12 Temmuz 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

12 Temmuz 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

AKİS Haftalık Aktüalite Mecmuası Yıl: 5, Cilt: XTII, Sayı: 218 Yazı İşleri: Rüzgarlı Sokak Ovehan Kat 3 Daire 7 Tel: 18992 P. K. 582 - Ankara İdare: Denizciler Caddesi 23/B Rüzgarlı Matbaa Tel: 13221 Fiyatı 100 Kuruş * Başyazar: Metin TOKER Neşriyat — Müşaviri Yusuf Ziya ADEMHAN AKİS Neşriyat Ltd. Şirketi adına imtiyaz sahibi ve yazı işlerini Jfiilen idare eden Mesul Müdür: Tarık HALULU UÜnm — Neşriyat Müdürü İlhami SOYSAL Karikatür: Fotoğraf: Ege AJANSI Associated Press Türk Haberler Ajansı * Klişe: Ankara Klişe Müessese Müdürü) KER * Abone şartları: (12 nüsha): 10 lira (25 nüsha): 20 lira 1 senelik (52 nüsha): 40lira * İlan şartları Sa i:8 lir: 3 renkli arka kapak 760 lira Dizildiği Ve Basıldığı yer: Rüzgarlı Matbaa — KARA |: 15221 Basıldığı tarih: 10.7.1958 Kapak resmimiz: Camitle Chamoun Kaynayan kazan Kendi Aramızda Sevgili AKİS okuyucuları Bıı hafta sütunlarımızda bulacağınız okuyucu mektuplarından bi- nde, son sayılarımızda İktidarın Başından son der! az bahset- tiğimizden şikâyet edilmektedir. Okuyucumuz biraz da kınayeli bir dille "bunun sebebi hikmeti ne ola?" diye sormaktadır. Hemen söy- liyelim. Bunun sebebi hikmeti hadiselerin gidişidir. Gecen haftalarda İktidarın Başından az bahsetmişsek -pek de öyle zannetmiyoruz- bu tamamiyle hadiselerin gidişi içinde Iktıdarın Başının hareket tarzı ile alakalıdır. Ayrıca bu mütecessis okuyuc bu sayımızda İk- tidarın Başı hakkında bol malumat bulabılecegını de müjdeleriz. Y azın gelmesi, hemen her yıl olduğu gibi bu yıl da politik hadise- lerin siklet merkezinin Ankaradan İstanbula kaymasına — sebep oldu. İstanbulda cereyan eden hadiselerin hikâyesini _"Polıtıkacılar ve “Dış Politika" yazılarında bularak okuyu ular AKİS'in Ankara: olduğu gibi İstanbulda da rekabet kabul etmez bir stıhba at teşkı- lâtına sahip bulunduğunu goreceklerdır Iktıda liderlerinin a- mandan beli zaten İstanbulu yazlık bır başkent haline getırdıklerı malümdur. Anayasadaki sa h h ikm men hemen her yıl tekrar- lanan bu hareket, bu yıl d en'ş manasıyla İstanbula yazlık bir başkent mahiyeti kazandırmıştır Artık İstanbulda yalnız iç politika hadiseleri değil, dış politika meseleleri görüşülmekte, yabancı devlet adamları, büyük elçiler dahi ikinci bir başbakanlık haline getirilen Vilâyette veya ikinci bır dışişleri bakanlığı haline getirilen Hiltonda kabul edilmektedir. Bu arada muhalefet lideri İsmet İnönünün yaz aylarında dnlenmek maksadıyla İstanbula gitmesi, iç politika ha- dıselerının de ağırlık merkezinin tamamen bu şehirde toplanmasına sebeb olmuştur. C H. P. Genel Başkanının İstanbula gidişinin hemen ertesi gü- nü Kadıköy İlçe Kongresinde yaptığı son derece şümullü konuşma, geçen haftanın son gününden bu haftanın ortalarına kadar geniş akisler uyandırmakta devam etti. İnönünün yaptığı bu konuşma İk- tidarı öylesine sinirlendirmişe benzemektedir ki, aradan günler geç- tiği halde bir türlü soğukkanlılığını toplayamayan İktidar ileri ge- lenleri adeta yeni bir kuyruk teşkil ederek sırayla Muhalefet lideri- ne cevap yetiştirmeğe çalışmaktadırlar. Başbakan Adnan Menderesin artık kımseye yabancı olmayan malüm ıbarelerıyle süslü olan bir be- yanatla bu "sinir yatıştırma kampanyası" nı-pek de kendisine alt bir iş olmamakla (beraber- Basın Yayın ve Turizm Bakanı, Sanayi Ba- kan vekili Sıtkı Yırcalı açtı. Devlet radyoları, sabah, öğle ve akşam olmak üzere günde beş vakit bu cevabı büyük bir tehaluk içinde ya- yınladılar. Ertesi gun ise kuyruktaki ikinci bakan Maliye Bakanı Hasan Polatkan sözü aldı. O da İnönünün Kadıköy İlçe Kongresin- de söylediği sözlere cevap vermek gayreti içinde çabaladı. Garip te- sadüftür, Polatkanın cevabi beyanatı da Menderesin o malüm ve maruf ibareleri ile süslenmişti. Bu haftanın ortasında Devlet Rad- yoları Polatkanın cevabi beyanatını tekrarlamakla meşguldüler. Va- ziyet öyle göstermektedir ki bu cevap kampanyası haftanın sonuna, belki de çok daha ilerdeki günlere kadar devam edip gidecek ve Menderes V. Kabinesini teşkil eden bakanlar sıra ile İnönünün bu konuşmasına cevap vermeğe çalışacaklardır. Tabii bakanlardan son- ra bu kuyruğa D. P. Genel İdare Kurulu azalarının, daha sonra da tesadüfen Avrupa gezısıne çıkmamış olan milletvekillerinin, — onlar- dan sonra da silsile-i meratip sırasına göre il, ilçe, ocak bucak baş- kanlarının katılmaları mümkündür. Ama hıç şüphe — edilmemelidir ki bu kampanyanın son neferleri daima ve daima İktidar gazeteleri- nin malüm yazarları olacaktır. Bu hafta elinizde tuttuğunun AKİS'- te Inonunun konuşmasının, ve bu konuşmanın memleket sathında, bil- hassa İktidar saflarında uyandırdığı geniş akislerin en enteresan saf- halarım okuyacaksınız. KİS'in bu haftaki YURTTA OLUP BİTENLER sayfalarında 'eF- çilikler" başlıklı son derece cazip bir yazı bulacaksınız. Türk ha- smında ilk defa yer alan ve Paristeki hususi muhabirimiz Aydemir BALKAN tarafından verilen bu haberde, Paristeki basın ataşeliği- mizin nasıl çalıştığı ve bir ataşeliğe nasıl iki ataşe tayin edilerek bu durumun aylarca basına tek kelime bile sızdırılmadan idare edildiği- nin hikâyesini okuyacaksınız Sırf Paristeki ataşelerden birini başka bir yere gonderebılmek için Brükselde yeni bir basın ataşeliğinin İh- dasını ve bu yeni ataşelik temin edilinceye kadar iki ataşenin ayrı ayrı yerlerde bulunarak -biri Riviyera, öbürü Brüksel Fuarı- Parisin nasıl basın ataşeniz idare edildiğinin de teferruatı gene bu hikâyenin içinde yer almaktadır. Saygılarımızla AKİS