12 Temmuz 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

12 Temmuz 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA Dış Ticaret İhracat hazırlıkları Bu haftanın başında en kötümser- ler bile bu yıl, iyi bir mahsul id- rak edileceğine kanaat getirdiler. Hububat mahsulü, ihtiyatkâr tah- minlere göre, 11 milyon tondan aşa- ğı olmıyacaktır. İyimserler, 14 mil- yona yaklaşan bir istihsalle 1953 re- korunun egale edileceğini düşünmek- tedirler. Pamuk mahsulü her türlü tahminin fevkinde bereketlidir. Ge- çen yıl 100 bin ton civarında olan istihsalin, 140 in tona erişe- ceği sanılmaktadır. — Fındık için de bu yıl, iyi yıldır. Yeni mahsul fiyat- larına zarar vermemesi maksadıyla Fiskobirliğin geçen yıldan elinde ka- lan mahsulü yağ — sanayiine devret- meyi düşünmesi bunu göstermekte- milletlerarası serbest fiyatlara göre değeri 825 milyon lirayı bulmakta- dır. Aynı miktarın iç pazar fiyatla- rımıza göre değeri 1 milyar 312 mil- yona erişmektedir. Demek oluyor ki bu malların ihracı için 487 milyon lira tutarında prim ödenmesi lâzım- dır. Bu miktar yüzde 59 civarında bir prime tekabül etmektedir. Zirai ihracat mallarının bu yıl fazla olması ve dünya piyasalarında zirai mahsul fiyatlarının düşme te- mayülü göstermesi, muhtemelen prim nisbetinin yükseltilmesini gerektire- Muvaffak bir Bakan! Mahsulün bolluğu ve ihracat se- zonunun yaklaşması gözleri Ti- caret Bakanlığına — çevirmiştir. En çok bakan yemekle şöhret yapan bu mevki sert hücumlar mevzuu olmak- Pamuk toplayan Çukurova kadınları Şimdilik yüzler — gülüyor dir. Zeytin istihsali de bereketli ola- caktır. Ege bölgesinde zeytin ağaç- larında bulunan çiçekler — dökülme tehlikesini atlatarak meyva — bağla- mışlardır. Tabloda görülen tek siyah noktayı son yıllarda başlıca ihracat malımız haline gelen tütün istihsali- nin düşüklüğü teşkil etmektedir. Ge- çen seneki rekolte 75 bin ton oldu- ğu halde, bu seneki rekolte 50-55 bin tonu aşmıyacaktır. Bu duruma göre ziraat memleketi Türkiye, bu yıl, hakikaten bir ziraat memleketi olacak ve zirait mahsul fazlalarını satabilecektir. İhracat denince akla tabii hemen prim meselesi gelmektedir. Yapılan hesaplara göre 1958 takvim yılında ihracı muhtemel 2.105 bin ton malın AKİS, 12 TEMMUZ 1958 tadır. Tüccarlar ihracat sezonunun başlamak üzere bulunduğu bir anda, hükümetin İhracat politikasının hâ- lâ meçhul kalmasından şikâyetçidir- ler. Bu yıl verilecek primlerin nis- betini bilmiyen, ihracatın — tüccara bırakılıp bırakılmıyacağından habe- ri olmıyan ihracat — müesseselerinin elleri kolları bağlı kalacağı hatırla- tılarak, bundan Ticaret . Bakanlığı mesul tutulmaktadır. Halbuki geçen sezonun sonunda yapılan resmi be- yanlarda bu yıl aksaklıkların azal- tılması için erkenden — çalışmalara başlandığı, hatta yeni dış ticaret re- jiminin beklenilen zamanda ilân e- dılecegı vâdedilmişti. Bu vaadler he- nüz vaad olmaktan kurtulamamış ve Ticaret Bakanlığı mütad bürokrasi Abdullah Aker Hedef — tahtası psikolojisinden sıyrılamamıştır Dina- mik Cihat İrenin Müsteşar vekilli- ğine getirilmesi bile, bakanlığın ça- lışma itikatlarını değiştirememiştir. Bilhassa İktisat ve Ticaret Haberler Ajansı, Ticaret Bakanına karşı top- yekün bir harp açmıştır. Bu Ajan- sın bültenleri haftalardır, bakanlık- ta gorulen aksaklıkların haberleriy- le doludur Para Bu güneşe kar mı dayanır! Geçenlerde New York First Nati- onal City Bank'ın aylık bülte- ninde, 1947 - 1957 yılları arasında başlıca dünya paralarının — değerle- rinde vuku bulan kaybı ve yıllık ka- yıp nisbetini gösteren bir tablo var- dı: Yediçinar Yaylası ROMAN Kemal Tahir 5 LİRA Düşün Yayınevi 17