16 Ağustos 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

16 Ağustos 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

Sami El Sulh Nuri Said II muhayyılesı -kuvvetli birçok Beyrut— lu "hiç şüphe yok, artık gidiyorlar" dedi. Bu gazetede, Amerikan askerleri- ne her gün Arapça bir kelime -lü- gatçede mafiş kelımesı yoktur, öğ- retılmektedır Dersler "ehlen ve seh- ile başlamış, teşekkür, su, ek- mek vs. ile devam etmiş, sıra 'niha- yet "Allahaısmarladık" a gelmiştir. bunun Üzerine keskin zekâlı Beyrutlular deniz piyadelerinin top- tan bir Allahaısmarladık diyecekleri- ni umdular. Zaten ulles, yeni hükümet isterse çekilmeye hazır ol- duklarını söylememiş miydi? Gelge- lelim hâdiseler, bu tahminleri yalan— ladı. Beklenenin tam aksine Beyruta" binlerce yeni Amerikan askeri geldi. Ürdündeki İngiliz askerlerinin de sa- yısı arttırıldı. İncirliktekiler de, hiç de çabucak gidiciye benzememekte- dir. Anlaşılan bu beklenmedik misa- firlerin ziyareti daha bir müddet sü- recek, Moskova Radyosu. '"Beyrut kızlarının zorla ırzına geçen boylar" masallarına devam edecektir. Arabu- lucu Murphy bile, yeni askerlerin ge- lişini güçlükle izah — edebilmektedir. urphy, taze kuvvetlerin gelişinin, ilk harekâtın devamı olduğunu söy- lemiştir. Murphy'e göre bir defa işa- ret verilmiştir, bazı birliklerin yarı oldan geri döndürülmeğine ragmen birkaçının gelmesi mukadderdir Maamafih hâlen Beyrutlular, A- merikan askerlerinden çok, kıdemli Cumhurbaşkanının inatçılığıyla meş- guüldürler. Camille Chamoun, Ana- yasaya göre Cumhurbaşkanlığı müd- AKİS, 16 AĞUSTOS 1958 deti dolmadan -23 Eylülde bitiyor- sahneden çekilmeye bir türlü razı ol- mamaktadır. —Arabulucu — Murphy, Chamoun'u, — Cumhurbaşkanlığından vazgeçmemek şartiyla, General Şa- habı vekil edip bir Amerika seyaha- tine çıkartmak için çok uğraşmıştır. Fakat Chamoun Nuh demekte, Pey- gamber dememektedir. Bu durumda, General Şahabın seçilmesine razı et- mek için, Chamoun'a-23 Eylüle ka- dar işbaşında kalacagı hakkında söz veren Murphy'nin daha fazla ısrar etmesi imkânsızdı. Bunun üzerine Lübnanlı siyaset adamları, bir hükü- met buhranı çıkartarak - yeni hü- kümeti kurmaya kimse razı olmıya- caktı - Chamoun'u ayrılmaya zorla- mayı düğündüler. Başbakan Sami El Sulhu istifaya mecbur ettiler. Fakat inatçı Chamoun bu manevrayı da ön- lemeyi bildi. İstifayı — kabul etmedi ve Başbakanı istifaya — zorlarlarsa Meclisi feshedeceğini bildirdi. Gerçi yeni Cumhurbaşkanı General Şahab için, eh sadık dostlarının bile terket- tiği selefini seyahate çıkartmak çok kolay bir iştir. Fakat o da, sonuna kadar kanuna riayetkar kalmak is- temektedir. Bu sebeple, Chamoun'un ayrılmasına bir ay kadar kaldığı alde, Lübnanda hâlâ silâh sesleri işitilmekte, bombalar patlamaktadır. A. B. D. eçen haftanın sonuna doğru yap- tığı basın toplantısında Başkan Eisenhower, fezalar çağında, deniz- lerin altının da tamamen fethedildi- ğini bildiren bir haber verdi: Meşhur atom — denizaltısı Nautilus, büyük DÜNYADA OLUP BİTENLER buzdağlarının altından bunu geçmişti Kuzey Kut- Eısenhower, gazetecilere denizle- rin altında yeni bir çığır açan Nau- tilus'un 37 yaşındaki genç kumanda- nı Anderson'u takdim etti ve göğsü- ne sulh zamanında verilen en büyük deniz nişanını taktı. Nautilus'in bu seyahati, büyük bir gizlilik içinde 23 Temmuzda baş- ladı. Hawai adalarındaki Pearl Har- bour'dan kalkan atom denizaltısı Kutuplara yollanmış ve 8 bin mil tu- tan bir yolculuktan sonra 6 Ağustos ta İzlanda'ya varmıştır. Nautilus böylece kutupların altından Pasifik- ten Atlas okyanusuna geçmiştir. Sekiz bin millik yolculugun hemen hemen tamamı deniz altında geçmiş- tir. Buz dağları altındakı yolculuk, tam 1830 kilometre sürmüştür. 116 kişilik mürettebatıyla — Nautilus, 4 Ağustosta tam Kuzey Kutbunun al- tındaydı. Seyahat boyunca — hiçbir memleketin karasularına girilmemiş, milletlerarası sularda kalmaya dik- kat edilmiştir. Nautilus'un deniz altındaki ba- şarısının, aya gitme rüyalarının gö- rüldüğü şu günlerde, herhalde askeri olduğu kadar ticari ve iktisadi tesir- leri olacaktır. Belki de yakın bir is- tikbalde dünya ticareti Doğuyla Ba- tı arasında en kısa yol olan buzdağ- larının altından yapılmaya başlıya- Maamafih Amerikan gazetelerinin hâlen en çok merak ettikleri mesele, Rus radarlarının Nautilus'un seyaha- tinifark edip etmedikleridir. dan Anderson, böyle bir şeye pek ihtimal vermemektedir. Robert Murphy ile Camille Chamoun vedalaşıyor Yolcu im ?