30 Haziran 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

30 Haziran 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

Eczahane raflarındaki ilâçlar Yerli sanayii dertli ediyor nun sermayesine katıldığı . şirket, yurdun muhtelif yerlerinde 15 adet yeldeğirmeni kuracak ve yılda 250 bin ton kesif yem istihsal edecekti. Yem ihtiyacının milyonlarca — tonu aştığı duşunulurse gaye son derece mütevazi.: Şirketin programına aldığı 12 a- det 6 tonluk, S adet 3 tonluk yem fabrikalarının Ankara, Konya, Erzu- rum, İstanbul, Bandırma, İzmir, Es- kişehir ve Mersinde kurulması ka- rar altına alınmıştı Bunlardan An- ve Erzurumdaki fabri- kalar 1958 yılında faaliyete — geçe- ceklerdi. Gelgelelim 1958 Mayısında tetkiklerde bulunan Başbakanlık U- mumi Murakabe Heyeti mütehassıs- ları, mezkür fabrikaların — montajı ile binalarının ikmal edilmemiş du- rumda olduğunu gördüler. Bu sebep- le şirket 1957 yılında hiç bir işlet- me faaliyeti gösterememiş oldu. Tabii ki şirketin mazereti hazır- dır: "Et ve Balık Kurumunun arsa mevzuunda kâfi derecede müzahe- ret göstermemesi ve Toprak Mah- sulleri Ofisi tarafından — kurulması JİNERKOLOĞ « OFERATOR DPr. NİHÂAL SİLİER W Kadıin Hoastüalikları - Doğunü Mi belimasinı Müayenelikin : Samınüpasarı Billür Hün Kat 3 No 38 Tej ; 1908L AKİS, 30 HAZİRAN 1959. kararlaştırılan fabrikaların vaktip- de İkmal edilmemesi" dolayısile iş- ler gecikmiştir. Ama bu arada biç gecikmiyen bir şey vardır: O da i- are Meclisi üyeleri ve murakıpla- nn ücretleridir. Bu işletme faaliye- tine başlamamış ufacık — şirketin 6 kişilik İdare Meclisi üyeleri tıkır tı- kır işlemekte ve 1957 bilançosu 89 in lira zararla kapanmaktadır. Avrupa Birliği Altılardan sonra, yediler F ransa, Almanya, İtalya, Belçika, Holl. nd ve Lüksemburg'un İKTİSADİ VE MALİ SAHADA "Müşterek Pazar"'adı altında bir zenginler kulübü tesisinden — sonra, bu kulübün dışında kalan diğer zen- gin 7 Avrupalı memleket rakip bir kulüp kurmaya karar vermişlerdir. Bu 7 memleket İngiltere, Norve İsveç, Danimarka, Portekiz, Isvıçre ve Avusturyadır. Altı üyeli Müşte- rek pazarın 170 milyon nüfusu top- lamasına mukabil. Yediler 85 mil- yon kişiyi bir araya getirmektedir- ler. Mamafih istihsal kapasitesi ve dış ticaret bakımından bu ikinci ku- lüp, birincisiyle her bakımdan gü- reş tutacak kudrettedir. Yediler Kulübünün — hazırlıkları hâlen Stokholm'de devam etmekte- dir. Yediler kendi aralarında sınat mamullerin gümrüksüz — tedavülünü temine çalışmaktadırlar. — Elebaşılı- ğım Ingılterenın yaptığı Yedilerin maksadı, Müşterek pazarlık kudretlerini oradan gelecek farklı muamelelere topluca mukabele edebilmektir. Meselenin bizim bakımımızdan acı tarafı, zengin Avrupalılar kendi a- ralarında iki kulüpte toplanırlarken Avrupanın iki fakir üyesi Yunanis- tan ve Türkiyenin tamamile unutul- masıdır. Siyasi bakımdan olduğu ka- dar iktisadi bakımdan da Avrupaya bağlı bulunan Türkiye ve Yunanis- tanın kulüp dışı kalması, AKİS'in müteaddit defa belirttiği — gibi, bu memleketler için büyük bir talihsiz- liktir. Bunda da başlıca mesuliyet payı, iktisadi meseleleri büyük bir egoizm içinde düşünen zengin Avru- palı dostlarındır. Bu egoizm karşı- sında, Türkiye ve Yunanistana Sam Amcadan daha fazla yardım bekle- mekten başka yapacak 'bir iş kal- mamaktadır. Stokholm'den bir görünüş "Yediler"in toplantı yeri 23