucularını- zı memnun edıyor. Ancak su resim- leriniz -metin türlü düzelmedi. nu bir türlü bunu da iraz düzeltmek içindeki resimler- bir Neyin ne olduğu- anlayamıyoruz. Acaba im- kânı yok mu? Selim Sonay - Ankara davamız - 15