25 Ekim 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

25 Ekim 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

YURTTA OLUP BİTENLER çıkamayız, başka çaremız yok" ye bitiyordu. öyle bir hazırlığın tertibi olarak da lstanbul gazetele- rinin muhabirlerine bazı havadisler fısıldandı. salon toplantıları tahdit edilecekti, siyasi konuşmala- ra mâni olunacaktı, hattâ — basınla temas nizamlanacak, istenildiği za- man gazetelere beyanat verilemeye- cek, meşhur tâbirle basın toplantı- ları yapılamayacaktı. Meclis çalış- malarında da yeni tahditler kona- caktı. Kısacası İktidar konuşacak, Muhalefet konuşamayacaktı. Daha doğrusu, konuşmasına mâniler çıka- rılacaktı. D. P. milletvekilleri Mec- lisin açılmasının arifesinde o istika- yüzü erçi bir takım milletvekili üze- G rinde bu telkinler tesir bırakmı dı değil. Fakat Genel Başkan Men— Genel Başkanı fütursuz, idam seh- palarından bahsetmedıgını ilân et- ti. Hattâ daha da ileri gıttı ve asıl Muhalefet liderinin kendis sehpasıyla tehdit ettiğini bıldırdı' Balıkesir nutkundan bu yana henüz bir kaç ay ya geçmişti, ya geçme- mişti ve Menderesin Balıkesirde i- dam sehpalarından dem vurduğunu hiç kimse unutmamıştı. "Vatan Cep- hesi" davetının de fiyaskoyla neti- arda Somuncu- oğlunun okuttuğu — telgrafların bir kaç fiili tekzıple 1gne yemş balo- na dönmesi, hele Hür. P. nin açılan D. P. kucağı yerine idealine daha uygun C. teveccüh etmesi Genel Başkanın particilik kudreti. ü- zerinde ciddi şüpheler uyandırdı. Karşılama törenlerinin tertip ettiril- diği de mehter takımlarının çalma- sı, ekiplerin kılıç oyunları yapması, nüyü yalancılıkla suçlandırdı. Hal- buki İnönü İst kelimesini ağ- zına dahi almamış ve D. P. Genel Başkanının törenler tertiplettirip unlardan arzuladığı mânayı çıkar- dıgını söylerken kelimesi kelımesıne "Antalyada halkın şenlenmesi için tam teşekküllü bir mehterhane ta- kımı saatlerce çalışmıştır.. Bu meh- terhane takımı kendi arzusuyla An- talyaya uçarak mı gitti?" demişti. Bunun tekzibi elbette ki "Hiç bir mehterhane takımı halkı şenlendir- mek için saatlerce çalışmadı" de- mektir. Fakat D. P. Genel Başkam "Biz bu takımı İstanbuldan getirt- medik, Antalyanın Elmalı kazasın- dan geldı Bütün bunlar ve Somuncuoğlu i— le Belgenin yardımıyla hazırlan. nutukların âdeta dokulmesı şımdı kadar D. P. milletvekillerinin naza- Menderes son gezilerinden birinde karşılanıyor Karşılayıcıların sayısına dikkat! deresin, yanında Server Somuncuoğ- lu ve Burhan Belge bulunduğu hal- de çıktığı son turnedeki konuşma- ları daha büyük sayıda D. P. mil- letvekilinin gözleri önüne yeni ha- kikatler serdi. Genel Başkan inanıl- maz derecede formdan düşmüştü ve bir parti lideri olarak malik olduğu bütün avantajları — kaybet- . Bir defa Menderesin nutukla- rındaki dağınıklık hiç kimsenin dik- katinden kaçmadı Ustehk bu nutuk- lar dahi şaşmaktan kendilerini ala- madılar. Bu son seyahatinde D, P. 6 davul zurnaların halkı toplaması i- le sabit oldu. Nitekim — Menderesle aynı vapurda İzmire gelen Ameri- kalı bir gazeteci Türkiye ve D. P. Genel Başkanı hakkında yazdığı çok ağır bir yazıda gördüğü karşılama törenini de bahis mevzuu etti ve bu "suni" tertip gibi bir tertibi dünya- nın hiç bir tarafında — görmediğini bildirdi. Hakikaten, Menderesin geç- tiği yerlerdeki bütün valiler adam toplamak için öylesine — yoruldular ki ayaklarına kara su indi. Bunla- ra karşı D. P. Genel Başkam ken- disim, Antalyada meydana kalaba- lık toplayan Mehter — takımının İs- tanbuldan — getirilmediğini, bunun mahalli bir .mehter takımı olduğu- nu söyleyerek müdaafa etti ve İnö- rında "yerine konacak başkası bu- lunmayan Genel Başkan" olarak gö- rülen Adnan Menderesin hiç de eski Adnan Mend es olmadığını yavaş maya başladı. Bu bakımdan turne Genel "Peki, koyalım" lâfı ağızlarda, sa" şekline girdi. Grubun temayülü haftanın ortasında, bir yandan Byenıden şiddete gitmek için tel- kinler yapılırken başka bir grup D. P. milletvekili D. P. Grubunun ye- niden kudret kazanması ve 1955'ten bu yana içine düştüğü ataletten kur- tarılması,için hazırlık — yapıyordu. Ayın sonunda Grup toplanacak ve AKİS ,25 EKİM 1958 "kimi olur-