16 Ağustos 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

16 Ağustos 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

Başarılı bir hayat Günün birinde tepeden inme bir emirle ve seçim usulüne bile pek aldırılmadan İstanbul — Belediyesinin başına getirilen Kemal Aygün kim- dir? Meziyetleri nedir ki. İstanbul Belediye Meclisi içinden ve dışından pek çok talip kuyruğa girmiş durur- ken Ankaradan alınmış İstanbula getirilmiştir? Bu suallerin cevapla- rını verebilmek için Kemal Aygünün hayat hikâyesini bilmek lazımdır. Kemal Aygün 1914 yılında Div- riğde doğmuştur. Babası — emekli kaym kam.Mehmet Ali beydir. Ay- gün ilk tahsilini Karamanda yapmış, orta ve İliseyi Konyada okuduktan sonra Mülkiye Mektebine leyli tale- be olarak kaydolmuştur. — Sınıfının hemen daima en iyi talebelerinden biri olarak Mülkiyeyi bitiren ve bu arada bilhassa Hasan — Polatkanla yakın arkadaş olan Aygün, devlet hizmetinde ilk iş olarak, — İstanbul Vilâyeti Maiyet Memurluguna tâyin edilmiş, zamanın İstanbul Valisi ve Belediye Başkanı Lütfi — Kırdarın Hususi Kalem Müdürlüğünü — yap- mıştır. Çalışkanlığı, zekâsı ve ida- reci vasıflan ile kısa zamanda te- mayüz eden Aygün, İstanbul Maiyet Memurluğundan Bozkır Kaymakam- lığına tâyin edilmiştir. Bozkır Kay- makamlıgınd an tekrar İstanbula, Adalar aymakamlığına nakledılen Aygün, bir müddet sonra Emniyete intisap etmiş ve İstanbul Emniyet Mudurlugunun muhtelif şubelerinde, bu arada 6. be Müdürlüğünde he- men bütün Istanbulluların ve bilhas- sa gazetecilerin günlünü kazanmış- tır. Şube Müdürlüklerinden — sonra sırasıyla İsta nbul Emniyet Müdür Muavinliği ve İstanbul Emniyet Mü- dürlüğü de yapan genç idareci, 1952 yılında Amerikanın meşhur F. B. İ. ına -Federa Araştırma — Bürosu- staja gönderilmiş, bir sene — orada kalmıştır. Bu büronun dunyaca meş- hur şefi Edgar Hoover'in, "bu ka- dar zeki bu kadar uzak goruşlu bir polis şefini ilk defa görmek — bana nasip oldu" demesi meşhurdur. A- merikadan dö Önüşte Emniyet Umum Müdürlüğüne tâyin edilen — Kemal Aygün, üç ay bu vazifede kaldıktan sonra Ankara Vali ve Belediye Baş- kan vekilliğine getirilmiş ve bu va- zifede 6/7 Eylül hâdiselerine kadar bulunmuştur. 6/7 Eylül hâdiseleri- nin patlak vermesi üzerine bır kere daha Emniyet Umum Müdürlüğüne getirilen Aygün 1957 seçımlerınden emen önce tekrar Ankara Valiliği- ne ve seçimlerin peşinden de Beledi- ye Başkan Vekilliğine tâyin edilmiş- tir. Aygün evli ve iki çocuk babası- dır. Melek gibi bir zevceye sahip ol- ması büyük — talihlerinden — biridir. İkisi de kız olan çocuklarından Bey- san lise son sınıfa geçmiştir. 