12 Temmuz 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

12 Temmuz 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

A | Festivaller Ayı sahibini bekliyor ört tarafı Demirperde ile çevri- li Berlinde, bugunlerde bir bay- üm ürmektedir. N tendammstarsse- her zamankinden daha canlı, daha ışıklı ve daha renk- li bir manzara arzediyı 27 haziran günü başlayan "Se- kizinci Berlin Beynelmilel Film Fes- tivali" bütün — debdebesi ile devam etmektedir. Dört Alman, bir Ame- rikalı; bir Fransız, bir İtalyan, bir İngiliz, bir Japon, bir Brezilyalı ve bir de Hindliden mürekkep 11 kişi- lik jüri heyeti — Festivale kirle filmi harıl harıl seyretmekle meşgul Film yıldızları, rejisörler ve sınema münekkitlerinden — teşekkül eden jüri heyeti arasında dünyanın en mâruf rejisörlerinden Frank Cap- ra, mâruf Fransız aktörü Jean Ma- ntis, İtalyan sanatkârı Isa Miranda' - isimlerine de rastlanmaktadır. yı, Festivalde de en buyuk mükâfa- tı teşkil etmektedir. Birinci mükâ- fat “Altın Ayı", ikinci mükâfat ise “Gümüş Ayı" olacaktır Berline gelen 40 filmin ambalaj- larında şu damgalara rastlanıyor Hollywood - USA, Roma, Pari Londra, Tokyo, Stokholm, Kopen- hag, Oslo, Helsinki, Berne, Buenos Aires, Madrit Rio de Janeiro, Ka- hire ve Tahran... Bu muhtelif bay- rakları taşıyan filmler — arasındaki çarpışma oldukça enteresan manza- E MA ralar arzedıyor. Şimdiki halde Altın ve Gümüş Ayıları kazanma şansı ve- rilenler şunlar "G celeri, Şeytan Geldiği — Za- man" Alman filmi. Başrollerde Hannes Messemer ve Lilo Pulvı Brooklyn'li Anna": Italyan Hl- mi. Başrollerde Gina — Lollobrigida, Amedeo Nazzarı, Vıttorıo de Sica. "İki yüzlü ayna" : Fransız filmi, Beşrollerde Michele Morgan. Ivan Desn . "Ico Cold in Alex:" İngiliz fil- mi. Başrollerde John Mills, Sylvia, Syms, Hârry s. Bunlardan başka başrolünü Tony Curtis'in oynadığı "Pranga Kaçağı" isimli Ame ıkan filmi ile Japonların çevirdikleri "Bir Aşk Hikayesi" nin de iddialı olabilecekleri beyan edili- yor. Kısa metrajlı fılmler arasındakı turnuvaya Trağbet faz Başta Cenubi Amerıka memleketle- ri olmak üzere hemen bütün millet- ler bir sürü döküman filmi ile Fes- tivale katılıyorlar. Pek tabii, ki Türk filmcılıgı bunun da dışında kal- maktadır! Bu kısa metra]lı filmler arasında Walt Disney'in — çevirdiği hayvanlara aid bâzı kordelâlar var ki, bütün nazarlar bunların üzerin- de toplanıy Berlin, —Festival münasebetiyle sinema dünyasının bir çok tanınmış artistini sinesinde toplamış vaziyet- te. Bu artıstler arasında Fernandel Gino Cervi, ietta Masina, Ma- gali Noel, Mıchel Simon, Carm Sevilla, Paul Douglas, Richard Ba- sehard, Keiko Kishi ve Ann Saavo'- nun ısımlerı sayılabılır Ancak Ber- lin Film Festivali bir bakımdan tat- minkâr — görülmüyor. O da şehrin deniz kıyısında olmayışı! Cannes ve Gina Lollobrigida ve Amedeo Nazzari “Brooklyn'li Anna"nın 30 iki yıldızı Lars Sehmidt ve Bergman Mümkün olan imkânsız! Venedik Festivallerinde pek — büyük alâka cezbeden plaj âlemleri ve ma- yolu dedikodular ne çâre ki bu Fes- tivalde yer alamamakta. Buna Av- rupa i'ılm festıvallerının müdavim- leri kadar "ticari resim" sevdasında olan gazete fotoğrafçıları da üzgün- ler, Bütün bu hararetli hava — içinde "Sekizinci Berlin Beynelmilel Film Festivali" Almanlara has bir orga- nizasyon mükemmelliği içinde sürüp gitmektedir. Şimdi bütün — gözler Berline çevrilmiş ve festivalin sonunu bekliyor. Bakalım kimler kazana- cak? Yıldızlar Elini sallasa ellisi Bundan dokuz yıl önce, başta A- merika olmak üzere bütün dün- yayı bir dedikodu kaplamıştı. "Hol- Iywood'un leydisi" ve "Beyaz per- denin ideal zevcesi" gibi sıfatlarla anılan ünlü kadın sanatkâr Ingrid Bergman, "Stromboli" filmini çevir- mek Üüzere gittiği İtalyada kalbini rejisör Roberto Rosselini'ye kaptır- mıştı. Filmin çevrilmesi ile birlikte u- zayıp giden bu dedikodu nihayet bir skandal neticesi büyük bir infiale inkılâb etmişti. Güzel yıldız 2 şubat 1950 günü İtalyada, rejisör Rosseli- ni'den gayrimeşrü bir çocuk dünya- ya getirmişti. Bu haber bütün dün- yada bir bomba gibi patlarken. A- merika yerinden oynamış ve güzel yıldızın filmleri boykot edilmişti. A- merika bu hâdise ile çalkalanırken, Ingrid'in o tarihlerde henüz 12 ya- şında bulunan kızı Pia, gazetecile- rin karşısında hıçkıra hıçkıra, "An- AKİS, 12 TEMMUZ 1958