30 Haziran 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

30 Haziran 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

Moda Pamuklunun zaferi P amuklu kumaşın beş bin senelik bir mazisi olmakla beraber ipekli ile savaşıp yaz modasına hâkim olu- şu henüz pek yeni bir hâdisedir. Bu- gün artık şık bir kadın yaz gardro- bunu yalnızca pamuklu kumaştan yapabilir ve şıklığından — hiçbir şey kaybet Bilhassa — son senelerde dunya piyasasına çıkan çeşitli pa- muklular ipeği gölgede — bırakacak kadar mükemmeldir. Bunların ipek gibi pırıltılı, yumuşak, düşük cinsle- ri olduğu gibi hiç buruşmayan cins- leri de vardır. Meselâ güzel bir bas- madan, nasıl gündelik bir küçük el- bise yapmak mümkünse, aynı basma- dan bol etekli güzel bir dans elbisesi yapmak da mümkündür. Bunun için çok dekolte bir yaka ve itinalı bir biçim, güzel romantik bir kumaş seç- mek lâzımdır. Böyle bir koton dans elbisesinin mesela bir gazinoda, yaz balosunda ağır bir ipekliden çok da- ha, şık duracağı da muhakkaktır. Gene düz renkli bir saten poplinden en pratik bir yaz eteği veya çok abi- ye bir yaz elbisesi yapılabilir. Bu parlak poplinler bu sene gece elbise- si olarak bilhassa kullanılmaktadır. Bunun için belden hafifçe büzgülü, açık yakalı, kolsuz bir sade elbise ya- pıp eteği veya beden kısmını çiçekli kurdele halindeki garnitürlerle süsle- mek kâfidir. Bu romantik kurdeleler yeni elbiselere bu sene çok moda o- lan bir eski devir havası vermekte- dir.. Fakat bu romantik elbiseler ya- nında vücuda yakın dümdüz, kısa, yapışık ve yalnızca şık bir kemerle süslenmiş çok modern abiye elbiseler de vardır. Bunlar ketenden veya pa- Pamuklu bir etek Ucuz - şıklık AKİS, 30 HAZİRAN 1959 Kadının Yükselmesi ve Aile Saadeti Bütün dünyanın birçok memle- ketlerinde çıkan kadın mec- mualarına bir göz atınız, hepsinin aynı mesele üzerine egılmış olduk larını göreceksiniz. Mesele şudur: Kadının bugünkü durumu yani da- ima ilerleme halinde oluşu ve evin den dış hayata doğru kayışı dünya- yı düşündürmektedir. Aile hayatı- nın bu yüzden büyük darbeyi yedi- ğini, aile saadatinin sönmek üzere olduğunu savunanlar arasında ta- nınmış fikir adamları olduğu gibi erkek gibi çalışarak herhangi bir sahada şöhret yapmış kadınlar da var. Bunlara göre, kafasını yalnız- ca evi için işletmeyip, burnunu baş- a işlere sokan kadınlar neticede kadınlıklarım — kaybetmektedirler. Erkek ise herhangibir sahada ken- disine üstün olan bir kadına ta- hammül edememekte, cazibesine bir an için kapılsa bile onunla me- sut bir evlilik hayatı kuramamak- tadır. Bu müşahedeyi yapanlar ka- dını, fikren, yeniden dört duvarı- nın arasına kapamak düşüncesinde değiller. Bunun bir nehirin akışını geriye çevirmekten farksız olaca- ğını biliyorlar. Zaten gönülleri de buna razı olmuyor. İstedikleri bir çeşit "trük", bir çeşit hiledir. Ka- dın içerde ve dışarda herşeye muk- tedir, her sahada bilgili olacak a- ma erkek konuşurken susacak, ze- kâsını ve bilgisini - perdeliyecek, haklı çıkabileceği herhangi bir -- kir tartışmasında, bile mağlüp o- lacak! Belki jet pilotluğu yapacak muklu herhangi düz ve tok bir ku- maştan yapılmaktadır. Bu yaz çok moda olan birşey de basma ve poplinden yapılmış üç par- çalı takımlardır. "Bluz-etek-şort"tan müteşekkil olan bu takımlar sokakta rahatça dolaşmak, fakat icab ettiği anda da Trahatça — güneşlenebilmek için hakikaten çok pratiktir. Genç kızlar ve çocuklar için de bilhassa modadır. Çizgili düz pamuklu ku- maşlardan yapılan — çeşitli şömizye elbiselere gelince, bu her yaşta her kadın için gayet cazip, pratik ve ganç bir kıyafettir. İşlemeli, dantel- li süslü pamuklu kumaşlar da çok modadır. Bunların beyazları modern kadınlara eski zaman albümünden fırlamış bir hal vermektedir. biçimler o nispette sadedir. Pamuklu kumaşın iyi taraflarını saymakla bitiremeyiz. Pamuklu dai- ma genç, taze gorunuşludur Daha ucuza alınır, yıkanabildiği için, ko- lay dikildiği için de ekonomiktir. Yazın, pamuklu kumaş sayesinde her kadın kolaylıkla şık olur. Yalnız pa- mukluyu daima çok temiz, ütülü, jüponla kabartarak ve itina ile gi- yinmek şarttır. Yıkanmadan — evvel- Jalen CANDAN ama gene de bir fare görünce er- keğin arkasına saklanacak ve sa- ire... Görüldüğü gibi bir çeşit hileye dayanan bu saadet reçetelerinin mazereti erkeğin daima, her saha- da, kadına hâkim ve ona üstün ol- mak istemesidir. Bir. erkekle me- sut olmak isteyen bir kadın, hiç olmazsa şeklen onun üstünlüğünü tanımak zorunda Halbuki kadınla erkegı kıyas- lamak ve bir üstünlük iddiası ya- ratmak doğru — değildir. Vaktiyle evlenen' kimselerin birbirinin aya- rında olmasına bilhassa dikkat e- dilirdi. Bugün yetişme tarzı ve a- ilelerin maddi durumları kadar ve belki ondan mühim olan şey, evle- necek bir kadın kafası işlemeyen bir erkekle bedbaht olacaktır. An- cak zeki bir erkeğin, kafaca basit bir kadınla mesut olduğu devirler de çoktan geçmiştir. Bunun ötesin- de evlilikte kadını kadın ve erke- ği erkek yapacak şey hileli bir üstünlük iddiası değil anlaşma ve cinsiyet faktörleridir. Tartışma adabına — saygı gös- teren, itinalı, zarif bir kadın atom silâhları hakkında konuştuğu için kadınlığından kaybetmez. Kadını her hususta idare etmeye meraklı erkek tipine gelince, herhalde trüklerle ve hâlâ bir meziyet ola- rak telâkki olunmakta devam edi- leduran o kadınca kurnazlıklarla idare edilmekten hoşlanmıyacak- tır. son suya hafifçe kola katarak böyle- ce ütülemek pamuklu elbiseleri bir kat daha güzelleştirecektir. Pamuklu kumaşları gösteren temizlik ve ütü- dü İ v bi v