25 Ekim 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

25 Ekim 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER Çelikbaş memıştı Ama görünen, bu kongre- nin bir aya kadar toplanacağıdır. Haftamn ortasında dört koldan grup- lar -D. başta- delegelere tesir 1- Karaosmanoğlu Güneş Öktem Gayret ve iyi niyeti örmemek mümkün mü ? teri salı günkü Yeni Gün, manşet başı haftanın başlarında, hususi ko- olarak verdi. nuşmalarında, Hür. P. teşkilâtından n ümitli bulundugunu izhar ettı O- Sevilenler, Üzülenler nun kanaatınde çoğir 1946 Demokra- afta içinde, bütün önleme gay- tı olan Hür. P. liler, parti lagvolun— H retlerine "doğrudan doğruya temas" lar iki parti arasın- da devam etti. Ortada arabulucu bu- lunmaması, siyasi papaların kapı dı- şarı edilmiş olması havayı berrak- laştırdı ve tarafların birbirlerini an- lamalarına yardım etti. Hür. P. nin son kararında, İsmet İnönünün Men- deres tarafından Balıkesirde verilen nutuktan sonra giriştiği cadelenin başlıca rolü oynadığı ve en şüpheci kimselerin dahi bu 75 yaşındaki adamın azmini, gayretle- rini, cesaretini gördükten sonra o- nun samimiyetine iman ettikleri bu hafta başkentte bılınıyordu Bizzat iler bunu — saklamadılar. ye gelırlerdı veya gelmezlerdı Par- i aşarı kazanırlardı ve- Ama — gösterdikleri gayretın ve ıyınıyetın takdirkârı ol- . teşkilâtında Hür. P. lılerın gelmesı karşısında bir re- aksiyon olduğu rivayetleri mevcut- tu. C. H. P. teşkilâtı, liderin vazi- yet alması üzerine, büyük nisbette hakikati gördü, mahallı mülâhaza- lardan memleket çapında mütalâaya çıktı ve hâdisenin mahiyetini anla- dı. Bu b kımdan haftanın ortasında C. P. teşkilâtıyla temas fırsatı- nı bulanlar orada güç birliğine kar- gı mukavemet degıl taraftarlık bu- lundugunu sezdile Buna mukabil, sıyasi hayatta rol peşinde olanlar , üzülmekten kendile- rini kurtaramadılar. Osman Bölük- AKİS, 25 EKİM 1958 ca solugu K. .de alacaklar— dı. Cumhurıyetçı Koyl Millet Par- tisi-. Osman Bölükbaşıyı tanıyanlar üstadın gene hayaller içinde bulun- dugunu kolaylıkla müşahede ettiler. ür. P. lâğvolunca Genel İdare Ku- nılu ve teşkılatın büyük kısmı şüp- hes Ğ P. flarına gelecekti. Madem ki 1946 Demokratlarının dâ- valarım bugün C. üdafaa e- diyordu, bundan tabıı hadıse düşü- Ama fanatıkler elbette kısma koşesıne donecektı bir başka grup ise D. P. kollarına kendısını balıklama atacaktı Nite- kim bu hakikati gorenler lıder kal- mak için canını cek Osman Bö- lükbaşıya karşı polıtıkada bu son derece tabii bir ihtirastır ve tuhaf hiç bir tarafı yoktur- P. için- de bu hafta vaziyet almaktan çe- kinmediler. Suphi Battır, arkadaşla- rına açıkça Bolukbaşıyı tasvıp et- mediğ C. H. katı- lınca kendısının de o ıdealıstler ara- sında yer alacağını bildirdi. Ahmet Tahtakılıç ise müstakbel C. K. M. P. içinde bugünden başlayan — liderlik mücadelesinde kılıcını, kılıcı tahta da olsa, çekti; Romantik polıtıkacı Tahtakılıçın liderlik peşınde koştuğu yoktu. Ama liderlik., peşınde koşan- ların ye memleketın siyasi hayatın- da illâ bir rol oynama sevdasında olânlârınelinde piyonn vazifesi gör- meye de niyetli olduğu söylenemez- d Karar saati Bu satırlar yazıldığı. sırada, Hür. P. kongresinin tarihi tesbit edıl— çin hazırlanıyordu Fakat — kongre- ye Genel İdare Kurulunun görüsü- nün hâkim olması ve kuvvetli bir muhalefete rağmen ekserıyetın Mu- halefet gücünün C. leştirilmesine karar M olmayacaktır Böyle b P. den külliyetli istifaların takip e- alâkalılar bilmektedirler büyük — endişeleri de zaten budur. C. H. P. Zafer turnesi u haftanın başında bir gün gaze- teciler, Ankar: H. P. Ge- nel Merkezine gıttıklerınde karşıla- rında kahverengi elbiseleri içinde ve yeşilli Sulka kravatıyla pek şık bir İsmet İnönü buldular. Genel Başkan sadece şık değil, aynı zamanda son. derece neşeliydi de.. Hiç kimse, artık meşhu olan tabırle nın memleketinde yeşil bayrakla kar- şılanması hâdisesi karşısında ne dü- şündüğünü sorduklarında o kendisi- ur. Bu tında izhar edecektir. O zaman ce- i. Toplantıda hazır bulunanlar, bir Kahkaha atmaktan kendilerini ala- 9