16 Haziran 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

16 Haziran 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

yer belnyü. Memflare Bayam görmea istemiş, görünse de gurulına Tükür- müştü. Malbuki Herb Okulunun kır mandanları iki misafiri birbirleriyle tomas etmek$izin İstanbula gönder- diler. O kadar ki iki ahbabın da öte gittiğinden baberi yoktu. Sır oldukça iyi saklandı Her buide Ba- yar ve Menderes evvela Yeşilköye, oradan Yeşilyurt iskelesine, nihayet hücum botuyla Yassıadaya gitmed:n önce bu seyahatten hiç kimsenin ha- beri olmadı. Sadece pek dikkatli gözler perşembe akşamı hem Yassı- ada ve civarında, hemde Yeşilköy hava alanıyla Yeşilyürt askeri iskele- sinde fevkalâde tedbirler alındığını tarkedebildiler. İstanbuldak! amniyst tedbirlerini son günlerde Wiyük bir şöhret kazanan Davutpaşa Üçüncü zırhlı tugayı aldı. Bayar ve Menderes Yeşilköye gece yarısından sonra İki syrı uçakla getirildiler. Kendilerine 1k4 ayrı hücum botu tahsis edilmişti. Yassındada iki kodaman D.P. i gene Silâhlı Kuvvetlerin misafirperverli- ğinden faydalandılar. Kendilerine Ko- mutanlık dairesi tahsis olunmugtu. Bayar hir odaya, Menderes başka bir odaya konuldular. Odaların önünde birer buçuk metrelik bir teras vardı ve süngülü erler orada nöbet bekli- yorlardı. İki D.P. kodamanı ancak Yasınndada ruhat bir nefes aldılar. Zira perşembe gecesi Harbiyedeki o- dalarından alındıklarında görülme- raiş bir korkuya kapılmışlardı. İk defa olarak Bayarda da bet beniz at- mıgtı. Hele flstallar askeri ambülans- lara bindirildiklerinde büsbütün te- lâşlarımışlardı. Salat Cumhur kanı sormuştu: “.— Beni nereye götürüyorsunuz? Bu vastaya binilir mi?” Sefih Cumhurbaşkanının muhte- şem Cadillac'lara alıştığını bilen mü- tevari subavlar gülmüşlerdi. Mende- res ise Adeta titriyordu. Anlaşılan Üş- tadlar kurşuna disilmeye götürüldük- ieri zehabına kapılmışlardı Hele bir haksız değillerdi. Geçen haftanın 40- nundaki cuma sabahı gözlerini Yassı- a/isda açıp göğüslerine deniz havası- nı çeken sabıklar rahat bir nefes al- dılar, Hayattaydılar. Demek ki ümit. lerimi omuhafaza edebilirlerdi. Hee, kim bilir belki de zengin ettikleri De- mokratlar gelip kendilerini kurtars- bilirlerdi! Alı, yeniden iktidarı alabil- seler.. Hele Bayar öyle intikam plân- ları hazırlıyordü ki... Mükellef yemekler Yaamadanın öteki sâkinleri de bu baftayı pek rahat geçirdiler. Te- aein, e vava" "ew Y mhafları Fturya köşklerinde ya- sürmeyi düyündükleri bayatın rahatlığıyla kabili kıyas değüdi Ana meselâ seneler senesi hapsettirdikleri basın veya politika suçlularına kendi- lerinin sağladıkları şartlarla Silahlı Kuvvetlerin misafirperverliği ölçüle- mezdi Diğ Adada muhafız olarak kara ve deniz askeri mevcuttu Ajs civarına hiç kimse ve hiç bi: vamıta yaklaştırılmıyordu. Adanın etrafına hücun botları ve destroyerler ârvri- ye geziyorlardı. Uçaksavar toplar ise her an tetikteydiler, Bir denizal- tı filetillası Maltepenin önündeydi. Geçen haftanın sonlarında bir gin her şeyden habersiz Üç balıkçı Hayır- sız Ada civarında dolaşmak (Mhtiyat- sızlığında bulundular. Balıkçılar