1947 doğumlu Nursan ise bu yıl ilk oku- lu bitirmiştir. — Geçen yıl Ankara Kolejine devam eden çocukların ka- AKİS, 16 AĞUSTOS 1958 yıtları bu yıl babalarının mekân de- ğiştirmesi yüzünden Arnavutköy Kız Kolejine yaptırılmıştır. -Bin güçlük- le- Aygün, hayatta en çok — sevdiği insanın kim olduğu — sorulduğunda "babamdı" diye cevap verir. Kay- makamlıktan emekliye — ayrılmış o- lan ve bundan iki yıl önce vefat e- den M. Ali Aygün kendi kendini ye- tiştirmiş bir insandı. Oğlunun An- kara Valiliğine taym edıldıgı şöyle bir kart göndermiştir: raya Vali oldu Kemal -Anı korusun Rabb-ı Zül Celal". Şayet Kemal Ay- günün babası, bu günlerde de hayat- ta olsaydı, muhakkak ki bundan bir kaç yıl önce gönderdiği kartı bu se- fer hem de daha kalınlaştırılmış ya- zılarla İstanbula Be Başkanı olan oğluna gonderırdı Kemal Aygünün İstanbuldaki ilk faaliyetlerinden biri, şehirlinin ka- nını bir kene gibi emen kabzımallar ve sebze halindeki toptancılarla mü- cadele etmek olmuştur. Aygün Bele- diye Başkanlığına seçıldıgının hemen ertesinde üç gün üst üste sabahın alaca karanlığında Hale giderek bu işleri bir hale yola koymaya çalış- mıştır. Yeni Başkan, Hale ilk gitti- ği gün orada Belediye alâkalıların- dan kimseyi bulamayınca son derece sinirlenmiş, Hal Müdürü Sami Var- darın işine, son vermeyi bile düşün- muştur Ancak ömrünün yarısından çoğunu polis mesleğinde geçiren ve bu arada olur olmaz şeyler karşısın- da soğukkanlılığını, bozmamayı da öğrenen Kemal Aygün, Hal Müdü- rünün niye sabahları Halde bulun- madığım araştırmış ve bunun bir 1hmalkarlıktan değil, — alışkanlıktan olduğunu görmüştür. İlk anda' işten atmayı düşündüğü —Hal Müdürünü YURITTA OLUP BİTENLER bir derece terfi ettirerek — İstanbul Murakabe teşkilâtının başına geçir- miştir. Aygün Hal Müdürünü terfi ettirirken şunları da — söylemekten geri kalmamıştır: "Bu adam bu işi çekirdekten biliyor, sonra da dürüst ciddi. Marifet onu çalıştırmasını bılmekte " Kemal Aygünün iş husu- sundaki prensipleri işte bu cümle- sinden anlaşılabilir. Bütün mesele F akat İmarın, D. P. lideri için ifade ettiği mâna ve İstanbulun bugünkü halde bırakılmasının im- kânsızlığı her şeye rağmen bir kı- sım paranın toprağa dökülmekte de- vam olunacağım göstermektedir. Bu bakımdan, bugünden yarına radikal bir degışıklık beklenmemelıdır Üs- telik, Kemal Aygün de İmar faali- yetının hararetli bir taraftarıdır. Fakat bu faaliyet sırasında yapılan büyük israfları ve suistimalleri öÖn- leyebilirse, bir buldozerle milyonlar azanmayı mümkün halden çıkarır- sa ve şehir dışı yolların altım bile betonla destekleme gibi gü sullerden bu faaliyeti kurtarabılırse em İstanbula, hem memlekete ve hem de D. P. ye hizmetlerin en bü- yüğünü yapmış olacaktır. İstanbul- da İmar, şimdi, durup yaraların sa- rılma anındadır. Buna muvaffak 0- lunacak mıdır, olunmayacak mıdır? Kemal Aygünün Ankarada bir çok yolu hiç olmazsa zamanında teslim almış bulunması ve bir yolun bir de- ğil yirmi bir kere yapılıp bozulma- sını önlemesi küçük bir Ümit ver- mektedir. Bu, dış yardımın akıbeti hakkında da bir fikir verecektir. Gözler, Görülmemiş — Başarıdan bahsedıldıgı bugünlerde işte bunun için İstanbulun yeni Belediye Baş- kanına çevrikti. Vali Aygün Ankara köylerini dolaşıyor Mesai sabah 6'da başlar