der- hal devriyeler tarafından yakalandı- lar ve sıkı bir sorguya tâbi tutuldular. Orada ne işleri vardı? Kimdiler? Ne istiyorlardı? Balıkçılar bir müddet nezaret altına alındılar, sonra suçsuz- lukları anlaşıldığında serbest bırakıl- dılar. Ama doğrusu istenilirse anala- rından emdikleri süt burunlarından geldi. Bayar le Menderesin haricindeki Demokrat kodamanlar inşası bir müddet evvel biten okul binasının yâa- takhanelerinde yatmaktadırlar, Ya- takhanede 55 yatak ve 50 milletveki- li vardır. Adada, “Yaylacı” olarak tanınanlara ötekilere nisbetle daha fazla itibar edilmektedir. Meselâ bü- yüx yatakhanenin tam yanına isabet eden altı kişilik oda sâkinleri arasın- da Sıtkı Yırcalı, Şem'i Ergin ve Ke- mal Özçoban bulunmaktadır. Bu oda- — YURTTA ULUP BİTENLER mın bitişiğindeki üç kişilik subay O©- dalar is kadın sofiletvekillerine ay- rılmıştır. Kadır O 'milletvekillerinden Ayşe Günel -fünin Kalnfatın kız kar- degi- kombinezonuyla güneş banyosu yapmak istemiş, fakat nöbetçiler mâni olarak perdeleri İndirtmiğler- dâir Bu kımmdan ufak hir antre V&- sıtamyla #yimandının dairesine gelin- mextedir Daire, «urnandanın şalışma ve yatak Odamudan müteşekkildir. Bayar ile Menderes İşte bu kısmı iş- gal etmekte. fakat birbirleriyle gö- rüştürülmemektedir. Adanın diğer bi- nalarında öteki Demokratlar ve D.P. yardakçıları ikamet etmektedirler. Bu haftanın başında halk araso- da dolaşan ve derin bir hiddete yal açan "deniz banyosu” rivayetinin as- lı yoktur, Hakikaten, sabıkların Yas sıadada bir plâj hayatı sürdükleri, ailelerinden mayolar istedikleri du- yulduğunda herkesi hayret kapla- mıştı. Halbuki böyle bir lükse müsa ade edilmemektedir. Zira bu zevatın, nihayet son derece ağır suçlardan 5a&- tık olarak tevkif edilmiş bulunduğu aslüar tarafından unutulmamak- tadır. Muhafaza âltında tutulanlar iki saatte bir on dakika için teneffü- se çıkarılmakta, yani dışarda yürü- melerine müsaade edilmektedir. Ma- mafih Yassındada müsamaha bir oe- zaevindeki müsamahanın kat kat Üş- tündedir. Sabıklar kendi aralarında oyun oynayabilmekte, istedikleri z- man yatmakta, dikleri ozaman kalkmaktadırlar, Yemeklere gelince, işte sabıkların şikâyet etmedikleri bir nokta budur. Zira subay tabidotu için ayda 150 H- ralık istihkak çıktığı halde sanıkla rın tabidotuna 200 lira ayrılmakta» dır. Servis gayet itinalı şekilde yapıl- maktadır. Tabii adaya hariçten ye- mek getirtmek imkânı yoktur. Bu meselâ Agâh Erozanı veya Ethem Yetkineri -göbeklileri. biraz sıkmak- tadır. Ama, Davutpaşa kışlamnı ars- yan eski Meclis Başkanı Erozan ha rig -Düşününüz, bu iktidar Büyük Meclisi bir Erozana idare ettirmiş, Büyük Meclisi o derece h'çe saymığş- tır. öteki sabıklar Yasaadada bu- lunmaktan ğikâyetçi değillerdir. Â- gâh Erozanın canın sıkan belki de, tıpkı Emin Kalsfat gibi pantalonunu bizzat çıkartmak Imkânından -göbe- gi mâni olmaktadır. mahrum bulun- ması ve bu İş için kendisine yardım edilmesidir. Trio Harbiyede Bu arada 09 sanık Yassısdadan bu- susi vasılayla alınıp Hari y getirilmiş ve orada birer yzzzeneii patılmıştır. Bunlar İstanbulun —————